Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

turfsurf

Med de tallene de sikter på for hytter (ender vel med det laveste, 500kWh) er det jo en vits. T.o.m med 1000kWh dekker de jo bare halvparten av hyttene i januar.

Hjemme er vi aldri over 3000kWh så der gir det mening.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

I dag kan man binde prisen i NO1 til en fast pris av 54 øre for fire måneder, og det må da være gunstig? Spesielt hvis prisen er høyere, kanskje til tider over innslaget for strømstøtte for en får man da selv om man "bare" betaler 54 øre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

#11597
Sitat fra: arthur på torsdag 13. mars 2025, klokken 08:04I dag kan man binde prisen i NO1 til en fast pris av 54 øre for fire måneder, og det må da være gunstig? Spesielt hvis prisen er høyere, kanskje til tider over innslaget for strømstøtte for en får man da selv om man "bare" betaler 54 øre.
Ja den dealen er helt grei den. Men nå er det meldt mildere vær fremover og våren kommer. Det må også tas med i vurderingene.

ToWalk....
SitatAPs artikulering er totalt uforutsigbart på samme måte som at Burger King sier: Spis så mye du vil for 40 kroner...før de to måneder etterpå, når kundene strømmer til sier: men du kan bare ta en pommes frites, og ingen burger. "Men 40 kroner er lite for pommes frites" kunne noen si, men det er uvsentlig. Poenget er at de først kommer med ett utsagn, og så kommer en begrensning etterpå som skyter hull i hele ordningen.

Ok, nok av mitt sludder og vas. Men litt mer realistisk:
ToWalk.... Blir du ikke lei det du skriver gang på gang om politikerne?

Husk hvem som var Frp statsråd i Høyre regj som besluttet de store utenlandskablene  - så alle har litt skyld i dette, uansett parti (stort sett).

Og vi i gata vi trodde jo alle sammen, jeg også, det var ok da også.

Men du visste kansje mer enn alle oss andre eller? ;D Trur ikke det nei. Vær heller glad for at vi har et godt fungerende demokrati her og at du kan velge parti ved neste valg.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 12. mars 2025, klokken 22:58Hvis noen har interesse av å lese hele høringsnotatet om Norgespris.

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-av-forslag-til-ny-lov-om-norgespris-og-stromstonad-til-husholdninger/id3090841/?

Ja, ser man det ja. Ser at de bare løselig "ANTAR" ting. At flunk nye passiv-hus-hytter bruker mer strøm enn gamle fattigmannshytter med dårlige vinduer og dårlig tetting. Det hadde jo vært ryddig om de for eksempel hadde hentet inn FAKTA. At de f.eks. fikk målt opp strømforbruk på en gjennomsnittlig hytte bygget etter 2020 for eksempel, og fikk inn gjennomsnittslønn for disse hytteeierne, og deretter så på strømforbruk på hytter bygget på f.eks. 80-tallet....
... sånn at hvis de absolutt skal dra inn fordelingspolitikk i edruelig prising av strøm.

Nei, blir ikke AP på dette valget heller.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Bere for å fortsette resonnementet.... dersom AP er livredd for at rikinger får redusert strøm-skatt...hvor mye vil det egentlig utgjøre?? Hvor mange fattige folk er de villige til å ofre for å unngå at en rik får strømrabatt?

Hvis en riking bygger en "hytte" på 200m2 så er det fullt TEK17-krav, det er krav til 80% varmegjenvinning, det er isolerings- og tetthetskrav som gjør at de må ha 30-40cm isolering i gulvet, 25cm i veggene, passiv-hus-vinduer med 0,8 u-verdi.

Bygger du under 70m2 er det ingen energikrav.
Tesla Model Y                         2021-

automat

Sitat fra: arthur på torsdag 13. mars 2025, klokken 08:04I dag kan man binde prisen i NO1 til en fast pris av 54 øre for fire måneder, og det må da være gunstig? Spesielt hvis prisen er høyere, kanskje til tider over innslaget for strømstøtte for en får man da selv om man "bare" betaler 54 øre.

Hva er det som gjør dette gunstig? Fyllingsgraden i vannmagasinene er god, og vintersesongen er så godt som over.

Er 54 øre en god vår/sommerpris? Er det sannsynlig at spotprisen kommer til å ligge over dette over noen lengre periode fra april til juli?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Radial

Jeg tar gjerne 54øre/kwh fra desember 2025 til Mars 2026.. i sommer får jeg null ut av det.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 13. mars 2025, klokken 08:10
Sitat fra: arthur på torsdag 13. mars 2025, klokken 08:04I dag kan man binde prisen i NO1 til en fast pris av 54 øre for fire måneder, og det må da være gunstig? Spesielt hvis prisen er høyere, kanskje til tider over innslaget for strømstøtte for en får man da selv om man "bare" betaler 54 øre.
Ja den dealen er helt grei den. Men nå er det meldt mildere vær fremover og våren kommer. Det må også tas med i vurderingene.

ToWalk....
SitatAPs artikulering er totalt uforutsigbart på samme måte som at Burger King sier: Spis så mye du vil for 40 kroner...før de to måneder etterpå, når kundene strømmer til sier: men du kan bare ta en pommes frites, og ingen burger. "Men 40 kroner er lite for pommes frites" kunne noen si, men det er uvsentlig. Poenget er at de først kommer med ett utsagn, og så kommer en begrensning etterpå som skyter hull i hele ordningen.

Ok, nok av mitt sludder og vas. Men litt mer realistisk:
ToWalk.... Blir du ikke lei det du skriver gang på gang om politikerne?

Husk hvem som var Frp statsråd i Høyre regj som besluttet de store utenlandskablene  - så alle har litt skyld i dette, uansett parti (stort sett).

Og vi i gata vi trodde jo alle sammen, jeg også, det var ok da også.

Men du visste kansje mer enn alle oss andre eller? ;D Trur ikke det nei. Vær heller glad for at vi har et godt fungerende demokrati her og at du kan velge parti ved neste valg.

Nei, blir egentlig bare mer og mer lei politikere, som sier halve sannheten, og lar seg bøye av SV og MDG, som ikke vil ha billig strøm fordi man da sporenstreks skrur på 800 meter med varmekabler fra hytta til skitrekket.

Synes ikke eksportkablene er så relevant her, men registrerer at andre partier har sett de uheldige konsekvensene og foreslått tiltak som kan hjelpe, mens AP har satt i regjering i 3 år og latt bedrifter og hytteeiere blø...og så sier de: ja, om bare et halvt år, da skal vi gjøre noe....og bare noen måneder etter så var det ikke så lett likevel...
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: automat på torsdag 13. mars 2025, klokken 10:23
Sitat fra: arthur på torsdag 13. mars 2025, klokken 08:04I dag kan man binde prisen i NO1 til en fast pris av 54 øre for fire måneder, og det må da være gunstig? Spesielt hvis prisen er høyere, kanskje til tider over innslaget for strømstøtte for en får man da selv om man "bare" betaler 54 øre.

Hva er det som gjør dette gunstig? Fyllingsgraden i vannmagasinene er god, og vintersesongen er så godt som over.

Er 54 øre en god vår/sommerpris? Er det sannsynlig at spotprisen kommer til å ligge over dette over noen lengre periode fra april til juli?

Prisen er omtrent det vi betalte i fjor for samme periode når man hensyntar at forbruket er høyere i den nærmeste fremtid. Det man trolig kan tjene på er å bruke mye strøm, lade bilen for eksempel, når strømmen er dyrest, og man ser jo at i dag koster 2.30 per kWt som betyr at man får godt utbytte av strømstøtten, betaler 54 øre og i praksis får gratis strøm etter at også nettleien er betalt. Det samme igjen i morgen. Så ja, dette kan fort lønne seg og man trenger ikke la være å bruke strømmen nåpr man som mest trenger den i en travel hverdag, ja faktisk tvert derimot, jo mer jo bedre?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på torsdag 13. mars 2025, klokken 15:52Prisen er omtrent det vi betalte i fjor for samme periode når man hensyntar at forbruket er høyere i den nærmeste fremtid. Det man trolig kan tjene på er å bruke mye strøm, lade bilen for eksempel, når strømmen er dyrest, og man ser jo at i dag koster 2.30 per kWt som betyr at man får godt utbytte av strømstøtten, betaler 54 øre og i praksis får gratis strøm etter at også nettleien er betalt. Det samme igjen i morgen. Så ja, dette kan fort lønne seg og man trenger ikke la være å bruke strømmen nåpr man som mest trenger den i en travel hverdag, ja faktisk tvert derimot, jo mer jo bedre?

Det klart det kan være tidspunkt man kan tjene på å tilpasse forbruket sitt til strømprisen. Men vil det man tjener på dette veie opp for alle timene spotprisen er lavere enn 54 øre?

Og er ikke noe av poenget med fastpris at man kan slippe å tilpasse forbruket sitt til spotprisen?

Fyllingsgraden i magasinene er vesentlig høyere nå enn de var på samme tid i fjor. En faktor som kan bidra til lavere strømpris denne våren enn i fjor vår.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: automat på torsdag 13. mars 2025, klokken 16:51
Sitat fra: arthur på torsdag 13. mars 2025, klokken 15:52Prisen er omtrent det vi betalte i fjor for samme periode når man hensyntar at forbruket er høyere i den nærmeste fremtid. Det man trolig kan tjene på er å bruke mye strøm, lade bilen for eksempel, når strømmen er dyrest, og man ser jo at i dag koster 2.30 per kWt som betyr at man får godt utbytte av strømstøtten, betaler 54 øre og i praksis får gratis strøm etter at også nettleien er betalt. Det samme igjen i morgen. Så ja, dette kan fort lønne seg og man trenger ikke la være å bruke strømmen nåpr man som mest trenger den i en travel hverdag, ja faktisk tvert derimot, jo mer jo bedre?

Og er ikke noe av poenget med fastpris at man kan slippe å tilpasse forbruket sitt til spotprisen?

For mange er det nok det, og det er en av grunnene til at jeg er skeptisk til utformingen av Norgesprisen da forbruket vil ØKE i de perioder hvor etterspørselen er størst som igjen vil bety enda større press på overføringsnettet og kreve ytterligere utbygging av denne med økte kostnader for forbrukerne.

Svaret på om en slik avtale vil være lønnsom, eller ikke, vet ingen av oss før etter utløpet av avtalen, men trolig ender man opp på en pris et sted på førti-tallet, en helt grei pris også for denne perioden etter mitt syn. Og det er uten noen form for usikkerhet som for mange har, eller burde ha, en viss verdi, eller? Nå vet jeg jo at enkelte her mener at sikring er spekulasjon, men mitt syn på den påstanden har ikke endret seg!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: automat på torsdag 13. mars 2025, klokken 16:51Fyllingsgraden i magasinene er vesentlig høyere nå enn de var på samme tid i fjor. En faktor som kan bidra til lavere strømpris denne våren enn i fjor vår.

Fyllingsgraden er høyere nå ja, delvis pga. en mild høst og vinter der snøen la seg sent og nedbøren kom som regn. Det kan bety lavere snølager i fjellet og mye mindre tilsig under vårsmeltingen. Så jeg er ikke så sikker på at statusen er den samme til høsten.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. mars 2025, klokken 19:39
Sitat fra: automat på torsdag 13. mars 2025, klokken 16:51Fyllingsgraden i magasinene er vesentlig høyere nå enn de var på samme tid i fjor. En faktor som kan bidra til lavere strømpris denne våren enn i fjor vår.

Fyllingsgraden er høyere nå ja, delvis pga. en mild høst og vinter der snøen la seg sent og nedbøren kom som regn. Det kan bety lavere snølager i fjellet og mye mindre tilsig under vårsmeltingen. Så jeg er ikke så sikker på at statusen er den samme til høsten.
Akkurat. Det er veldig lite snø i fjellene, så det blir nok under normalt til høsten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Det som er like viktig som fyllingsgraden er tømmingsviljen!

Har en klar oppfatning at det er flaks eller uflaks med været som avgjør mye av prisen. Strømselskapene er pålagt maksimal profitt, ikke stabile priser.

automat

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. mars 2025, klokken 19:43
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 13. mars 2025, klokken 19:39
Sitat fra: automat på torsdag 13. mars 2025, klokken 16:51Fyllingsgraden i magasinene er vesentlig høyere nå enn de var på samme tid i fjor. En faktor som kan bidra til lavere strømpris denne våren enn i fjor vår.

Fyllingsgraden er høyere nå ja, delvis pga. en mild høst og vinter der snøen la seg sent og nedbøren kom som regn. Det kan bety lavere snølager i fjellet og mye mindre tilsig under vårsmeltingen. Så jeg er ikke så sikker på at statusen er den samme til høsten.
Akkurat. Det er veldig lite snø i fjellene, så det blir nok under normalt til høsten.
Helt sikkert riktig, men til høsten har fastprisavtalen som ble nevnt gått ut. Det var lønnsomheten av denne avtalen (med 4 mnd varighet) jeg stilte spørsmål ved. Og som gjorde at jeg dro inn magasinfylling.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA