Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

MG ZS ev service kostnad ute av proposjoner?

Startet av jhenrikb, lørdag 17. juli 2021, klokken 09:07

« forrige - neste »

jhenrikb

Hei

Kjøpte en MG ZS EV brukt her om dagen.
Forhørte oss med Birger N haug om service kostnader og fikk totalt bakoversveis, pustevansker, hjerteinfarkt og alt som kan tenke seg.

4500kr første år, 4800 andre og over 5000kr tredje år. 
Kontroll av innvendig lys. Hallo? Dette er jo noe som absolutt ingen trenger å betale noen for å sjekke.

Hvordan er det med garanti ved å ikke ta service? Bortfaller denne?

I UK koster det ca 1500kr per service med like lang garanti (7 år).

Det er en del punkter jeg syns kan gå direkte under svindel. Horn - Kontroller funksjon. For dette er veldig vanskelig å gjøre selv. 
Front og bakrute, kontroller slitasje og steinsprut. Dette gjør jo også alle selv. Og uansett ingen som bytter en rute som er litt slitt. Kun med sprekk.
Osv...

Dette minner meg om når vi kjøpte KIA soul i 2015 og service kostet 1500kr. Nå koster det 4400kr.
Dette føles veldig ut som at de bare finner på masse ting for å ta mere penger.

kontrollheftet er vedlagt som "scan 17.jul"

geear

Dessverre omtrent samme historie hos alle merker utenom Tesla, som ikke har krav om service (men tar seg godt betalt om du allikevel vil ha service). Løsningen er å gå til uavhengige verksteder. Har gjort det selv med to år gammel bil i ren protest mot Bertel O Steen.

Møller holder på med det samme. Sjekke mønsterdybde i dekk osv og vil ikke gå med på å gjøre noe mindre enn det som står i skjemaet. Hos tredjepart får du som regel avtale at de gjør det du vil.

Counterpointer

Dette er virkelig en sak for Forbrukermyndighetene uansett merke. Det burde bli mye mer fokus på bremsevedlikehold enn det er pr nå og prisen på servicer er jo totalt urelatert til mengden arbeid de gjør.

Radial

Bruk uavhengige verksteder, garantien er der like fullt i 7år.
Forøvrig er BNH sitt "tilbud" alltid inkludert bremse-service, som forsåvidt er verdt ett par tusen.

Derimot mister du gratis MG Veihjelp når MG verksted ikke benyttes, men mange har jo slikt dekket gjennom forsikringen etc.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

knute

#4
1. års-service kostet meg 3400kr hos autorisert MG-forhandler (Branko's Auto i Tønsberg).

Dette var inkludert bytte av kupéfilter, batteri i nøkkel og AC-rens.
Disse tre tingene er ikke med i standard serviceprogram for første år, og utgjorde ca. 1000kr av totalsummen.

I følge serviceskjemaet er dette inkludert kontroll av alle bremsekomponentene, samt: "Demonter og smør bremseklosser". Vet ikke om det går som "full" bremservice eller ikke.

Edit: ser at kontrollskjemaet ditt avviker litt fra det jeg har. Skal legge opp min versjon som vedlegg.
Edit2: man må legge på MVA på prisene man kan se i vedlegget.
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

Electric cars in Norway

#5
knute  :+1: takk for bilder.

Det er blitt slik dessverre at bilbransjen tjener godt på service  krav årlig.

Kjøleveske, batteri kontroll, pollen filter og bremseveske sjekk....

Galskap å prise dette så høyt.

Bensinkanna

Så vidt meg bekjent, smurte de kun opp bremsene og gikk gjennom noen heller meningsløse kontrollpunkter. 3400.-

1000kwh

Enig i at det er kriminelle priser og det meste her kunne vært gjort 1 gang og det ved garantiutløp.

elektrolux

#8
Garantien bortfaller kun om det er direkte sammenheng mellom manglende "service" og feilen.

Med tanke på prisene som her oppgis er det nok mer økonomisk å erstatte serviceregime med EU kontrollen og fikse det som måtte dukke opp etterhvert.

Smører du i tillegg opp bremsene samtidig som en bytter hjul en deilig Påskemorgen vil du nok kunne oppleve omtrent gratis bilhold minst ut garantiperioden.

Har selv konsekvent kjørt et slikt regime. Altså null profesjonell "service". Kun privat stell og kos.

Har til gode å oppleve behov for å bruke garantien bortsett fra på Teslaen da, og der var det bare fryd og gammen med gratis lånebil og bytte av omtrent  alle de vanligste tingene.

Ved salg stiller en bedre ved at en kan prise bilen lavere grunnet rimeligere bilhold, samt at kjøpere setter pris på eiere som steller med egne kjøretøy og dokumenterer det på f.eks et XL ark.




Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Radial

Kan vært lurt å nevne at det har vært litt forskjellige software oppdateringer for å få batteriet til å vare lenger på ZS.

Det er ikke en re-call på det meg bekjent, men topp og lav-spenningen er flyttet (samme kapasitet tilgjengelig, bare økt buffer på topp).
Så ihvertfall første service, ville jeg sterkt vurdert å brukt en original forhandler og fått alt av siste software.
Det snakkes også om mulig App integrering av gammel ZS når ny ZS/MG5/Marvel-R kommer for fullt, og det vil også kreve original-verksted.

Så de første 2-3 årene kan det være lurt å besøke orginal forhandler, tross prisene er stive.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA