Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model S med hengerfeste?

Startet av gbzdoc, mandag 16. juli 2012, klokken 23:22

« forrige - neste »

schweitzeren

Jeg holder på at få montert hengerfeste i Danmark nå på autoskadestuen.dk
De holder på med indsamling til TÜV godkjenning... jeg har betalt 500 DKK for dette i dag.
Selve krogen er fra Thule og resten er jeg ganske sikker på vil bestå en godkjenning.

Oppsummert så mener jeg at grunnen til at Tesla ikke vil godkjenne hengerfeste på Model S er at de under testing hadde problemer med kjøling. Hvilken vekt de drog med veit jeg dog ikke.
Mit behov med henger på maks 750kg vil ikke bli et problem i det hele tatt tenker jeg...
Ellers skal den brukes masse til frakt av sykler da jeg ikke liker at ha de på taket 8)
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

o.b.lix

Sitat fra: schweitzeren på mandag 03. oktober 2016, klokken 12:29
Jeg holder på at få montert hengerfeste i Danmark nå på autoskadestuen.dk
De holder på med indsamling til TÜV godkjenning...

Og her er linken til innsamlingen http://www.autoskadestuen.dk/indsamling-godkendelse-af-anhngertrk-til-model-s/
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

E_S

Jeg vurderer å montere hengerfeste på min bil og har egentlig landet på at jeg helst vil ha det fra Torklift Central, da det er usynlig når det ikke er påmontert. Den greia som stikker ut med Thule-festet når kroken ikke er påmontert er skrekkelig stygg.

Et par spørsmål:
1. Noen som har selv har montert festet fra Torklift Central og har noen erfaringer? Jeg har sett videoen og det er jo helt greit, men bare nysgjerrig.
2. For å få europeisk 13-pin strømkontakt, er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt bare el-settet man får med Thule-festet?
:)

Sense

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 29. september 2016, klokken 07:38
Som sagt tidligere - så er Model S rigget for hengerfeste, det er klargjorte skruehull med mutter, slik som på alle biler. Motor og drivverk er likt som X, som kan dra henger.

Men virker som de ikke fikk tid til å godkjenne bilen med hengerfeste  (krashtest)?
Virker lite sannsynlig de skal gjennomføre ny krashtest. Og dermed er hengerfeste bare godkjent som sykkelstativfeste.

Men bilen er fantastisk til å dra henger med - det kan jeg skrive under på.

Jeg tror ikke grunnen er at Tesla ikke fikk tid til å registrere bilen med hengerfeste. Da ville de rettet opp det så fort faceliften var klar.

Min oppfatning er at dette er basert Tesla-kalkyler om at flere vil kjøpe den dyrere Model X, om kun denne modellen er godkjent med hengerfeste.

Når de har "tømt" model X markedet etter et par år, så tipper jeg sjansene er større for at model S også får hengerfeste. Men da har bilen kanskje fått et annet navn og blitt forsiktig modifisert.

Hadde tilhengerfeste vært like viktig for en familiebil i utlandet, som i Norge, ville nok denne diskusjonen ikke funnet sted. Og jeg er nok i den familien som kjører både båthenger og varehenger 9 mnd i året.

For min del er det uaktuelt å kjøpe en dyr Model X (som ser ut som den stygge andungen i Tesla-familien, for å få tilhengerfeste. Hadde derimot Tesla utstyrt model S med hengerfeste, ville vi skaffet oss en model 3 og hatt to Teslaer. Så  for oss har Tesla`s tilhenger-policy slått mot sin hensikt for begge parter.

GOS

I og med at 3 kommer med hengerfeste så tror jeg de introduserer det på S også, senest samtidig, men mest sannsynlig noen måneder før.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

lunitiks

Sitat fra: GOS på søndag 06. november 2016, klokken 00:22
I og med at 3 kommer med hengerfeste så tror jeg de introduserer det på S også, senest samtidig, men mest sannsynlig noen måneder før.

Enig. Blir bittert. Bruktverdien av bilen min blir å tryne så inni h. Får håpe titanium metallic fargen redder den  8)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

minim

Sitat fra: o.b.lix på mandag 03. oktober 2016, klokken 14:46
Sitat fra: schweitzeren på mandag 03. oktober 2016, klokken 12:29
Jeg holder på at få montert hengerfeste i Danmark nå på autoskadestuen.dk
De holder på med indsamling til TÜV godkjenning...

Og her er linken til innsamlingen http://www.autoskadestuen.dk/indsamling-godkendelse-af-anhngertrk-til-model-s/

Hvordan stiller Tesla seg til dette mtp garantien på bilene? Hadde gledelig vært med på å forhåndsbetalt 10k for å få krok montert/godkjent om det gikk raskere å få på plass Tüv godkjenning, men Tesla bør "godkjenne" det også når bilen er i garantitid vel?
-vw multivan

Bjoris

Kommer nok hengerfeste på S siden er skal komme på 3, men spørsmålet blir om det da vil gjelde allerede produserte biler?

minim

Det tror jeg går litt på hva tesla selv vil. Dersom tesla sender ut et skriv som bekrefter at vi kan montere krok med XXXX hengervekt så blir det akseptert hos biltilsynet. Jeg har gjort dette med andre biler og f.eks mercedes tar ca 1500kr for en slik bekreftelse som inneholder ditt chassisnr (det er ikke generelt skriv og BT krever chassis nr). BMW f.eks utsteder konsekvent ikke slike dokumenter meg bekjent. Tesla må selvfølgelig ha sine godkjenninger i orden i bunn, men for dem så er dette "en pølse i slaktetia" så det går vel mer på vilje/strategi.
-vw multivan

lunitiks

Sitat fra: bjoris på søndag 06. november 2016, klokken 09:08
Kommer nok hengerfeste på S siden er skal komme på 3, men spørsmålet blir om det da vil gjelde allerede produserte biler?

Ikke "100%" sikkert siden X allerede har det. Hengerfeste anser jeg som en viktig grunn til å gå for X
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

thilo

Sitat fra: lunitiks på søndag 06. november 2016, klokken 12:18
Ikke "100%" sikkert siden X allerede har det. Hengerfeste anser jeg som en viktig grunn til å gå for X

Men så synes jo ikke alle at X er så veldig pent, mange vil ikke ha FWD, men skal ha mulighet å feste ski på taket. Hvorfor skal dem kjøpe en mye billiger Model 3 når det er et enkelt sak å godkjenne Model S?
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

lunitiks

2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

E_S

Det er den enkleste sak i verden for Tesla å utstede dokumentasjon som godkjenner tilhenger på Model S. Problemet er bare at det virker som det blir gjort "when hell freezes over". Model X? Nei, den er aaaaaaaalt for dyr. Model 3? Næh, jeg selger ikke min Model S med det som sikkert da blir kjempe-verditap for å kjøpe en mindre bil for å få lovlig tilhengerfeste.

Et TÜV-dokument på tilhengervekt er dessverre null verdt her til lands. Kjøretøyforskriften § 10-1 forklarer dette:

Sitat§ 10-1.Generelt om vektgaranti, vektfordeling og dimensjoner
1. Kjøretøy skal være konstruert og overfor godkjenningsmyndigheten garantert av fabrikanten for største aksellast, boggilast og totalvekt, og for største totalvekt av eventuell tilhenger/tilhengerredskap til kjøretøyet.

Altså er det ikke noen mulighet for å lovlig trekke tilhenger med Model S før man får Tesla med på laget slik at de utsteder en slik bekreftelse.
:)

Sense

#118
Sitat fra: thilo på søndag 06. november 2016, klokken 12:25
Sitat fra: lunitiks på søndag 06. november 2016, klokken 12:18
Ikke "100%" sikkert siden X allerede har det. Hengerfeste anser jeg som en viktig grunn til å gå for X

Men så synes jo ikke alle at X er så veldig pent, mange vil ikke ha FWD, men skal ha mulighet å feste ski på taket. Hvorfor skal dem kjøpe en mye billiger Model 3 når det er et enkelt sak å godkjenne Model S?

Men det er jo ikke så enkelt, siden Tesla selv ikke vil. Alle her på forumet er jo enig om at det er ingen tekniske hindringer for at bilen kan godkjennes med hengerfeste. Og helt siden 2013 har Tesla fått disse forespørslene.
Da finnes ingen annen grunn til å ikke etterkomme et slikt krav, enn at Tesla anser det som uøkonomisk.
Mitt tips er at Model S etterhvert får hengerfeste kun på nye biler. Da vet Tesla at mange (som meg selv) ville byttet til en ny Model S om denne kom med typegodkjent hengerfeste.
Da får de støvsuget markedet litt til.

Lynet

Ikke alle er enig med deg Sense.
Bjelkene i bagasjerommet er festet mot rammen med limstoff og popnagler og er neppe designet for annet enn å ta imot kollisjonskrefter bakfra.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA