Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

daktari

En stakkar med solkonto som nå ryker... https://www.nrk.no/ytring/skamlose-kraftselskaper-1.17003704

PS er det noen som vet om et stygt og trangt dalføre uten turgåere, og en svær elv langt nedi en sidedal, der vi kunne gått sammen og laget et stort pumpekraftverk? Med lave faste priser til solcelle-eiere og elbilister?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ingeniøren

Sitat fra: daktari på torsdag 29. august 2024, klokken 19:35En stakkar med solkonto som nå ryker... https://www.nrk.no/ytring/skamlose-kraftselskaper-1.17003704

PS er det noen som vet om et stygt og trangt dalføre uten turgåere, og en svær elv langt nedi en sidedal, der vi kunne gått sammen og laget et stort pumpekraftverk? Med lave faste priser til solcelle-eiere og elbilister?

Ja vi skal tas. Bidrag til det grønne skiftet som ikke gir klingende mynt i statskassa vil de ikke ha. Selv ble jeg kastet ut av Solkonto hos Midt Energi i dag....men får ta ut mine oppsparte kWh ila 12 mnd.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 29. august 2024, klokken 20:08
Sitat fra: daktari på torsdag 29. august 2024, klokken 19:35En stakkar med solkonto som nå ryker... https://www.nrk.no/ytring/skamlose-kraftselskaper-1.17003704

Ja vi skal tas. Bidrag til det grønne skiftet som ikke gir klingende mynt i statskassa vil de ikke ha. Selv ble jeg kastet ut av Solkonto hos Midt Energi i dag....men får ta ut mine oppsparte kWh ila 12 mnd.

Helt naturlig at dette skjer. Jeg har tidligere skrevet litt om dette i tråden at denne ordningen ville bli fjernet. I sommer har vind+sol+import og mye tilsig gjort at vi har sett lave priser..og negative priser i perioder.  De færreste kraftverk har et stort magasin de bare kan lagre vann til i inn I evighet. Mange fylles og tømmes mange ganger i året,og mange må kjøre pga konsesjon osv. I sum vil det altså være slik at kraftselskapene risikerer å tape stort på å ha en solkonto å regne mot uten at de selv kan lagre alt på bok i form av vann. Sånn er det dessverre. I sommer har mange tapt mye penger på tvangsproduksjon til negative priser også..og kraftselskapene har også måtte betale for å ta imot solkraft. Husk at når prisen er negativ så vil kraften som dyttes over på solkonto balansen hos kraftselskapet faktisk betales. Ja de må faktisk betale for å ta imot kraften gitt at de får mer produksjon på sin balanse enn de klarer å selge.

Ja,dette med ekstreme priser,det være seg lave eller høye er vanskelig og har mange uheldige sider.

Gazer75

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 29. august 2024, klokken 11:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. august 2024, klokken 08:12Er for øvrig snodig at vannmagasinene i NO2 ikke har økt den siste tiden med tanke på at det har bøttet ned i hele august. Tipper kraftselskapene satser på at det blir fremdeles en våt høst, med mye vind, sånn at det de har eksportert i august kan tas inn igjen i form av regn når det blåser mye i Europa i september, og prisene der blir lave.
Plukker ut bare dette ene poenget ditt.

Bor ved Norges lengste elv og den har hatt ekstra høy vannføring i hele år. Vi har lokalt en turvei som er lagt langs elva, med lys og krakker.
I hele år har denne ligget under vann. Vi hadde ingen vårflom som vi pleier, kun ett jevnt høyt nivå.
En kan jo lure på hva dette betyr, men det er omfattende reguleringsmuligheter.
Jeg tror ikke ett øyeblikk på at vi sparer vann slik at vi skal få lavere strømpris i vinter. Det er stikk i strid med maks inntjenings doktrinen strømprodusentene jobber etter.
Det er helt klart styrt om magasinene i NO2 har høyere fyllingsgrad enn NO 1 og 3

PS; jeg vet at en elv ikke kan magasinere store volum, men elver fores fra magasiner som kan lagre en god del.
Er minimal regulering av vatn som endar opp i Glåma. Er du sør for Vorma så har Mjøsa litt regulering. Dei andre magasina er veldig små.
2020 e-Golf (2023-)

Counterpointer

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 29. august 2024, klokken 22:50
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 29. august 2024, klokken 11:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. august 2024, klokken 08:12Er for øvrig snodig at vannmagasinene i NO2 ikke har økt den siste tiden med tanke på at det har bøttet ned i hele august. Tipper kraftselskapene satser på at det blir fremdeles en våt høst, med mye vind, sånn at det de har eksportert i august kan tas inn igjen i form av regn når det blåser mye i Europa i september, og prisene der blir lave.
Plukker ut bare dette ene poenget ditt.

Bor ved Norges lengste elv og den har hatt ekstra høy vannføring i hele år. Vi har lokalt en turvei som er lagt langs elva, med lys og krakker.
I hele år har denne ligget under vann. Vi hadde ingen vårflom som vi pleier, kun ett jevnt høyt nivå.
En kan jo lure på hva dette betyr, men det er omfattende reguleringsmuligheter.
Jeg tror ikke ett øyeblikk på at vi sparer vann slik at vi skal få lavere strømpris i vinter. Det er stikk i strid med maks inntjenings doktrinen strømprodusentene jobber etter.
Det er helt klart styrt om magasinene i NO2 har høyere fyllingsgrad enn NO 1 og 3

PS; jeg vet at en elv ikke kan magasinere store volum, men elver fores fra magasiner som kan lagre en god del.
Er minimal regulering av vatn som endar opp i Glåma. Er du sør for Vorma så har Mjøsa litt regulering. Dei andre magasina er veldig små.
Hovedpoenget var at det var mye vann, slik at det er rart at ikke magasinene i NO2 er stappfulle ........
Samt at uteblivelsen av vårflom er et avvik fra tidligere.

Gazer75

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 29. august 2024, klokken 23:50Hovedpoenget var at det var mye vann, slik at det er rart at ikke magasinene i NO2 er stappfulle ........
Kan vere dei sparar siste kapasitet til vidare utover hausten.
https://glb.no/vannstander/tabelloversikt/
Ser og ut til at Mjøsa har vore over HRV fleire gonger.
https://glb.no/nyheter/nok-en-vat-sommer/
2020 e-Golf (2023-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 29. august 2024, klokken 23:56Kan vere dei sparar siste kapasitet til vidare utover hausten.

Ja det blir vel slik

Counterpointer

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 29. august 2024, klokken 23:56
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 29. august 2024, klokken 23:50Hovedpoenget var at det var mye vann, slik at det er rart at ikke magasinene i NO2 er stappfulle ........
Takk for linker. Innrømmer glatt at jeg ikke har mye kunnskap om dette feltet men er det ikke litt rart at de skriver at magasinene er 7% over normalen når det har vært største nedbør siden 2011?

Videre så setter det også spørsmålstegnet ved det ToWalk.. skriver om magasinene i NO2

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på fredag 30. august 2024, klokken 11:28
Sitat fra: Gazer75 på torsdag 29. august 2024, klokken 23:56
Takk for linker. Innrømmer glatt at jeg ikke har mye kunnskap om dette feltet men er det ikke litt rart at de skriver at magasinene er 7% over normalen når det har vært største nedbør siden 2011?

Videre så setter det også spørsmålstegnet ved det ToWalk.. skriver om magasinene i NO2

Ja, jeg har holdt på å bygge utenfor hytten i august midt i NO2-vann-magasin-området, og det har vært veldig bløtt. Normalt ville jeg tro at utviklingen var minst like god eller bedre enn medianen. Men her i NO2 har det stått ganske stille, utenom siste uken, hvor magasinene har vokst.

Median vekst disse ukene: 4,7 prosentpoeng
Faktisk vekst disse ukene: 0,6 prosentpoeng
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Shit! De skotske myndighetene ønsker virkelig å få gang på havvind-møller. Garanterer for 2,70 per kWh i 2030. Utbyggerne har ikke bestemt seg ennå om de vil investere, men hvem vil ikke det med de garanterte prisene...

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/1MvLrB/en-milepael-for-vaargroenn-og-flytende-havvind
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på onsdag 04. september 2024, klokken 14:27Nettleien gjør nok et byks:

https://e24.no/energi-og-klima/i/gwvzK5/elvia-jekker-opp-nettleien-forventer-et-prishopp-til

Det hører jo sammen med høyere strømpriser! Og ikke minst må vi jo sørge for Google, TikTok ol så de får nok strøm så vi kan få enda dyrere nettleie 🥲

Gazer75

Auke i nettleige er nok ein kombinasjon av mange faktorar.
Nytt eller oppgradert nett pga auka forbruk.
Inflasjon og auka utgifter til løn og materialar.
Høgare kostnad for tap i nettet. (Dei må handle tapet på børsen).

Trur eg har skrive om dette i denne tråden før.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 05. september 2024, klokken 08:52Auke i nettleige er nok ein kombinasjon av mange faktorar.

Nå skylder de på lavere flaskehalsinntekter fordi de crazy prisene har fallt endel.

Når det gjelder kostnader ved tap i nettet, bør de faktisk føre til lavere kostnader, siden de ikke kan fakturere med blodprisene lengre.

Men de klarer vel å finne en unnskyldning for å holde prisene oppe, så som de nå bruker monsterprisene i fjor og forfjor til å øke nettleien, som forøvrig nesten har doblet seg siden 2018.

Og jeg må si jeg tviler på at kostnadene har økt så mye reelt sett, men de får nok sikkert ryggdekning med papirøvelsene sine. Tipper mye ligger i dobbelte kostnader på administrasjon etter at man endret prisberegningen for fastavgifter. De er nok dyktige på kreative løsninger for å få det til å se så dyrt ut som mulig!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på torsdag 05. september 2024, klokken 10:14
Sitat fra: Gazer75 på torsdag 05. september 2024, klokken 08:52Auke i nettleige er nok ein kombinasjon av mange faktorar.

Nå skylder de på lavere flaskehalsinntekter fordi de crazy prisene har fallt endel.

Når det gjelder kostnader ved tap i nettet, bør de faktisk føre til lavere kostnader, siden de ikke kan fakturere med blodprisene lengre.

Men de klarer vel å finne en unnskyldning for å holde prisene oppe, så som de nå bruker monsterprisene i fjor og forfjor til å øke nettleien, som forøvrig nesten har doblet seg siden 2018.

Og jeg må si jeg tviler på at kostnadene har økt så mye reelt sett, men de får nok sikkert ryggdekning med papirøvelsene sine. Tipper mye ligger i dobbelte kostnader på administrasjon etter at man endret prisberegningen for fastavgifter. De er nok dyktige på kreative løsninger for å få det til å se så dyrt ut som mulig!
Meget gode poeng RJK 👍🏼

Det er rart hvordan resultatet alltid er økning. Litt dårlig stil å alltid skylde på at den skulle vært mer.
Det at de splittet produksjon og nett og dermed tar vekk den enorme fortjenesten i produksjon fra nettdriften er jo ideelt for begge 🥸

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA