Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

stefse

Sitat fra: RJK på fredag 03. februar 2023, klokken 22:07
Sitat fra: Egil S på fredag 03. februar 2023, klokken 21:30
Sitat fra: RJK på fredag 03. februar 2023, klokken 20:07
Sitat fra: Egil S på fredag 03. februar 2023, klokken 19:34
Sitat fra: RJK på fredag 03. februar 2023, klokken 19:30
Å henvise til sidenummer på dette forumet, er en særdeles dårlig idé. For egen del er tråden kommet til side 237, så skal noen innlegg til før jeg kommer til 293... :police:

Snodig, jeg skriver nå på side 295, har du justert på noe innstillinger noe sted?
Sitter på en Surface Pro med Opera nettleser, og zoomet siden til 175 % fordi jeg har den tilkoblet en "4K" skjerm på 38", så ting blir litt smått om jeg ikke zoomer. Men jeg tror ikke zoomingen påvirker antall innlegg den viser per side. Men kanskje skjermoppløsning har mer effekt?

Men kanskje du sitter på en mobil eller et nettbrett? Jeg forstår det slik at de gjerne har flere sider pga færre innlegg per side.

Dette er innlegg #5914 på denne tråden.

Sitter på en MacBook Pro 16" med Safari nettleser.
samme antallet sider om jeg bruker iPhone/iPad med Safari nettleser, så da må det være nettleseren som styrer det.
Zoom ser ikke ut til å påvirke det heller, ikke om jeg kobler Mac til Targus Docking og 2x27" 4K skjermer på hjemmekontoret heller.

Men det ble litt av en avsporing :) er nok greiest å henvise til innleggsnummer siden det er forskjeller der ute.
Da får vi håpe at @Stefse kan komme og svare på fra/til hvilke innleggsnummer han snakket om. Er nysgjerrig. ;)
Bra fikk fikk en oppklaring på det ihvertfall. Det ser ut til at det er instillinger, skjermstr. og browser som virker inn her. For min del snakker vi om innlegg 5880-5895 hvor hELgenen bidrar mye.

Det er helt klart at det må mer folkeopplysning til her, og de opplysningene som kommer fra regjeringsapparatet må sies å være ufullstendige og for politiserte. Vi kan ikke dekke landet vårt med vindmøller. Ta f.eks. alpefjellene, der er det heller ikke vindmøller å se, og det er det grunner til.

Jeg tror det kan ende med at det norske folk må spørre det tyske folk direkte:
Vil dere at det ganske landet Norge året rundt skal kunne beboes av urinvånere, som ivaretar natur, kulturlandskap og severdigheter på en god måte, må dere gjøre unntak i enkelte bestemmelser i EU lovverket. Disse skal sørge for fortsatt god tilgang på ren, miljøvennlig kraft, som muliggjør spredt bosetting i Norge, og et bærekraftig samfunn. Vi er bare 5 millioner, EU er 450. La oss få ha elkraften i fred, vi sløser ikke med den fordi prisen er lav, slike enkelte av våre politikere sier. Vi bruker den på ansvarlig måte. Og vi lover å hjelpe dere med det grønne skiftet så godt vi kan, samtidig som vi ivaretar vår unike natur.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

Ja, vi må få forhandlet oss til bedre strømavtaler med Acer.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 04. februar 2023, klokken 09:02
Ja, vi må få forhandlet oss til bedre strømavtaler med Acer.

Det er nok EU du mener. Acer kan du se på som et politi som da skal påse at aktørene følger lovverket.
Skal man endre på noe må det være gjennom forhandlinger med EU slik at dette kan innlemmes i et nytt justert regelverk.  EU er jo på glid på en del områder nå. De har f.eks nye skatteregler ute på høring der aktører uten regulerbar produksjon ikke skal få lov å "skumme fløten".

Ellers interessant at det ble nevnt dette med vindmøller f.eks i alpene. Miljøkampen i EU er enorm. Der kjemper de med nebb og klør mot ethvert naturinngrep. Selv Tesla fikk jo merke dette når de skulle etablere sin fabrikk utenfor Berlin. Tyskland har jo også enorme utfordringer med å få til gode nord-syd forbindelser for kraft nettopp av den enkle grunn at ingen vil ha slike monstermaster i sitt område. Hvorfor man ikke etablerer vindmøller i alpelandskapet skyldes også trolig et ønske om å bevare naturen her. Flere områder er jo allerede på world heritage listen. Så Tyske politikere har i alle fall fått en marsjorde fra egne innbyggere om at ulempen naturinngrep kan dyttes over på andre land. Og nå har jo regjeringen lagt frem en rapport fra energikommisjonen som på mange måter vil sikre at vi fortsatt kan dytte mer energi retning syd.

Synes regjeringen i større grad burde presse EU landene til selv å ta ansvar for å få bygget ut mer fornybar kraft. De bør fortelle EU at vi har en unik naturarv som vi ønsker å ta vare på.   

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 04. februar 2023, klokken 09:19
Men det er kanskje slik at hverken du, eller andre kritikere her, noen gang har gjort noe galt i skattemessige fohold, aldri unnlat å føre opp noe av inntekt, formue, leie, goder osv Og skulle myndighetene ha gjort en feilsom har gått i din favør så har du umiddelbart gjort dem oppmerksom på dette og bedt om å få innbetale mer i skatter og avgifter enn de har beregnet.

Jeg tviler!

Jeg har, med hånden på hjertet, ALDRI sniket til meg en eneste krone. Og der myndighetene eller for den saks skyld butikken har gjort en feil, så har jeg ALLTID gjort dem oppmerksom på det uavhengig om fordelen er til gunst eller ugunst for meg. Jeg orker ikke gå rundt med dårlig samvittighet og derfor har jeg et livsmotto om å være dønn ærlig på alt. Jeg ser jo at ikke alle lever slik, men jeg tror ganske mange forsøker å holde sin sti ren. Derfor er jeg ganske provosert over f.eks ACER regelverket som tar som utgangspunkt at man er skyldig inntil man selv kan bevise sin uskyld. Man antar altså at mennesker gjør feil i den hensikt å berike seg selv eller selskapet. Det er EKSTREMT provoserende. Kraftbransjen driller f.eks sine ansatte slik at man ikke skal gjøre en feil som så selskapet skal stå økonomisk medansvarlig for. I diskusjoner der f.eks korrupsjon og annet kommer opp føler jeg en enorm provokasjon da man liksom tror at alle mennesker, dersom de f.eks fikk en milliard på bok, ville tatt den imot dersom man trodde at man aldri ville bli oppdaget. Det er en presumpsjon jeg blir EKSTREMT provosert av. Folk flest er som regel ærlige, men i EU så har man jo en totalt annen holdning til dette dessverre.

arthur

"Folk flest er som regel ærlige, men i EU så har man jo en totalt annen holdning til dette dessverre."

Ble litt nysjerrig på hva du egentlig mener med dette? Nordmenn er ærlige, men i det øvrige Europa er man det ikke?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

#5930
Med fare for å tråkke i baret 😜 det med å diskutere stortings politikere og regjering i negative termer... er ikke det litt pass'e?

Vi har jo valgt disse gjennom valg for å ta valg på vegne av folket. Da blir det vel lite konstruktivt å diskutere dette som en gruppe med negativt fortegn?

Ja en debatt om stortingspolitikere og pendler fradrag og skatt osv det er jo sikkert interessant nok det, men ikke her inne på en streng der temaet er «strømpriser»?

Slike debatter om stortingspolitikere og pendler bolig og gutterommet - det ser jeg for meg passer bedre inn på feks Nettavisen.no og ikke her inne.

Her inne bør det være relatert til elbil og strømpris er jo en viktig innsatsfaktor (litt økonomi slang, fra meg der  ;D )

stefse

Jeg vet ikke hva som må til. Men det har vært snakket om EU-kåte karrierepolitikere i årevis, så vi kan kanskje anta at det ligger noe i dette. Jagland delte sågar ut fredprisen til EU. Jeg tror ingen i Norges land har noe i mot noen av EU landene eller unionen som helhet, men vi ser ganske tydelig at det er forskjeller her. Det er f.eks stor forskjell på klimautslipp pr innbygger, men når olje og gass sektoren tas med, kommer vi dårlig ut. Derfor dette maset om å elektrifisere sokkelen. Da vil Norge se helt grønn ut, og alt utslippet er flyttet til den som har ansvaret for eksosrøret i enden av karbonkjeden.

England valgte å tre ut, og det vil gjøre vondt en periode, men på sikt kan denne staten få en ny oppblomstring. En utmelding av EØS vil gjøre vondt for mange av oss, men vi er også i en unik posisjon. Jeg tror uansett ikke den oppvoksende generasjon vil sitte med øynene lukket og se på at landet tappes for resurser og egenart i all evighet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

SitatEn utmelding av EØS vil gjøre vondt for mange av oss, men vi er også i en unik posisjon

Vi vil kansje få lavere strømpriser her i Norge  :+1: men vil vi få solgt like mye gass til utlandet? Er det noen gass dealer da som opphører? Jeg vet ikke.

Jeg vet ikke nok om dette.... Men må jeg velge så er lavere strømpriser i Norge viktigst. Gjerne helt ned på 2015 nivå. Det vil jo sikre næringslivet vårt også.

Electric cars in Norway

SitatEngland valgte å tre ut, og det vil gjøre vondt en periode, men på sikt kan denne staten få en ny oppblomstring.

Har tenkt samme tanke :+1:

Var nylig i London og jeg merket ikke noe større endringer etter brexit. Ølen smaker likt. Fotballkampen jeg var på var like god som før brexit  ;D

stefse

Hvis vi virkelig hadde ansvarlige politikere, burde de begynne å sette seg inn i helt konkret hva et brudd med EØS vil bety. Og informere befolkningen om dette. Ikke komme med skremselspropaganda og snakke nedlatende til folk.
Et brudd vil ha mange negative konsekvenser for Norge, men også mange positive. Dessuten vil det nok aldri bli snakk om et totalt brudd, bare en masse arbeid for å sørge for nye avtaler som fungerer. Mulig en EØS2.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Egil S

Angående ærlighet er nok de fleste relativt ærlige.
Men om man blir stilt i en situasjon hvor man kan gjøre et valg har man får litt mer uten konsekvenser vil et overveldende flertall gjøre det.
Har jo vært mye "snusk" i forsikringsoppgjør, reiseregninger o.l. mange steder.
De fleste er ærlige men mange vil nok være villig til å tøye strikken litt for egen vinning i enkelte tilfeller.
Tror ikke vi skal tillegge politikere bedre eller dårligere egenskaper enn resten av befolkningen.

At Norge skal bygge atomkraftverk er jo litt merkelig med tanke på at sentral-Europa ønsker å bygge ned atomkraft. Unntaket er kanskje Thorium kraftverk en gang i fremtiden.
Vi bør heller ikke rasere vår natur med vindkraft for å dekke andres behov, det er strengt tatt ikke vårt problem at andre har et kraftunderskudd. At vi kan dele kraftoverskudd er jeg med på, men det skal ikke gå ut over prisen her hjemme.

Jeg har litt mer troen på solkraft på private boliger, hvis norske husstander klarer å dekke 50-70% av sitt kraftbehov i perioden av året med sol vil vi kunne ha gode kraftreserver i vannmagasinene til vinteren når solproduksjonen er lav.
Man bør kanskje også stille krav til nye boligprosjekter og industribygg at de må ha en viss solenergiproduksjon og Enøk støtten til solcelleanlegg i private hjem bør økes.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

arthur

I forsikringsoppgjør regner man med at det er ti prosent av beløpene som er ren og skjør svindel.

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/03/29/195565654/arrangerer-jukse-kollisjoner-for-a-svindle-pa-forsikringen

"Bare 29 av 93 avgangselever ved skolen mente det var svindel å plusse på med noen tusenlapper i forbindelse med forsikringsoppgjør.

Men det var før de fikk besøk av Tor Jan Idland og Nils Kristian Brekke. Begge utredere hos Gjensidige."

https://www.sa.no/lokale-nyheter/synes-det-er-greit-a-jukse-med-forsikringen/s/1-101-4800153

Snyte på skatten?

https://www.nrk.no/livsstil/40.000-snyter-pa-skatten-med-vilje-1.7780301

Ikke vanskelig å finne mye dokumentasjon på at ikke alle er like ærlige, og trolig er mørketallene betydelige!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: stefse på lørdag 04. februar 2023, klokken 07:59
Sitat fra: RJK på fredag 03. februar 2023, klokken 22:07
Sitat fra: Egil S på fredag 03. februar 2023, klokken 21:30
Sitat fra: RJK på fredag 03. februar 2023, klokken 20:07
Sitat fra: Egil S på fredag 03. februar 2023, klokken 19:34
Sitat fra: RJK på fredag 03. februar 2023, klokken 19:30
Å henvise til sidenummer på dette forumet, er en særdeles dårlig idé. For egen del er tråden kommet til side 237, så skal noen innlegg til før jeg kommer til 293... :police:

Snodig, jeg skriver nå på side 295, har du justert på noe innstillinger noe sted?
Sitter på en Surface Pro med Opera nettleser, og zoomet siden til 175 % fordi jeg har den tilkoblet en "4K" skjerm på 38", så ting blir litt smått om jeg ikke zoomer. Men jeg tror ikke zoomingen påvirker antall innlegg den viser per side. Men kanskje skjermoppløsning har mer effekt?

Men kanskje du sitter på en mobil eller et nettbrett? Jeg forstår det slik at de gjerne har flere sider pga færre innlegg per side.

Dette er innlegg #5914 på denne tråden.

Sitter på en MacBook Pro 16" med Safari nettleser.
samme antallet sider om jeg bruker iPhone/iPad med Safari nettleser, så da må det være nettleseren som styrer det.
Zoom ser ikke ut til å påvirke det heller, ikke om jeg kobler Mac til Targus Docking og 2x27" 4K skjermer på hjemmekontoret heller.

Men det ble litt av en avsporing :) er nok greiest å henvise til innleggsnummer siden det er forskjeller der ute.
Da får vi håpe at @Stefse kan komme og svare på fra/til hvilke innleggsnummer han snakket om. Er nysgjerrig. ;)
Bra fikk fikk en oppklaring på det ihvertfall. Det ser ut til at det er instillinger, skjermstr. og browser som virker inn her. For min del snakker vi om innlegg 5880-5895 hvor hELgenen bidrar mye.

Det er helt klart at det må mer folkeopplysning til her, og de opplysningene som kommer fra regjeringsapparatet må sies å være ufullstendige og for politiserte. Vi kan ikke dekke landet vårt med vindmøller. Ta f.eks. alpefjellene, der er det heller ikke vindmøller å se, og det er det grunner til.

Jeg tror det kan ende med at det norske folk må spørre det tyske folk direkte:
Vil dere at det ganske landet Norge året rundt skal kunne beboes av urinvånere, som ivaretar natur, kulturlandskap og severdigheter på en god måte, må dere gjøre unntak i enkelte bestemmelser i EU lovverket. Disse skal sørge for fortsatt god tilgang på ren, miljøvennlig kraft, som muliggjør spredt bosetting i Norge, og et bærekraftig samfunn. Vi er bare 5 millioner, EU er 450. La oss få ha elkraften i fred, vi sløser ikke med den fordi prisen er lav, slike enkelte av våre politikere sier. Vi bruker den på ansvarlig måte. Og vi lover å hjelpe dere med det grønne skiftet så godt vi kan, samtidig som vi ivaretar vår unike natur.
Takker, da fikk jeg sett over de du nevnte. :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Det hadde vært interessant om vi stengte begge de nye eksportkablene på 2800 MW i ett år av «tekniske» grunner for å se hvordan det påvirket prisen over hele året.
Ville vi fått problemer med manglende muligheter for import som stort sett alle som er ansvarlige på en eller annen måte sier, eller ville vi fått tilbake den gamle prismodellen vi hadde før innføringen av de famøse kablene.

Jeg vet ingen har guts nok til å gå for en slik løsning. Men vi hadde EØS før vi inngikk i ACER så det må være mulig å stoppe ACER uten nødvendigvis gå til en norsk «Brexit»

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 04. februar 2023, klokken 11:07
"Folk flest er som regel ærlige, men i EU så har man jo en totalt annen holdning til dette dessverre."

Ble litt nysjerrig på hva du egentlig mener med dette? Nordmenn er ærlige, men i det øvrige Europa er man det ikke?

OK - skal forklare det "enkelt" med et eksempel. ACER via NVE skal håndtere REMIT regelverket. Et regelverk som sier at man er skylding i en anklage inntil man selv kan bevise sin uskyld. Såkalt negativ uskyldspresempsjon - stikk motsatt enn hva man har i straffesaker der man er uskyldig inntil påtalemakt kan bevise skyld. Det betyr at dersom en produsent f.eks får et utfall på en stasjon og dette antas å ha prispåvirkning på intra-day og day-ahead markedet så plikter aktøren å stoppe all finansiell og fysisk handel og sende ut en såkalt markedsmelding og informere markedet. Dersom aktøren selv ikke får beskjed om utfallet umiddelbart og får varslet markedet samt stoppet all handel så vil aktøren bli dømt for markedsmanipulasjon og den fysiske personen som sitter operativt vil også personlig bli dømt. Vi snakker om millionbeløp her - ikke småpenger. ACER har også rett til husundersøkelse privat hos den som satt på det operative ansvaret. Uansett om aktøren tapte eller tjente penger så dømmes man. Man er helt skyldig inntil man selv kan bevise sin uskyld. Derfor har man i slike miljøer etablert telefonovervåkning slik at bedriften og den ansatte skal kunne ha dokumentasjon for å kunne bevise sin eventuelle uskyld. Derfor gjennomfører alle større aktører omfattende drilling av ansatte for å se til at man aldri snubler i dette regelverket. Regelverket til ACER er altså gjennomsyret av regler som sier at den som mistenkes for noe galt er i utgangspunktet skyldig - uansett. Så vil det være opp til den som er tiltalt til å bevise sin uskyld. 

Et slikt regelverk er altså noe som EU har etablert for å sikre en transparent markedsplass. Samtidig forteller det svært mye om menneskesynet man har. Dette kan f.eks basere seg på erfaringer man har i EU? Jeg vet ikke - men jeg liker ikke å arbeide under et regelverk der man hele tiden må passe på å ikke snuble og bli dømt. Og denne mistenksomme holdningen er helt forkastelig synes jeg personlig.

Arbeidsgiver kan ikke dekke for meg da jeg også er personlig ansvarlig for eventuelle "feil". Det hjelper ingenting om feilen var helt uforskyldt - dersom det begås en feil - så dømmes man - og i ytterste konsekvens kan man bli dømt til fengsel - ikke bare bøter. Det er flere saker allerede hvor både arbeidsgiver og ansatte er dømt. Som regel stiller arbeidsgiver opp og betaler bøter for den ansatte, men det er ingen garanti for slikt.

Så stiller jeg meg selv spørsmålet hvorfor EU ser behov for et slikt regelverk med negativ uskyldspresumpsjon. Har man erfaringer for mer uærlighet i EU? Jeg vet ikke, men regelverket vitner om et menneskesyn jeg absolutt ikke finner meg komfortabel med.

Dersom man vil vite litt mer om dette kan man f.eks starte med følgende lenke :

https://fsr.eui.eu/eu-regulation-on-wholesale-energy-market-integrity-and-transparency-remit/


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA