Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

"Så langt i år har Norge, ifølge Statnett, importert 2,32 TWh med strøm og eksportert 2,27 TWh. Et importoverskudd på 0,5 TWh. I januar eksporterte vi imidlertid 0,2 TWh mer enn vi importerte."

For egen del finner jeg tallene litt overraskende.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 11. februar 2024, klokken 14:51"Så langt i år har Norge, ifølge Statnett, importert 2,32 TWh med strøm og eksportert 2,27 TWh. Et importoverskudd på 0,5 TWh. I januar eksporterte vi imidlertid 0,2 TWh mer enn vi importerte."

For egen del finner jeg tallene litt overraskende.

Hvorfor det?

Kraftprodusentene vil jo selge til høyest mulig pris og importere til lav pris. Og vi har fått mye vind fra Kontinentet, men eksportert mye av den videre til England. Så vi har hatt mye transitt gjennom Norge. Den eneste effekten vi som innbygger i Norge har sett er jo at vi opplevd flere ganger å ha høyere pris i Norge enn i EU - og vi har hele tiden hatt høyere kraftpris her enn f.eks Sverige - inkludert syd Sverige. Hva vi importerer og eksporterer er egentlig ikke så viktig - det er prisforskjellen mellom import og eksport som betyr noe. Og Norge kan nå sitte å importere billig vindkraft når det blåser i f.eks Tyskland, og så dytte den videre til England. Og som nevnt - det eneste man som kunde i Norge vil merke er jo at prisen vi må betale ligger godt over f.eks Tyskland i perioder.

I en ideell verden ville vi sikkert ønsket oss at kraftprisene i periodene med mye vind var på nivå med hva man betaler i Tyskland, Danmark og Sverige osv, men vannkraften er så fleksibel at vi kobler oss mot det markedet med høyests pris av EU / England. En fantastisk situasjon for kraftprodusentene - ikke så bra for den norske forbrukere.

arthur

Fordi den alminnelige oppfatning er at vi er stor eksportør av kraft (netto), spesielt om vinteren når vi trenger den selv og at folk tror det er hovedgrunnen til at strømprisene er så høye som de er. Eller mener du at folk flest mener noe annet enn det?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på søndag 11. februar 2024, klokken 19:33Fordi den alminnelige oppfatning er at vi er stor eksportør av kraft (netto), spesielt om vinteren når vi trenger den selv og at folk tror det er hovedgrunnen til at strømprisene er så høye som de er. Eller mener du at folk flest mener noe annet enn det?

Strømprisen er høy fordi vi

a) Har et fleksibelt kraftsystem som kan produsere når etterspørselen stor og spare når den er liten.
b) Har et kraftsystem som er koblet tett opp til et europeisk marked som ser på strøm den energiformen med høyest verdi

I bunn og grunn ligger alt nå tilrette for at vi skal få Europas høyeste pris når vi selv har behov for kraften. I EU kan man nok se perioder med lavere priser når de trenger kraften som mest.

Vi har jo sett denne vinteren at vi får stadig flere timer der vi enten får vi lik eller høyere pris enn EU
Og det er jo på vinteren vi trenger kraften. EU trenger gjerne kraft på sommeren til kjøling og da er ofte prisen lavere også.

ToWalkOrDrive

#8854
Sitat fra: arthur på søndag 11. februar 2024, klokken 19:33Fordi den alminnelige oppfatning er at vi er stor eksportør av kraft (netto), spesielt om vinteren når vi trenger den selv og at folk tror det er hovedgrunnen til at strømprisene er så høye som de er. Eller mener du at folk flest mener noe annet enn det?

Fakta ER at Norge er en stor netto eksportør.
Fakta ER at Norge tapper ned vannmagasinene ved å eksportere strøm nå strømmen er dyr.
Dermed er det plutselig lave vannmagasinnivåer når vi trenger strømmen mest.

Uten eksportkabler ville magasinene bugnet.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Blir litt forvirrende når vi snakker om helt forskjellige tidsperioder! Du snakker om 2023 og jeg snakker om 2024. Uansett så er slike tall lett tilgjengelige og helt offisielle så vi slipper nok, håper jeg, å være uenige om de.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 12. februar 2024, klokken 09:41Blir litt forvirrende når vi snakker om helt forskjellige tidsperioder! Du snakker om 2023 og jeg snakker om 2024. Uansett så er slike tall lett tilgjengelige og helt offisielle så vi slipper nok, håper jeg, å være uenige om de.

Vi skriver mnd. 2 av 2024 nå - vi har altså kun en måned historikk bak oss i 2024.
En kan ikke konkludere noe mhp eksport/import for 2024 ennå.

Det blåste mye fra ca midten av januar på kontinentet som medførte mye import - men også eksport fordi vi solgte kraften videre til England. Dermed fikk vi i praksis en transitt gjennom Norge hvor norske forbrukere bare fikk prissmitten fra England servert - noe som da gjorde at vi fikk høyere pris enn f.eks Tyskland i perioder.



ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 12. februar 2024, klokken 09:41Blir litt forvirrende når vi snakker om helt forskjellige tidsperioder! Du snakker om 2023 og jeg snakker om 2024. Uansett så er slike tall lett tilgjengelige og helt offisielle så vi slipper nok, håper jeg, å være uenige om de.

Ja, statistikken som viste at vi eksporterte 17,7 TWh mer enn vi importerte i 2023 er offisiell, og publisert av Statistisk Sentralbyrå. Jeg tenkte du klarte å se sammenhengen, uten at jeg trengte å utbrodere mer, også med tanke på det hELgenen skrev.

Men kan brodere ut at 17,7 TWh mer i eksport gjør at en har tømt såpass mye av magasinene at de med fordel kan spare på vannmagasinene til tider hvor de får bedre betalt for strømmen. Så det er ikke nødvendigvis sånn at de har gått tom for strøm, og at Tyskland har reddet livene våre, men mer at det er økonomiske hensyn som fører til netto import i en kort tidsperiode.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Egentlig er årsstatistikk litt rotete. I bransjen snakker man heller om hydrologisk år - fra 1 sept til 1. sept.
Det gir mer mening da man også hensyntar f.eks snømagasin

arthur

Sitat fra: hELgenen på mandag 12. februar 2024, klokken 11:53
Sitat fra: arthur på mandag 12. februar 2024, klokken 09:41Blir litt forvirrende når vi snakker om helt forskjellige tidsperioder! Du snakker om 2023 og jeg snakker om 2024. Uansett så er slike tall lett tilgjengelige og helt offisielle så vi slipper nok, håper jeg, å være uenige om de.

Vi skriver mnd. 2 av 2024 nå - vi har altså kun en måned historikk bak oss i 2024.
En kan ikke konkludere noe mhp eksport/import for 2024 ennå.

Det blåste mye fra ca midten av januar på kontinentet som medførte mye import - men også eksport fordi vi solgte kraften videre til England. Dermed fikk vi i praksis en transitt gjennom Norge hvor norske forbrukere bare fikk prissmitten fra England servert - noe som da gjorde at vi fikk høyere pris enn f.eks Tyskland i perioder.




Jeg har ikke konkludert med noe som helst, kun påpekt at i en periode hvor vi trenger kraften aller mest selv (?), ikke minst til oppvarming av hus, så er tallenes tale at vi har importert mer enn vi har eksportert. Skjønner at det faller enkelte her tungt for brystet og vanskelig kan ta inn over seg.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

#8860
Sitat fra: arthur på mandag 12. februar 2024, klokken 14:43
Sitat fra: hELgenen på mandag 12. februar 2024, klokken 11:53
Sitat fra: arthur på mandag 12. februar 2024, klokken 09:41Blir litt forvirrende når vi snakker om helt forskjellige tidsperioder! Du snakker om 2023 og jeg snakker om 2024. Uansett så er slike tall lett tilgjengelige og helt offisielle så vi slipper nok, håper jeg, å være uenige om de.

Vi skriver mnd. 2 av 2024 nå - vi har altså kun en måned historikk bak oss i 2024.
En kan ikke konkludere noe mhp eksport/import for 2024 ennå.

Det blåste mye fra ca midten av januar på kontinentet som medførte mye import - men også eksport fordi vi solgte kraften videre til England. Dermed fikk vi i praksis en transitt gjennom Norge hvor norske forbrukere bare fikk prissmitten fra England servert - noe som da gjorde at vi fikk høyere pris enn f.eks Tyskland i perioder.




Jeg har ikke konkludert med noe som helst, kun påpekt at i en periode hvor vi trenger kraften aller mest selv (?), ikke minst til oppvarming av hus, så er tallenes tale at vi har importert mer enn vi har eksportert. Skjønner at det faller enkelte her tungt for brystet og vanskelig kan ta inn over seg.

Ettersom du ikke helt forstår at 17,7 TWh NETTO eksport har noe å si for vannmagasinene så nytter det tydeligvis ikke å forklare deg noen ting. Heller ikke at det importeres og eksporteres hver eneste time i døgnet. Kraften vi trenger mest selv ble sendt ut av landet for flere måneder siden. Det går i bølger. Men takk for observasjonen din, selv om den ikke sier noen ting som helst om kraftreserver eller noen andre ting.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på mandag 12. februar 2024, klokken 12:17Egentlig er årsstatistikk litt rotete. I bransjen snakker man heller om hydrologisk år - fra 1 sept til 1. sept.
Det gir mer mening da man også hensyntar f.eks snømagasin

Ja, jeg ser mer på statistikk frigitt for menigmann  :)

https://www.statnett.no/om-statnett/nyheter-og-pressemeldinger/nyhetsarkiv-2024/kraftaret-2023--aret-som-understreket-at-tempoet-ma-okes/
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 12. februar 2024, klokken 15:21Men takk for observasjonen din, selv om den ikke sier noen ting som helst om kraftreserver eller noen andre ting.
Akkurat, at vi eksporterer eller importerer i ett gitt øyeblikk sier jo null og niks om hva vi måtte ha gjort om f.eks de to siste utenlandskablene ikke hadde vært der.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 12. februar 2024, klokken 15:21
Sitat fra: arthur på mandag 12. februar 2024, klokken 14:43
Sitat fra: hELgenen på mandag 12. februar 2024, klokken 11:53
Sitat fra: arthur på mandag 12. februar 2024, klokken 09:41Blir litt forvirrende når vi snakker om helt forskjellige tidsperioder! Du snakker om 2023 og jeg snakker om 2024. Uansett så er slike tall lett tilgjengelige og helt offisielle så vi slipper nok, håper jeg, å være uenige om de.

Vi skriver mnd. 2 av 2024 nå - vi har altså kun en måned historikk bak oss i 2024.
En kan ikke konkludere noe mhp eksport/import for 2024 ennå.

Det blåste mye fra ca midten av januar på kontinentet som medførte mye import - men også eksport fordi vi solgte kraften videre til England. Dermed fikk vi i praksis en transitt gjennom Norge hvor norske forbrukere bare fikk prissmitten fra England servert - noe som da gjorde at vi fikk høyere pris enn f.eks Tyskland i perioder.




Jeg har ikke konkludert med noe som helst, kun påpekt at i en periode hvor vi trenger kraften aller mest selv (?), ikke minst til oppvarming av hus, så er tallenes tale at vi har importert mer enn vi har eksportert. Skjønner at det faller enkelte her tungt for brystet og vanskelig kan ta inn over seg.

Ettersom du ikke helt forstår at 17,7 TWh NETTO eksport har noe å si for vannmagasinene så nytter det tydeligvis ikke å forklare deg noen ting. Heller ikke at det importeres og eksporteres hver eneste time i døgnet. Kraften vi trenger mest selv ble sendt ut av landet for flere måneder siden. Det går i bølger. Men takk for observasjonen din, selv om den ikke sier noen ting som helst om kraftreserver eller noen andre ting.

Du har noen underlige "tilbakemeldinger" på hva jeg skriver. Kan jeg foreslå at du kommenterer hva jeg faktisk skriver og ikke gjentatte ganger tillegger meg meninger og/eller ytringer jeg ikke hverken har, eller har kommet med? Jeg snakker KONKRET om en KONKRET periode hvor NVE oppgir tall for import og eksport, men for all del, hvis du mener at deres tall er feil så kom med de riktige tallene heller enn å kritisere meg for "gudene vet hva"?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 12. februar 2024, klokken 17:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 12. februar 2024, klokken 15:21Men takk for observasjonen din, selv om den ikke sier noen ting som helst om kraftreserver eller noen andre ting.
Akkurat, at vi eksporterer eller importerer i ett gitt øyeblikk sier jo null og niks om hva vi måtte ha gjort om f.eks de to siste utenlandskablene ikke hadde vært der.
Det er jo ingen tvil om at det faller en viss bruker «tungt for brystet» at det å ta tall ut av sammenhengen ikke gir noe av verdi.

Det er jo i eksempelet som hELgenen nettopp viste til kun en måte å dra inn penger, fra hovedsaklig norske kunder, å importere vindkraft for videresalg.

Vi har jo hatt et lite netto overskudd av kraft vi kan eksportere, men dette blir straks spist opp av TikTok og Google m.fl, så da vil jo importen øke og for nyttige idioter blir det tydeligvis et argument for å ha  de nye kablene (som var totalt unødvendige) 🙈 Total kortslutning 🤪

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA