Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

SitatHvis tyskerne  (EU) skal teppebombe oss med vindparker, så må de også betale OSS for dette. Da kommer vi ikke unna et slags topris system i en eller annen form.

Stefse  :+1: det tror jeg du har rett i. Men jeg vil bare ha vindparker på havet. Ikke på land her i Norge.

02jan

Lite obs å sjekke ut før mann går igang med å sette ut vindmølleparker ute i «havet».
Er ikke ekspert men ville tro at det er forskjellige grunner og områder der ute ,som brukes av fisk, småfisk, sjødyr, sjøplanter  etc.

Er det noe tema at vindmølle selskap trenger å ta hensyn til fiske/gyteområder eller er det bare å kjøre på da dette betyr lite for livet i havet/ jeg har ikke noe med å bry meg om dette ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

stefse

Sitat fra: 02jan på torsdag 16. februar 2023, klokken 15:41
Lite obs å sjekke ut før mann går igang med å sette ut vindmølleparker ute i «havet».
Er ikke ekspert men ville tro at det er forskjellige grunner og områder der ute ,som brukes av fisk, småfisk, sjødyr, sjøplanter  etc.

Er det noe tema at vindmølle selskap trenger å ta hensyn til fiske/gyteområder eller er det bare å kjøre på da dette betyr lite for livet i havet/ jeg har ikke noe med å bry meg om dette ?
Fisken i seg selv har nok ikke noe i mot dette. Når sakene er installert, tilbyr disse et en form for beskyttelse, og en plass hvor mat vokser, altså alger og sjøgress. Det er ikke for ingenting at det kryr med fisk rundt riggene.
Store områder vil bli utrålbare og vanskelige å fiske i, noe helt sikkert fiskerne vil merke. Fisk og sjødyr vil trakte til slike områder for å være trygge for fangst.
Så akkurat fiskebestanden er jeg ikke bekymret for.
Men avslipp av glassfiber (mikroplast) til havet fra turbinbladene er unødvendig, og på sikt et større miljøproblem enn dagens regjeringer er klar over. Det bør bli krav til at alle vinturbiner som skal monteres i Norsk sone skal være laget av aluminium.
Det bør også bli et krav at all kraft som forlater landet skal ilegges klekkelig urbefolknings og miljøkompensasjon, som i praksis blir 2pris systemet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

arthur

Rundt i verdens hav har det over en del tiår allerede blitt f.eks senket gamle skip som raskt utvikler seg til å bli rev med yrende fiskeliv i et ellers nokså dødt område. Har sett flere slike i USA fra 80-tqllet som virkelig har vært en success så dette er nok for en stor del uporblematiks, ja sågar en hjelp for livet i havet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Radial

Sitat fra: stefse på torsdag 16. februar 2023, klokken 18:03
Sitat fra: 02jan på torsdag 16. februar 2023, klokken 15:41
Lite obs å sjekke ut før mann går igang med å sette ut vindmølleparker ute i «havet».
Er ikke ekspert men ville tro at det er forskjellige grunner og områder der ute ,som brukes av fisk, småfisk, sjødyr, sjøplanter  etc.

Er det noe tema at vindmølle selskap trenger å ta hensyn til fiske/gyteområder eller er det bare å kjøre på da dette betyr lite for livet i havet/ jeg har ikke noe med å bry meg om dette ?
Fisken i seg selv har nok ikke noe i mot dette. Når sakene er installert, tilbyr disse et en form for beskyttelse, og en plass hvor mat vokser, altså alger og sjøgress. Det er ikke for ingenting at det kryr med fisk rundt riggene.
Store områder vil bli utrålbare og vanskelige å fiske i, noe helt sikkert fiskerne vil merke. Fisk og sjødyr vil trakte til slike områder for å være trygge for fangst.
Så akkurat fiskebestanden er jeg ikke bekymret for.
Men avslipp av glassfiber (mikroplast) til havet fra turbinbladene er unødvendig, og på sikt et større miljøproblem enn dagens regjeringer er klar over. Det bør bli krav til at alle vinturbiner som skal monteres i Norsk sone skal være laget av aluminium.
Det bør også bli et krav at all kraft som forlater landet skal ilegges klekkelig urbefolknings og miljøkompensasjon, som i praksis blir 2pris systemet.

Det blir tidenes tyngste vindmølle 😝
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Jeg slår ett nytt slag for det norske selskapet World WideWind sine flytende vindmøller de skal potensielt bli opp til 40MW og jeg tror ikke de er av glassfiber

Ikke la dere lure av bildet, den er flere hundre meter høy. Turbinene er kontraroterende og har langt lavere hastighet enn vanlige Hawt.

Sikkert en god del som må finnes ut av for å sette disse til havs, men dette virker mer lovende enn mye annet.

https://worldwidewind.no/

arthur

– Makspris tror jeg er en dårlig løsning. Jeg tror det kan føre til en kraftkollaps i Norge, at vi får for lite kraft til behovene vi har, sa statsminister Jonas Gahr Støre i januar.

Med timebasert strømstøtte innfører regjeringen i praksis makspris for privatkunder. Det har statsministeren advart kraftig mot tidligere.

https://www.europower.no/politikk/-timebasert-stromstotte-er-sa-ufornuftig-at-den-kun-kan-forstas-politisk/2-1-1405430?utm_term=europower
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 17. februar 2023, klokken 08:52
– Makspris tror jeg er en dårlig løsning. Jeg tror det kan føre til en kraftkollaps i Norge, at vi får for lite kraft til behovene vi har, sa statsminister Jonas Gahr Støre i januar.

Med timebasert strømstøtte innfører regjeringen i praksis makspris for privatkunder. Det har statsministeren advart kraftig mot tidligere.

https://www.europower.no/politikk/-timebasert-stromstotte-er-sa-ufornuftig-at-den-kun-kan-forstas-politisk/2-1-1405430?utm_term=europower

Ja - det er korrekt. Nå skal husholdninger betale 70 øre + 10% av prisen over 70 øre.
Det vil i lange perioder kunne gi en tilnærmet makspris.

Ordningen snur opp ned på hele formålet med smarte målere. Det man sitter igjen med som intensiver nå er vel stort sett de ulike satsene netteier legger inn i sine tariffer. Det er heller ikke like ordninger nettselskapene seg i mellom på dette. Noen har natte-takst HELE helgen, noen har kun natte-takst på natt - og hva som regnes som natt er også ulikt.  Videre er takstene svært ulike landet over uten at vi som kunder har noen som helst innvirkning på disse annet enn å flytte til et annet område.

Så fokuset fremover nå flyttes jo litt over på nettselskapene og hva de gjør fremover.

Personlig er jeg mektig irritert på lokalpolitikere som har presset nettselskaper ut i uføre gjennom å tvinge dem til å føre frem og investere i infrastruktur til utbyggingsprosjekter som ikke har realisme i seg. Disse lokalpolitikerene sitter i styret til nettselskapet. Så først har kommunepolitikerene lagt frem drømmeprosjekter på vekst, regulert ned områder til industri,hyttebygging og eiendomsutvikling - så har noen av de samme politikerene møtt opp i styret til nettselskapet og nærmest bedt det lokale nettselskapet til å bygge frem infrastruktur slik at alt ligger tilrette for kommunens planer.  Å investere i slikt koster mye penger - og kommer ikke kunder å kobler seg på - vel så ligger mye kapital gravd ned uten at det gir avkastning for seg. Faktisk er det de eksisterende kundene som må ta denne kostnaden inntil man får noen tilkoblet. Spesielt dette med store datasentre har man brent av mye penger på. Nå står en rekke transformatorer å brenner bort energi på tomgang ved ulike industriparker i kommunen pga en feilslått kommune politikk.  Nettsselskapene har jo leveringsplikt og således har de fått nærmest knekt nakken pga. feilslåtte politiske vyer........dvs. det er jo nettkundene som betaler gildet her.
Dessverre er det ingen som tør å ta opp problemstillingen - eller de kanskje ikke ser den? Jeg vet ikke, men nettleien vil jo nå kunne få ennnå større fokus fremover. Og det tror jeg er bra.

Er mye kommune galskap om vekst som riksavisene kunne skrevet noe mer om. I mine øyne er dette en tilnærmet Terra skandale - om enn i mindre skala

hELgenen

En ting som er verdt å merke seg er at regjeringen har låst strømstøtten ut 2024.
Dette betyr at man i regjeringskontorene aktivt ser for seg å styre hva husholdningene skal få av utgifter på dette området. Dvs. først tar man inn penger fra alle , deretter tar man inntektene (fra de offtenlige produsentene i Norge) - så deler man noe ut tilbake. Det betyr også at strøm nå i praksis blir sett på som en proveny - altså skatt/avgift - der regjeringen ønsker å ta kontroll på denne inntektstrømmen og selv styre hvem som skal få hva.
Vi er per. def blitt gjort til NAV klienter alle sammen. Det er liten tvil om at det nå er staten som skor seg på den økte kontantstrømmen og at de nå planlegger for at denne skal vedvare lenge. Det har skjedd et regime skifte  der man ikke lenger ønsker et fritt marked mot husholdninger, men isteden vil styre hvem som skal få tilgang til hva av ytelser på dette området fremover.  Det er sterke paralleller til en ny plan-økonomi - eller snik innføring av plan-økonomi som kanskje noen vil kalle dette. 

Det som er skummelt med dette er at man samtidig står i fare for å spenne beina under norsk industri - eller det som er igjen av denne. Analyser gjort av det Europeiske kraftmarkedet viser at EU vil tjene på et fritt marked - Norge som nasjon vil tape.   Produksjonsoverskuddet for alle produsentene vil øke - men forbrukeroverskuddet i Norge vil gå ned mer enn produksjonsoverskuddet på andre siden av balansen tilsier, mens totalen går opp på EU nivå. Samfunnsøkonomisk vil altså Norge tape, EU tjene. Dette er helt klare resultater av analyser av det Europeiske kraftmarkedet. Det er egentlig helt selvforklarende - Norge som nasjon har tilgang på mer billig energi enn EU av naturgitte årsaker - og dersom vi kan dele mer av denne med EU - så vil jo EU styrke sin relative konkurranseevne sett opp mot Norge. Og måten vi deler på - er jo gjennom økt overføringskapasitet.
Skal vi igjen sitte med "overskudd" på vår side - må det overskuddet være så stort at selv med 24/7 eksport så har vi mer enn nok energi til å dekke innenlands forbruk.  Vi har ekstremt langt igjen med utbygging før vi er der..
Og skal vi nå dit - så er nok landet vårt ikke til å kjenne igjen....

Jeg håper man snart vil få offentlig publisert slike analyser slik at våre politikere ser hvilken vei det går.
Dette er svært viktig med tanke på de utredningene man nå skal gå inn i.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på fredag 17. februar 2023, klokken 10:03
Personlig er jeg mektig irritert på lokalpolitikere som har presset nettselskaper ut i uføre gjennom å tvinge dem til å føre frem og investere i infrastruktur til utbyggingsprosjekter som ikke har realisme i seg. Disse lokalpolitikerene sitter i styret til nettselskapet. Så først har kommunepolitikerene lagt frem drømmeprosjekter på vekst, regulert ned områder til industri,hyttebygging og eiendomsutvikling - så har noen av de samme politikerene møtt opp i styret til nettselskapet og nærmest bedt det lokale nettselskapet til å bygge frem infrastruktur slik at alt ligger tilrette for kommunens planer.  Å investere i slikt koster mye penger - og kommer ikke kunder å kobler seg på - vel så ligger mye kapital gravd ned uten at det gir avkastning for seg. Faktisk er det de eksisterende kundene som må ta denne kostnaden inntil man får noen tilkoblet. Spesielt dette med store datasentre har man brent av mye penger på. Nå står en rekke transformatorer å brenner bort energi på tomgang ved ulike industriparker i kommunen pga en feilslått kommune politikk.  Nettsselskapene har jo leveringsplikt og således har de fått nærmest knekt nakken pga. feilslåtte politiske vyer........dvs. det er jo nettkundene som betaler gildet her.
Dessverre er det ingen som tør å ta opp problemstillingen - eller de kanskje ikke ser den? Jeg vet ikke, men nettleien vil jo nå kunne få ennnå større fokus fremover. Og det tror jeg er bra.

Er mye kommune galskap om vekst som riksavisene kunne skrevet noe mer om. I mine øyne er dette en tilnærmet Terra skandale - om enn i mindre skala

Her i Fredrikstad er det stikk motsatt. Ny industri kan ikke etablere seg, og gammel industri kan ikke legge om fra gass til strøm, fordi nettet ikke blir bygget ut.

https://www.f-b.no/dette-bor-fa-det-til-a-ga-kaldt-nedover-ryggen-pa-alle-som-er-opptatt-av-arbeidsplasser-i-fredrikstad/o/5-59-2867825
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. februar 2023, klokken 12:09
Sitat fra: hELgenen på fredag 17. februar 2023, klokken 10:03
Personlig er jeg mektig irritert på lokalpolitikere som har presset nettselskaper ut i uføre gjennom å tvinge dem til å føre frem og investere i infrastruktur til utbyggingsprosjekter som ikke har realisme i seg. Disse lokalpolitikerene sitter i styret til nettselskapet. Så først har kommunepolitikerene lagt frem drømmeprosjekter på vekst, regulert ned områder til industri,hyttebygging og eiendomsutvikling - så har noen av de samme politikerene møtt opp i styret til nettselskapet og nærmest bedt det lokale nettselskapet til å bygge frem infrastruktur slik at alt ligger tilrette for kommunens planer.  Å investere i slikt koster mye penger - og kommer ikke kunder å kobler seg på - vel så ligger mye kapital gravd ned uten at det gir avkastning for seg. Faktisk er det de eksisterende kundene som må ta denne kostnaden inntil man får noen tilkoblet. Spesielt dette med store datasentre har man brent av mye penger på. Nå står en rekke transformatorer å brenner bort energi på tomgang ved ulike industriparker i kommunen pga en feilslått kommune politikk.  Nettsselskapene har jo leveringsplikt og således har de fått nærmest knekt nakken pga. feilslåtte politiske vyer........dvs. det er jo nettkundene som betaler gildet her.
Dessverre er det ingen som tør å ta opp problemstillingen - eller de kanskje ikke ser den? Jeg vet ikke, men nettleien vil jo nå kunne få ennnå større fokus fremover. Og det tror jeg er bra.

Er mye kommune galskap om vekst som riksavisene kunne skrevet noe mer om. I mine øyne er dette en tilnærmet Terra skandale - om enn i mindre skala

Her i Fredrikstad er det stikk motsatt. Ny industri kan ikke etablere seg, og gammel industri kan ikke legge om fra gass til strøm, fordi nettet ikke blir bygget ut.

https://www.f-b.no/dette-bor-fa-det-til-a-ga-kaldt-nedover-ryggen-pa-alle-som-er-opptatt-av-arbeidsplasser-i-fredrikstad/o/5-59-2867825

Når industrien banker på døren og ber om mer kapasitet - da plikter konsensjonæren - altså nettselskapet å bygge ut.  Så dette burde ikke bli et problem. Noe helt annet er dersom kommunen forskutterer utbygging - det kan man jo gjøre dersom det finnes en fornuftig avtale i bunn. Det er ikke så omfattende å bygge ut nettkapasitet. Har selv prosjektert masse ny overføringskapasitet i sin tid da jeg jobbet i et nettselskap tidligere. Noe annet er det jo dersom man ikke har kapasitet på regional og sentralnettet. Da kreves det mer av overordnet myndighet. Dersom nettselskapet ikke kan levere som følge av manglende tilknytning til sentralnettet eller begrensninger i sentralnettet - vel så må jo slike utfordringer løftes høyere i systemet. 


arthur

En liten kikk på hva som ble sagt mht forventede priser i 2023, vintermånedene såvel som året som sådan, viser hvor til de grader feil både alle eksperter og regjeringen har tatt.

Det betyr at regjeringen har lagt til grunn en strømpris på 3,25 kroner per kilowattime medregnet moms, avgifter og nettleie.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/stromprisene-i-2023-sa-mye-ma-du-regne-med-a-betale-6.158.924990.921f7eafff

– Vi snakker om en gjennomsnittspris i Sør-Norge inkludert moms på rundt en krone per kilowattime for andre og tredje kvartal – altså gjennom hele sommeren og ut september. Markedet tror sommerprisen blir på vel 80 øre per kilowattime, pluss avgifter, mot drøyt 60 øre i fjor, sier Lilleholt.

https://www.finansavisen.no/nyheter/energi/2022/01/28/7809498/energianalytiker-markedet-tror-pa-normaliserte-strompriser-fra-2023

Og full panikk; https://www.nettavisen.no/okonomi/i-dag-passerer-stromprisen-10-kroner/s/5-95-624544

Kanskje vi, nok en gang, skal overlate til apekatten å kaste på blink?

Dette var bare to nokså tilfeldige eksempler, men det finnes mange slike for den som ønsker å lete litt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 17. februar 2023, klokken 17:44
En liten kikk på hva som ble sagt mht forventede priser i 2023, vintermånedene såvel som året som sådan, viser hvor til de grader feil både alle eksperter og regjeringen har tatt.

Det betyr at regjeringen har lagt til grunn en strømpris på 3,25 kroner per kilowattime medregnet moms, avgifter og nettleie.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/stromprisene-i-2023-sa-mye-ma-du-regne-med-a-betale-6.158.924990.921f7eafff

– Vi snakker om en gjennomsnittspris i Sør-Norge inkludert moms på rundt en krone per kilowattime for andre og tredje kvartal – altså gjennom hele sommeren og ut september. Markedet tror sommerprisen blir på vel 80 øre per kilowattime, pluss avgifter, mot drøyt 60 øre i fjor, sier Lilleholt.

https://www.finansavisen.no/nyheter/energi/2022/01/28/7809498/energianalytiker-markedet-tror-pa-normaliserte-strompriser-fra-2023

Og full panikk; https://www.nettavisen.no/okonomi/i-dag-passerer-stromprisen-10-kroner/s/5-95-624544

Kanskje vi, nok en gang, skal overlate til apekatten å kaste på blink?

Dette var bare to nokså tilfeldige eksempler, men det finnes mange slike for den som ønsker å lete litt.

Kraftprisene er ekstremt volatile - og det blir verre og verre jo mer vind man får inn i systemet.
En time kan vi få dekket all forbruk i Sør Norge med KUN vind, neste time må vi dunke inn all regulerbar produksjon...så blåser det mye så blir prisen 0, og blåser det 0 blir prisen satt av høyeste tilbyder som kanskje er et kraftverk på 100 MW med 100 driftstimer i året...Da sier det seg vel egentlig selv at utfallsrommet er ekstremt fordi denne aktøren som har stående et kraftverk på 100 MW skal jo ha dekket inn kostnaden det er å ha det stående der året rundt og kun drifte 100 timer.....

Skal vi få lave priser i dette landet får vi håpe på klimakrise med mildt,vått drittvær.

Utfallsrommet for prisene er voldsomt - og det har bare blitt ennå større med sterkere knytning til kontinentet og UK. Så å spå på forhånd er i praksis umulig. Man kan lage scenarioer med f.eks percentiler , noe man selvfølgelig også gjør med ganske så avanserte modeller som kan være stokastiske eller determenistiske i sin oppbygning - men da får man bare en forvetningsverdi med de data man legger inn i modellen - utfallsrommet er uansett ganske stort og det vil variere kraftig i løpet av et år.....
Så det er ingen eksperter der ute som vet eller kan si med sikkerhet hva prisen blir. Man kan bare gjøre antagelser basert på ganske så avanserte modeller. Det viktige her er at modellene kan fange opp hva ulike endringer i input vil ha å si på prisene fremover. Så sier meterologen at de neste 10 dager blir tørre - vel så reduseres energibalansen mhp hydrologi - og motsatt når det varsles regn. Øker prisene på gassmarkedet fordi en eller annen gal mann stenger igjen rørene - vel så blir marginalprisen på elektrisitet produsert av gass høyere og følgelig går prisen på elektrisitet opp. Og kommer en politiker inn og sier vi skal elektrifisere hele sokkkelen slik at forbruket øker med 20% om 5 år - vel da øker jo verdien av vannet man har i fleråsmagasiner og prisen går opp som følge av det...osv osv osv......


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA