Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. desember 2024, klokken 18:55
Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. desember 2024, klokken 18:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. desember 2024, klokken 18:34
Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. desember 2024, klokken 18:27
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. desember 2024, klokken 18:00Hva var toppen egentlig på det høyeste i 2021-22? 8,3kr pr kWh i morgen er sykt høyt, fra husken var vi «bare» på 7 kr på topp sist.........

8,3? Er over 13 i morgen. I -22 var vel toppen rett under 10.

Over 13,X er inkl avgifter og nettleie i NO2-kraft-mekkaen. Litt billigere i Oslo (NO1), der en har elvekraft... Tror ikke jeg har sett dyrere strøm.
Sykt at staten drar inn 2 kroner på mva per kWh...
Nei, spotprisen er 13,16 ink mva uten avgifter og nettleie mellom 17 og 18. Den 13,68 ink nettleie og avgifter her i området (Skagerak nett).
Jeg sjekket bare i min egen strømapp i NO1 som viste 8,3kr
Vet jo at prisen er høyere i urias regionen NO2.

Men da er vi på all time high allerede tidlig i desember og noen få minusgrader her jeg bor.

Mener noe ekstra kullkraft er faset ut i Tyskland siste år. Skal ikke mye til før prisene går rett til himmels...eller rett ned

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. desember 2024, klokken 19:04
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. desember 2024, klokken 18:55
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. desember 2024, klokken 18:00Hva var toppen egentlig på det høyeste i 2021-22? 8,3kr pr kWh i morgen er sykt høyt, fra husken var vi «bare» på 7 kr på topp sist.........

Over 13,X er inkl avgifter og nettleie i NO2-kraft-mekkaen. Litt billigere i Oslo (NO1), der en har elvekraft... Tror ikke jeg har sett dyrere strøm.
Nei, spotprisen er 13,16 ink mva uten avgifter og nettleie mellom 17 og 18. Den 13,68 ink nettleie og avgifter her i området (Skagerak nett).
Jeg sjekket bare i min egen strømapp i NO1 som viste 8,3kr
Vet jo at prisen er høyere i urias regionen NO2.

Men da er vi på all time high allerede tidlig i desember og noen få minusgrader her jeg bor.

Mener noe ekstra kullkraft er faset ut i Tyskland siste år. Skal ikke mye til før prisene går rett til himmels...eller rett ned
Kan virke som noen tjener godt på dette personlig også.
Bildet er tatt fra Facebook så er ikke sjekket enda. Legger det ut mens jeg sjekker, så kan andre også spille inn om det er uriktig. Men skattelistene publiseres nå så det kan godt være reelt.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. desember 2024, klokken 19:40Kan virke som noen tjener godt på dette personlig også.
Tipper dette er meglere som drar inn store summer til Statkraft, uten at det rettferdiggjør noe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 11. desember 2024, klokken 17:53
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. desember 2024, klokken 16:51
Sitat fra: RJK på onsdag 11. desember 2024, klokken 14:07Heldigvis er spotprisen på "bare" 779,70 øre/kWh i NO1 i den dyreste timen. Heldigvis strømstøtte i boligen, selv om jeg bruker så lite, at det hadde hatt begrenset effekten uansett.

Men helt klart dagen for take-away/tilkjørt mat den dagen/timen uansett, om man skal velge dag og tidspunkt etter strømprisen!

Det er jo nesten ingenting å spare på å flytte forbruket slik strømstøtten er innrettet i dag. Og når ingen flytter forbruket blir det dyrt i enkelttimer.

Nei, strømstøtten bør legges om så det faktisk blir incentiv igjen til å spare på strømmen i de dyre timene. Det kan enkelt fikses ved at støtten ikke lengre baseres på prisen pr. time men på prisen pr. dag. Hadde det vært slik hadde jeg lagt meg i selen for å varme opp huset ekstra mye i natt og la varmepumpa hvile på dagtid i morgen. Samt vurdert investering i batteri. Men slik det er nå gidder jeg ikke gjøre noe som helst.

Ja, eller at det regnes som i dag, støtte basert på timesprisene i år, men brukte målerens forbruk time for time i fjor. Så hvis du sparte strøm satt du igjen med masse penger, og hvis du brukte mer -》 tapte masse penger.
Det var litt spennende i fjor og med turnustjeneste og hjemmekontor! ;)

Satt på nattevakt hjemme og vaska klær om natta, og kjørte oppvaskmaskin, for det var de desidert billigste timene de fleste dagene i uka. Men enda bedre i helgene. Men matlaging med varme, måtte man bare prøve å ikke treffe den dyreste timen den dagen.

Tjente jo greit på å bruke mye når det var billig, og lite når det var dyrt, for strømstøtten var jo etter teoretisk snitt, ikke etter faktisk snitt. Så med stor variasjon, fikk man godt betalt for mye forbruk når prisen var godt lav, om man samtidig kunne "knipe igjen" når prisene var på sitt verste. Da var det god grunn for å flytte på forbruket, om man hadde mulighet!

Når det gjaldt mitt lett ironiske forslag om å kjøpe mat ute når strømmen var som dyrest, så ville jo det uansett blitt dyrere enn å lage maten hjemme.

Men har du hytte eller annet sted der du ikke får strømstøtte, og fremdeles har mulighet for take-away/"hjemkjøring", så blir jo egentlig ikke dette så himla dumt likevel.

Altså gitt at man vil bestille ute en dag i uka f.eks., og velger da å gjøre det den dagen i uka, hvor strømprisen er mest gæern!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ferry

Sitat fra: RJK på onsdag 11. desember 2024, klokken 20:05Satt på nattevakt hjemme og vaska klær om natta, og kjørte oppvaskmaskin, for det var de desidert billigste timene de fleste dagene i uka.

Hvor mye sparer du på én klesvask i den billigste timen?

Radial

Bare vent, nå skal nettleia opp igjen også, fordi tapet i linja på nå 13kr/kWh må tas inn igjen...

Og dette mens magasinene er bra "fulle", men det blåste visst litt dårlig samtidig som kulda kom gitt, så da får vi alle lide for systemet...

Tips gjerne dette "kinesiske skipet" ved Danmark/Sverige om hvor alle disse (strøm)kablene ligger, så får man normalisert markedet litt her til lands.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

RJK

Sitat fra: Ferry på onsdag 11. desember 2024, klokken 21:11
Sitat fra: RJK på onsdag 11. desember 2024, klokken 20:05Satt på nattevakt hjemme og vaska klær om natta, og kjørte oppvaskmaskin, for det var de desidert billigste timene de fleste dagene i uka.

Hvor mye sparer du på én klesvask i den billigste timen?
Da kunne det være litt, når kWh-pris på dagtid fort var 2-3 kroner, mens den var noen ører eller endog minuspriser natt helg! Bedre ble det selvsagt om det generelt var så dyrt på dagen, at det mer enn veide opp for de billige eller gratis timene på natta, og samtidig førte til strømstøtte.

Forøvrig, hvem sier at man kjørte bare en maskin? kunne fort være at man kjørte 2 eller 3 maskiner en natt, så hadde man vasket både farget tøy, hvitt tøy og gult eller rødt tøy for seg. Og oppvaskmaskinen (benkeoppvaskmaskin) tok jo fort 3 timer på vanlig vask, og den kunne jeg gjerne kjøre samtidig uten å gå over grensene for å bli straffet med effektavgift.

Dessuten, om jeg kjørte håndklær eller sengetøy, så tok jo det fort 7 timer inkludert tørketrommel med min smale kombomaskin. Da var det jo fint at den kjørte i gratistimer eller når prisen var så lav, at man tjente penger mot timene som sørget for at det ble strømstøtte.

Gjør jo selvsagt ikke allverden totalt, men når man hadde muligheten ved å jobbe hjemmefra og kunne utnytte dette, og heller ikke hadde på maskinen uten oppsyn. Men det mest interessante, var jo å se hvordan man kunne påvirke totalpris ved å flytte vask og oppvask til disse rimelige timene. Gikk jo sport i det.

Nå betyr det mindre, fordi man får strømstøtte på timesbasis, så dyre timer ikke blir så veldig mye dyrere enn billige timer de samme dagene. Og det er langt mindre forskjell på dag i uka og natt i helgene, som det var!
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. desember 2024, klokken 19:43
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 11. desember 2024, klokken 19:40Kan virke som noen tjener godt på dette personlig også.
Tipper dette er meglere som drar inn store summer til Statkraft, uten at det rettferdiggjør noe.
De sier selv;
«- Vi har stor forståelse for at dette skaper reaksjoner. Det gjorde det også internt i Statkraft, og førte til at vi endret den omtalte bonusordningen, sier pressetalsperson Lars Magnus Günther til Dagens Næringsliv.»

Men de fikk beskjed:
« Daværende næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) sa da at han hadde pålagt Statkraft å redusere bonusordningene mer enn det selskapet selv ønsket i utgangspunktet.

Likevel fortsatte tilsynelatende bonusfesten.»

De hadde jo som kjent bonuser på 1,8 milliarder i 2023

I tillegg holder de hemmelig hvordan bonuser fordeles. Så det gir jo svært dårlig inntrykk.

Disse enorme bonusene kommer jo av at strømprisene er så abnormt høye og i tillegg volatile.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på onsdag 11. desember 2024, klokken 17:45Vel,snekkeren som bygde vår sommerstue som KUN har strøm,ikke noe vann,og god lufting måtte komme tilbake året etter at bygget stod ferdig fordi dørene hadde vridd seg fordi bygget hadde stått kaldt hele vinteren. Han sa da at vi måtte ha varme i bygget. Minst 3 grader,helst noe mer for å stoppe fukt fra å påvirke konstruksjonen. Det er mye,svært mye tåke/frostrøyk her om vinteren så vi måtte finne en løsning. Vi monterte en varmepumpe som går på vedlikeholdsvarme som  gir mulighet for kjøling om sommeren. Den bruker svært lite strøm. Men dersom prisen hadde vært 13 kroner kwh/time,vel da hadde det jo blitt noen kroner uansett.

Ja, sommerhytter ved havet eller innsjøer trenger nok noe mer varme. Jeg tenkte i hovedsak på hytter på fjellet. Der er det normalt tørt og ingen problemer med å la hyttene stå kalde.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 11. desember 2024, klokken 18:23Vi bruker hytta ca annenhver helg + vinter, påske, høst og jule -ferie.

Det går ikke å holde på slik da. Måtte og tømt kjøleskap og fryser hver gang.

Vi har dog varmepumpe som frostsikrer de varme sonene og prisstyring på varmtvannet. Går ikke så fryktelig mye strøm på tomgang da.

Vi tømmer fryser og kjøleskap i vinterhalvåret. Ikke noe stress det, tar ikke mange minuttene. I sommerhalvåret leverer solcelleanlegget nok strøm til at de egentlig kan stå på, men jeg pleier å slå av uansett. Har ikke noe behov for å ha masse kjøle- og frysevarer liggende på hytta, tar heller med opp det vi skal bruke hver gang.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

ToWalkOrDrive

X var "ca tall". Her er nøyaktig utregning. Men den trinnvise effektdelen er ikke med, nei.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Ser at Energi-diktator-ministeren Terje Aasland (AP) sier " folk betaler ikke den prisen".
Så de 450.000 hyttene i Norge er ikke eid av folk. Glemte at vi bare er kakser, og har 4 svømmebasseng i våre 1-millions hytter. Bare "ryk og reis" å høre derfra, altså.

Sylvi, kom og jag vekk den slemme mannen som stjeler pengene mine.
Tesla Model Y                         2021-

Ferry

Sitat fra: RJK på onsdag 11. desember 2024, klokken 21:41Da kunne det være litt, når kWh-pris på dagtid fort var 2-3 kroner, mens den var noen ører eller endog minuspriser natt helg!

Men hvor mye ble det i kroner? Enhetsprisen er jo en ting, men hvor mye energi (kWh) er det snakk om?

RJK

Sitat fra: Ferry på onsdag 11. desember 2024, klokken 23:24
Sitat fra: RJK på onsdag 11. desember 2024, klokken 21:41Da kunne det være litt, når kWh-pris på dagtid fort var 2-3 kroner, mens den var noen ører eller endog minuspriser natt helg!

Men hvor mye ble det i kroner? Enhetsprisen er jo en ting, men hvor mye energi (kWh) er det snakk om?
Bor i liten leilighet jeg leier, med sentralfyring og varmtvann inkludert, så det er stort sett strøm til lys, elektronikk, komfyr, oppvask og vaskemaskin jeg bruker. Jeg bor her med min datter, ingen kone/sambo eller dyr.

Lading av elbil gjøres på fellesanlegg, og betales separat, så det kommer ikke på min strømregning. Og felleskostnader går på husleia, så har ikke kostet meg ekstra om det har vært dyrt der.

Oktober -23 som var den måneden jeg brukte mest, brukte jeg 320 kWh til snitt 48,20 øre per kWh mens spotprisen uten nettleie lå på 53,83. Total kostnad 157,14. Med nettleie kom det på 298,88.

Måneden etter var langt dyrere tross lavere forbruk. Da lå min snittpris på 89,70 mens spotpris snitt var 130,95, men da over bare 306,56 kWh.  Kostnad på 274,97 kr, med nettleie 408,97 kr.

Desember brukte jeg bare 257,69 kWh, mitt snitt lå på 87,5 mot spotpris 116,98,  og kostnad på 225,55, med nettleie 337,51 kr.

Til sammenligning, juli brukte jeg 224,89 kWh, mitt snitt var på 39,35 mens snitt spotpris var på 45,98. Total kostnad var på 86,23 kr, med nettleie 175,92 kr. Nettleia sine fastledd-kostnader kommer vel oppå dette igjen mener jeg.

Priser hentet fra appen til GE (Gudbransdalen Energi).
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA