Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

SitatDu misforstår kanskje fakta i saken? Tyske interesser eier en del vindparker i Norge, men det betyr ikke at kraften går til Tyskland. Det er gjerne tyske pensjonskasser som investerer i norske parker og de er tilfreds med lav avkastning og de liker langsiktige investeringer. For disse pensjonskassene er poenget at det er investeringer og ikke få strøm til Tyskland. Også er det et ekstra pluss for disse kassene å investere i fornybar energi.

Ketill her er dt du som misforstår ;D det er som du skriver men vi sier jo at det er tyskerne uansett. Så du ikke nrk debatten om dette der Fredrik sa det samme.

#si-nei-til-vindmøller-på-land-i-Norge
#men helt ok med havvindmøller da

Electric cars in Norway

Har ikke hatt sansen for Grøtta før som H-politiker men nå liker jeg det han sier i denne videoen

Antar han er verva av motvind  ;D Hi hi

https://youtu.be/QblUaGcAQwo?si=TA3j457Ia9I7rK4N

#tommel-opp-til-han

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 02. april 2024, klokken 22:12
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 02. april 2024, klokken 08:53Ketil og Joccy (samme person?) skiter jo i dette og er mer opptatt av å selge norsk natur til EU.

Jeg har mange ganger vært uenig med deg hELgenen og noen få ganger helt enig. Til tross for stor uenighet har jeg betraktet deg som i hovedsak seriøs.

Det du kommer med i sitatet ovenfor er helt feilaktig. Det med at jeg skulle operere under to navn har jeg allerede kommentert (en meningsløs og falsk påstand).

Videre så er det overhodet ikke tilfelle at jeg "skiter i norsk natur" etc. Om en leser det jeg skriver så kommer det frem at jeg er opptatt av urørt natur og at en må minimere påvirkning av naturen. Alt må imidlertid avveies og kompromisser er uunngåelige. Om en holder seg til fakta så er vannkraft mye verre for natur enn vindkraft. Likedan er jeg skeptisk til utstrakt utbygging av motorveier i Norge med hensyn til natur og særlig misbruk av begrensede arealer i vårt land. Dette er et kontroversielt standpunkt og viser at jeg tar naturen på alvor. 

Det er videre fullstendig feil at jeg er "opptatt av å selge norsk natur til EU". For min del ville jeg fortrukket at det var kun norske interesse, eventuelt staten (slik NVE bygde ut vannkraft for mange tiår siden) bygde ut vindparkene. Det beste ville være at det offentlige var eier av vindparkene slik som det er for vannkraften.

I en situasjon over mange år var det bedre at utenlandske interesser investerte i norske vindparker enn å ikke bygge ut fordi norske interesser ikke fant det lønnsomt nok og at staten ikke selv ville investere ved eget eierskap.

Jeg mener at ikke noe som jeg har skrevet og gjort underbygger det du skiver i dette sitatet. Om du skal fortsatt oppfattes som seriøs av meg, må du trekke tilbake beskyldninger og påstander som sitert ovenfor. Om jeg ikke hører noe fra deg, vil jeg rapportere til moderator.

Ketill, det han skriver i parantesen, er et spørsmål. Derav spørsmålstegnet. Resten er en fortolkning av det du faktisk skriver lengre opp.

Jeg er ikke enig i akkurat det han skriver der,, men det er langt fra å anse som personangrep. Det er kanskje ikke helt "pent" å si det sånn, men er etter min vurdering helt innafor hva man må tåle.

Legg til at mange av dine utfall mot bl.a. samme person, gjør at jeg synes du burde gå langt mere stille i dørene her, for en god del av dine utsagn, inkludert påstander om at han lyver, er langt mer utenfor.

Les deg gjerne bakover i akkurat samme tråd og se hvordan du oppfører deg der, men les de med en utenforstående sine øyne, så ser kanskje du og det!

Forøvrig mener jeg at vi må tåle noen små sår i naturen for å få opp vindmøller der de egentlig forstyrrer minst, men samtidig kan levere best. Flytende havvind er per nå alt for dyrt mener jeg. Og jeg mener man kanskje må se langt mer seriøst på atomkraft som påfyll til baselasten, og la vannkraft få skinne som balansekraft.

Forøvrig har vannkraftutbyggingen medført en rekke endringer som har gitt langt større skår i norsk natur enn hva jeg mener disse vindmøllenparkene gir.

Men skal vi ha noen som helst slags balansering av produksjonspriser, så må vi ha billig strøm til eget forbruk, og da kan vi gjerne bygge opp produksjon som gjør at vi tåler både elektrifisering og masse datasentre her til lands, men de må komme etter kraftutbyggingen og linjeutbygging intern i landet.

Og så må vi selvsagt sørge for at mest mulig av intektene blir i landet, og ikke havner til utlandet. For akkurat nå holder dagens regjering på å drepe eller kaldkvele norsk industri og norske bedrifter (og hytte-eiere).

Dog største problemet er kraftbørsen og prissettingen som favoriserer Staten over sine innbyggere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Joccy

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 02. april 2024, klokken 22:22Har ikke hatt sansen for Grøtta før som H-politiker men nå liker jeg det han sier i denne videoen

Antar han er verva av motvind  ;D Hi hi

Åpenbart kjøpt og betalt for å lese manus som ansatt. Jeg tvang meg til å gi det et ærlig forsøk men måtte gi meg etter et halvt minutt.  Gjentar de samme spekulative og konspiratoriske ekko'ene vi har hørt så lenge nå men som aldri blir faglig underbygget. Det er fint å kunne sitte på youtube å prate uten å måtte dokumentere noe som helst. Når du påstår at Statnett operer med faktafeil burde du klare å komme opp med noe bedre enn som så. 

https://motvind.org/gaute-grotta-grav-ansatt-som-leder-for-informasjon-og-kommunikasjon-i-motvind-norge/

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 02. april 2024, klokken 21:37
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. april 2024, klokken 08:25Tenker at vindmøller for å hjelpe norsk industri og forbrukere er noe vi må akseptere. Men når hundrevis av møller blir brukt for å fase ut en brøkdel av et tysk velfungerende kjernekraftverk så er vi på ville veier. Fra årets skitur i Agder.

Kan du dokumentere den påstanden du kommer med her? Virkeligheten er at et av de siste årene (etter ny kabel til Tyskland) så var det en nettoeksport til Tyskland på ca 3,5 TWh og når forbruket i Tyskland er noe under 500 TWh, så forstår en at norsk strøm betyr svært lite.

Du misforstår kanskje fakta i saken? Tyske interesser eier en del vindparker i Norge, men det betyr ikke at kraften går til Tyskland. Det er gjerne tyske pensjonskasser som investerer i norske parker og de er tilfreds med lav avkastning og de liker langsiktige investeringer. For disse pensjonskassene er poenget at det er investeringer og ikke få strøm til Tyskland. Også er det et ekstra pluss for disse kassene å investere i fornybar energi.

Ja visst kan jeg dokumentere dette her.
Som du sier betyr Norges eksport lite for Tyskland, men derimot enormt for NO2 prisen på strøm.

Det er en undersjøisk kabel som går rett fra Agder (ikke langt fra vindmøllene) og rett til Tyskland. Strømmen har stort sett gått 1 vei -> sørover (3/4 del). Kabelen heter NorLink. Allerede første år var netto eksport 3,3 TWh, som vel er over 2% av hele Norges strømproduksjon.

https://snl.no/NordLink-kabelen

https://www.europower.no/nett/dette-kostet-strommen-norge-utvekslet-med-tyskland-over-nordlink-kabelen/2-1-1147653

Litt mer moro å lese:
https://www.nrk.no/norge/utlendinger-far-halve-gevinsten-av-omstridt-stromeksport-1.15813458
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 02. april 2024, klokken 21:06Er det ikke både vind og sol på Svalbard? Til og med solceller virker overraskende bra på Svalbard.
Dårlig med sol i mørketida. Og sette opp vindkraftverk i den sårbare naturen der oppe kan du bare glemme.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. april 2024, klokken 05:16
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 02. april 2024, klokken 21:06Er det ikke både vind og sol på Svalbard? Til og med solc...
. Og sette opp vindkraftverk i den sårbare naturen der oppe kan du bare glemme.
Godt poeng :+1:

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. april 2024, klokken 23:54Tenker at vindmøller for å hjelpe norsk industri og forbrukere er noe vi må akseptere. Men når hundrevis av møller blir brukt for å fase ut en brøkdel av et tysk velfungerende kjernekraftverk så er vi på ville veier. Fra årets skitur i Agder.

Som du sier betyr Norges eksport lite for Tyskland, men derimot enormt for NO2 prisen på strøm.

Jeg er helt enig med deg at NordLInk betyr veldig mye for prisnivået i Norge (særlig NO2). Så er vi enige om at der norske bidraget til strøm i Tyskland er minimalt, og nettoeksorten til Tyskland som del av norsk produksjon er også liten (mindre enn 2%).

Kort sagt, når vi er enige om alt dette kan du ikke skrive "Men når hundrevis av møller blir brukt for å fase ut en brøkdel av et tysk velfungerende kjernekraftverk så er vi på ville veier". Tyskerne erstatter selv den strømmen som kjernekraften ga med stadig utbygging av sol og vind. Ikke bare det, de regner med fortgang i utfasing av kull slik at de rekker det innen 2030 i stedet for 2035 og senest 2038.

Etter et tiår (og mer) med stabile lave priser både i Tyskland og Norge (frem til og med 2020), fikk vindkrafteierne helt overraskende enorme overskudd på sin drift (2021 og 2022). Nå har det hele stabilisert seg noe, men fortsatt er prisen mer enn det doble av hva de var i tiåret til og med 2020. Så pensjonskassene hadde trukket gullkortet for ti åg tjue år siden da de investerte i utbyggingen av norske vindparker uten å være klar over det!

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 03. april 2024, klokken 05:16
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 02. april 2024, klokken 21:06Er det ikke både vind og sol på Svalbard? Til og med solceller virker overraskende bra på Svalbard.
Dårlig med sol i mørketida. Og sette opp vindkraftverk i den sårbare naturen der oppe kan du bare glemme.

Hva i alle verden! Ikke solceller på Svalbard som store deler av året har 24 timer i døgnet med sol? Så få mennesker det er på Svalbard, vil en greie seg med noen få vindturbiner og kanskje ikke velge de største (av landturbiner). Disse kan plasseres i utbygde områder og industriområder.

Tror alle (utenom noen nordmenn) ville synes at vindturbiner som produserer fornybar strøm er et meget stort pluss for Svalbard.

Et SMR-verk kommer aldri til å bli bygd på Svarbard! Løsningen er vindturbiner kombinert med elektrolysefabrikk som produserer hydrogen til lokal transport og andre behov og gassturbin som fyres med hydrogen og virker som balansekraft (og produserer varmt vann fra eksosen).

Joccy

Mye rart man skal lese på internettet.

Sol og vind er allerede i drift på Svalbard:

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/17870273/blant-verdens-forste-flyplasser-med-vindenergi?publisherId=17421123

Klarer ikke lese meg til at noen av de nevnte fornybare energikilder er avvist her:

Energiplan Longyearbyen  Energiomstilling Longyearbyen 2023-2030

https://www.lokalstyre.no/getfile.php/5111882.2046.unjjtmimnsmstk/Energiplan+Longyearbyen+2023.pdf

Electric cars in Norway

SitatHva i alle verden! Ikke solceller på Svalbard som store deler av året har 24 timer i døgnet med sol? Så få mennesker det er på Svalbard, vil en greie seg med noen få vindturbiner og kanskje ikke velge de største (av landturbiner). Disse kan plasseres i utbygde områder og industriområder.
Gode tanker Ketill :+1:

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 03. april 2024, klokken 15:32
SitatHva i alle verden! Ikke solceller på Svalbard som store deler av året har 24 timer i døgnet med sol? Så få mennesker det er på Svalbard, vil en greie seg med noen få vindturbiner og kanskje ikke velge de største (av landturbiner). Disse kan plasseres i utbygde områder og industriområder.
Gode tanker Ketill :+1:

156 dager uten sol :

https://suncurves.com/no/v/7188/

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 03. april 2024, klokken 11:25
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. april 2024, klokken 23:54Tenker at vindmøller for å hjelpe norsk industri og forbrukere er noe vi må akseptere. Men når hundrevis av møller blir brukt for å fase ut en brøkdel av et tysk velfungerende kjernekraftverk så er vi på ville veier. Fra årets skitur i Agder.

Jeg er helt enig med deg at NordLInk betyr veldig mye for prisnivået i Norge (særlig NO2). Så er vi enige om at der norske bidraget til strøm i Tyskland er minimalt, og nettoeksorten til Tyskland som del av norsk produksjon er også liten (mindre enn 2%).

Kort sagt, når vi er enige om alt dette kan du ikke skrive "Men når hundrevis av møller blir brukt for å fase ut en brøkdel av et tysk velfungerende kjernekraftverk så er vi på ville veier". Tyskerne erstatter selv den strømmen som kjernekraften ga med stadig utbygging av sol og vind. Ikke bare det, de regner med fortgang i utfasing av kull slik at de rekker det innen 2030 i stedet for 2035 og senest 2038.

Etter et tiår (og mer) med stabile lave priser både i Tyskland og Norge (frem til og med 2020), fikk vindkrafteierne helt overraskende enorme overskudd på sin drift (2021 og 2022). Nå har det hele stabilisert seg noe, men fortsatt er prisen mer enn det doble av hva de var i tiåret til og med 2020. Så pensjonskassene hadde trukket gullkortet for ti åg tjue år siden da de investerte i utbyggingen av norske vindparker uten å være klar over det!

Ikke helt enige.

3,3 TWh netto eksport...i et år med oppstartsproblemer. Du synes 2% av norsk produksjon er lite? Det er ikke det. Det er kjempemye. Særlig når en måler i antall vindmøller.

DET KREVER 111 VINDMØLLER FOR Å PRODUSERE 1 TWH strøm. Så dermed trenger en 365 vindmøller for å lage nettoeksporten på 3,3 TWH. For meg er 365 vindmøller veldig mange. Selv om en regner med at vindmøllene er 3 ganger så effektive som gjennomsnittet, så ville det fortsatt vært over 100 vindmøller.

Nei, ikke alt du kan sitte og tenke deg til. Av og til må du faktisk kikke litt på fakta.

https://www.tu.no/artikler/vannkraft-slar-knockout-pa-vindmollene-i-oppetid-stabilitet-og-kraftproduksjon/528166
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat3,3 TWh netto eksport...i et år med oppstartsproblemer. Du synes 2% av norsk produksjon er lite? Det er ikke det. Det er kjempemye. Særlig når en måler i antall vindmøller.

DET KREVER 111 VINDMØLLER FOR Å PRODUSERE 1 TWH strøm. Så dermed trenger en 365 vindmøller for å lage nettoeksporten på 3,3 TWH. For meg er 365 vindmøller veldig mange. Selv om en regner med at vindmøllene er 3 ganger så effektive som gjennomsnittet, så ville det fortsatt vært over 100 vindmøller.
Ja det var høye tall

Counterpointer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA