Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. desember 2024, klokken 17:25Nå har dessverre Kjetill lest uten å forstå det han leste. Jeg brukte faktiske tall og sa hvor mange det ble fremskrevet som et svar på hans overoptimistiske 713. Det gikk dessverre hus forbi sammen med en del annet🤷🏻

Jeg forstår jo utmerket hva du skrev, nemlig at om 15 TWh (dagens turbiner 1393 stk), så vil 25 TWh forutsette 2300 ((1393/15) x 25 = 2300). Det er jo ikke særlig smart å komme med dette tallet, når du utmerket vet (burde vite) at antallet vil være langt lavere med fremtidens mye større turbiner og mye høyere kapasitetsfaktor.

Neste gang få du argumentere ordentlig for at mine antagelser om fremtidige turbinstørrelser og kapasitetsfaktorer er feil, i stedet for å kaste frem en dumt tall (som du tilsynelatede vet er dumt).

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. desember 2024, klokken 22:36Vi tømmer fryser og kjøleskap i vinterhalvåret. Ikke noe stress det, tar ikke mange minuttene. I sommerhalvåret leverer solcelleanlegget nok strøm til at de egentlig kan stå på, men jeg pleier å slå av uansett. Har ikke noe behov for å ha masse kjøle- og frysevarer liggende på hytta, tar heller med opp det vi skal bruke hver gang.
Ja, der er vi ganske forskjellige. Skulle jeg gjort det hadde jeg måttet hatt ett ekstra kjøleskap hjemme og egen kjøle-henger :)
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Idiot

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 12. desember 2024, klokken 00:16Neste gang få du argumentere ordentlig for at mine antagelser om fremtidige turbinstørrelser og kapasitetsfaktorer er feil, i stedet for å kaste frem en dumt tall (som du tilsynelatede vet er dumt).

Kansje du skal argumentere litt bedre selv. Du har ikke svart på det jeg skrev om dine størrelser. Skal vi se litt nærmere på kapasitetsfaktor også? Du bringer ikke noe positivt til debatten ved å komme med fantasifulle hypoteser om fremtiden.

Ingeniøren

Greit med solkonto som funger frem til neste oktober, om dagen, slipper å tenke på dyr strøm. Håper det roer seg dog, ellers blir jeg vel kastet ut av den avtalen før kontoen er tom... Hadde vi hatt et fornuftig strømsystem kunne solkontoen fungert som tiltenkt, men det går jo ikke når prisen er slik vi ser om dagen, og det gjelder også sommeren.

Solcelle funger og selv om det ikke blir mer enn 5-7 kWh på dagen som er kort, med sol så vidt over horisonten og vekslende skydekke.. Men det synes på dagsforbruket. Har kommet 15 cm snø, men taket renske seg selv strakt sola er fremme.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 12. desember 2024, klokken 00:16
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. desember 2024, klokken 17:25Nå har dessverre Kjetill lest uten å forstå det han leste. Jeg brukte faktiske tall og sa hvor mange det ble fremskrevet som et svar på hans overoptimistiske 713. Det gikk dessverre hus forbi sammen med en del annet🤷🏻

Jeg forstår jo utmerket hva du skrev, nemlig at om 15 TWh (dagens turbiner 1393 stk), så vil 25 TWh forutsette 2300 ((1393/15) x 25 = 2300). Det er jo ikke særlig smart å komme med dette tallet, når du utmerket vet (burde vite) at antallet vil være langt lavere med fremtidens mye større turbiner og mye høyere kapasitetsfaktor.

Neste gang få du argumentere ordentlig for at mine antagelser om fremtidige turbinstørrelser og kapasitetsfaktorer er feil, i stedet for å kaste frem en dumt tall (som du tilsynelatede vet er dumt).

Ketill...hvorfor tror du at norske land-vindmøller skal produsere nesten dobbelt så mye strøm per vindmølle enn de som produserer mest i Norge i dag? Og som er de sist oppsatte i Norge?
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: Ketill Jacobsen på torsdag 12. desember 2024, klokken 00:16

Det var et faktisk tall, ikke et drømmetall som du prøver å fremme.

Som Joccy så riktig påpeker så har vindmøller nådd en praktisk grense på land, så det er en klar begrensning og slike møller er allerede på plass.

Jeg misliker sterkt Motvind sin argumentasjonsmåte fordi den er kun negativ, det er litt men ikke mye bedre å være altfor positiv.

ToWalkOrDrive

Så dagens situasjon:
- Vannmagasinene i NO2 - den dyreste sonen i Norge - er 80% fulle med 34 TWh kapasitet
- Hele måneden eksporterer vi masse
- Prisen er på sitt aller dyreste - har ikke noe å si at vi har mer enn nok kraft...

Så takk, Sirdal, vi trenger ikke vindmøller sett i et forbrukerperspektiv - prisen blir drithøy uansett.

Eneste som er bra er at myndighetene eier det meste av vannkraften, så pengene går i hvert fall ikke til Luxemburg. For vindkraft sin del så er det meste eid av eiere i utlandet, som Cayman Island, Luxemburg osv.

Ferry

Sitat fra: RJK på onsdag 11. desember 2024, klokken 23:54Bor i liten leilighet jeg leier, med sentralfyring og varmtvann inkludert, så det er stort sett strøm til lys, elektronikk, komfyr, oppvask og vaskemaskin jeg bruker.

Jeg uttrykte meg uklart. Hvor mye koster en klesvak i kroner og øre? Hvor mye sparer man på å flytte tidspunktet? Pris/kWh * antall kWh = ?

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 12. desember 2024, klokken 12:54Så dagens situasjon:
- Vannmagasinene i NO2 - den dyreste sonen i Norge - er 80% fulle med 34 TWh kapasitet
- Hele måneden eksporterer vi masse
- Prisen er på sitt aller dyreste - har ikke noe å si at vi har mer enn nok kraft...

Så takk, Sirdal, vi trenger ikke vindmøller sett i et forbrukerperspektiv - prisen blir drithøy uansett.

Eneste som er bra er at myndighetene eier det meste av vannkraften, så pengene går i hvert fall ikke til Luxemburg. For vindkraft sin del så er det meste eid av eiere i utlandet, som Cayman Island, Luxemburg osv.

Nei,men noen milliarder går jo til å grave nytt hull under regjeringenskvartalet og noen millioner til bonuser i kraftbransjen.

Er mye pengene kan brukes på..

RJK

Sitat fra: Ferry på torsdag 12. desember 2024, klokken 13:28
Sitat fra: RJK på onsdag 11. desember 2024, klokken 23:54Bor i liten leilighet jeg leier, med sentralfyring og varmtvann inkludert, så det er stort sett strøm til lys, elektronikk, komfyr, oppvask og vaskemaskin jeg bruker.

Jeg uttrykte meg uklart. Hvor mye koster en klesvak i kroner og øre? Hvor mye sparer man på å flytte tidspunktet? Pris/kWh * antall kWh = ?
Orker jeg ikke regne ut. Du kan lese denne artikkelen, og gange med de strømprisene som du vil, så kan du jo se forskjellen på en vask til negativ spotpris vs en til 13,50 bare for å ta ekstremtilfellene i betraktning!

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2021/10/19/dette-koster-stromforbruk-i-hjemmet/

En klesvask, med eller uten tørketrommel, koster selvsagt ikke så enormt mye uansett, men ganges det opp med antall man tar, så blir det fort noen kroner av det. Det gjelder jo spesielt for småbarnsforeldre som kanskje og er aktiv med idrett, da antall maskiner i uka er drastisk mye høyrere enn hos meg.

Og i dyrtid gjelder det jo å spare der man kan, da alt er dyrt. Men uansett, for egen del har det gått i sport å få strømregningene så lav som mulig selv om de er lave i utgangspunktet med mitt lille strømforbruk, uten å kaste bort masse penger på automatisering og overvåkning, da tiltakene fort koster mer enn besparelsen.

Fornøyd, eller fikk du ikke frem poenget du prøvde å få frem her?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: Ferry på onsdag 11. desember 2024, klokken 23:24
Sitat fra: RJK på onsdag 11. desember 2024, klokken 21:41Da kunne det være litt, når kWh-pris på dagtid fort var 2-3 kroner, mens den var noen ører eller endog minuspriser natt helg!

Men hvor mye ble det i kroner? Enhetsprisen er jo en ting, men hvor mye energi (kWh) er det snakk om?

Det finnes en artikkel på huseierne om saken som sier 0.5 til 2 kWh per vask, avhengig av vaskeprogram. Så gange du med timeprisen og legger til nettleie og korr for strøm støtte (90% av prisen over 73 øre/kWh uten moms) om prisen er høy... Vi snakker dog ikke om veldig mange kroner per vask, men vasker du to ganger om dagen og bruker tørketrommel i tillegg blir de fort penger av det.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/okonomi/hva-koster-det-a-bruke-vaskemaskinen-na/

Hos meg går maskinen kanskje en gang i uka og kostnaden er neglisjerbar sammenliknet med oppvarming. Da er det viktigere å sjekk om du kan styre dette og varmtvanns beholderen. Jeg har en Shelly plugg på min  vv beholder og sjekker og juster dette basert på strømprisen kommende døgn. Fra midnatt og noen timer er normalt det den står på .
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

chargedup

Sitat fra: Ferry på torsdag 12. desember 2024, klokken 13:28

Nå spriker dette ekstremt fra kilde til kilde, men VG mener at en vask (40 grader og en times program) koster ca 1,65 kr med strømstøtte på det dyreste i Oslo i dag (6,2376 kr pr kWt, uten mva, avgifter og nettleie). På det billigste tidspunktet (0,9121 kr pr kWt) i dag koster den samme vasken ca 0,71 kr.
Forskjellige kilder starter fra ca 0,5 kWh for en vask og opptil ca 3 kWh for en tørketrommel.

Over et helt år vil nok de fleste tenkte at dette er småpenger. Gitt at man kjører en vask om dagen er det snakk om rundt tre hundrelapper i året (regnet med at dagens priser er blant de høyest med sprikende priser), selv om nettleie, mva og avgifter ikke er inkludert. Ifølge brannvesenet skal man vel heller ikke kjøre noe av dette på nattestid uten å være våken (i de fleste leil har man heller ikke lov å kjøre de etter 22 heller), så nytte vs kost blir ekstremt lav.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Counterpointer

Poenget er vel å spare det en kan. Mange bekker små også videre....

Problemet er jo at en som forbruker ikke har noe særlig styring over størstedelen av utgiftene og derfor blir det mye fokus på småting.

Er hjertens enig med alle de som ikke vil la rå markedskrefter få fritt frem og at det å ha trygghet og forutsigbarhet for alle i befolkningen på en så grunnleggende ting som strøm, burde være en menneskerett. Minst like stor som retten til reindrift!

ToWalkOrDrive

Denne grafen tar ikke hensyn til at forbruket er høyere om vinteren enn sommeren, men utenom det er det jo godt å se at strømprisen er på rett vei, sånn sett over et helt år:

chargedup

Det er helt forståelig at man tenker litt på strømpris/tidspunkt og at det kan gå litt sport i sparingen. Skal man skal døgne for å kjøre flere vaskemaskiner og tørketromler ila natten er man ekstremt dedikert (mer dedikert enn coop extra reklamene?)...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA