Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

LO ved Eggum krever 70 øre som makspris for private :+1: og at dette må avklares før lønnsoppgjøret til våren. På nrk Dagsrevyen nå.

arthur

Pluss moms?

Det vises ofte til at kostpris for strøm i Norge er 12 øre (ex moms) og at prisen over tid har vært 30 øre for oss forbrukere så da lurer jeg egentlig på hvorfor man i LO skal være fornøyd med en pris på 70 øre?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: arthur på mandag 23. januar 2023, klokken 20:04
Pluss moms?

Det vises ofte til at kostpris for strøm i Norge er 12 øre (ex moms) og at prisen over tid har vært 30 øre for oss forbrukere så da lurer jeg egentlig på hvorfor man i LO skal være fornøyd med en pris på 70 øre?

Fordi 30 øre er alt for lavt, både mhp. lønnsomheten av ENØK-tiltak samt utbygging av ny produksjon?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electric cars in Norway

SitatFordi 30 øre er alt for lavt, både mhp. lønnsomheten av ENØK-tiltak samt utbygging av ny produksjon?

Nettopp! Men vil ikke det bli lavere når ny produksjon blir mer effektiv.. aka oljeutvinning i Nordsjøen som var dyrt men ble billigere å utvinne senere..

arthur

Hva mener dere er "riktig" pris (EX MOMS!) lønnsomheten av ENØK-tiltak samt utbygging av ny produksjon?

Ser ellers ut til at strømprisene roer seg fremover, ref nasdaq futures?

Hadde tenkt å sette en elbil til lading nå i kveld/natt, men avventer til i morgen!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Tipper regjeringen ikke vil ha strømpris under 116 øre, som var kostnaden for flytende havvind, som er APs løsning på alle problemer. Hvis det ikke er lønnsomt gidder ikke firma å sette i gang med dette, om de ikke får store subsidier....

https://forskning.no/finans/na-er-vindkraft-den-billigste-energiformen-i-norge/2081656

https://www.arbeiderpartiet.no/politikken/vindkraft/
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. januar 2023, klokken 23:19
Tipper regjeringen ikke vil ha strømpris under 116 øre, som var kostnaden for flytende havvind, som er APs løsning på alle problemer. Hvis det ikke er lønnsomt gidder ikke firma å sette i gang med dette, om de ikke får store subsidier....

https://forskning.no/finans/na-er-vindkraft-den-billigste-energiformen-i-norge/2081656

https://www.arbeiderpartiet.no/politikken/vindkraft/

Det du skriver her er jo en ren spekulasjon fra din side (eller riktigere en konspirasjon). Regjeringen med Vestre i spissen har sagt at prisen for flerårige faste avtaler bør ligge på 70 øre eller lavere!

jkirkebo

Sitat fra: arthur på mandag 23. januar 2023, klokken 22:03
Hva mener dere er "riktig" pris (EX MOMS!) lønnsomheten av ENØK-tiltak samt utbygging av ny produksjon?

Rundt 60-80 øre tipper jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Med andre ord har regjeringen truffet blink med sin strømstøtte?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hemi

ja, konsensus er at de har truffet blink med strømstøtten nå.... 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 24. januar 2023, klokken 00:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. januar 2023, klokken 23:19
Tipper regjeringen ikke vil ha strømpris under 116 øre, som var kostnaden for flytende havvind, som er APs løsning på alle problemer. Hvis det ikke er lønnsomt gidder ikke firma å sette i gang med dette, om de ikke får store subsidier....

https://forskning.no/finans/na-er-vindkraft-den-billigste-energiformen-i-norge/2081656

https://www.arbeiderpartiet.no/politikken/vindkraft/

Det du skriver her er jo en ren spekulasjon fra din side (eller riktigere en konspirasjon). Regjeringen med Vestre i spissen har sagt at prisen for flerårige faste avtaler bør ligge på 70 øre eller lavere!

Det kan du si. Da kan en heller si at AP har en logisk brist i sin argumentasjon. Dersom du åpner de to linkene så ser du:

Forskning.no: Beregnet pris på flytende havvind: 116 øre
AP: Utvikle en leverandørindustri for flytende havvind i Norge. Markedet for flytende havvind er under etablering flere steder i verden.

Så hvis du påstår at AP ønsker en langt lavere pris - hvordan skal folk finne lønnsomhet i å bygge flytende havvind? Da må de jo frem med subsidier.

Er jo klart - om Vedum sitter med kalkulatoren så går jo alt an. Han er jo veldig vant med at for hvert egg han får, så får han ett egg fra staten i tillegg.
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 23. januar 2023, klokken 18:46
Men da lurer jeg på at ble det laget nye «regler» for at magasinene ikke skulle tappes ned? Jeg tror det er viktigere å ha fokus på - ikke at de renner over...
Vel, begge deler er viktig. Noen kraftverk må kjøre ganske mange av årets timer for å ta unna den årlige tilrenningen av vann. Det begrenser da mulighetene for "effektkjøring". Ta for eksempel Tonstad kraftverk, som har en årsproduksjon på 3800 GWh i snitt. I utgangspunktet hadde det en turbineffekt på 640 MW. Da måtte det kjøre i ca 247 døgn i løpet av året for å holde unna. Så ble det oppgradert til 960MW. Dermed trenger det bare å kjøre i 165 døgn i et normalår.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

#5787
Sitat fra: hemi på tirsdag 24. januar 2023, klokken 10:11
ja, konsensus er at de har truffet blink med strømstøtten nå....
Hvem avgjør denne påståtte konsensusen?

Det er helt klart at den ikke treffer de med størst behov, nemlig de fattigste. De opplever fremdeles at regningene blir større, selv om inntekten (trygda) forblir lav.

Spesielt det med at støtten baserer seg på gjennomsnitt for regionen man tilhører (NO-inndelingen), og ikke er basert på faktisk forbruk (eget snitt), gjør det vanskelig å planlegge forbruket utover uken.

De som har fastpris og de som har hatt råd og mulighet til å sette opp solcelle-paneler, har kunnet bruke strømstøtten til økt inntekt, spesielt ved å sløse på de riktige tidspunktene.

Hytteeiere, og da spesielt for normalinntektsfamilier, får ikke støtte for strøm brukt på hytta, selv om de bruker mindre strøm totalt enn grensen for 5 000 kWh, og lavere enn mange med store trekkfulle hus.

Strømstøtten til bedrifter har vært bortimot fraværende, og det lille som er kommet, har ikke vært ikke brukbart i det hele tatt.

Det er altså store mangler og skjevheter i støtten slik den står nå. Det er riktignok foreslått endringer, som at den skal basere seg på faktisk forbruk (eget snitt), og at folk som bosetter seg på hytta, og derved ikke har en vanlig bolig man får støtte for, nå skal få dette.

Jeg mener fremdeles at hytte-eiere bør få støtte innenfor den relativt romslige grensen som er satt, men at man heller kunne redusert grensen til f.eks. 3 500 eller 4 000 kWh i måneden. Det er fremdeles et ganske heftig forbruk.

Man kunne og satt grensen litt lavere enn det igjen, men hatt "tilleggskvote" basert på antall i husstanden, slik at enslige og par uten barn, som naturlig har noe lavere forbruk enn husstander med flere barn og kanskje og flere generasjoner eller leietakere på samme måler, kan få den felles grenseverdien. Og så økte man med x kWh tilleggsgrense per person utover 2.

Det ville komplisert opp litte granne, men utregningene gjøres av datamaskiner. Og antall i husstanden kan sjekkes opp med antall folkeregistrert på den adressen. Og så kan man melde inn antall studenter og andre som av ymse årsaker ikke har flyttet folkeregistrert adresse, dersom man har slike boende, og som er forbrukere på felles måler. Har de egen måler i boenheten, så får de selvsagt egen kvote som alle andre boenheter.

Bedriftsstøtte for strøm må man komme i gang med, under vilkår som treffer de som lider mest under de høye prisene vi ser. Dette er for stort og tungt felt til at jeg vil si noe om hvordan det burde vært, men at man må dele dette opp på både forbruk og effekt, og etter hvor mange ansatte som jobber ved hver lokasjon. Så må man og se på type bransje, da noen bruker som en husstand (typisk kontordrift), men på dagtid, mens andre driver med produksjon av varer og tjenester som er langt mer energikrevende.

Først når vi får rettet opp skjevhetene slik jeg har beskrevet, så kan jeg falle ned på at tiltakene og støtten treffer godt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hemi på tirsdag 24. januar 2023, klokken 10:11
ja, konsensus er at de har truffet blink med strømstøtten nå....

Ja, hvis en unnlater å se konsekvenser for folk og bedrifter....
Tesla Model Y                         2021-

hemi


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA