Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. mai 2023, klokken 12:58
Sitat fra: Counterpointer på søndag 28. mai 2023, klokken 12:53
Sitat fra: hELgenen på søndag 28. mai 2023, klokken 12:23Er nok bare tidsspørsmål før NVE endrer på sine kalkyler mph nettariffer.
Det gjorde jo NVE nylig. Resultatet var effektariff som varierer over hele linja. Sorry, det er ikke sammenheng mellom den teorien du gjengir og hva som i praksis innføres.

Nettselskapene vil trolig komme med flere innsigelser fremover for å få dekket sine merkostnader med solcelle anlegg. Det er i korte trekk det jeg skriver.

Her er en nyhetssak som omtaler noe av utfordringen...siste ord er nok ikke sagt her :


https://www.nettavisen.no/okonomi/solcellene-kutter-stromproduksjonen-nar-solforholdene-er-best/s/5-95-1074525



Dette er kjent problemstilling. Er ikke i tvil om at det eksisterer.

Men at nettselskapene har sin største utfordring med noen få nettkunder i forhold til de store industrielle har jeg litt vanskelig for å tro.

Statnett skal jo for eksempel fordele flaskehalsinntekter i milliardklassen som kan dekke dette!?

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på søndag 28. mai 2023, klokken 13:36Statnett skal jo for eksempel fordele flaskehalsinntekter i milliardklassen som kan dekke dette!?

Det er litt som å tro på julenissen er jeg redd.
Husk at effekten av de høye kraftprisene i vinter ALENE påførte nettselskapene høyere utgifter enn hva de fikk av overføring fra Statnett sine flaskehalsinntekter. Altså volum_nettap x spotpris > overføring fra Statnett.
Dette var jo hele bakgrunnen for økte nett tariffer i vinter. Høye kraftpriser vil vi jo fort få når det ikke blåser eller er sol. Det "nye" her er jo at man også får påført en ekstra utgift når det er stor innmatning fra sol - altså andre veien. Man drifter altså nettet enten på fullt den ene eller andre veien. Netto effekten av dette er økte kostnader for å drifte nettet. Det eneste som kan stoppe dette er om man isteden kan få lagret ned energien lokalt når prisene er svært lave eller negative - og så dytte energien ut på nettet når prisene er skyhøye. Da får man en vinn-vinn situasjon av solceller. Men slik dette er designet i dag så blir det samfunnsøkonomisk tap-tap fordi folk har en "solkonto" - altså en papir konto de kan lagre inn og ut av. Kostnaden ved dette må både nettselskapene og den som adminstrerer solkontoen håndtere i dag - og for begge parter er det et netto tap. Jeg tror ikke dette kan vedvare - og jeg ser for meg at det vil skje endringer her. Dere i dette forumet skulle bare visst hvor mye penger som renner ut fra Statnett om dagen for å balansere nettet når vi har slike negative priser som vi ser nå. Det er ikke gratis selv om kraften er gratis for å si det slik. Aktørene tjener jo penger selv om prisen er negativ - å tro noe annet er jo som å tro på julenissen - det tror jeg egentlig alle forstår. Og mange av pengene de tjener er det nå Statnett, eller TSO'ene I Norden, som betaler til dem. 

eisa01

Sitat fra: Counterpointer på søndag 28. mai 2023, klokken 12:49
Sitat fra: eisa01 på søndag 28. mai 2023, klokken 11:47Forøvrig så ser det ut som de innoverer på fastpris i sluttbrukermarkedet i Sverige, fastpris men hvor man beholder profil og volumrisiko slik at man kan ta nytte av svingningene i markedet: https://tranasenergi.se/privat/elavtal/om-vara-elavtal/schysst-pris/#

Høres og så ut som et komplisert produkt. Usikkert hvor lønnsomt dette er for kunde.

Min skepsis øker når kompleksitet i modell blir stor. Da vil ofte proffe aktører profitere og forbrukere sitter igjen med tapet.
Kostnadene er der uansett, så med dagens modell med fastpris så tar leverandør det ut i høyere risikopåslag

Dagens elsystem er avhengig av at forbrukere reagerer på pris, selv om de har hedget seg. Prisene i fjor ble unødvendig høye fordi e.g., tyske forbrukere satt på toårskontrakter med null ekstra insentiv til å redusere forbruket. Med modellen til Tranås ville de kunne solgt tilbake det de sparte til en skyhøy pris.

Hvis man ikke får til dette også for små kunder, så vil systemet bli utrolig volatilt og dyrere for alle, og i ytterste konsekvens blir det rasjonering fordi ingen reagerer på spotpris i Europa fordi de fleste har fast

Men ja, i likhet med nettleie og spotprisoptimalisering er man avhengig av automatikk og sanntidsdata fra HAN-porten for at dette skal funke for den vanlige forbruker. Her har NVE droppet ballen med det kompliserte opplegget de har for dette

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 28. mai 2023, klokken 15:14
Sitat fra: Counterpointer på søndag 28. mai 2023, klokken 13:36Statnett skal jo for eksempel fordele flaskehalsinntekter i milliardklassen som kan dekke dette!?

Det er litt som å tro på julenissen er jeg redd.
Husk at effekten av de høye kraftprisene i vinter ALENE påførte nettselskapene høyere utgifter enn hva de fikk av overføring fra Statnett sine flaskehalsinntekter. Altså volum_nettap x spotpris > overføring fra Statnett.
Dette var jo hele bakgrunnen for økte nett tariffer i vinter. Høye kraftpriser vil vi jo fort få når det ikke blåser eller er sol. Det "nye" her er jo at man også får påført en ekstra utgift når det er stor innmatning fra sol - altså andre veien. Man drifter altså nettet enten på fullt den ene eller andre veien. Netto effekten av dette er økte kostnader for å drifte nettet. Det eneste som kan stoppe dette er om man isteden kan få lagret ned energien lokalt når prisene er svært lave eller negative - og så dytte energien ut på nettet når prisene er skyhøye. Da får man en vinn-vinn situasjon av solceller. Men slik dette er designet i dag så blir det samfunnsøkonomisk tap-tap fordi folk har en "solkonto" - altså en papir konto de kan lagre inn og ut av. Kostnaden ved dette må både nettselskapene og den som adminstrerer solkontoen håndtere i dag - og for begge parter er det et netto tap. Jeg tror ikke dette kan vedvare - og jeg ser for meg at det vil skje endringer her. Dere i dette forumet skulle bare visst hvor mye penger som renner ut fra Statnett om dagen for å balansere nettet når vi har slike negative priser som vi ser nå. Det er ikke gratis selv om kraften er gratis for å si det slik. Aktørene tjener jo penger selv om prisen er negativ - å tro noe annet er jo som å tro på julenissen - det tror jeg egentlig alle forstår. Og mange av pengene de tjener er det nå Statnett, eller TSO'ene I Norden, som betaler til dem. 
Det er helt andre nisser som er involvert her, og det har ingenting med han tjukken som drikker Cola og liksom deler ut julegaver  :-X
Jeg nominerer heller noen folk høyt i både Statnett og NVE godt hjulpet av naive politikere som ikke ser sammenhenger som burde være lette å se. Selv en kynisk kapitalist som Spetalen har jo sett disse......

jkirkebo

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 28. mai 2023, klokken 09:08Støtten fra Enova er uansett marginal. Investerer rundt 500' i solcellestein og får støttet på 30'

Ja, dyre produkter med lav effekt gir lav prosentvis støtte. En kamerat investerte 280k i et anlegg med vanlige 450W paneler og fikk 47.500,- i støtte. Vesentlig bedre ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

#6890
Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. mai 2023, klokken 19:12
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 28. mai 2023, klokken 09:08Støtten fra Enova er uansett marginal. Investerer rundt 500' i solcellestein og får støttet på 30'

Ja, dyre produkter med lav effekt gir lav prosentvis støtte. En kamerat investerte 280k i et anlegg med vanlige 450W paneler og fikk 47.500,- i støtte. Vesentlig bedre ;)

Anlegget mitt skal vel levere rundt 10 kW så da blir det rundt 30' men har ikke sjekket. Tallet har jeg fra leverandør. Vi ha noe som ser pent ut og ikke firkant paneler over takstein der det gror mose og gress gjennom over år. Satser derfor på Sunstyle da taket uansett skal renoveres :-)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Electric cars in Norway

#6891
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 29. mai 2023, klokken 08:57
Sitat fra: jkirkebo på søndag 28. mai 2023, klokken 19:12
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 28. mai 2023, klokken 09:08Støtten fra Enova er uansett marginal. Investerer rundt 500' i solcellestein og får støttet på 30'

Ja, dyre produkter med lav effekt gir lav prosentvis støtte. En kamerat investerte 280k i et anlegg med vanlige 450W paneler og fikk 47.500,- i støtte. Vesentlig bedre ;)

Anlegget mitt skal vel levere rundt 10 kW så da blir det rundt 30' men har ikke sjekket. Tallet har jeg fra leverandør. Vi ha noe som ser pent ut og ikke firkant paneler over takstein der det gror mose og gress gjennom over år. Satser derfor på Sunstyle da taket uansett skal renoveres :-)
Ingeniøren :+1:  Artig at du nevner det for det har blitt også min konklusjon. Det er ingenting som slår Sunstyle på utseende... og jeg må også uansett byttet taksteinen. Og da er det for min del totalpris som gjelder, ikke Enova støtten.

Sunstyle ser bare så fint ut, til dere andre her inne som ikke har sett disse fra Sunstyle, se videoen her:

https://youtu.be/dLiuuinuN_c

Men jeg venter litt med dette prosjektet til prisene får satt seg litt... noen år til, tenker jeg. Og det gjelder også husbatteri. Jeg tenker at med den økte konkurransen fremover fra nye aktører så vil nok kansje dette totalt sett bli billigere... men jeg bare håper... vet jo ikke det...

Dagens Enovastøtte-ordning er alt for dårlig på dette området...synes jeg....

https://solceller.no/er-solcelletakstein-l%C3%B8nnsomt

hemi

sunstyle trenger en oppdatering på innmaten, og få økt virkningsgraden 3-5% si.

sjekket på huset her, fikk nesten 2mill med sunstyle, og yeah, koster mer enn det smaker da, når vi kombinerer med lav virkningsgrad.

Flere hus i området har det, og det ser helt ok ut, kanskje litt for futuristisk for vårt hus som er fra slutten av 80 tallet, men har også trua på at det kan gå... så litt hmm...


jeg vingler mellom innebygde paneler, og å vente på at tesla får ut fingern... en gang

ToWalkOrDrive

Ganske sykt når en ser på veksten av solceller i Europa. Vokste 47% i Europa i 2022 i forhold til 2021! I kWh av Europas totale forbruk er det ikke mye, men er vel gått fra 6% til 7,3% av det totale forbruket mener jeg å ha lest. Men virker som at potensialet i Spania er stort, for eksempel. Blir jo interessant om dette stiger eksponentielt.

Ser og at Norge ligger godt bakpå når det gjelder solceller, og det er naturlig det ettersom vi har så mange andre kraftkilder og ikke har "billige montører", sånn arbeidskraftsmessig.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 27. mai 2023, klokken 20:22Sant nok, strømprisen favoriserer ikke akkurat installasjon av solceller om dagen. Har planer om å legge solcelle takstein i sommer som er forsinket pga leverings problemer. Noen snakker om støm mangel i nær fremtid men bør jeg revurdere planene ?
Kommer an på hvorfor du skal ha solceller.

Er det utelukkende økonomisk investering kan du kansellere det asap.

Er det derimot klima/miljøengasjement, teknologiinteresse eller noe annet som er motivasjonen så er det bare å kjøre på. :)

Ingeniøren

Sitat fra: geear på tirsdag 30. mai 2023, klokken 10:55
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 27. mai 2023, klokken 20:22Sant nok, strømprisen favoriserer ikke akkurat installasjon av solceller om dagen. Har planer om å legge solcelle takstein i sommer som er forsinket pga leverings problemer. Noen snakker om støm mangel i nær fremtid men bør jeg revurdere planene ?
Kommer an på hvorfor du skal ha solceller.

Er det utelukkende økonomisk investering kan du kansellere det asap.

Er det derimot klima/miljøengasjement, teknologiinteresse eller noe annet som er motivasjonen så er det bare å kjøre på. :)

Er nok mest det siste og når huset ligger ideelt til og taket bør tas, er det tull å ikke gjøre det. Folk som spør er dog kun opptatt av økonomi.  :o

Har vært på utkikk en stund og når jeg fant et hus i nabolaget var jeg solgt. Synd at du Sunstyle sliter litt med å levere og forklaringen kan ligge i veksten lenger syd. Finnes billigere løsninger men ikke noe som samtidig  gir en tilsvarende estetikk og verdiøkning i mine øyne. Håper det kommer på plass så snart som mulig uten for store forsinkelser.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 30. mai 2023, klokken 11:18
Sitat fra: geear på tirsdag 30. mai 2023, klokken 10:55
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 27. mai 2023, klokken 20:22Sant nok, strømprisen favoriserer ikke akkurat installasjon av solceller om dagen. Har planer om å legge solcelle takstein i sommer som er forsinket pga leverings problemer. Noen snakker om støm mangel i nær fremtid men bør jeg revurdere planene ?
Kommer an på hvorfor du skal ha solceller.

Er det utelukkende økonomisk investering kan du kansellere det asap.

Er det derimot klima/miljøengasjement, teknologiinteresse eller noe annet som er motivasjonen så er det bare å kjøre på. :)

Er nok mest det siste og når huset ligger ideelt til og taket bør tas, er det tull å ikke gjøre det. Folk som spør er dog kun opptatt av økonomi.  :o

Har vært på utkikk en stund og når jeg fant et hus i nabolaget var jeg solgt. Synd at du Sunstyle sliter litt med å levere og forklaringen kan ligge i veksten lenger syd. Finnes billigere løsninger men ikke noe som samtidig  gir en tilsvarende estetikk og verdiøkning i mine øyne. Håper det kommer på plass så snart som mulig uten for store forsinkelser.

Er det ikke krav om snøsikring her? Det må da være svært lett for snø å rase ned med slik "takstein"...

geear

Krav til snøsikring kommer an på om folk eller fe kan finne på å oppholde seg der snøen eventuelt faller ned fra taket. I så fall vil bytte til solcelletak trigge krav om snøfanger, ja. Selv om resten av bygget ikke er TEK17.

Ingeniøren

#6898
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 30. mai 2023, klokken 18:41
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 30. mai 2023, klokken 11:18
Sitat fra: geear på tirsdag 30. mai 2023, klokken 10:55
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 27. mai 2023, klokken 20:22Sant nok, strømprisen favoriserer ikke akkurat installasjon av solceller om dagen. Har planer om å legge solcelle takstein i sommer som er forsinket pga leverings problemer. Noen snakker om støm mangel i nær fremtid men bør jeg revurdere planene ?
Kommer an på hvorfor du skal ha solceller.

Er det utelukkende økonomisk investering kan du kansellere det asap.

Er det derimot klima/miljøengasjement, teknologiinteresse eller noe annet som er motivasjonen så er det bare å kjøre på. :)

Er nok mest det siste og når huset ligger ideelt til og taket bør tas, er det tull å ikke gjøre det. Folk som spør er dog kun opptatt av økonomi.  :o

Har vært på utkikk en stund og når jeg fant et hus i nabolaget var jeg solgt. Synd at du Sunstyle sliter litt med å levere og forklaringen kan ligge i veksten lenger syd. Finnes billigere løsninger men ikke noe som samtidig  gir en tilsvarende estetikk og verdiøkning i mine øyne. Håper det kommer på plass så snart som mulig uten for store forsinkelser.

Er det ikke krav om snøsikring her? Det må da være svært lett for snø å rase ned med slik "takstein"...


Der det skal monteres snøsikring legges det paneler uten solceller. Jeg vil kun legge solcelle paneler i syd og øst. I nord og vest blir det panel uten solceller. Der man må ha snøsikring f.eks ved inngang og terasse blir det panel uten celler i nederste rad. Utseende messig er de like. Man kan bore i panel uten solceller. Mulig man kan legge annenhver litt avhengig av snøskring, men skygge kan gjøre det ulønnsomt. Panel uten solceller finnes og i halv panel og kan kappes for tilpasning, slik jeg forstår.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vaduz

Har veldig lyst på solceller, men rent økonomisk er det nesten umulig å regne hjem i Norge. 20 år med 1kr/kwt er det beste jeg kan håpe på, og da regner jeg med å også få solgt strøm til den prisen som neppe er tilfellet. Med batteri er det bare å glemme. Om prisene halveres sånn ca, evt strøm blir dobbelt så dyrt uten noen støtte, da ville jeg nok gjort det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA