Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Single motor - test/erfaringer

Startet av hELgenen, lørdag 17. juli 2021, klokken 07:13

« forrige - neste »

hELgenen

Her er første test kommet ut på norsk :

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/O3kxrk/kuttet-til-beinet-vi-har-kjoert-den-nye-billig-polestaren

I skrivende stund omtales bilen som bakhjulsdreven hvor det også påpekes at bilen lett spinner...

En kan kanskje spørre om testeren var edru? En ting er å skrive feil,en annen er å omtale en opplevd kjøreegenskap som feil. At bilen ifølge testeren spinner lett på bakhjulene mens alle tekniske data fra polestar omtaler bilen som forhjulsdrevet er rett og slett fantastisk.  Antar tek raskt skriver om teksten samt bytter ut bakhjulsdreven med forhjulsdreven...

Eks :

"Med våt vei risikerer du dessuten ganske raskt å oppleve hjulspinn om du tråkker for hardt på gassen med ren bakhjulsdrift, noe vi ikke har opplevd i den firehjulsdrevne utgaven"

Det må rett og slett føles fantastisk når bakhjulene spinner på forhjulsdrevet bil..


hELgenen


CorsoDante

Sitat fra: hELgenen på lørdag 17. juli 2021, klokken 07:13
Her er første test kommet ut på norsk :

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/O3kxrk/kuttet-til-beinet-vi-har-kjoert-den-nye-billig-polestaren

I skrivende stund omtales bilen som bakhjulsdreven hvor det også påpekes at bilen lett spinner...

En kan kanskje spørre om testeren var edru? En ting er å skrive feil,en annen er å omtale en opplevd kjøreegenskap som feil. At bilen ifølge testeren spinner lett på bakhjulene mens alle tekniske data fra polestar omtaler bilen som forhjulsdrevet er rett og slett fantastisk.  Antar tek raskt skriver om teksten samt bytter ut bakhjulsdreven med forhjulsdreven...

Eks :

"Med våt vei risikerer du dessuten ganske raskt å oppleve hjulspinn om du tråkker for hardt på gassen med ren bakhjulsdrift, noe vi ikke har opplevd i den firehjulsdrevne utgaven"

Det må rett og slett føles fantastisk når bakhjulene spinner på forhjulsdrevet bil..

Dette er god humor.

Klarte heller ikke å få frem snittforbruket...

Feil sommervikar som fikk denne ballen.
TM3P "FSD"

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 17. juli 2021, klokken 09:24
Sitat fra: hELgenen på lørdag 17. juli 2021, klokken 07:13
Her er første test kommet ut på norsk :

https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/O3kxrk/kuttet-til-beinet-vi-har-kjoert-den-nye-billig-polestaren

I skrivende stund omtales bilen som bakhjulsdreven hvor det også påpekes at bilen lett spinner...

En kan kanskje spørre om testeren var edru? En ting er å skrive feil,en annen er å omtale en opplevd kjøreegenskap som feil. At bilen ifølge testeren spinner lett på bakhjulene mens alle tekniske data fra polestar omtaler bilen som forhjulsdrevet er rett og slett fantastisk.  Antar tek raskt skriver om teksten samt bytter ut bakhjulsdreven med forhjulsdreven...

Eks :

"Med våt vei risikerer du dessuten ganske raskt å oppleve hjulspinn om du tråkker for hardt på gassen med ren bakhjulsdrift, noe vi ikke har opplevd i den firehjulsdrevne utgaven"

Det må rett og slett føles fantastisk når bakhjulene spinner på forhjulsdrevet bil..

Dette er god humor.

Klarte heller ikke å få frem snittforbruket...

Feil sommervikar som fikk denne ballen.
Teksten er oppdatert i etterkant, men konklusjonen om hjulspinn er vel den samme enten det var forhjul eller bakhjul som trekker... (OK da, oppleves oftere raskere på forhjulstrekk pga ICE basert plattform og man tok noen snarveier...)

rmi

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på søndag 25. juli 2021, klokken 22:50
Teksten er oppdatert i etterkant, men konklusjonen om hjulspinn er vel den samme enten det var forhjul eller bakhjul som trekker... (OK da, oppleves oftere raskere på forhjulstrekk pga ICE basert plattform og man tok noen snarveier...)

Det oppleves nok generelt raskere på forhjulstrekk uavhengig om ICE basert plattform pga vekten av bilen flyttes bakover ved akselerasjon, og dermed lavere vekt på forhjulene. Veldig merkelig avgjørelse å la den være forhjulsdrevet.

hELgenen

Det  triste er dog at forbruket  ikke går vesentlig ned. Det positive er at bilen fortsatt føles kvikk.
Selv er jeg litt skeptisk til å tråkke hardt på gassen på en velutstyrt forhjulsdreven bil - det har lett for å gi litt vanskelig håndtering. En bakhjulsdreven bil vil føles kvikkere og mer lettstyrt - så kjøreegenskapene vil jeg mene er bedre på rene bakhjulsdrevne biler. Så enig at Polestar 2 gjør noe snodig her

oivindg

Sitat fra: rmi på mandag 26. juli 2021, klokken 10:54
Det oppleves nok generelt raskere på forhjulstrekk uavhengig om ICE basert plattform pga vekten av bilen flyttes bakover ved akselerasjon, og dermed lavere vekt på forhjulene. Veldig merkelig avgjørelse å la den være forhjulsdrevet.
Litt synsing fra min side. Jeg tror "alt" av kjøling, lading osv. sitter foran og er tett integrert med motor og inverter. Derfor kan det være mer komplisert å fjerne motor og inverter foran. Bak ser det ut som det bare er motor og inverter og ikke noe særlig annet og derfor lett å fjerne. Det vil også være lettere å utnytte den ledige plassen under gulvet bak. I tillegg kan det være at Polestar/Volvo anser forhjulsdrift som mer trafikksikkert på vanskelig føre.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på mandag 26. juli 2021, klokken 11:24
En bakhjulsdreven bil vil føles kvikkere og mer lettstyrt - så kjøreegenskapene vil jeg mene er bedre på rene bakhjulsdrevne biler. Så enig at Polestar 2 gjør noe snodig her

Helt enig i dette. Er vant til å kjøre Model S med firehjulstrekk, men når jeg fikk en gammel en med bakhjulstrekk som lånebil var kjøreegenskapene som dag og natt. Skal ikke store bevegelser av gasspedalen i svinger før man kjenner forskjellen (med mindre man har en svært undermotorisert bil).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

E-Trond

Her er test mellom Model 3 sr+ og rimeligste Polestar med forhjulstrekk.
Merk at prisen på Polestar er nå 349.000,ned 40.000 fra det som er oppgitt i testen.
Dette er også bil uten varmepumpe.

https://www.tu.no/artikler/test-polestar-2-standard-range-vs-tesla-model-3-sr/511984

Basert på gjennomsnittlig forbruk for hele turen gir det en reell rekkevidde på 367 kilometer for Model 3 og 356 kilometer for Polestar 2.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

bårdk

Ikke så gal rekkevidde det sammenliknet med min dual motor med 360 km på 90 prosent.

batterimannen

Forskjellen blir større på vinteren, både fordi PS2 ikke har varmepumpe og fordi luftmotstanden øker med kaldere luft og Model 3 er mer aerodynamisk. På tide at Polestar får inn varmepumpe.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

rowu98ab

De P2-bilene som leveres fra oktober har jeg forstått har varmepumpe.
Polestar 2, 2022
Mercedes W124, E280, 1995

hELgenen

Sitat fra: rowu98ab på lørdag 18. september 2021, klokken 20:20
De P2-bilene som leveres fra oktober har jeg forstått har varmepumpe.

Kun dersom man bestiller med plus pakken - dvs. da får man også panorama tak - som i seg selv stjeler
kwh på vinteren. Så i praksis er det ikke sikkert det blir så store forskjellen i rekkevidde med eller uten varmepumpe. Og det er jo reellt sett vinterrekkevidde der varmepumpe vil kunne ha noen større effekt.
Men her dunker man altså inn noe som stjeler energi på vinteren (glasstak med kulderas) og kompenserer det med varmepumpe. De kunne kanskje levert en ribbet bil med varmepumpe...men akkurat nå er ikke det en opsjon.

Tror rekkevidden på 100% oppladet SR modell i minus 15 er beregnet til ca 300 km
Kilde : https://www.polestar.com/no/ownership/tools/range/?temperature=0&version=standard-range-single-motor
Anbefalt lading er inntil 80% - så det betyr vel at bilen en kald vintermorgen ladet til det anbefalte 80%
vil ha ca 240 km. Innen 200 km så vil nok de fleste føle at nok er nok å setter kursen mot nærmeste lader - så nei  du får så mange km på "tanken" her. Men det rekker nok til litt pendling i det minste. 

E-Trond

Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

rowu98ab

Polestar 2, 2022
Mercedes W124, E280, 1995

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA