Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fre 16. jul 2021, kl. 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 03. okt 2025, kl. 08:41
Sitat fra: arthur på fre 03. okt 2025, kl. 07:37"Det er uvesentlig. Analytikerne sier kabelen vil forårsake 20-25 øre dyrere strøm i NO3 pga kabelen, mens NO2 kun vil oppleve 2 øre redusert pris."

Skal vi vente en time, eller tre, før vi feller den endelige dommen og setter to streker under svaret?

Bare en liten/første utvikling: Hvis man ser på pris NO2 mot NO2 så var denne 16.17 og 18 prosent i de foregående tre måneder mens i dag er forskjellen "kun" 8 prosent. En første lille indikasjon, men ingen fasit!

Får ikke håpe det er forskjell mellom NO2 og NO2, siden NO2 bør være lik NO2.

Som den intelligente leser du er så skjønte du helt sikkert at det var en skrivefeil og skulle stå henholdsvis NO1 og NO2, eller kanskje du ikke ville forstå det, litt sånn vondt i viljen som vanlig? Men for all del; Kan man ikke ta noen på sak så gå for mannen!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fre 03. okt 2025, kl. 09:47
Sitat fra: arthur på fre 03. okt 2025, kl. 07:37"Det er uvesentlig. Analytikerne sier kabelen vil forårsake 20-25 øre dyrere strøm i NO3 pga kabelen, mens NO2 kun vil oppleve 2 øre redusert pris."

Skal vi vente en time, eller tre, før vi feller den endelige dommen og setter to streker under svaret?

Bare en liten/første utvikling: Hvis man ser på pris NO2 mot NO2 så var denne 16.17 og 18 prosent i de foregående tre måneder mens i dag er forskjellen "kun" 8 prosent. En første lille indikasjon, men ingen fasit!

Som den intelligente leser du er så skjønte du helt sikkert at det var en skrivefeil og skulle stå henholdsvis NO1 og NO2, eller kanskje du ikke ville forstå det, litt sånn vondt i viljen som vanlig? Men for all del; Kan man ikke ta noen på sak så gå for mannen!

Nei, jeg ante virkelig ikke hvilken strømsone du snakket om. Hvordan skulle jeg vite at det var NO1 du snakket om? Må innrømme at jeg ikke gadd å bruke veldig lang tid på å prøve å rekonstruere setningen din.
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

For oss som ikke har hoppet på Norgesdust er strømprisen i snitt 7 øre i hele morgen og estimeres å holde seg gjennom det mest av søndagen. Da er det bare å lade opp bilen, varme vannet og annet som dra mye. Antar propellene går som faen i Europa slik at prisen blir lav. Ikke den eneste høststormen - more to come  :)

Det er naivt å tro vi blir rikere av Norgesdust. Avgifts Partiet vil garantert ta inn det de taper på Norgesdust i form av avgifter og skatter på de som har inntekt høyere enn en minste pensjonist.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 03. okt 2025, kl. 13:14
Sitat fra: arthur på fre 03. okt 2025, kl. 09:47

Nei, jeg ante virkelig ikke hvilken strømsone du snakket om. Hvordan skulle jeg vite at det var NO1 du snakket om? Må innrømme at jeg ikke gadd å bruke veldig lang tid på å prøve å rekonstruere setningen din.

Nei, hvorfor skal du gidde noe som helst eller skjønne hva jeg skriver, eller hvorfor? Og hvor lang tid, eller hvor mange kalorier hadde gått med, til å skjønne at det var NO1 og NO2 når jeg spesifikt skriver forskjellen(e) og disse er enkle å finne her; https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices?deliveryDate=latest&currency=NOK&aggregation=MonthlyAggregate&deliveryAreas=AT,NO1,NO2,NO3

Ikke lett dette her gitt.

Ha en fin og fredelig helg?

arthur

Ser til min forferdelse at i morgen er strømmen i NO3, gjentar NO3, nesten like dyr som i NO1 og NO2 (ble det riktig nå?), men som en (fattig?) trøst så er prisen kun fire til fem øre, pluss moms og nettleie. Det er vel langt under selvkost for produsenten, men det er vel bra, eller? :police:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fre 03. okt 2025, kl. 19:23Ser til min forferdelse at i morgen er strømmen i NO3, gjentar NO3, nesten like dyr som i NO1 og NO2 (ble det riktig nå?), men som en (fattig?) trøst så er prisen kun fire til fem øre, pluss moms og nettleie. Det er vel langt under selvkost for produsenten, men det er vel bra, eller? :police:

Jeg er ikke sikker, men det kan virke som at trærne vaier bitte litt mer i dag enn andre dager i året. Er nesten på nippet til å tro at denne helgen ikke er helt representativ for hvordan verken været eller strømprisen vil være neste 7 måneder. Hasj-tag 34m/s.

arthur

Hvordan påvirker vinden på Sørlandet og Østlandet strømprisen? Er det de mange vindmøllene der som produserer enorme mengder strøm?

hELgenen

Sitat fra: arthur på lør 04. okt 2025, kl. 07:04Hvordan påvirker vinden på Sørlandet og Østlandet strømprisen? Er det de mange vindmøllene der som produserer enorme mengder strøm?

Vindmøller kan pitche vingene og på den måten produsere i mye vind - men det er en grense på rundt 22 ms for de fleste slik at er det prognoser på over det - så nominerer man som regel ingenting. Men her kan det sikkert være litt ulik praksis. Uansett - det som ble nominert for i dag - skjedde jo i går...I dag så styrer TSO produksjonen via mFRR EAM (Regulerkaftmarkedet) :

https://data.nordpoolgroup.com/power-system/manual-frequency-restoration-reserve?deliveryDate=latest&deliveryAreas=NO1,NO2&viewMode=All

I natt har det vært en del oppregulering - mao har det nok blåst for mye til at man klarer å produsere på vindmøllene.

Det kan tyde på at mange aktører nominerte fullt på vind - og så ble det for mye vind og de måtte skru av møllene og markedet balanserer nå med vannkraft

daktari

Når det blåser friskt i DK, UK, NL og D så blir det lave priser også her.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

arthur

Sitat fra: daktari på lør 04. okt 2025, kl. 13:05Når det blåser friskt i DK, UK, NL og D så blir det lave priser også her.

Det er nok klart, men enkelte her hadde sett ut av sitt eget kjøkkenvindu her i landet og mente derfor at siden "trærne vaier bitte litt mer i dag enn andre dager i året." så burde strømmen være billig enda det ikke er noen vindmøller der, og det syntes i alle fall jeg var en rar konklusjon.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på lør 04. okt 2025, kl. 18:47
Sitat fra: daktari på lør 04. okt 2025, kl. 13:05Når det blåser friskt i DK, UK, NL og D så blir det lave priser også her.

Det er nok klart, men enkelte her hadde sett ut av sitt eget kjøkkenvindu her i landet og mente derfor at siden "trærne vaier bitte litt mer i dag enn andre dager i året." så burde strømmen være billig enda det ikke er noen vindmøller der, og det syntes i alle fall jeg var en rar konklusjon.

Gammelt jungelord er at når det er 34 m/s i NO2 så blåser det også i Hirtsals.

Og for å svare på det andre du lurte på: Ja det er fryktelig mye vindmøller i NO2. Som du ser under produserer NO2 mye større andel vindkraft i forhold til forbruket enn snittet for landet.

Ble litt overrasket over at du ikke hadde fått med deg at vindfulle dager i Europa påvirker strømprisene i NO2. Har jo stått 700 sider her om prissmitte.

Så da du trodde 5 øre i NO2 var en sammenlignbar pris var jo det litt overraskende.

Radial

Syns denne var litt relevant ift strøm og priser.

https://www.facebook.com/share/v/1BSCrAyKRf/

Stort sett ganske uenig i det meste han sier offentlig, men jeg er ikke overrasket over om tallene han presenterer om europeiske co2-kutt vs økte utslipp globalt faktisk er ca riktig.

Også må man jo le litt av at man flyr 747 til miljøkonferanser før golf på Hawaii😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

Er strømområdet NO2 større enn hva enkelte kan se ut av sitt kjøkkenvindu?

Counterpointer

Sitat fra: Radial på søn 05. okt 2025, kl. 00:15Syns denne var litt relevant ift strøm og priser.

https://www.facebook.com/share/v/1BSCrAyKRf/

Stort sett ganske uenig i det meste han sier offentlig, men jeg er ikke overrasket over om tallene han presenterer om europeiske co2-kutt vs økte utslipp globalt faktisk er ca riktig.

Også må man jo le litt av at man flyr 747 til miljøkonferanser før golf på Hawaii😄
Det må vel være den maksimalt shady kilden til info som finnes 🙈

Og i forhold til å reise med 747 for å spille golf vil jeg tro han selv er den største brukeren.

Det at den inne de enorme vridde fremstillingene finnes NOE som stemmer er sannsynlig, men tatt ut av kontekst er det temmelig verdiløst.

En fyr som satser store summer på incentiver for å holde kullindustri oppe samtidig som det fjernes på fornybar energi, kan ikke brukes til inntekt for hverken energi eller miljøpolitikk.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på søn 05. okt 2025, kl. 10:41Er strømområdet NO2 større enn hva enkelte kan se ut av sitt kjøkkenvindu?

Så for å oppsummere:
- Du føler at noen har nevnt "å se ut kjøkkenvindu" selv om ingen har nevnt dette?
- Du føler at været ikke har noen påvirkning på strømprisene, og forskjell mellom strømsoner?
- Du føler det er relevant med prisforskjeller mellom norske strømsoner i en tid med svært mye vind i Europa.
- Du føler man ikke har prissmitte fra Tyskland, hvor det blåser så mye at strømmen i Tyskland koster 2 øre?

Forstår jeg deg riktig da du kom med "bevisene" om hvor billig strømmen i NO2 var?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA