Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. januar 2023, klokken 10:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 31. januar 2023, klokken 09:56
Ganske trist å se hvordan myndighetene har feilet i å levere infrastruktur til folket, slik at folk er presset til å investere i sine egne kraftverk i form av solceller til 2-300.000 på takene, i stedet for at kraftselskapene selv hadde investert i langt mer effektive solcelleparker og andre produksjonsmåter. Når enkeltpersoner påtar seg så store prosjekter utsetter de seg for veldig stor usystematisk risiko når strømprisene varierer såpass.

Ser at energikommisjonen mener Norge skal øke strømproduksjonen med 40tWh på 7 år. Dette tilsvarer jo over 2,5 million tak med solceller, til en pris på over 500 milliarder kroner. Dette viser hvor lite det hjelper med disse små svindyre solkraftverkene, og at en må finne andre løsninger enn at hver enkelt får laget sitt eget kraftverk. Energikommisjonen foreslår blant annet mellomstore vindmøller langs veier.

Jeg tenker vi sier ja takk til begge deler jeg. Solceller på tak har en fordel som større parker ikke har; produksjonen skjer nær forbruket og krever dermed ikke oppgradering av overføringslinjer og fører dermed heller ikke til overføringstap. Dessuten legger man ikke beslag på ytterligere areal.

Mitt første anlegg, fra 2013, er nedbetalt i løpet av året. Ja, det er selvsagt en del penger og risiko, men jeg ser på det som en forsikring mot høye strømpriser. Det er verdt en del for meg.

Ja, det er det jeg mener er trist - at det faktisk er lønnsomt å gjøre slike ineffektive måter, og at det er ulovlig å gjøre det på effektive måter, sånn som noen gjør andre steder i verden: f.eks. at 20 naboer går sammen og lager et fellesanlegg som de f.eks. leier plass til på taket av en lagerbygning ikke langt i fra, sånn at elektriker-regningen/installasjonskost/panelkost per kW blir lavest mulig. Eller enda bedre: at kraftselskapene gjør dette. Men det er ikke i kraftselskapenes interesse å gjøre dette da prisene fort kan gå ned om det produseres mer enn det kan eksportereres.

Blir litt som at vannavgiften ble så stor at hvert enkelt hus lagde vannfiltreringssystemer fra takvannet for å få billigere vann.
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 31. januar 2023, klokken 10:40
Ja, det er det jeg mener er trist - at det faktisk er lønnsomt å gjøre slike ineffektive måter, og at det er ulovlig å gjøre det på effektive måter, sånn som noen gjør andre steder i verden: f.eks. at 20 naboer går sammen og lager et fellesanlegg som de f.eks. leier plass til på taket av en lagerbygning ikke langt i fra, sånn at elektriker-regningen/installasjonskost/panelkost per kW blir lavest mulig. Eller enda bedre: at kraftselskapene gjør dette. Men det er ikke i kraftselskapenes interesse å gjøre dette da prisene fort kan gå ned om det produseres mer enn det kan eksportereres.

Lagerbygningen bør også ha paneler på taket, da montert av de som eier den. Så jeg ser ingen motsetninger her, jo flere slike arealer vi kan utnytte jo bedre.

Naboene kan gå sammen og be om samlet tilbud for montering på sine 20 tak. Da får de garantert en langt bedre pris. Både pga. at volumet blir større, men også pga. at montørene kan jobbe mer effektivt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

THE

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. januar 2023, klokken 10:27
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 31. januar 2023, klokken 09:56
Ganske trist å se hvordan myndighetene har feilet i å levere infrastruktur til folket, slik at folk er presset til å investere i sine egne kraftverk i form av solceller til 2-300.000 på takene, i stedet for at kraftselskapene selv hadde investert i langt mer effektive solcelleparker og andre produksjonsmåter. Når enkeltpersoner påtar seg så store prosjekter utsetter de seg for veldig stor usystematisk risiko når strømprisene varierer såpass.

Ser at energikommisjonen mener Norge skal øke strømproduksjonen med 40tWh på 7 år. Dette tilsvarer jo over 2,5 million tak med solceller, til en pris på over 500 milliarder kroner. Dette viser hvor lite det hjelper med disse små svindyre solkraftverkene, og at en må finne andre løsninger enn at hver enkelt får laget sitt eget kraftverk. Energikommisjonen foreslår blant annet mellomstore vindmøller langs veier.

Jeg tenker vi sier ja takk til begge deler jeg. Solceller på tak har en fordel som større parker ikke har; produksjonen skjer nær forbruket og krever dermed ikke oppgradering av overføringslinjer og fører dermed heller ikke til overføringstap. Dessuten legger man ikke beslag på ytterligere areal.

Mitt første anlegg, fra 2013, er nedbetalt i løpet av året. Ja, det er selvsagt en del penger og risiko, men jeg ser på det som en forsikring mot høye strømpriser. Det er verdt en del for meg.
Helt enig. Hvorfor skal det være enten/eller?

Løsningen tror jeg består av flere forskjellige tiltak, der solceller på tak, og for så vidt andre godt egnede areal er en viktig del av det totale bildet.

En annen viktig sak er ENØK. Det er fremdeles veldig store muligheter til å redusere energiforbruk i Norge. Selv tenker jeg ENØK når jeg skal pusse opp/renovere eget hus eller hytte, men velger stort sett tiltak som gir mulighet for fornuftig nedbetalingstid og/eller som gir store komfortmessige eller praktiske gevinster. For å hente ut mest mulig av potensiale med ENØK må det nok komme bedre offentlige tilskuddsordninger på plass.

Oppgradering av eksisterende vannkraftanlegg til å produsere mest mulig energi, men også for å øke effektuttaket er et tiltak som burde gjennomføres raskt. Dette kan gjøres uten store naturinngrep, og vil nok være økonomisk lønnsomt også, i alle fall med noen justeringer av beskatning av kraftproduksjon.

Vindkraft har vi stort potensiale for i Norge, men dette er tiltak som medfører store naturinngrep, mye motstand blant folk, dyr energi (i alle fall fra flytende havvind) og ustabil produksjon, noe som gjør at det er en god del utfordringer med slike prosjekter.

Selv er jeg positiv til kjernekraft, men ser at det kanskje er vanskelig å få til utbygging i Norge av diverse årsaker. Jeg tror nok at Norge også vil bygge ut kjernekraft etter hvert, men kanskje ikke før man har brukt mange år på å finne ut at storstilt utbygging av solenergi og vindenergi ikke er nok til å sikre stabil og sikker energiforsyning.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 31. januar 2023, klokken 09:56
Energikommisjonen foreslår blant annet mellomstore vindmøller langs veier.

Har de noen gang vært i nærheten av en vindmølle på vinterstid?
Vi har noe som heter iskast -

https://www.nve.no/energi/energisystem/vindkraft/kunnskapsgrunnlag-om-virkninger-av-vindkraft-paa-land/iskast-fra-vindturbiner/

Tror nok møllene av sikkerhetsmessige årsaker må ganske langt vekk fra offentlige veier.......

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 31. januar 2023, klokken 16:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 31. januar 2023, klokken 09:56
Energikommisjonen foreslår blant annet mellomstore vindmøller langs veier.

Har de noen gang vært i nærheten av en vindmølle på vinterstid?
Vi har noe som heter iskast -

https://www.nve.no/energi/energisystem/vindkraft/kunnskapsgrunnlag-om-virkninger-av-vindkraft-paa-land/iskast-fra-vindturbiner/

Tror nok møllene av sikkerhetsmessige årsaker må ganske langt vekk fra offentlige veier.......
Må være vertikale og ikke horisontale når de plasseres ved veien!

Electric cars in Norway

#5855
Da vet vi hvertfall hvordan det gikk i januar....kopi under fra ntb fra tv2 nett nå.

Slik ble strømstøtten i januar
På Øst- og Sørlandet ble snittprisen på strøm 126,59 øre/kWh i januar, mens den på Vestlandet ble på 128,76 øre. Dermed ble stømstøtten på drøyt 60 øre/kWh.

På Østlandet og Sørlandet endte strømstøtten på 63,66 øre per kilowattime, mens den på Vestlandet endte på 66,11 øre per kilowattime, skriver NVE.

I Trøndelag og Nord-Norge var strømprisen også i januar såpass lav at husstandene her ikke omfattes av strømstøtteordningen.

Ordningen innebærer at staten dekker 90 prosent av strømprisen når den ligger over 70 øre per kilowattime.

(©NTB)

Electric cars in Norway

SitatHar de noen gang vært i nærheten av en vindmølle på vinterstid?

Godt spørsmål Counter....

Counterpointer

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 31. januar 2023, klokken 17:30
SitatHar de noen gang vært i nærheten av en vindmølle på vinterstid?

Godt spørsmål Counter....
Not me

geear

#5858
Er bare å forberede oss på sinnsvake nettleier og høye strømpriser i lang fremtid, når vi satser alt på kraftkrevende industri, som slipper unna med småpenger i nettleie.

 [ You are not allowed to view this attachment ]

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

 [ You are not allowed to view this attachment ]  

hELgenen


turfsurf

Sitat fra: geear på tirsdag 31. januar 2023, klokken 21:15
Er bare å forberede oss på sinnsvake nettleier og høye strømpriser i lang fremtid, når vi satser alt på kraftkrevende industri, som slipper unna med småpenger i nettleie.

Virkelig. En prosess som er enda værre enn produksjon av hydrogen. Og så skal de koble den til nettet når vi allerede er på vei mot underskudd.

Nei, disse burde kun få strøm fra havvind.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. februar 2023, klokken 05:12
Sitat fra: geear på tirsdag 31. januar 2023, klokken 21:15
Er bare å forberede oss på sinnsvake nettleier og høye strømpriser i lang fremtid, når vi satser alt på kraftkrevende industri, som slipper unna med småpenger i nettleie.

Virkelig. En prosess som er enda værre enn produksjon av hydrogen. Og så skal de koble den til nettet når vi allerede er på vei mot underskudd.

Nei, disse burde kun få strøm fra havvind.
Enda bedre, legg produksjonen ute i havet. Fjern alle koblinger mellom vannkrafta og høyprisregimet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ToWalkOrDrive

Det er bare å slappe av. Det at energikommisjonen mener vi må bygge ut 40 TWh på få år er bare tøys. Støre sier nemlig at strømkrisen vil blåse over på 2-3 år. Ser og at fylkesordfører i Rogaland (AP) sier at en like godt kan bruke opp strømmen i Norge i stedet for å sende ut det store overskuddet til Europa. Kanskje vi og burde midlertidig stenge ned noen vannkraftverk, siden vi har alt for mye strøm. Da vil vi jo spare masse penger.
Tesla Model Y                         2021-

stefse

Støre, regjeringen og kraftbransjen blir i større og større grad ignorert. Man kan likegjerne snakke med en chatrobot.
Det de holder på med begynner å grense til respektløshet for folks tid og oppmerksomhet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. februar 2023, klokken 05:12
Sitat fra: geear på tirsdag 31. januar 2023, klokken 21:15
Er bare å forberede oss på sinnsvake nettleier og høye strømpriser i lang fremtid, når vi satser alt på kraftkrevende industri, som slipper unna med småpenger i nettleie.

Virkelig. En prosess som er enda værre enn produksjon av hydrogen. Og så skal de koble den til nettet når vi allerede er på vei mot underskudd.

Nei, disse burde kun få strøm fra havvind.
Det handler om å gjøre skips og offshorenæringen grønn. Det er stort fokus på å rigge seg for ammoniakkdrift, og etableres nå både fyllestasjoner, fabrikker, og motorprodusentene bygger og tester motorer for ammoniakkdrift, for eksempel Wartsila. Det står en motor og går på ammoniakkblanding i testsenteret deres på Stord. Dessverre innebærer det lav effektivitet sammenlignet med eldrift, og problemet er at alt dette blir fryktelig skjevt når det er private forbrukere som betaler utbyggingene og i tillegg får høyere strømutgifter på grunn av kraftmangel.  ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA