Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: geear på torsdag 01. desember 2022, klokken 09:54
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. november 2022, klokken 21:06
Her klarer vi oss med ganske nøyaktig halvparten, 1409kWh. Den nye varmepumpa vi måtte investere i i juni er definitivt mye mer effektiv enn den gamle fra 2006 som fikk kompressorhavari.

Forbruk er egentlig litt høyere da solcelleanlegget har bidratt litt i første halvdel av november også. 125kWh derfra kan derfor legges til de 1409kWh.
Imponerende det. 2863 kWh endte det på. Brukte 3834 i november i fjor! November var faktisk måneden vi brukte klart mest hele sist vinter.

Slik var det absolutt ikke her. November i fjor lå på ca. 2500kWh mens desember og januar lå rundt 3700kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

filtvet

Meldt -17 grader neste uke. Spennende hva som skjer da....

RJK

Sitat fra: filtvet på torsdag 01. desember 2022, klokken 10:20
Meldt -17 grader neste uke. Spennende hva som skjer da....
Strømpristopp på +17, så vi går i null...!?!

:laugh:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. desember 2022, klokken 10:15
Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. desember 2022, klokken 07:38
Besparelsen bare denne ene dagen med husbatteriet (til prisen av en ferdig installert vedovn) er rundt 30 kr/25% :D Gang gjerne dette opp med 360 dager og en får en årlig besparelse på nesten 11 000 kr.

Det blir nok ganske feil. Vi har hatt mange dager i år der strømprisen har vært jevn over hele døgnet. Senest i midten av november var det noen dager med kun et par øre i forskjell. Da blir det lite å hente. Å regne ut hele året ut fra en av dagene med størst forskjell blir ganske feil. Jeg tipper du kan dele besparelsen din på minst 3.

Sant nok. Men legg også merke til at det sammenlignes mot et veldig jevnt døgnforbruk. Vanlige forbrukere vil ha et høyere forbruk når strømprisen er ekstra kostbar og sammenlignet mot det ville besparelsen min slike dager bli enda større.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på torsdag 01. desember 2022, klokken 08:54
Særlig de første månedene i 2021 var veldig kalde. Derfor er forbruket i analysene justert for målt temperatur. Analysene viser fortsatt en klar trend - høyere strømpris gir  redusert forbruk.

https://www.l-nett.no/nyheter/stor-nedgang-i-stromforbruk

Vårt forbruk er 9% ned i forhold til ifjor.

Ja, L-nett opererer i det hittil dyreste området (NO2) hvor mange hytte-eiere har stengt ned når det koster 800 kroner dagen med strøm.

Veldig bra at så mange hopper på varmepumpe-tilbudene til Stavanger kommune. Fører til nesten 5000 flere varmepumper i husene i Stavanger....mange kalde hus der hvor folk har brukt panelovner.

Er og bra at Lyse (L-nett-eierne) også tilbyr rentefri nedbetaling på varmepumper....selv om prisene ser ikke så veldig rentefrie ut...
https://www.lyse.no/varmepumpe

Alle de nye solcelle-panelene blir og regnet som forbruksreduksjon i statistikken.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

#5165
Sitat fra: THE på torsdag 01. desember 2022, klokken 08:31
Jeg tror folk generelt har hatt god nytte av å tenke gjennom hva de bruker strøm på, og om det er mulig å redusere forbruk. På samme måte vil nok inflasjonen og kostnadsøkningen det siste året tvinge folk til å se på eget forbruk av andre forbruksvarer også. Vi nordmenn har nok store muligheter til å redusere forbruk, og dermed klimaavtrykk, uten at det nødvendigvis går mye ut over levestandarden vår.
Dette du skriver her er det lett å være enig i. Forbruksprofilen i et rikt samfunn som Norge har mange muligheter til å redusere uten at det hadde gjort noe kvalitetsmessig utslag.

På den annen side skulle jeg heller ønsket at det ikke var dusjing og oppvarming av hus som får det største fokuset. Hadde vært mye bedre om det var alkohol/tobakk bruk og utenlandsferier i hytt og pine som ble kjempedyrt. At vi forbruker elektronikk som det var dagligvarer er også ett poeng. Dette innlegget skrives på en fem år gammel telefon og den erstattet en ni år gammel telefon, det tror jeg er ett unntak.

Også fenomenet at den monopolistiske dagligvarebransjen har lagt på 20-30 prosent når generell prisstigning er langt lavere, dette fører til sparing, men er på helt feil sted.

Prisstigning på mat og elektrisitet rammer de svakeste i samfunnet hardest, det er et stort etisk dilemma imho.

Øyvind.h

Mye av forbruksreduksjonen er jo heller ikke reell reduksjon, men overført til langt mer forurensende vedfyring. Vi fyrer mer både hjemme og på hytta nå for å redusere strømforbruk. Dvs energiforbruker er strengt talt høyere fordi ved er ineffektivt. Men ser en isolert på strøm kan en bli lurt til å tro at energiforbruket er redusert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

THE

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 01. desember 2022, klokken 12:49
Mye av forbruksreduksjonen er jo heller ikke reell reduksjon, men overført til langt mer forurensende vedfyring. Vi fyrer mer både hjemme og på hytta nå for å redusere strømforbruk. Dvs energiforbruker er strengt talt høyere fordi ved er ineffektivt. Men ser en isolert på strøm kan en bli lurt til å tro at energiforbruket er redusert.
Ved er vel fornybar energi og nullutslipp mtp. klima, men påfører lokalmiljøet uønsket forurensning? Strøm gir heller ikke 100% utnyttelse pga. overføringstap, og mye av strømmen i Europa er fremdeles produsert fra fossile kilder med relativt lav virkningsgrad og store utslipp både ved utvinning av råstoff og forbrenning i energiverk. Den mest miljøvennlige energien er den som ikke blir brukt, uavhengig av hvordan energien er produsert.   
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. desember 2022, klokken 10:52
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 01. desember 2022, klokken 10:15
Sitat fra: elektrolux på torsdag 01. desember 2022, klokken 07:38
Besparelsen bare denne ene dagen med husbatteriet (til prisen av en ferdig installert vedovn) er rundt 30 kr/25% :D Gang gjerne dette opp med 360 dager og en får en årlig besparelse på nesten 11 000 kr.

Det blir nok ganske feil. Vi har hatt mange dager i år der strømprisen har vært jevn over hele døgnet. Senest i midten av november var det noen dager med kun et par øre i forskjell. Da blir det lite å hente. Å regne ut hele året ut fra en av dagene med størst forskjell blir ganske feil. Jeg tipper du kan dele besparelsen din på minst 3.

Sant nok. Men legg også merke til at det sammenlignes mot et veldig jevnt døgnforbruk. Vanlige forbrukere vil ha et høyere forbruk når strømprisen er ekstra kostbar og sammenlignet mot det ville besparelsen min slike dager bli enda større.

"Vanlige" forbruker har vel ofte elbil og kan legge ladingen til natten. Så jeg er ikke så sikker på om det stemmer lengre. Varmepumpa vår bruker også mer strøm på natten, siden det normalt er kaldere ute da. Neste uke er det f.eks meldt -7 på natten på fredag men kun -1 på dagtid. Lys og matlaging utgjør ikke nok for vår del til å kompensere for lading og varme. Vi ligger som regel ca. 10% under Nordpool-månedssnitt hver måned.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electric cars in Norway

SitatPå den annen side skulle jeg heller ønsket at det ikke var dusjing og oppvarming av hus som får det største fokuset. Hadde vært mye bedre om det var alkohol/tobakk bruk og utenlandsferier i hytt og pine som ble kjempedyrt. At vi forbruker elektronikk som det var dagligvarer er også ett poeng. Dette innlegget skrives på en fem år gammel telefon og den erstattet en ni år gammel telefon, det tror jeg er ett unntak.

Også fenomenet at den monopolistiske dagligvarebransjen har lagt på 20-30 prosent når generell prisstigning er langt lavere, dette fører til sparing, men er på helt feil sted.

Prisstigning på mat og elektrisitet rammer de svakeste i samfunnet hardest, det er et stort etisk dilemma imho.

Counter.... ja det er ikke vanskelig å være enig i det du skrev  :+1:

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 01. desember 2022, klokken 12:49
Mye av forbruksreduksjonen er jo heller ikke reell reduksjon, men overført til langt mer forurensende vedfyring. Vi fyrer mer både hjemme og på hytta nå for å redusere strømforbruk. Dvs energiforbruker er strengt talt høyere fordi ved er ineffektivt. Men ser en isolert på strøm kan en bli lurt til å tro at energiforbruket er redusert.

Det har du rett i men nå er det jo slik at vi skal spare på strømmen så da må det bli slik av vi fyrer med ved mest mulig når strømmen er dyr.

Electric cars in Norway

Tror DN at det er første april?  :D

Denne fra i dag ligger på pluss men overskriften sier jo det meste.


Kopi:

Strømselskap krever å få strømstøtten fra fastpriskunder: – Hvor frekk går det an å være?
Tinde Energi varsler at selskapet fra nyttår vil kreve å få utbetalt den statlige strømstøtten som kunder med fastprisavtale måtte få. – Dette er så vilt at jeg begynte å le, sier strømkunde Lars Gjertsen.

2 MIN
PUBLISERT: 01.12.22 — 15.09
OPPDATERT: 3 TIMER SIDEN

https://www.dn.no/energi/tinde-energi/forbrukertilsynet/strom/stromselskap-krever-a-fa-stromstotten-fra-fastpriskunder-hvor-frekk-gar-det-an-a-vare/2-1-1364400?utm_source=facebook.com&utm_medium=organic_social&utm_campaign=editorial&fbclid=IwAR0cgSz4vqi9ap48b5c7xirvg1Kqx9UBzOC6SGE-2_EDSFmxTtJaB1i_AlQ


hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 01. desember 2022, klokken 19:42
Tror DN at det er første april?  :D

Denne fra i dag ligger på pluss men overskriften sier jo det meste.


Kopi:

Strømselskap krever å få strømstøtten fra fastpriskunder: – Hvor frekk går det an å være?
Tinde Energi varsler at selskapet fra nyttår vil kreve å få utbetalt den statlige strømstøtten som kunder med fastprisavtale måtte få. – Dette er så vilt at jeg begynte å le, sier strømkunde Lars Gjertsen.

2 MIN
PUBLISERT: 01.12.22 — 15.09
OPPDATERT: 3 TIMER SIDEN

https://www.dn.no/energi/tinde-energi/forbrukertilsynet/strom/stromselskap-krever-a-fa-stromstotten-fra-fastpriskunder-hvor-frekk-gar-det-an-a-vare/2-1-1364400?utm_source=facebook.com&utm_medium=organic_social&utm_campaign=editorial&fbclid=IwAR0cgSz4vqi9ap48b5c7xirvg1Kqx9UBzOC6SGE-2_EDSFmxTtJaB1i_AlQ

Gratulerer for å ha fanget opp den nyheten. Må være årets scoop.

ToWalkOrDrive

Tror heller jeg vil kose meg med denne  strøm-Støre-sangen, mens jeg betaler det jeg har til overs pga fastrenten til Kiwi.


https://fb.watch/h8RO6sZFkG/
Tesla Model Y                         2021-

26.000 kWh

#5174
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 01. desember 2022, klokken 19:42
Tror DN at det er første april?  :D

Denne fra i dag ligger på pluss men overskriften sier jo det meste.


Kopi:

Strømselskap krever å få strømstøtten fra fastpriskunder: – Hvor frekk går det an å være?
Tinde Energi varsler at selskapet fra nyttår vil kreve å få utbetalt den statlige strømstøtten som kunder med fastprisavtale måtte få. – Dette er så vilt at jeg begynte å le, sier strømkunde Lars Gjertsen.

2 MIN
PUBLISERT: 01.12.22 — 15.09
OPPDATERT: 3 TIMER SIDEN

https://www.dn.no/energi/tinde-energi/forbrukertilsynet/strom/stromselskap-krever-a-fa-stromstotten-fra-fastpriskunder-hvor-frekk-gar-det-an-a-vare/2-1-1364400?utm_source=facebook.com&utm_medium=organic_social&utm_campaign=editorial&fbclid=IwAR0cgSz4vqi9ap48b5c7xirvg1Kqx9UBzOC6SGE-2_EDSFmxTtJaB1i_AlQ

Ingen seriøse aktører foreslår noe slikt. Tinde Energi vil konfiskere/stjele kundenes penger og det er selvfølgelig et lovbrudd. De har absolutt ingen hjemmel i lovverket til noe slikt. Dette tolker jeg som desperasjon.

https://www.proff.no/selskap/tinde-energi-as/sandefjord/tekniske-konsulenter/IF3Y4JL01OU/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA