Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på mandag 14. april 2025, klokken 14:38Globalt er solkraft på kraftig økning og er naturlig viktig i deler av verden med stort behov for kjøling når sola skinner. Det er jo vinn vinn situasjon.

Akkurat. Forskjellige deler av verden har forskjellige fordeler. Man kan ikke bare pøse på med fornybart over alt. Klart de som har store kjølebehov mye av året er en god match for solceller.

Dessverre er det ikke så mange energiformer som utnytter "overskyet og regn"...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på mandag 14. april 2025, klokken 17:45
Sitat fra: Counterpointer på mandag 14. april 2025, klokken 14:38Globalt er solkraft på kraftig økning og er naturlig viktig i deler av verden med stort behov for kjøling når sola skinner. Det er jo vinn vinn situasjon.

Akkurat. Forskjellige deler av verden har forskjellige fordeler. Man kan ikke bare pøse på med fornybart over alt. Klart de som har store kjølebehov mye av året er en god match for solceller.

Dessverre er det ikke så mange energiformer som utnytter "overskyet og regn"...

Måtte bli vannkraft det da. Ser at Tyrkia har kjørt på med det / dammer de siste årene. Dessverre har de slitt med en del tørke...vannkraft er ikke regnet som "grønt". Så  spørs hvor mange land som satser på ny utbygging.

Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Alle former for kraft har kostnader, de har fordeler og ulemper også.

Dette har vært drøftet mye i tråden.

LCOE sier en del
https://www.energy.gov/sites/prod/files/2015/08/f25/LCOE.pdf

Men det er andre sider, som utnyttelse av natur, tiden det tar å bygge, teknologiske utfordringer osv.

Tyskland lever fint med 30 000 vindmøller

Frankrike trives godt med Atomkraft

Norge har levd meget godt med vannkraft

Island har det glimrende med geovarme

Solceller dekker store behov i Australia

Forskjellige deler av verden har forskjellige løsninger og vi trenger kombinasjoner.

Ingeniøren

#11733
Samtidig går det an å legge to pinner i kors for å adressere utfordringene med uregulerbar kraft som solceller, men så langt har man vel bare økt nettleien for å møte utfordringen fra million lønningene til ledelsen....

Samtidig er det slik at alle som installerer solceller må ha tillatelse og dermed er det regulert. Kablene kan og stenges om det trengs så noen midler har man til rådighet...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

#11734
Sitat fra: Counterpointer på mandag 14. april 2025, klokken 22:35Alle former for kraft har kostnader, de har fordeler og ulemper også.

Dette har vært drøftet mye i tråden.

LCOE sier en del
https://www.energy.gov/sites/prod/files/2015/08/f25/LCOE.pdf

Men det er andre sider, som utnyttelse av natur, tiden det tar å bygge, teknologiske utfordringer osv.

Tyskland lever fint med 30 000 vindmøller

Frankrike trives godt med Atomkraft

Norge har levd meget godt med vannkraft

Island har det glimrende med geovarme

Solceller dekker store behov i Australia

Forskjellige deler av verden har forskjellige løsninger og vi trenger kombinasjoner.

Det eneste er at den linken din for LCOE er fra 2013, og mye har skjedd siden da. Til og med bildet under fra 2023 er utdatert, da solceller bare i fjor ble mye billigere pga stort tilbud i forhold til etterspørsel, og enormt mye billigere enn i 2013. Det er nok en av grunnene til Tyskland i stor grad satser på solceller de neste årene, når de skal erstatte siste bit av kull. Men jo mer vind/sol jo mer "batteri" trenger de. Og da kan det jo være nyttig om flere utnytter vannkraft i stedet for gass. Dessverre kaller ikke EU vannkraft for grønn, selv om jeg ser hvorfor med tanke på svære demninger som drukner daler. Men kunne jo vært praktisk om de klarte å utnytte vannkraft bedre. Er jo noen prosjekter som går på det, som Renergy https://renergycluster.no/2023/far-eu-stotte-til-mer-moderne-vannkraft/ . Eneste er at f.eks. pumping opp igjen gjør at totalt produsert går ned, siden det er et visst forbruk.

Men tenker at mer vannkraft kan gjøre jobben som kullkraft, tysk atomkraft og gass har gjort før med å fylle inn på stille overskyete dager, mens pumpene til vannkraftverk går for full guffe til å flytte vannet opp igjen når strømprisen er negativ, og det produseres alt for mye vind- og solkraft.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 15. april 2025, klokken 08:58
Sitat fra: Counterpointer på mandag 14. april 2025, klokken 22:35Alle former for kraft har kostnader, de har fordeler og ulemper også.

Dette har vært drøftet mye i tråden.

LCOE sier en del
https://www.energy.gov/sites/prod/files/2015/08/f25/LCOE.pdf

Men det er andre sider, som utnyttelse av natur, tiden det tar å bygge, teknologiske utfordringer osv.

Tyskland lever fint med 30 000 vindmøller

Frankrike trives godt med Atomkraft

Norge har levd meget godt med vannkraft

Island har det glimrende med geovarme

Solceller dekker store behov i Australia

Forskjellige deler av verden har forskjellige løsninger og vi trenger kombinasjoner.

Det eneste er at den linken din for LCOE er fra 2013, og mye har skjedd siden da. Til og med bildet under fra 2023 er utdatert, da solceller bare i fjor ble mye billigere pga stort tilbud i forhold til etterspørsel, og enormt mye billigere enn i 2013. Det er nok en av grunnene til Tyskland i stor grad satser på solceller de neste årene, når de skal erstatte siste bit av kull. Men jo mer vind/sol jo mer "batteri" trenger de. Og da kan det jo være nyttig om flere utnytter vannkraft i stedet for gass. Dessverre kaller ikke EU vannkraft for grønn, selv om jeg ser hvorfor med tanke på svære demninger som drukner daler. Men kunne jo vært praktisk om de klarte å utnytte vannkraft bedre. Er jo noen prosjekter som går på det, som Renergy https://renergycluster.no/2023/far-eu-stotte-til-mer-moderne-vannkraft/ . Eneste er at f.eks. pumping opp igjen gjør at totalt produsert går ned, siden det er et visst forbruk.

Men tenker at mer vannkraft kan gjøre jobben som kullkraft, tysk atomkraft og gass har gjort før med å fylle inn på stille overskyete dager, mens pumpene til vannkraftverk går for full guffe til å flytte vannet opp igjen når strømprisen er negativ, og det produseres alt for mye vind- og solkraft.
beklager gammel link, burde vært fra i år selvfølgelig.

Det er rart at vannkraft ikke er grønn når den ikke har omtrent noen utslipp i drift 🤷🏻
Men det regnes som grønt når en bruker vannkraft til å drive olje og gassproduksjon 🙈🥸

Pumpekraft for å regulere variabel kraft høres ut som en god idé, men må vel være en viss overensstemmelse i lokaliseringen?

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 00:17Det er rart at vannkraft ikke er grønn når den ikke har omtrent noen utslipp i drift
Men det regnes som grønt når en bruker vannkraft til å drive olje og gassproduksjon 🥸

Nå bruker vannkraft store mengder betong som definitivt ikke er klimavennlig. I tillegg er det ikke absolutt ikke miljøvennlig grunnet store arealbeslag pr GW. Etter konstruksjon er det dog lavutslipp mtp klimagasser. Så å bygge nytt er jeg kritisk til, men man bør benytte de som allerede er bygd.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på I går kl. 12:45
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 00:17Det er rart at vannkraft ikke er grønn når den ikke har omtrent noen utslipp i drift
Men det regnes som grønt når en bruker vannkraft til å drive olje og gassproduksjon 🥸

Nå bruker vannkraft store mengder betong som definitivt ikke er klimavennlig. I tillegg er det ikke absolutt ikke miljøvennlig grunnet store arealbeslag pr GW. Etter konstruksjon er det dog lavutslipp mtp klimagasser. Så å bygge nytt er jeg kritisk til, men man bør benytte de som allerede er bygd.
Elvekraftverk bruker ikke mye mer enn en bru!
Skjønner at demninger bruker en del betong, men brukes vel mye mer til industri, vei, kai, flyplasser mm.

Sement kan produseres med CCS, samt det er mye forskning på grønn produksjon.

Her et norsk eksempel
https://www.sintef.no/siste-nytt/2023/gronn-og-evigvarende-betong-er-ikke-lenger-en-fjern-drom/

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 23:33Elvekraftverk bruker ikke mye mer enn en bru!
Skjønner at demninger bruker en del betong, men brukes vel mye mer til industri, vei, kai, flyplasser mm.

Sement kan produseres med CCS, samt det er mye forskning på grønn produksjon.

I tillegg kommer det faktum at betong absorberer CO2 gjennom hele levetiden. Opp til 43% av den mengden som ble sluppet ut under produksjon.

https://vaforum.no/vaforum-artikler/betong-fanger-co2/
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 23:33
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 12:45Nå bruker vannkraft store mengder betong som definitivt ikke er klimavennlig. I tillegg er det ikke absolutt ikke miljøvennlig grunnet store arealbeslag pr GW. Etter konstruksjon er det dog lavutslipp mtp klimagasser. Så å bygge nytt er jeg kritisk til, men man bør benytte de som allerede er bygd.
Elvekraftverk bruker ikke mye mer enn en bru!
Skjønner at demninger bruker en del betong, men brukes vel mye mer til industri, vei, kai, flyplasser mm.

Sement kan produseres med CCS, samt det er mye forskning på grønn produksjon.
Nå var det vel snakk om vannkraft som er regulerbar, så hovedsakelig oppdemmet vann. Elvekraftverk er på linje med vind og sol, ikke-regulerbar og variabel.

Betong står for en betydelig del (flere prosent) av verdens CO2 utslipp, og foreløpig er ikke produksjon med CCS på annet enn forsøksstadiet.

Så vidt jeg kunne finne så er totaltforbruket av betong i Norge forventet å bli 3 millioner kubikkmeter. Bare en av dammene i blåsjø brukte 255 tusen kubikkmeter.

Det er enorme utslipp og enorme naturødeleggelser som har blitt gjort ved utbygging av vannkraft. Den mengden det har blitt bygd ut med her i Norge er skammelig. Det er en grunn til at det ikke regnes som grønt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på I dag kl. 00:05I tillegg kommer det faktum at betong absorberer CO2 gjennom hele levetiden. Opp til 43% av den mengden som ble sluppet ut under produksjon.

Opp til ja. Da sitter man igjen med 60%. I tillegg gjelder jo dette bare for "naken" betong utsatt for luft. Altså ikke nedgravd, under vann eller overflatebehandlet betong.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA