Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Orbit på tirsdag 20. juli 2021, klokken 12:41
Jeg tror vi er enige om at utenlandskablene påvirker prisnivået. Men ditt utsagn med at vannfyllingen er på et ekstra lavt nivå på grunn av de samme kablene får jeg ikke til å stemme.
I forhold til nivået på magasinene, så kjørte vi over Sulaskar i dag fv975, tok da et bilde av magasinet




Nå vet ikke jeg hvor nivået burde ligge, men for mitt øye ser dette temmelig lavt ut. Ser ikke ut som det magasinenes opp noe til den kommende vintersesongen. For min enkle forståelse vil dette føre til høy pris i vinter (slik det pleier å være).

hELgenen

#46
En kan ikke se på ett enkelt magasin for å mene noe om fyllingsgraden i Norden.

Se heller her :

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/rapporter-vassmagasinstatistikk/vassmagasinstatistikk-veke-28/

og her :

https://www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/statistik/kraftlaget/aktuellt-magasinslage-sverige-veckorapport.pdf

Ut over magasinsituasjonen har revisjonsaktivitet, nettbegrensninger, forbruk, CO2,kullpriser,vær og vind samt politiske beslutninger ha betydning for kraftprisen. Acer som det har vært skrevet mye om er et EU organ som gjennom REMIT   skal se til at vi har en mest mulig fri konkurranse på elektrisk kraft i Europa.

Se :

https://acer.europa.eu/remit/about-remit

Acer arbeider også for å fjerne flaskehalser i nettet - således oppmuntrer de kommersielle aktører til å investere i nettforbindelser som bygger ned slike flaskehalser slik at vi i størst mulig grad får et transparent felles marked med minst mulig prisforskjeller. I det ligger det naturligvis at prisene vi ser i Europa smitter over på de nordiske prisene. Med gode nettforbindelser vil dette også kunne redusere kraftprisene på vinter, men kan også føre til høyere priser på sommer. Norge er i en særstilling da vi har et hardt vinterklima med en spredt bosetting og bygningsmasse som i stor grad er basert på elektrisk oppvarming. Dermed vil høyere strømpriser merkes hardere her enn i f.eks resten av Europa som stort sett bruker strøm til mer "høyverdig" formål enn oppvarming. At Norges politikere ønsker å være tettere på Europa skyldes rett og slett at vi har mye råvarer i form av vind og vann som Europa er villig til å betale gode penger for når den er konvertert til elektrisitet. Selv om hver og en av oss må betale en høyere strømpris mener flertallet av norske politikere at det å åpne opp flere forbindelser til utlandet vil gi større inntekter til landet som så kan brukes til velferd - mye av kraftproduksjonen skattlegges hardt og det er også mange offentlige eiere av denne produksjonen. Så teorien er rett og slett at dette vil gi en større velferdskake selv om den enkelte også må betale mer. Som så mye annet i en velferdsstat kan dette slå veldig feil ut for enkelte som i praksis kanskje bare blir sittende igjen med økte utgifter og aldri ser noe til den økte velferden. For noen kan det jo føles litt som  etablering av en ny bomvei man ikke kommer til å bruke, men som man uansett må betale bompenger for - ja det finnes jo dessverre slike prosjekter der man bare kjører inn på nyveien og rett ut på gamleveien etter bommen dessverre.  Politikere bruker jo penger på så mangt og det finnes sikkert områder som noen mener ikke bør få mer penger, og andre som kanskje bør få mer. Uansett - strøm er en råvare - og flertallet av norske politikere synes det er helt ok å sende en del av denne råvaren ut av landet uten videre foredling til andre mer høyverdige produkter - som f.eks batterier til elbiler.

Dersom man er uenig i dette finnes det politiske partier som vil begrense eksporten man kan stemme frem, og det finnes politiske partier som vil selge mer som man kan stemme frem dersom man mener det er en god ide.
Noen av de som vil bygge ned mer natur og selge mer har klima som valgmål, noen andre som vil selge mer har mer penger til landet som formål. Som så mye annet - bildet er ikke nødvendigvis helt sort/hvitt, men det er mange nyanser av grått her.  Personlig synes jeg vi har nok velferd som vi har og ser helst av vi tar vare på den naturen vi har på best mulig måte uten å ødelegge den eller bygge den ned ytterligere - og følgelig ønsker jeg heller ikke å etablere ennå flere utenlandsforbindelser. Og dersom man skal bygge ned mer for å selge mer kraft så bør man se til at utgiftene til f.eks oppvarming ikke øker for landets egne innbyggere gjennom f.eks fjerning av avgifter. Jeg forstår svært godt at noen blir forbannet når egne utgifter går opp, landets inntekter går opp, samtidig som man ser svært lite til den økte velferden selv

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 25. juli 2021, klokken 23:05
En kan ikke se på ett enkelt magasin for å mene noe om fyllingsgraden i Norden.

Se heller her :

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/rapporter-vassmagasinstatistikk/vassmagasinstatistikk-veke-28/

og her :

https://www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/statistik/kraftlaget/aktuellt-magasinslage-sverige-veckorapport.pdf

Jeg mente ikke og skrev ikke at et magasin gir hele bildet. Men kjørte bare forbi ett og det illustrerte mitt bilde av situasjonen.

Når en ser på de samlede oversiktene så viser jo denne bare den situasjonen som de som lager oversikten ønsker og planlegger for. Er de 68% det vises til i snitt bra eller dårlig sies det lite om. Hadde det kanskje vært mye bedre for norske forbrukere om prosenten var 80 eller 90, det er det ikke noe fokus på fra de som drifter det(og ikke minst tjener penger på kraftsalg).

Helt enig i at det er et politisk spørsmål og der er det klare skillelinjer mellom de som ønsker mer marked og de som ønsker at felleskapet skal ta mer ansvar. Personlig er jeg usikker på hvilket parti som ville gjort noen endring i styringen av strømmarkedet.

Bondeknøl

Sitat fra: arthur på lørdag 24. juli 2021, klokken 19:40
Var det ikke konkurranse i et åpent marked før Norge ble medlem av Acer?

Så vidt jeg husker så var Norge medlem i fjor, 2020, og for egen del kan jeg ikke huske å ha betalt så lite for strømmen som i fjor!
Enig! Vi glemmer fort. I fjor sommer var det rekordlav strømpris, og den var vel til og med på minussiden i korte perioder. Det flommet over av vann i flere magasiner.
I år så tjente et kraftselskap mer i januar enn i hele fjordårets.
Strømmen er ikke dyr, men transporten av den koster oss mye.

eivhelle

#49
Det varierer hvor mye vann det er i magasinene. Da jeg kjørte over hardangervidda sist lørdag, var magasinet ved haugastøl smekkfullt. Og det er generelt sett en god del vann i elvene på hele vidda. Derimot så det sånn ut i Valldalsvannet, som ligger nordøst for Røldal, for omtrent en uke siden. Rundt 30 meter fra vannkanten opp til øvre grense på magasinet, og vannet er rundt en mil langt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eisa01


Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

eivhelle

Kan se ut som man har latt seg friste til å kjøre høy strømproduksjon i år for å kompensere for det dårlige året i fjor. Ved inngangen til 2021 hadde man rekordnivå i magasinene, mens man nå ligger godt under normalen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

arthur

#53
Sitat fra: Bondeknøl på mandag 26. juli 2021, klokken 22:49
Sitat fra: arthur på lørdag 24. juli 2021, klokken 19:40
Var det ikke konkurranse i et åpent marked før Norge ble medlem av Acer?

Så vidt jeg husker så var Norge medlem i fjor, 2020, og for egen del kan jeg ikke huske å ha betalt så lite for strømmen som i fjor!
Enig! Vi glemmer fort. I fjor sommer var det rekordlav strømpris, og den var vel til og med på minussiden i korte perioder. Det flommet over av vann i flere magasiner.
I år så tjente et kraftselskap mer i januar enn i hele fjordårets.
Strømmen er ikke dyr, men transporten av den koster oss mye.

At transporten er dyr er vel en naturlig ting i et høykostlandet hvor det er svært spredt bosetting.

Spotpris i dag er 76,55 øre. Innkjøpskostnader, påslag og nettleie kommer i tillegg. (Fjordkraft).

Man kan sikre kraft for 44,90 øre INKLUSIVE alle tillegg for 12 måneder (bundet) hos Agva Kraft.

Hva tilsier at det IKKE kan vise seg å være fornuftig, sågar svært fornuftig?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ingeniøren

Det tenke jeg og når jeg tegnet 3 års kontrakt for snart 2 år siden med Ustekveikja på 50 øre. Var ikke så lurt i fjor sommer, bedre i år. Hadde Agva flere år før det og sparte masse så går nok fortsatt i pluss. Agva hadde noe særegenheter ved at man måtte tegne avtale om auto giro. Gjorde man ikke dette satte man en over på en helt annen pris - husk å sjekke dette så fungere Agva helt supert ! Spotpris er bare lureri men veldig greit for oss som ikke har det og kan spekulere litt  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arthur

Hadde faktisk Agva i vinter og betalte vel 4,95 øre gjennom mars måned inkl. alle påslag, men tviler på å kunne gjenta det! Fungerte helt greit med avtalegiro og man får jo beskjed når beløp trekkes og betalingen skjer etterskuddsvis som for meg er et absolutt "must"!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på søndag 25. juli 2021, klokken 23:05
En kan ikke se på ett enkelt magasin for å mene noe om fyllingsgraden i Norden.

Se heller her :

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/rapporter-vassmagasinstatistikk/vassmagasinstatistikk-veke-28/

og her :

https://www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/statistik/kraftlaget/aktuellt-magasinslage-sverige-veckorapport.pdf

Ut over magasinsituasjonen har revisjonsaktivitet, nettbegrensninger, forbruk, CO2,kullpriser,vær og vind samt politiske beslutninger ha betydning for kraftprisen. Acer som det har vært skrevet mye om er et EU organ som gjennom REMIT   skal se til at vi har en mest mulig fri konkurranse på elektrisk kraft i Europa.

Se :

https://acer.europa.eu/remit/about-remit

Acer arbeider også for å fjerne flaskehalser i nettet - således oppmuntrer de kommersielle aktører til å investere i nettforbindelser som bygger ned slike flaskehalser slik at vi i størst mulig grad får et transparent felles marked med minst mulig prisforskjeller. I det ligger det naturligvis at prisene vi ser i Europa smitter over på de nordiske prisene. Med gode nettforbindelser vil dette også kunne redusere kraftprisene på vinter, men kan også føre til høyere priser på sommer. Norge er i en særstilling da vi har et hardt vinterklima med en spredt bosetting og bygningsmasse som i stor grad er basert på elektrisk oppvarming. Dermed vil høyere strømpriser merkes hardere her enn i f.eks resten av Europa som stort sett bruker strøm til mer "høyverdig" formål enn oppvarming. At Norges politikere ønsker å være tettere på Europa skyldes rett og slett at vi har mye råvarer i form av vind og vann som Europa er villig til å betale gode penger for når den er konvertert til elektrisitet. Selv om hver og en av oss må betale en høyere strømpris mener flertallet av norske politikere at det å åpne opp flere forbindelser til utlandet vil gi større inntekter til landet som så kan brukes til velferd - mye av kraftproduksjonen skattlegges hardt og det er også mange offentlige eiere av denne produksjonen. Så teorien er rett og slett at dette vil gi en større velferdskake selv om den enkelte også må betale mer. Som så mye annet i en velferdsstat kan dette slå veldig feil ut for enkelte som i praksis kanskje bare blir sittende igjen med økte utgifter og aldri ser noe til den økte velferden. For noen kan det jo føles litt som  etablering av en ny bomvei man ikke kommer til å bruke, men som man uansett må betale bompenger for - ja det finnes jo dessverre slike prosjekter der man bare kjører inn på nyveien og rett ut på gamleveien etter bommen dessverre.  Politikere bruker jo penger på så mangt og det finnes sikkert områder som noen mener ikke bør få mer penger, og andre som kanskje bør få mer. Uansett - strøm er en råvare - og flertallet av norske politikere synes det er helt ok å sende en del av denne råvaren ut av landet uten videre foredling til andre mer høyverdige produkter - som f.eks batterier til elbiler.

Dersom man er uenig i dette finnes det politiske partier som vil begrense eksporten man kan stemme frem, og det finnes politiske partier som vil selge mer som man kan stemme frem dersom man mener det er en god ide.
Noen av de som vil bygge ned mer natur og selge mer har klima som valgmål, noen andre som vil selge mer har mer penger til landet som formål. Som så mye annet - bildet er ikke nødvendigvis helt sort/hvitt, men det er mange nyanser av grått her.  Personlig synes jeg vi har nok velferd som vi har og ser helst av vi tar vare på den naturen vi har på best mulig måte uten å ødelegge den eller bygge den ned ytterligere - og følgelig ønsker jeg heller ikke å etablere ennå flere utenlandsforbindelser. Og dersom man skal bygge ned mer for å selge mer kraft så bør man se til at utgiftene til f.eks oppvarming ikke øker for landets egne innbyggere gjennom f.eks fjerning av avgifter. Jeg forstår svært godt at noen blir forbannet når egne utgifter går opp, landets inntekter går opp, samtidig som man ser svært lite til den økte velferden selv

Godt og nyansert innlegg. Når det gjelde Acer og EU, må en huske at EU og Norge har to vidt forskjellige utgangspunkt. For EU er strøm en utgift som på alle måter må reduseres. For Norge er strøm en potensiell stor inntektkilde i forhold til utlandet. Det som er godt for EU er altså ikke alltid godt for Norge og omvendt. Vi skulle aldri gått inn i Acer men bifalt alt det positive Acer gjør og prøve å påvirke EU/Acer med gode argumenter. EU lytter til fornuft!

Chris Neumann Ruud

Det merkes jo på norsk politikk også: så lenge strøm er en salgsvare i Norge så blir det utforma lite politikk som tar sikte på å få ned forbruket, sammenlignet med å øke produksjonen for å møte behovet.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Motorwatt

#59
Natt til 8. aug - Østlandet:

00:00: 75,2 øre     12:00: 71,4 øre
01:00: 72,1 øre     13:00: 71,0 øre
02:00: 39,4 øre     14:00: 70,9 øre
03:00: 28,7 øre     15:00: 71,2 øre
04:00: 1,9 øre       16:00: 68,5 øre
05:00: 1,1 øre       17:00: 69,0 øre
06:00: 1,0 øre       18:00: 72,8 øre
07:00: 1,1 øre       19:00: 79,8 øre
08:00: 2,8 øre       20:00: 81,9 øre
09:00: 39,2 øre     21:00: 83,8 øre
10:00: 68,3 øre     22:00: 82,2 øre
11:00: 70,6 øre     23:00: 77,4 øre
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA