Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

Merce

Sitat fra: RJK på tor 13. aug 2026, kl. 18:52Da trenger du å lese deg opp om kullos-forgiftningen som truet helsa i London.

Det er ingen tvil om at energi har vært nyttig for progresjonen og utviklingen verden over, men det har heller ikke vært fritt for problemer og konflikter, der noen måtte lide.

Kan lese mer her f.eks.:

https://no.wikipedia.org/wiki/Great_Smog

Jeg hevder ikke at bruk av fossil energi ikke har negative virkninger, men det kan ikke være tvil om at det i det store og hele har vært helt avgjørende, i positiv forstand, for den velstandsutvikling, teknologiske utvikling osv som vi har opplevd.
Og det vil fortsette å være det i all overskuelig framtid

RJK

Sitat fra: Merce på tor 13. aug 2026, kl. 19:52
Sitat fra: RJK på tor 13. aug 2026, kl. 18:52Da trenger du å lese deg opp om kullos-forgiftningen som truet helsa i London.

Det er ingen tvil om at energi har vært nyttig for progresjonen og utviklingen verden over, men det har heller ikke vært fritt for problemer og konflikter, der noen måtte lide.

Kan lese mer her f.eks.:

https://no.wikipedia.org/wiki/Great_Smog

Jeg hevder ikke at bruk av fossil energi ikke har negative virkninger, men det kan ikke være tvil om at det i det store og hele har vært helt avgjørende, i positiv forstand, for den velstandsutvikling, teknologiske utvikling osv som vi har opplevd.
Og det vil fortsette å være det i all overskuelig framtid
Utviklingen vil nok være at fossil energi vil reduseres, til fordel for ikke-fossil energi. Trengs bare enda mer forskning og utvikling før de store evolusjonene/revolusjonene skjer.

Men i mellomtiden må de spille i lag, og at man heller fjerner de små forbrukspunktene til fordel for de mer sentrale, og at vi i enda større grad bytter ut fossilt forbruk til fordel for elektrisk forbruk.

Lavere totalt forbruk, og mindre bortkastet energi vil gi oss muligheten til å få mer ut av energien som brukes.

Men svaret over var nå ment for å påpeke at du svarte alt for bredt, på klagingen over bruk av kull som i stor grad er mest negativt nå som vi har andre og bedre energikilder. F.eks. at gass er bedre enn kull, og elektrisk ovn er bedre enn gassovn.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: Merce på tor 13. aug 2026, kl. 18:47
Sitat fra: turfsurf på ons 12. aug 2026, kl. 19:23Mennesket er vel ikke så god på føre var, kullkraft var ikke så lurt, samme med fossilt drivstoff.

Snodig utsagn da bruk av fossil energy er grunnen til at vi har hatt den enorme velstandsutviklingen siden den industrielle revolusjonen.

Fossil energi har selvsagt skapt enormt mye velstand, sørger for at man kan ha mat til milliarder av mennesker osv osv.

Uten bruk av fossil energi ville vi fortsatt vært i steinalderen sammenlignet med nå, og ingen av oss her ville trolig noen gang ha blitt født..

Så, min påstand er at bruk av fossil energi er sannsynligvis det beste som har skjedd menneskeheten!
Nja, bruken av fossil energi har gjort oss avhengige av den på en skala som gjør at det kommer til å ta mange dekader å komme oss vekk fra det. At det er og har vært ekstremt skadelig samtidig som bruken av energi har ført til en ekstrem produktivitestforbedring er ikke motsetninger.

Poenget mitt er at om vi ikke hadde tatt i bruk fossil energi, så hadde vi kanskje utviklet noe annet. Batteribiler er jo ikke akkurat noe nytt, ei heller vann, sol og vindkraft. Til og med atomkraft har jo vært en greie i 80 år.

Eneste grunnen til at fossil energi ble dominerende er at det var billigste og enkleste tilgang til mye energi.

Det er jo ikke sikkert at verden hadde vært ett dårligere sted med litt færre mennesker og større fauna / flora.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tor 13. aug 2026, kl. 12:13Jeg har sjelden sett et tema skape polarisering så raskt som revolusjonen innen AI og den tilhørende utbygginga av gigantiske datasentre.
Enig i dette, men det beviser bare at AI generelt (og LLMene særdeles) er en av de største teknologiske hoppene som har blitt gjort. Det skaper kontroverser og polarisering. Ingen vet jo hva som faktisk vil skje, men at mye har skjedd allerede er det ikke tvil om.

AI har allerede fjernet køer på sykehus ved analyser av røngtenbilder, løst tidligere uløste matematiske problemer, og ført til uhørte produktivitetsforbedringer i stort sett alt som kan gjøres programmatisk.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på fre 14. aug 2026, kl. 08:06
Sitat fra: Counterpointer på tor 13. aug 2026, kl. 12:13Jeg har sjelden sett et tema skape polarisering så raskt som revolusjonen innen AI og den tilhørende utbygginga av gigantiske datasentre.
Enig i dette, men det beviser bare at AI generelt (og LLMene særdeles) er en av de største teknologiske hoppene som har blitt gjort. Det skaper kontroverser og polarisering. Ingen vet jo hva som faktisk vil skje, men at mye har skjedd allerede er det ikke tvil om.

AI har allerede fjernet køer på sykehus ved analyser av røngtenbilder, løst tidligere uløste matematiske problemer, og ført til uhørte produktivitetsforbedringer i stort sett alt som kan gjøres programmatisk.

Ja, AI har fantastiske muligheter innen helse. Hver fastlege sitter jo på hver sin tue, og bygger opp sin egen erfaring, men muligheten for å lære av andre fastlegers erfaring kan sikkert utnyttes bedre av AI ved å registrere symptomer, og legge inn hva fasiten ble osv. Men og som beskrevet i artikkelen her.

Der jeg mener Støre feiler er at de bruker opp strømmen på utenlandsregistrerte firmaer, som irsk-registrerte Greenscale, eid av Digital Transformation Capital Partners i Tyskland, slik at både fortjeneste og skatt går ut av landet, men ikke minst at datakraften i Tonstad og Grenland skal jo brukes på å kalkulere data for hele Europa. Så når en virkelig kommer i gang med behov på norske sykehus og AI, ja da er det ikke mer strøm igjen. Brukt opp. 10 år kø. Litt som å ha brukt 100.000 kroner på en PC 286 på 80-/90-tallet, og så når en kan kjøpe en sykt bra PC for 25.000 noen år senere så er ikke kapasiteten der. Da nytter det ikke å si at vi har blitt veldig flinke på å bygge datasenter.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Var på ølsmaking på et gårdsbryggeri i NO2-strømområdet som lager ca 75000 liter i året. De kunne fortelle at strømprisen nesten tok knekken på dem, og at de så langt omtrent ikke hadde overskudd mye pga strømprisen som var blitt så mye høyere enn når de startet. Samtidig vet en at kommuner og stat håver inn 90% av inntektene fra strøm i Norge.

Ettersom kraftselskapene (offentlig eid) kan manipulere opp strømprisen, som spådd lenge, så gjør de det, ettersom de ikke trenger å ta samme hensyn som eierne, altså kommuner og stat. Når en titter ut vinduet er det ganske fint vær, ingen har ovner på, omtrent ingen har særlig air condition. Likevel er snittprisen på strøm i dag, uten noen som helst avgifter, eller påslag, eller nettleie på hele 152,51 kroner per kWh i NO2 i dag (Stavanger).

Vannmagasinene er, mye pga rekordnettoeksport i fjor (på 18 TWh netto) på svært lave nivåer. Faktisk er NO2 nivået kun 46,6%, mot median de siste 20 år på 78,9%. Vi begynner å nærme oss tidspunktet hvor det burde vært på topp, slik at en kan tære på det når frosten kommer. Men kraftselskapene / Staten håver inn med begge hender fra gårdsbryggeriet og andre bedrifter. Ikke rart at Røkke og Nidar flykter landet....og så står AP og sier: "vi må finne ting å leve av etter oljen", mens godteriproduksjonen blir presset ut av landet pga høye strømpriser og syke skatteordninger.

TIDENES LAVESTE VANNMAGASIN-NIVÅ I NO2 PÅ DETTE UKENR:

elekTrond

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 31. aug 2026, kl. 12:24[...] Når en titter ut vinduet er det ganske fint vær, ingen har ovner på, omtrent ingen har særlig air condition. Likevel er snittprisen på strøm i dag, uten noen som helst avgifter, eller påslag, eller nettleie på hele 152,51 kroner per kWh i NO2 i dag (Stavanger).
[...]

152,51 -- etthundreogtoogfemti kroner komma enogfemti hørtes voldsomt mye ut, du. (: ja jeg så strømprisss-vedlegget ditt =)
'13 Mjau

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 31. aug 2026, kl. 12:24Vannmagasinene er, mye pga rekordnettoeksport i fjor (på 18 TWh netto) på svært lave nivåer. Faktisk er NO2 nivået kun 46,6%, mot median de siste 20 år på 78,9%. Vi begynner å nærme oss tidspunktet hvor det burde vært på topp, slik at en kan tære på det når frosten kommer. Men kraftselskapene / Staten håver inn med begge hender fra gårdsbryggeriet og andre bedrifter. Ikke rart at Røkke og Nidar flykter landet....

Vi hadde rekordproduksjon i fjor, da blir det gjerne eksportrekord også. NO1+2+3+5 samlet endte året midt på median magasinfylling. Samme gruppe strømområder har hatt tilnærmet null netto eksport i år, nesten all eksport kommer fra NO4. Å se på områder i Sør-Norge separat mhp. magasinfylling gir ikke så mye mening da de har stor overføringskapasitet seg imellom.

Lav vannstand i magasinene skyldes i all hovedsak ekstremt lite nedbør i år. Heldigvis har det kommet litt på sommeren slik at kornavlingene overlevde, men ellers har det kommet fint lite i sør. August-kartet er nå klart og det er ikke noe bedre enn de forrige månedene. Mars er faktisk den eneste måneden i år med omtrent normal nedbør.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elekTrond på man 31. aug 2026, kl. 12:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 31. aug 2026, kl. 12:24[...] Når en titter ut vinduet er det ganske fint vær, ingen har ovner på, omtrent ingen har særlig air condition. Likevel er snittprisen på strøm i dag, uten noen som helst avgifter, eller påslag, eller nettleie på hele 152,51 kroner per kWh i NO2 i dag (Stavanger).
[...]

152,51 -- etthundreogtoogfemti kroner komma enogfemti hørtes voldsomt mye ut, du. (: ja jeg så strømprisss-vedlegget ditt =)

Ja, er vel 50-gangen nettleieselskapene tar, så da er en vel oppe i ca 150 kroner når moms, elavgift og strømselskapets påslag også er inkludert.  ;D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på ons 02. sep 2026, kl. 10:41
Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 31. aug 2026, kl. 12:24Vannmagasinene er, mye pga rekordnettoeksport i fjor (på 18 TWh netto) på svært lave nivåer. Faktisk er NO2 nivået kun 46,6%, mot median de siste 20 år på 78,9%. Vi begynner å nærme oss tidspunktet hvor det burde vært på topp, slik at en kan tære på det når frosten kommer. Men kraftselskapene / Staten håver inn med begge hender fra gårdsbryggeriet og andre bedrifter. Ikke rart at Røkke og Nidar flykter landet....

Vi hadde rekordproduksjon i fjor, da blir det gjerne eksportrekord også. NO1+2+3+5 samlet endte året midt på median magasinfylling. Samme gruppe strømområder har hatt tilnærmet null netto eksport i år, nesten all eksport kommer fra NO4. Å se på områder i Sør-Norge separat mhp. magasinfylling gir ikke så mye mening da de har stor overføringskapasitet seg imellom.

Lav vannstand i magasinene skyldes i all hovedsak ekstremt lite nedbør i år. Heldigvis har det kommet litt på sommeren slik at kornavlingene overlevde, men ellers har det kommet fint lite i sør. August-kartet er nå klart og det er ikke noe bedre enn de forrige månedene. Mars er faktisk den eneste måneden i år med omtrent normal nedbør.

Nei, jeg mener du tar feil der. Er bare å bla baki tråden her så vil du se at jeg advarte mot fortsatt svært høy nettoeksport da det i vinter ikke var snø i fjellet i NO2, og kablene nedenfor de store vannmagasinene fortsatte å eksportere strøm fra NO2. F.eks. kom det ikke noe snø i desember, men det brydde ikke eksportselgerne seg om.

elekTrond

Snøvær, tøvær! Husker du hELgenen og Ketill Jacobsen diskuterte norske fallhøyder? Da hørte jeg mye (på) "127 vannrett" & "Ned Vøringsfossen" <3<3

Her er en annen, standhaftig kar som krysser Norge etter ei strek på GPSen. Jeg lot meg fascinere over hvor tømt eller ned-regulert det magasinet han nektet å vike rundt. Også sku han på død og liv absolutt over et seigt myrhøl, for å berge linje-statistikken sin ... Det er òg noen tvilsomme Monsen-eske nedstigninger på slutten.

@GeoWizard mot Akersvatnet aka StorAkersvatnet alias Aagkelsjaevrie

Harde fakta:
  • 43 m delta høyde maks-min regulert
  • 520 m fallhøyde
  • 2.153 GWt årlig
  • Max. length 11 kilometres (6.8 mi)
  • Max. width 7 kilometres (4.3 mi)
  • Surface area 42.3 km2 (16.3 sq mi)
  • Rana kraftverk: 500 MW. Middels årsproduksjon er på 1975 GWh og kraftverket er det største i Nord-Noreg målt i produksjon.
  • De 32 vannkraftverkene i kommunen produserer til sammen 3065 gigawattimer i året (gjennomsnitt 1993-2020).
  • hovedeier: Statkraft Energi 4/5
  • neststørst: Helgeland Kraft Vannkraft med rundt ~1/10

I attempted to cross NORWAY in a completely straight line. (PART 1)
@GeoWizard 116k likes 2.4m views 5 years ago
Part 1, myrhøl #1, @17m11s
Part 1, myrhøl #n 3 km kajakk på slep (!), @25m'ish
https://m.youtube.com/watch?v=CDPhdkdR9qI&t=18m33s

Part 2: 8km Storakersvatnet på langs (eller tvers?) i stiv kulingbarsel og motvind 0_o
https://m.youtube.com/watch?v=KwZePasHarc&t=12m50s

Part 3: Myrhølet fra den Helge Jordal filmen der mannen ble borte i myra ... @10m33s
https://m.youtube.com/watch?v=kwzIwFPEGbA&t=10m44s

Kan det være Nattseilere (1986) eller Hamsuns https://snl.no/Landstrykere (1989)? Har vært dypt(!) fascinert av myrhøl siden jeg så den som liten gutt. 0_o

Hvor var jeg igjen? Jo, det Storakersvatnet ser ut som Mars ell.no når det er såpass nedtappet. Føl deg fri til å geeke out og/eller greie ut om hvor stort eller lite Rana er.

PS! Er født og døpt på Mo, så kan si jeg ble /r/mildtInteressert/ da jeg fant dette på dotuben i sommer <3
[/autistmodus]
'13 Mjau

Counterpointer

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 02. sep 2026, kl. 19:37Nei, jeg mener du tar feil der. Er bare å bla baki tråden her så vil du se at jeg advarte mot fortsatt svært høy nettoeksport da det i vinter ikke var snø i fjellet i NO2, og kablene nedenfor de store vannmagasinene fortsatte å eksportere strøm fra NO2. F.eks. kom det ikke noe snø i desember, men det brydde ikke eksportselgerne seg om.

Desember er nok litt tidlig for å konkludere med snømengdene på vinteren. Selv i snørike år har vi ofte ikke mer enn 30cm ved nyttår på hytta. De store mengdene kommer normalt i januar og februar.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Man kan argumentere så mye man vil med at man ikke kan vite hvor mye det vil snø, men massiv eksport før vinteren er kun økonomisk motivert og driver opp prisene. Man kunne eksportert mindre og hatt høyere sikkerhet med lavere priser.

arthur

Alt salg har vel et økonomisk motiv enten kjøper er norsk, i Norge eller i/til utlandet?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA