Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Mobileum

I sommer har strømprisene vært stabilt "høye", og dette skjedde nøyaktig samtidig med at de koblet til en ny kabel til Europa. Løfter om rimeligere strøm om natten er borte, og det er ingen variasjoner om det sprutregner, blåser, eller om solen skinner. Strømleverandørene har kryptiske tilbakemeldinger når de blir bedt om en forklaring, og politikere (som sannsynligvis heller ikke skjønner bæret) toer sine hender. Noen som kan "lyse oss opp"?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

sjokomelk

Du har svart deg selv i spørsmålet ditt. Det er prisene i Europa som bestemmer nå, siden strømleverandørene kan selge strøm fritt på markedet, og da er det markedsprisen som gjelder.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Pallesnekkern

#2
Og den største delen av profitten får de ikke av det direkte strømsalget, men av at prisene går i taket også for all den strømmen som ikke eksporteres. Og den regningen er det vi som betaler.  Analyser om at prisen bare ville stige 1-2 øre p.g.a eksportkablene er verdiløse. Vi har blitt lurt.

En annen konsekvens er at eksporten også tapper ned magasinene, som igjen også fører til høyere pris.

Argumentet til strømselskapene er at det skal sikre stabil tilgang på strøm når vi har for lite.  I vinter så vi at pristoppene likevel ble høye da overføringskapasiteten fra utlandet til østlandet ikke er dimensjonert riktig. Det er tydelig at eksport har vært motivet, og import er nedprioritert.

eisa01

Prisene i Norge har alltid vært koblet til Europa, typisk tysk kullkraft som satt prisen for noen år siden. Nå er CO2 blir mye dyrere, og Gazprom har ikke økt leveransene sine så gassen også er rekorddyr

Lurer faktisk på om vi har rekordhøy discount til Europa for å være et normalt år?

Orbit

#4
Statnett har historiske tall på import/eksport. Tall for siste år:
2021 (til 1. juli):
Du kan ikke vise dette vedlegget.

2020:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

2019:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

2018:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

2017:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Litt mysing på tallene tilsier:

  • I spesielt kalde år som 2019 er vi netto importør gjennom vinteren. I et normalår er eksporten større enn importen på årsbasis.
  • Det eksporteres ikke mer strøm nå enn tidligere. Toppeffekt (~8 TW) og årlig energimengde eksportert er den samme på lang sikt.
  • Fra slutten av 2020 begynte vi å selge direkte til Tyskland (lyseblå graf nedenfor). Denne strømmen ble tidligere (delvis) solgt til Sverige, som så kunne selge den videre til Tyskland via sine kabler. Det betyr at prisen produsentene får for eksport fra Norge har gått opp, delvis fordi inntekten ikke må deles med svensk stamnett, delvis fordi vi nå er koblet på et tysk marked som selv har stigende priser (pga utfasing av kull). Denne prisen smitter delvis over på norske strømpriser
Du kan ikke vise dette vedlegget.



2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mobileum

Prislappen for kabelen mellom Norge og Tyskland er på mellom 1,7 milliarder og 1,8 milliarder euro, altså inntil 18,3 milliarder kroner. Statnett dekker halvparten, og resten betales av de tyske partnerne KfW IPEX-Bank og Tennet.

– Det at man får enda en kabel hvor vi kan koble oss opp mot europeiske priser, det vil påvirke de norske prisene noe. Men fortsatt er det om lag 20 øre kilowattimen lavere priser i Norge enn i Tyskland, sier kraftanalytiker Tor Reier Lilleholt i Wattsight til E24.


https://e24.no/olje-og-energi/i/rgoexm/aapner-norsk-tysk-kraftkabel-dette-er-en-stor-dag

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Mobileum

Der aktuelle Durchschnittspreis in Deutschland für 1 kWh Strom liegt bei 31,89 Cent/kWh (Januar 2021).
(Gjeldende gjennomsnittspris i Tyskland for 1 kWh elektrisitet er kr. 3.33 / kWh (januar 2021)).

I snitt betaler en tyske husholdning kr. 39.600.- pr. år.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

JorgenM

I perioder med høye strømpriser anbefaler jeg elbileiere en runde ved de nærmeste bensinstasjonene for å sjekke ut prisene der :laugh:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Counterpointer

Det må være lov å synes at det er dumt at strømprisen i det norske markedet stiger fordi strømprodusentene selger ut strømmen på grunn av ACER og nye kabler til EU som gir økt eksportmulighet.
Selv om det fremdeles er billigere å kjøre elbil enn fossilbil når en lader hjemme.

hELgenen

Dette har ligget i kortene lenge - vi får europiske priser i Norge også etterhvert som kapasiteten til kontinentet øker.
Dette vil også brukes som argument for flere vindparker på land - så nå er vi der at norsk natur skal selges til kontinentet og redde klimaet. Miljøet og naturen i Norge skal således betale prisen for et bedre klima - bare se på argumentasjonen til MDG - de er et klima parti - ikke et miljøparti - som vil redde verden ved å tapetsere norsk fauna med vindmøller. Ja - noen nekter til og med å føde barn inn i denne verden og truer med å forbli barnløs inntil de får viljen sin. Så de som liker norsk natur og vil ta vare på den - glem det - den skal selges på klima-alteret.

arthur

Synes strømprisen er helt grei, betaler 31 øre med alle avgifter og påslag. Det betyr at elbilen bruker rundt 10% i utgifter til strøm sammenlignet med fossilbilen som bruker bensin til rundt 18 kroner literen.

Ønsker man forutsigbarhet så er det veldig enkelt å sikre seg strøm for flere år (tre år til 48 øre for selve kraften) fremover til en pris på rundt en krone per kWt og da med alle avgifter, påslag osv samt nettleie hvilket synes greit når man ser hva som betales i landene rundt oss?

Heller enn å klage over priser på et forum så ville jeg ha brukt samme tid, og energi, på å følge med på hvilke tilbud som finnes til enhver tid og agere når man mener at tiden for det er riktig!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

eisa01

Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. juli 2021, klokken 20:15
fordi strømprodusentene selger ut strømmen på grunn av ACER
Hva har ACER med dette å gjøre? Mulig du har lest misvisende og usanne uttalelser fra norske politikere?

Counterpointer

Sitat fra: eisa01 på lørdag 17. juli 2021, klokken 11:14
Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. juli 2021, klokken 20:15
fordi strømprodusentene selger ut strømmen på grunn av ACER
Hva har ACER med dette å gjøre? Mulig du har lest misvisende og usanne uttalelser fra norske politikere?
Du har selvfølgelig lov til å tro at når en slår sammen de dyre strømprisene i EU (som er kjempestore i volum) med den rimelige norske vannkraften, så vil det ikke bli dyrere. Men det tror ikke jeg. Det er temmelig naivt og strider mot normal forståelse av markedsmekanismer. Noen er blåøyde (pun intended) og tror mer liberalisme alltid betyr lavere pris.

ACER er et organ for å samordne markedet «Byråets uttalte mål er å tilrettelegge for mer konkurransepreget og integrert kraftmarked i Europa.»

https://www.tu.no/artikler/faktisk-no-11-ting-du-ma-vite-om-acer-og-eus-tredje-energimarkedspakke/432893

Motorwatt

Tror noen med påvirkningskraft har lest tråden. Her prisene fra Tibber i morgen:

13:00: 4,8 øre
14:00: 5,0 øre
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Orbit

#14
Eller pga at det skal blåse godt i Danmark og Nord-Tyskland i morgen, så de har allerede nok egenproduksjon.....

Edit 19/7: Fasit ble nettoimport mellom kl 10-20 den 18/7. I perioden midt på dagen med høyest import, sto utenlandsk produksjon for drøyt 30% av forbruket i Norge.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA