Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Spørsmål fra en ladenoob

Startet av teek, tirsdag 13. juli 2021, klokken 16:50

« forrige - neste »

teek

Skal på ferie for første gang med elbil og lurer rett og slett på om det er nødvendig å drasse med seg den kabelen som fulgte med bilen? Er det ikke kabel på ladestasjonene rundt omkring?

automat

Ta med kabel, både type 2 og ladekladd. Stort sett bare superladere oc hurtigladere som har egen kabel. Fint å ha mulighet til å lade på overnattingsteder og andre steder man parkerer. Da kan bruke mindre tid på superlading underveis.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

Endel steder er det Type 2 ladere ved siden av CCS ladere. De er jo langsomme, men kan være et bra alternativ hvis en har god tid, eller det er kø på hurtigladere.  Noen steder er det også parkeringshus med Type 2 ladere uten kabel.

https://elbil.no/apner-ny-ladegarasje-i-bergen/
https://www.ladestasjoner.no/kart/
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Har kjørt langt mange ganger uten å bruke type 2, men så plutselig står man der ved siden av en 22kW lader et sted man skal noe, enten det er bading, shopping eller annet, og da er det ganske irriterende å ikke få ladet fordi man ikke har med kabel.

Wibla

Blir for dumt å ikke ha type2-kabel i bilen. Jeg har både en 4m lang kabel med knapp og den på 7.5m som fulgte med bilen liggende i bagasjerommet.
2018 Tesla Model S 75D

Joachim@sancon.no

Selv har jeg alltids med 1-fas CEE blå adapter, dansk shucko adapter, 20m skjøteledning, type2 kabel og UMC.

Jeg lader alltids opp til 100% om jeg skal på langtur som bruker mer enn hele batteriet.

Nå vet jeg ikke hvordan bil du har, men kablene tar ikke veldig mye plass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA