Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. november 2024, klokken 09:10
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 05. november 2024, klokken 06:56
SitatAlternativt kan man jo gå bort fra marginalprising...
Turf :+1: interessant. Vet du noe mer om dette. Er det på blokka?
Nei, det kommer ikke til å skje. Alt for mange som tjener godt på systemet vi har nå.
Her ser nok turf langt inn i fremtiden, med stor grad av sikkerhet.

«Problemet» med ekspertene på forum er at de hvert fall på forumet ikke har noen økonomiske fordeler og kan si det som er mest sannsynlig!
Sånn er det ikke med ekspertene som jobber i bransjen eller for politikere som alltid har bindinger og agendaer🤷🏻

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. november 2024, klokken 06:15
Sitat fra: hELgenen på mandag 04. november 2024, klokken 21:23Du ser jo potensialet for høye priser ved å kikke litt på Tyskland om dagen.
Ja, her ser vi resultatet av ett land som har mye sol og vind, med litt baseload (kull) og dyr regulerbar kraft (gass).

Dette kommer de aldri til å klare å fikse uten at man bygger ut en massiv overkapasitet på fornybar samt enorm linjekapasitet. Men det vil jo ikke være lønnsomt siden man da vil ha overproduksjon store deler av tiden.

Uten langsiktig (mere enn noen dagers) lagring av fornybar må man ha en relativt høy baseload. Det eneste (natur og klimavennlige) som tilbyr det pr nå er kjernekraft.

Alternativt kan man jo gå bort fra marginalprising...

Tyskerne har i hvertfall god motivasjon til å kjøpe batterier. Ser at hele 1,5 million hjemmebatterisystemer i Tyskland er solgt til solcellefolk, og det er forventet å vokse. Også større batteripakker kommer.

https://www.power-technology.com/data-insights/top-five-energy-storage-projects-in-germany/

Også spennende med solcellepakker med batteri og kontakter inkludert:
https://www.pv-magazine.com/2024/11/05/german-companies-launch-worlds-largest-plug-in-pv-system/
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 05. november 2024, klokken 22:50
Sitat fra: hELgenen på mandag 04. november 2024, klokken 21:23Du ser jo potensialet for høye priser ved å kikke litt på Tyskland om dagen.
Ja, her ser vi resultatet av ett land som har mye sol og vind, med litt baseload (kull) og dyr regulerbar kraft (gass).

Dette kommer de aldri til å klare å fikse uten at man bygger ut en massiv overkapasitet på fornybar samt enorm linjekapasitet. Men det vil jo ikke være lønnsomt siden man da vil ha overproduksjon store deler av tiden.

Uten langsiktig (mere enn noen dagers) lagring av fornybar må man ha en relativt høy baseload. Det eneste (natur og klimavennlige) som tilbyr det pr nå er kjernekraft.

Tyskerne har i hvertfall god motivasjon til å kjøpe batterier. Ser at hele 1,5 million hjemmebatterisystemer i Tyskland er solgt til solcellefolk, og det er forventet å vokse. Også større batteripakker kommer.

https://www.power-technology.com/data-insights/top-five-energy-storage-projects-in-germany/

Også spennende med solcellepakker med batteri og kontakter inkludert:
https://www.pv-magazine.com/2024/11/05/german-companies-launch-worlds-largest-plug-in-pv-system/
Towalk ... :+1: ja dette er gode nyheter hva gjelder Tyskland at de kjøper hjemmebatterisystemer. En kompis var i Berlin nylig og han ble positivt overrasket over hvor mye solceller paneler det hang på balkonger i blokker. 
Her kan vel vi i Norge blir mye bedre!

Joccy

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 05. november 2024, klokken 18:43
Nei, det kommer ikke til å skje. Alt for mange som tjener godt på systemet vi har nå.

«Problemet» med ekspertene på forum er at de hvert fall på forumet ikke har noen økonomiske fordeler og kan si det som er mest sannsynlig!
Sånn er det ikke med ekspertene som jobber i bransjen eller for politikere som alltid har bindinger og agendaer🤷🏻

Dette er jo helt feil. Strømregninga til forumbrukerne er i høyeste grad økonomiske interesser. Hvorfor skulle ellers nordmenn plutselig bry seg? Ekspertene på forum som ble markedsanalytikere i det noe kompliserte europeiske kraftmarkedet over natta for en treårs tid siden. Det er en eneste stor vits, styrt av nei til EU, Motvind Norge, klimafornektere og andre høyst tvilsomme kilder og påvirkninger. Hobbyanalytikere og tastaturkrigere styrt av følelser over strømregninga har vist seg å være svært lite konstruktivt.  Ser jo desverre likheter her med hvordan det går i USA. Løgner og konspirasjonsteorier flyter fritt og svelges rått av flertallet fordi narrativet passer perfekt. Passer vel bra akkurat i dag som Trump vinner valget å minne på at FrP her hjemme aldri har gjort det bedre på meningsmålinger enn det de gjør nå!

Joccy

Du tror ikke land som Tyskland og EU er litt mer på ballen enn bittelille fjasenorge her? Det skjer masse med utvikling av lagring og særlig mekanisk lagring som kan implementeres raskt. Desverre mister Norge også denne muligheten. I stedet sitter vi på gjerdet og diskuterer alt vi ikke vil styrt av følelser og nasjonalromantikk som gikk ut på dato sammen med Ivar Aasen

Counterpointer

Sitat fra: Joccy på onsdag 06. november 2024, klokken 07:48
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 05. november 2024, klokken 18:43

Dette er jo helt feil. Strømregninga til forumbrukerne er i høyeste grad økonomiske interesser. Hvorfor skulle ellers nordmenn plutselig bry seg? Ekspertene på forum som ble markedsanalytikere i det noe kompliserte europeiske kraftmarkedet over natta for en treårs tid siden. Det er en eneste stor vits, styrt av nei til EU, Motvind Norge, klimafornektere og andre høyst tvilsomme kilder og påvirkninger. Hobbyanalytikere og tastaturkrigere styrt av følelser over strømregninga har vist seg å være svært lite konstruktivt.  Ser jo desverre likheter her med hvordan det går i USA. Løgner og konspirasjonsteorier flyter fritt og svelges rått av flertallet fordi narrativet passer perfekt. Passer vel bra akkurat i dag som Trump vinner valget å minne på at FrP her hjemme aldri har gjort det bedre på meningsmålinger enn det de gjør nå!
Du har helt rett. De har egne økonomiske fordeler. Det de ikke har er muligheten til å tjene mer på høyere strømpris slik eksperter tilknyttet strøm næringen har.
Det burde jeg spesifisert 👍🏼

Hva er « konspirasjonsteoriene» du snakker om her på forumet? Og hvorfor er du bedre enn andre til å vite hva som gjelder?

Den eneste i tråden som har både dokumentert og vist sin kompetanse tydelig er hELgenen. Når det gjelder prisystemet på strøm og de virkninger og utslag det har, har han bidratt med mye.

Foreløpig virker det som du har en forkjærlighet for galopp sport 🐎 ut fra nicket ditt. Men du påberoper deg mer en kompetanse på hest, så kunne jo være greit å vite.

Selv jobber jeg i ungdomspsykiatri. Kanskje det gjør at jeg ser galskapen i strømpolitikken, hvem vet 🤷🏻

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 06. november 2024, klokken 16:55Den eneste i tråden som har både dokumentert og vist sin kompetanse tydelig er hELgenen. Når det gjelder prisystemet på strøm og de virkninger og utslag det har, har han bidratt med mye.

counter.... :+1: jasså...det er bare han du vil trekke frem? Her tar jeg deg i ureint trav tror jeg ref nicket til joccy.

Det er da mangle flere her inne på denne laaaaaaaange tråden som ha vist sin kompetanse tydelig.

Men men hvis du mener det så... jeg synes dog du er streng da...jeg mener det er sikkert 10 til kansje 20 til som kan mye om dette temaet her inne...

PS tenker ikke på meg selv.... for jeg kan lite om det faget, trolig den dummeste her inne på det

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. november 2024, klokken 23:24
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 06. november 2024, klokken 16:55Den eneste i tråden som har både dokumentert og vist sin kompetanse tydelig er hELgenen. Når det gjelder prisystemet på strøm og de virkninger og utslag det har, har han bidratt med mye.

counter.... :+1: jasså...det er bare han du vil trekke frem? Her tar jeg deg i ureint trav tror jeg ref nicket til joccy.

Det er da mangle flere her inne på denne laaaaaaaange tråden som ha vist sin kompetanse tydelig.

Men men hvis du mener det så... jeg synes dog du er streng da...jeg mener det er sikkert 10 til kansje 20 til som kan mye om dette temaet her inne...

PS tenker ikke på meg selv.... for jeg kan lite om det faget, trolig den dummeste her inne på det
Du må gjerne mene at det er flere som har kompetanse, det er jeg enig i. Men det er bare hELgenen som har dokumentert og vist den så gjennomgående når det gjelder strømpriser og dannelsen av dem.
Det er mange med god kunnskap og opptil flere ingeniører.
Men det er noen som traver eller galopperer litt urent.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på søndag 10. november 2024, klokken 15:00Det er mange med god kunnskap og opptil flere ingeniører.
Men det er noen som traver eller galopperer litt urent.
Counter....mener fortsatt du er alt for streng når du nå deler ut bare et diplom. Du skaffe mange flere diplomer. Men fin vurdering er subjektiv og basert på din kompetanse på området. 

Jeg tror det er viktig at alle med forskjellige meninger om strøm og alt rundt det temaet - at de slipper til her inne. Hvis ikke så blir det for ensrettet og nærmest et såkalt "ekkokammer" og det vil vi ikke ha. 

Counter....del gjerne ut heder og ære og ros. Men da må du nevne laaaaaaaangt flere ... Avslutter denne debatten nå og går tilbake til det denne samtale strengen handler om som er strøm.

hELgenen

Her kommer regningen for starten på EU prosjektene som dyttes på kraftbransjen og som medfører omfattende IT konsulent bruk.

https://www.dn.no/bygg-og-anlegg/brukte-milliardbelop-pa-konsulenter-sa-havarerte-it-samarbeidet/2-1-1730748

Kjenner til dette fra innsiden - og kan bare bekrefte at her renner pengene ut.....

Ingeniøren

Høres ut som "Helseplatformen" 2 ..... >:(
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 11. november 2024, klokken 14:48Høres ut som "Helseplatformen" 2 ..... >:(
Tenkte det samme, bare finansiert av høyere nettleie 💸💸💸💸💸

ToWalkOrDrive

Satt og regnet litt på forbruk og strømpriser for hytten min de siste 3 årene. Tok januar - oktober, siden jeg ikke har tall for november og desember i år. Jeg har gjort en del renovering / isoleringsarbeid, som begynner å bære frukter.

Ser at jeg betalte i snitt 3,07 kr per kWh i 2022 jan-okt, mens i år har det vært 1,65. Altså en nedgang på 46,3%. Eller at jeg betalte 86,2% mer i 2022 enn i år, hvis en vil se på det den veien.

Godt å se at det går rette veien med strømprisen.

....og så kan jeg jo sutre og si at de fastboende i kommunen har i tillegg til å ha fått strømstøtte også fått gavekort fra kommunen på 4000 per innbygger....av mine penger....på en måte... God jul til dem  ;D
(dette er inkl nettleie, mva, elavgift osv)

Svein_H

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 13. november 2024, klokken 14:42Satt og regnet litt på forbruk og strømpriser for hytten min de siste 3 årene. Tok januar - oktober, siden jeg ikke har tall for november og desember i år. Jeg har gjort en del renovering / isoleringsarbeid, som begynner å bære frukter.

Ser at jeg betalte i snitt 3,07 kr per kWh i 2022 jan-okt, mens i år har det vært 1,65. Altså en nedgang på 46,3%. Eller at jeg betalte 86,2% mer i 2022 enn i år, hvis en vil se på det den veien.

....og så kan jeg jo sutre og si at de fastboende i kommunen har i tillegg til å ha fått strømstøtte også fått gavekort fra kommunen på 4000 per innbygger....av mine penger....på en måte... God jul til dem  ;D

Har du da også tatt hensyn til temperaturvariasjonene og antall bruksdøgn i perioden, eller er det kun forbruk og pris du ser på?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svein_H på onsdag 13. november 2024, klokken 19:08
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 13. november 2024, klokken 14:42Satt og regnet litt på forbruk og strømpriser for hytten min de siste 3 årene. Tok januar - oktober, siden jeg ikke har tall for november og desember i år. Jeg har gjort en del renovering / isoleringsarbeid, som begynner å bære frukter.

Har du da også tatt hensyn til temperaturvariasjonene og antall bruksdøgn i perioden, eller er det kun forbruk og pris du ser på?

Dette er kun faktura fra strømselskapet for hver måned og antall kilowatt-timer brukt per måned, og summene av førstnevnte tall delt på summene av sistnevnte tall for å finne totalkostnad per kWh i snitt i perioden.

Om sommeren 2022 var vi mye mer på hytta enn i 2024, både for å pusse opp, og pga corona. I 2024 reiste vi mer rundt forbi. Det kan og være jeg har vært mer bevisst på å senke den innendørse temperaturen når vi har vært bortreist nå enn i 2022, men hytta er mye tettere og mer isolert nå. Strømprisen er også lavere nå (se kurve under hva jeg har betalt i snitt per kWh totalt for strøm og nettleie). Men i august og september 2022 var vi nesten ikke på hytta, så den sinnsyke strømprisen dro ikke opp årssnittet så mye.

Det er for mange variasjoner til at jeg kan si noe om hvor mye isolering har hatt effekt på strømforbruket, men jeg ser at strøm per døgn (når jeg har vært der en helg) er mye lavere nå enn før.

Betalt (faktura) totalt (inkl nettleie og avgifter) per kWh brukt per måned:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA