Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

daktari

Det er bare å se på grafen over magasinfylling jeg postet tidligere.

Vanligvis (median) tappes magasinet ned 30% fra uke 0 til uke 16.

Da starter snøsnmeltingen og regn, og peak kommer uke 40 med ca 40% påfyll siden laveste punkt. Mesteparten av påfallende kommer på våren og tidlig sommer.

I år derimot startet de lavere, og påfyllet hittil i år til uke 30 har bare vært på 20%. Omtrent halvparten av det normale. Det er ikke noe mer snø i fjellet, og det har regnet lite.

Så på de neste 10 ukene må det altså komme ekstremt mye regn, mye mer enn normalt, for at man skal få et normalt påfyll før neste vinter.

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

arthur

Sitat fra: daktari på man 03. aug 2026, kl. 19:58Så på de neste 10 ukene må det altså komme ekstremt mye regn, mye mer enn normalt, for at man skal få et normalt påfyll før neste vinter.

Uten sammenligning forøvrig; I slutten av januar var det krise mht vannivået på Kreta og man spådde vannkrise til sommeren, denne sommeren. I slutten av mars kunne man rapportere at vannstanden var unormalt høy og vannforsyningene var sikret for de neste to årene, minst. Å spå om fremtiden er en risikosport. La oss se hva som skjer og håpe på det beste.

Counterpointer

Grei artikkel om Norgespris. Er innom fyllingsgrad og hvorfor den holder strømprisen høy.

https://www.nettavisen.no/okonomi/norgespris-har-sikret-deg-halv-pris-pa-strom/s/5-95-3177036

daktari

"Håpe på det beste", ja la oss håpe at NO2 får mer enn dobbelt så mye regn i høst, slik at de kommer opp mot median fyllingsgrad før vinteren. Og et solid snøfall. Med de ulemper så store regnfall får. Og hvis ikke blir det ganske kjipt til vinteren og neste sommer.
Mine I-Pace videoer

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tir 04. aug 2026, kl. 08:29
Sitat fra: daktari på man 03. aug 2026, kl. 19:58Så på de neste 10 ukene må det altså komme ekstremt mye regn, mye mer enn normalt, for at man skal få et normalt påfyll før neste vinter.

Uten sammenligning forøvrig; I slutten av januar var det krise mht vannivået på Kreta og man spådde vannkrise til sommeren, denne sommeren. I slutten av mars kunne man rapportere at vannstanden var unormalt høy og vannforsyningene var sikret for de neste to årene, minst. Å spå om fremtiden er en risikosport. La oss se hva som skjer og håpe på det beste.

Ved å spørre Gemini så viser det seg at din sammenligning mellom 3-års-magasinene i NO2, og dens bevisste nedtapping i 2025 for eksport på tross av svært lave snønivåer, og Kretas vannmagasiner er helt latterlig dårlig. Det kan ikke sammenlignes. Kreta gjorde ikke et bevisst valg å tømme de små magasinene til Tyskland da de allerede var lave.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Jeg har IKKE skrevet noe mht produksjon av strøm på Kreta, KUN om tilgang til ferskvann! Hvor vanskelig er det egentlig å forstå noe så enkelt? Nå kjenner jeg relativt godt til Kreta og jeg har til gode å se, høre eller lese om kraftproduksjon med vann der så her bommer du totalt på målet, ja egentlig har du ikke engang definert noe mål utover å være uenig!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på ons 05. aug 2026, kl. 08:17Jeg har IKKE skrevet noe mht produksjon av strøm på Kreta, KUN om tilgang til ferskvann! Hvor vanskelig er det egentlig å forstå noe så enkelt? Nå kjenner jeg relativt godt til Kreta og jeg har til gode å se, høre eller lese om kraftproduksjon med vann der så her bommer du totalt på målet, ja egentlig har du ikke engang definert noe mål utover å være uenig!

Ok, glemte at du måtte ha ting litt tydeligere forklart. La meg forklare en gang til:
Du skrev: "I slutten av januar var det krise mht vannivået på Kreta og man spådde vannkrise til sommeren, denne sommeren. I slutten av mars kunne man rapportere at vannstanden var unormalt høy"

Du brukte dette som eksempel på at det er "risikosport å spå om fremtiden".

Poenget mitt er at det med Kretas vannmagasin er en helt helt HÅPLØS historie å dra frem og har INGEN relevans til vannmagasinene i NO2, som er 3-årige vannmagasin, som ble tappet helt på nedre grense, selv med rekordlave snønivåer i fjellene. Siden jeg er en lokal mann i NO2 så kunne jeg med mitt blotte øye se hvor lite snø det var, samtidig som det var svært lite vann i vannmagasinene, samtidig som strømselskapene valgte nettoeksport med 18 TWh, som var rekordhøyt.

Kreta-sammenligningen din er som å si at en hadde ingen vann i fuglebadet eller bøtten om kvelden, men så en uke etterpå så var det helt fullt. Det skal enormt mye mer til å fylle opp et 3-års-vannmagasin, enn litt drikkevann på Kreta. For å være konkret er det 220 ganger så mye vann som skal fylles opp i de 22 milliarder kubikkmeter store vannmagasinene i NO2 enn i de 100 millioner store vannmagasinene i Kreta.

Og, nei, jeg mener ikke det tar lenger tid å fylle opp fordi jeg bare er uenig med deg hele tiden. Du får google Blåsjø.

V

arthur

Jeg foreslår at du kontakter myndighetene på Kreta og bidrar med din utrolige kunnskap om lokale forhold siden de åpenbart ikke har din innsikt, kunnskap og forståelse om de lokale forholdene der. Du milde himmel for idioti man skal måttte forholde seg til her!

https://www.facebook.com/reel/4345063252409376

"What a difference a few weeks of rain can make! 💧🌧�
Aposelemis reservoir has gone from holding less than 2 million cubic meters of water in March... to nearly 12 million!
A huge boost for the area and great news for the months ahead, after 4 years of draught...
Nature doing its magic!"

Nok for de neste 2/3 årene i følge MYNDIGHETENE med ansvar for vannforsyningene, men du vet sikkert mye bedre!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på ons 05. aug 2026, kl. 11:19Jeg foreslår at du kontakter myndighetene på Kreta og bidrar med din utrolige kunnskap om lokale forhold siden de åpenbart ikke har din innsikt, kunnskap og forståelse om de lokale forholdene der. Du milde himmel for idioti man skal måttte forholde seg til her!

https://www.facebook.com/reel/4345063252409376

"What a difference a few weeks of rain can make! 💧🌧�
Aposelemis reservoir has gone from holding less than 2 million cubic meters of water in March... to nearly 12 million!
A huge boost for the area and great news for the months ahead, after 4 years of draught...
Nature doing its magic!"

Nok for de neste 2/3 årene i følge MYNDIGHETENE med ansvar for vannforsyningene, men du vet sikkert mye bedre!

Du forstår fortsatt ikke poenget, så det er nok nytteløst å forklare deg det. 12 millioner kubikkmeter i NO2-feltet er et piss i havet i NO2. Det er totalt uegnet som referanse til NO2. Det gir ingen relevans til NO2. Det er som å skrive om fuglebadet. Du skjønner det fortsatt ikke? NO2 sine vannmagasin, som nå er på det laveste nivået på over 20 år trenger 22 MILLIARDER kubikkmeter. Det er ikke sånn at det kan fylles opp på noen uker. Det tar som regel 3 år med mye regn. 22 milliarder er 220 ganger så mye som 100 millioner.

ToWalkOrDrive

Nå er det bare å begynne å danse regndansen. NVE-sjefen har endelig hørt på meg og sier at nå må kraftindustrien ta seg sammen og slutte å eksportere så mye, som de har fortsatt med til og med forrige uke. Dans, baby, dans!!!

Nå skulle magasinene helst vært på topp i NO2, for å ha noe å tære på til vinteren.

daktari

Der kom de nye tallene ja.

Det er nok lurt å kikke på grafene over magasinfylling selv, og forsøke å se for seg hvor mye nedbør som trenger komme. Ikke bare gjenfortelle partipropagandaen.

Andre partier er ikke like imponert.
https://www.nrk.no/norge/energiminister-terje-aasland-mener-norge-ikke-gar-mot-stromkrise-1.17978415
Mine I-Pace videoer

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 05. aug 2026, kl. 14:53Du forstår fortsatt ikke poenget, så det er nok nytteløst å forklare deg det. 12 millioner kubikkmeter i NO2-feltet er et piss i havet i NO2. Det er totalt uegnet som referanse til NO2. Det gir ingen relevans til NO2. Det er som å skrive om fuglebadet. Du skjønner det fortsatt ikke? NO2 sine vannmagasin, som nå er på det laveste nivået på over 20 år trenger 22 MILLIARDER kubikkmeter. Det er ikke sånn at det kan fylles opp på noen uker. Det tar som regel 3 år med mye regn. 22 milliarder er 220 ganger så mye som 100 millioner.

Nei, så lang tid trenger det ikke å ta. Senest i mai i fjor var det rekordhøy fyllingsgrad i NO2. Selv om det finnes enkeltmagasiner som tar svært lang tid å tømme/fylle består NO2 av svært mange mindre magasiner også som fint kan fylles opp eller tømmes på svært mye kortere tid.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på ons 05. aug 2026, kl. 22:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på ons 05. aug 2026, kl. 14:53Du forstår fortsatt ikke poenget, så det er nok nytteløst å forklare deg det. 12 millioner kubikkmeter i NO2-feltet er et piss i havet i NO2. Det er totalt uegnet som referanse til NO2. Det gir ingen relevans til NO2. Det er som å skrive om fuglebadet. Du skjønner det fortsatt ikke? NO2 sine vannmagasin, som nå er på det laveste nivået på over 20 år trenger 22 MILLIARDER kubikkmeter. Det er ikke sånn at det kan fylles opp på noen uker. Det tar som regel 3 år med mye regn. 22 milliarder er 220 ganger så mye som 100 millioner.

Nei, så lang tid trenger det ikke å ta. Senest i mai i fjor var det rekordhøy fyllingsgrad i NO2. Selv om det finnes enkeltmagasiner som tar svært lang tid å tømme/fylle består NO2 av svært mange mindre magasiner også som fint kan fylles opp eller tømmes på svært mye kortere tid.

Tenker først og fremst på Blåsjø, som er Norges største vannmagasin. Det tar 3 år med vanlig tilsig for å fylle opp fra tomt. Og tre å med vanlig forbruk i NO2-området for å bli tomt. Men det kan lett tømmes på 7-8 måneder om kraftselskapet blir for griskt. Det er jo nettopp det som er hele poenget mitt - nå har vi gått fra en situasjon i 2025 med rekordnivå i mai 2025 (grønn kurve) i NO2 til å selge netto 18 TWh strøm i 2025, som på tross av lite nedbør utover 2025, og lite snø, bare fortsatte nettoeksporten, helt til vi er der vi er i dag hvor:
- FrP sier vi må bygge gasskraftverk i NO2 pga kritisk lite strøm
- NVE-sjefen kjefter på kraftselskapene og sier de må ta vare på strømmen og
- Vi ikke har hatt mindre i NO2 sidenn målingen i denne statistikken startet for 20 år siden på dette ukenummeret.

Så, vi har sullet det vekk - sjansen å ha rikelig med vann i magasinene i tilfelle en tørr høst og kald vinter.
Dette har allerede resultert i høye strømpriser for næringslivet i år.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på ons 05. aug 2026, kl. 22:22Nei, så lang tid trenger det ikke å ta. Senest i mai i fjor var det rekordhøy fyllingsgrad i NO2. Selv om det finnes enkeltmagasiner som tar svært lang tid å tømme/fylle består NO2 av svært mange mindre magasiner også som fint kan fylles opp eller tømmes på svært mye kortere tid.
Trenger ikke å ta nei, men kan fort ta det. Drøye 40% (i følge AI) er magasiner med kapasitet større enn ett års tilsig. Med rekord lavt nivå er det usannsynlig at hele NO2 vil nå median verdi uten restriksjoner og/eller ekstrem nedbør på ett år.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 06. aug 2026, kl. 00:10
Sitat fra: jkirkebo på ons 05. aug 2026, kl. 22:22

Tenker først og fremst på Blåsjø, som er Norges største vannmagasin. Det tar 3 år med vanlig tilsig for å fylle opp fra tomt. Og tre å med vanlig forbruk i NO2-området for å bli tomt. Men det kan lett tømmes på 7-8 måneder om kraftselskapet blir for griskt. Det er jo nettopp det som er hele poenget mitt - nå har vi gått fra en situasjon i 2025 med rekordnivå i mai 2025 (grønn kurve) i NO2 til å selge netto 18 TWh strøm i 2025, som på tross av lite nedbør utover 2025, og lite snø, bare fortsatte nettoeksporten, helt til vi er der vi er i dag hvor:
- FrP sier vi må bygge gasskraftverk i NO2 pga kritisk lite strøm
- NVE-sjefen kjefter på kraftselskapene og sier de må ta vare på strømmen og
- Vi ikke har hatt mindre i NO2 sidenn målingen i denne statistikken startet for 20 år siden på dette ukenummeret.

Nå endte NO1+2+3+5 2025 med magasinene midt på median, så jeg vil ikke si at man eksporterte for mye i fjor. Å se på NO2 alene gir ikke så mye mening når det er såpass kraftige linjer mellom områdene og dermed kapasitet nok til å overføre ganske mye strøm. Flaskehalsen ligger i hovedsak mot og i NO4.

Blåsjø utgjør 23% av kapasiteten i NO2, så andre magasiner utgjør 77%. Men også Blåsjø kan fylles mye raskere opp om vi får et vått år og man skrur ned produksjonen. Akkurat som den kan tømmes mye raskere i tørre år med høy produksjon. Blåsjø var f.eks nede i 17% i april 2011 men allerede sommeren 2012 var det fullt. Det finnes flere andre eksempler på at fyllingsgraden kan øke med minst 60% på et år, f.eks fra 2022 til 2023.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA