Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: turfsurf på man 01. jun 2026, kl. 05:11Norgespris kommer nok til å forbli, men justeres opp med en eller annen unnskyldning. Tør nok ikke droppe det helt. Ikke at de trenger det heller, AS Norge tjener jo alltid mye mere på strøm enn det Norgespris koster.
Er jo allerede annonsert av Støre at det "skal sees på" (oppe til vurdering), som kort fortalt betyr at de åpner for større justering enn ev. bare en generell prisstigning!

Tenker målet er at Norgespris etterhvert blir så dyrt at det ikke er noe poeng lengre for de aller fleste!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på man 01. jun 2026, kl. 12:01
Sitat fra: turfsurf på man 01. jun 2026, kl. 05:11Norgespris kommer nok til å forbli, men justeres opp med en eller annen unnskyldning. Tør nok ikke droppe det helt. Ikke at de trenger det heller, AS Norge tjener jo alltid mye mere på strøm enn det Norgespris koster.
Er jo allerede annonsert av Støre at det "skal sees på" (oppe til vurdering), som kort fortalt betyr at de åpner for større justering enn ev. bare en generell prisstigning!

Tenker målet er at Norgespris etterhvert blir så dyrt at det ikke er noe poeng lengre for de aller fleste!
Tror nok RJK leser de samme signalene som meg.

Med den farten og størrelsen det er på etablering av datasentre her i Norge så blir strøm en ekstrem knapphetsvare med tilhørende høy pris for vanlige forbrukere.

Vidar_S

Sitat fra: RJK på man 01. jun 2026, kl. 12:01Er jo allerede annonsert av Støre at det "skal sees på" (oppe til vurdering), som kort fortalt betyr at de åpner for større justering enn ev. bare en generell prisstigning!

Tenker målet er at Norgespris etterhvert blir så dyrt at det ikke er noe poeng lengre for de aller fleste!

Jeg er ikke like god på å lese Støres tanker som andre, men det er vel ikke helt usannsynlig at man kan velge å se etter en løsning som i større grad oppmuntrer til installasjon av solceller siden man har satt seg et mål betydelig over det som installeres per i dag?

Den generelle strømstøtten (kompenserer 90% av spotpris over 75 øre eks mva) er uansett vedtatt frem til 31.12.2029 og AP er avhengig av støtte fra andre (tildels populistiske) partier for å få noe som helst gjennom, inklusive endringer av Norgespris, så jeg sier meg inntil videre enig med @arthur med tanke på viktigheten av akkurat denne ordningen opp mot "alt det andre".

ToWalkOrDrive

Strømkostnader er ikke veldig viktig når vi har Norgespris på 50 øre.
Strømkostnader blir veldig viktig dersom Norgespris er 150 øre.

Dersom en slår sammen strømforbruket til alle hytter og hus i Norge er vi på ca 40-45 TWh per år. Til sammenligning produserer Norge ca 157 TWh i året. Så norske hytter og hus bruker bare 27% av strømmen vi lager. Når en setter denne infoen sammen med at offentligheten eier 90% av de som lager strømmen, og kan selge resten dyrt, så bør man unne seg 50 øre videre til hus og hytter.

Bør jo og se på muligheten til støtte til bedrifter som ønsker å sette opp solceller, sånn at de kan bli mer selvforsynt.

Er lett å si at penger ikke er så viktig når en har det, som Postgirobygget. Men en solskinnsdag betaler ikke regningene.

Tesla Model Y                         2021-

RJK

#13024
Sitat fra: Vidar_S på man 01. jun 2026, kl. 14:00
Sitat fra: RJK på man 01. jun 2026, kl. 12:01Er jo allerede annonsert av Støre at det "skal sees på" (oppe til vurdering), som kort fortalt betyr at de åpner for større justering enn ev. bare en generell prisstigning!

Tenker målet er at Norgespris etterhvert blir så dyrt at det ikke er noe poeng lengre for de aller fleste!

Jeg er ikke like god på å lese Støres tanker som andre, men det er vel ikke helt usannsynlig at man kan velge å se etter en løsning som i større grad oppmuntrer til installasjon av solceller siden man har satt seg et mål betydelig over det som installeres per i dag?

Den generelle strømstøtten (kompenserer 90% av spotpris over 75 øre eks mva) er uansett vedtatt frem til 31.12.2029 og AP er avhengig av støtte fra andre (tildels populistiske) partier for å få noe som helst gjennom, inklusive endringer av Norgespris, så jeg sier meg inntil videre enig med @arthur med tanke på viktigheten av akkurat denne ordningen opp mot "alt det andre".
Skal være enig i at Norgespris ikke oppmuntrer direkte til å spare strøm. Men det er mer med prisen enn bare den direkte strømprisen, det er og en kostnad i fastavgiften som gis per kWh. Reell strømpris er derfor mer enn bare norgesprisen. Og signalene er jo at nettleien skal opp og opp.

Dersom man og justerer Norgespris mer enn vanlig prisstigning, som er påvirket av strømpris til alle (fører til økte utgifter, som igjen gir økte priser på det meste annet), så baller det seg fort på.

Så strømsparetiltak vil lønne seg totalt sett, bare ikke like raskt som det ville gjort om prisene var spotprisen.

Nå har det vært oppfordret til å installere solcellepaneler, men samtidig er det blitt dyrere å montere opp slike anlegg, flere opplever problemer med å få koblet opp og levert strøm ved "overproduksjon" og er, om jeg har oppfattet det rett vanskeligere å få (gode) avtaler som begunstiger privat produksjon av strøm.

Og det er allerede gitt signaler om at det skal skattlegges av overskudd av strømsalg, foreløpig for alt over en viss grense. Men denne grensen vil fort flyttes på om noen private/personlige brukere skule tjene for mye på slikt.

Er ikke så veldig nødvendig å kunne lese Støre og Stoltenberg sine tanker, det er nok å klare å tolke de stadig tvetydige ordene og formuleringene de kommer med. Etter å ha hørt og lest slikt opp gjennom mange år nå, så har man lært at man må lese og tolke alt ned til minste fingerspiss, for det er altfor mye tvetydigheter og dobbeltforståelser.

Lovnadene som høres positiv ut for forbrukerne, blir fort snudd til det motsatte, pga forbehold og upresise utsagn som hørtes bra ut når de ble fremsatt, men som presiseres når det viser seg at det man trodde man hørte, var noe helt annet.

Du kan kun stole på Støre og Stoltenberg om du er i stand til å tolke hva de skriver og sier i den for folk flest mest negative forståelsen!   8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Bare å se på Elvias nye nettleie. Opp fra 300 til 420 fastledd for 5-10 kW, og fra 26->31 øre samt 36->46 øre pr kW.

Hvor mye koster et batteri igjen? Samtidig leste jeg nettopp om billige batteripakker på et par kWh som selges av Lidl i Tyskland, med stikkontakt...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på man 01. jun 2026, kl. 21:24Bare å se på Elvias nye nettleie. Opp fra 300 til 420 fastledd for 5-10 kW, og fra 26->31 øre samt 36->46 øre pr kW.

Hvor mye koster et batteri igjen? Samtidig leste jeg nettopp om billige batteripakker på et par kWh som selges av Lidl i Tyskland, med stikkontakt...

Kanskje en snart kan benytte V2G (Vehicle to grid) biler.
https://group.vattenfall.com/press-and-media/pressreleases/2026/vattenfall-netherlands-launches-v2g-pilot-with-kia-and-hyundai/
Tesla Model Y                         2021-

Vidar_S

Sitat fra: daktari på man 01. jun 2026, kl. 21:24Bare å se på Elvias nye nettleie. Opp fra 300 til 420 fastledd for 5-10 kW, og fra 26->31 øre samt 36->46 øre pr kW.

Hvor mye koster et batteri igjen? Samtidig leste jeg nettopp om billige batteripakker på et par kWh som selges av Lidl i Tyskland, med stikkontakt...

BKK (Bergen) har til sammenligning hatt 415 kr for 5-10kW siden 01.01.26. På energileddet har de lagt det litt annerledes med 23 øre på natt og helligdag og 46 øre på dagtid (sist oppdatert 01.01.26).

Jeg ser ikke helt bort fra at det straks kommer en prisendring siden de har 14 dagers varslingsplikt og de fra 01.07.2026 må ta hensyn til at denne overgangsordningen har utløpt: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forlenga-overgangsperiode-for-krav-til-energileddet-i-ny-nettleigemodell/id3037168/

Må tilstå jeg er veldig usikker på hvordan prosentene ligger an per i dag (og om jeg tenker i overkant enkelt), men om man tar utgangspunkt i SSB-tall med snitt 14700 kWh per husstand (2024) og en effektiv snittpris på energiledd rundt 35 øre/kWh havner vi på snittinntekt per husstand på rett over 5000 kr inkl mva fra energileddet. For å få samme inntekt på kapasitetsleddet må husstander i snitt betale rundt 415 kr/mnd i kapasitetsledd (tilfeldigvis bortimot likt med kapasitetsleddet for 5-10kW både hos BKK og Elvia?).

Da ligger det for mange an til høyere kapasitetsledd og lavere tillegg per kWh noe som ikke uten videre gjør solceller mer attraktivt. Men øker de kapasitetsleddet veldig kan man kanskje etterhvert få et regnestykke med husbatteri til å gå opp. I alle fall frem til mange nok får husbatteri, lavere kapasitetstrinn og netteierne må øke pris på kapasitetsledd på nytt for å få inntektsandelen opp dit den skal være.

Counterpointer

Sitat fra: Vidar_S på tir 02. jun 2026, kl. 16:37
Sitat fra: daktari på man 01. jun 2026, kl. 21:24Bare å se på Elvias nye nettleie. Opp fra 300 til 420 fastledd for 5-10 kW, og fra 26->31 øre samt 36->46 øre pr kW.

Hvor mye koster et batteri igjen? Samtidig leste jeg nettopp om billige batteripakker på et par kWh som selges av Lidl i Tyskland, med stikkontakt...

BKK (Bergen) har til sammenligning hatt 415 kr for 5-10kW siden 01.01.26. På energileddet har de lagt det litt annerledes med 23 øre på natt og helligdag og 46 øre på dagtid (sist oppdatert 01.01.26).

Jeg ser ikke helt bort fra at det straks kommer en prisendring siden de har 14 dagers varslingsplikt og de fra 01.07.2026 må ta hensyn til at denne overgangsordningen har utløpt: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forlenga-overgangsperiode-for-krav-til-energileddet-i-ny-nettleigemodell/id3037168/

Må tilstå jeg er veldig usikker på hvordan prosentene ligger an per i dag (og om jeg tenker i overkant enkelt), men om man tar utgangspunkt i SSB-tall med snitt 14700 kWh per husstand (2024) og en effektiv snittpris på energiledd rundt 35 øre/kWh havner vi på snittinntekt per husstand på rett over 5000 kr inkl mva fra energileddet. For å få samme inntekt på kapasitetsleddet må husstander i snitt betale rundt 415 kr/mnd i kapasitetsledd (tilfeldigvis bortimot likt med kapasitetsleddet for 5-10kW både hos BKK og Elvia?).

Da ligger det for mange an til høyere kapasitetsledd og lavere tillegg per kWh noe som ikke uten videre gjør solceller mer attraktivt. Men øker de kapasitetsleddet veldig kan man kanskje etterhvert få et regnestykke med husbatteri til å gå opp. I alle fall frem til mange nok får husbatteri, lavere kapasitetstrinn og netteierne må øke pris på kapasitetsledd på nytt for å få inntektsandelen opp dit den skal være.

Counterpointer

«få inntektsandelen opp dit den skal være»

😵�💫 dvs urimelig dyrt

filtvet

Ja, slik tar du livet av middelklassen: 300,- av gangen.

ToWalkOrDrive

#13031
Angående ordninger som motarbeider solceller:
Jeg kjørte forbi et svært hønsehus under oppføring. Snakker flere tusen kvadratmeter, og dette er i strømsone NO2. Da tenkte jeg:
- strømprisen i NO2 er jo høye året rundt
- solcellepaneler er vel ikke på sitt dyreste nå
- når en bygger et helt nytt bygg så er vel kostnaden på å velge solceller mindre enn om en først bygger vanlig tak og så må tilpasse og montere solceller etterpå.

Til min store overraskelse er det ikke montert et eneste solcellepanel på denne bygningen som er for å "produsere" høns.

Kan det være fordi bønder får "strømstøtte"? Kanskje de burde hatt en litt avansert formel som gjør det mer attraktivt med strømsparing og solceller? F.eks. at de hadde fått en strømstøtte på x antall kroner per kvadratmeter hønsehus, fastsatt av staten per kommune (for å ta høyde for klima/temperatur-snitt-forskjeller), og altså helt uavhengig av hvor mye strøm de bruker? Og så må de betale full markedspris for strømmen etterpå, som delvis blir betalt for av areal-strøm-støtten.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: daktari på man 01. jun 2026, kl. 21:24Bare å se på Elvias nye nettleie. Opp fra 300 til 420 fastledd for 5-10 kW, og fra 26->31 øre samt 36->46 øre pr kW.

Hvor mye koster et batteri igjen? Samtidig leste jeg nettopp om billige batteripakker på et par kWh som selges av Lidl i Tyskland, med stikkontakt...
Pussig nok har nettleien gåt ned både her hjemme og på hytta i år. Batteripakker er det langt fra å regne hjem enda. Bil med V2G kunne sikkert funket litt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer


mazda


SitatNordmenn sammen med Europa må belage seg på fortsatt dyre strømregninger. Flere faktorer trekker prisene opp, og forskerne tror ikke lettelsen kommer med det første.

Kilde: https://journalen.oslomet.no/nb/innenriks-video/2026/05/hoye-strompriser-fortsetter

Legg merke til at nyhetsmediene ofte kun nevner "flere faktorer" når de skal "forklare" noe, uten å egentlig forklare noen ting.

Hva/hvem er det som EGENTLIG påvirker/stadig øker strømprisene?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA