Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: hemi på onsdag 30. november 2022, klokken 07:40
vi fyrer hardt med ved om dagen, men bruker 100kwt+ lell.

I snitt? Det var da voldsomt. Null vedfyring her, og vi varmer opp to bygninger med varmepumpe samt forsyner to husholdninger med strøm og varmtvann. Forbruk i går var 43,2kWh og gjennomsnittet for november ser ut til å havne på 51,5kWh, inkl. elbillading. Og da har vi 24 grader inne.

Lader du opp et helt 80kWh elbilbatteri hver dag?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Ikke lett å være norsk lenger åpenbart siden det i dag ble uttalt på NRK fra en av de som kan anses som å tilhøre gruppen "vanlige folk":

Ja, jeg kan ikke lenger bare gå ut og kjøpe hva jeg vil når jeg vil, men må tenke litt over hva jeg kjøper.

Huff. hva med å ofre en tanke til sivilbefolkningen i Ukraina og heller sende litt varer (fraktfritt mvh Posten!)? Vi dropper julepresanger og sender flere kasser med varer som etterspørres: Batterier, lykter, plaster, soveposer og ulltepper samt diverse tørrvarer.

Kan bare anmode flere her om å bidra! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 30. november 2022, klokken 08:37
Sitat fra: hemi på onsdag 30. november 2022, klokken 07:40
vi fyrer hardt med ved om dagen, men bruker 100kwt+ lell.

I snitt? Det var da voldsomt. Null vedfyring her, og vi varmer opp to bygninger med varmepumpe samt forsyner to husholdninger med strøm og varmtvann. Forbruk i går var 43,2kWh og gjennomsnittet for november ser ut til å havne på 51,5kWh, inkl. elbillading. Og da har vi 24 grader inne.

Lader du opp et helt 80kWh elbilbatteri hver dag?

Ligger på 60-70 kwh/døgn. 2 varmepumper,vedfyring på kveld og 20 grader innendørs. Elbillading er inne i den summen. 185 BOA240 m2 grunnflate,tek-07

Klykken

#5133
Ligger mellom 70 og 120kwt i forbruk her om dagen nå i vinterhalvåret. Lader to elbiler oppi det hele. Har ei varmepumpe stående på 19C (komfort) og noen panelovner. Har varmekabler på bad/vask og inngangsparti med god lunk. Fyrer en del med ved om ettermiddagen og kveldene.

250m² bolig fra 1984, men renovert med 20cm isolasjon i treveggene og ny vindduk. 35cm isolasjon i tak. Eneste er kjelleren som ikke er fullisolert enda. Med den i boks og en tenåring som flytter ut, tenker jeg vi senker forbruket betraktelig i vinterhalvåret.

EDIT:
Akkurat nå er prisen 624øre/kwt her i trøndelag. Valgte å ikke lade bilene hjemme i natt og heller lade på hurtiglader. Senket temperaturen på alle kablene og ba tenåringen prøve ta det litt med ro med sitt forbruk (hjemme pga planleggingsdag på skolene). Allerede blåst ivei 150kr i strøm (på 33kwt brukt).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Radial

når var det denne strøm-kommisjonen skulle komme med sin konklusjon?
Jækla spent på hva de har klart å fantasere seg til.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

elektrolux

Sitat fra: arthur på onsdag 30. november 2022, klokken 09:11

Huff. hva med å ofre en tanke til sivilbefolkningen i Ukraina og heller sende litt varer (fraktfritt mvh Posten!)? Vi dropper julepresanger og sender flere kasser med varer som etterspørres: Batterier, lykter, plaster, soveposer og ulltepper samt diverse tørrvarer.

Kan bare anmode flere her om å bidra! :+1:

Link/Tips om hvordan en gjør dette i praksis?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Orbit

Sitat fra: https://www.posten.no/send-humanitaer-hjelp-til-ukrainaPakker med humanitær hjelp

Ukrainerne lider, og mangler viktige ressurser i hverdagen som mat, hygieneartikler og medisinsk utstyr. Uansett hvor du bor i Norge kan du nå hjelpe den ukrainske befolkningen ved å sende pakker med varer og gaver; vi i Posten sørger for gratis frakt til Ukraina.

Merk at det kan være vel så effektivt å gi et bidrag til hjelpeorganisasjoner som opererer f.eks. fra Polen. De kan ofte gjøre vel så gunstige innkjøp av nødvendige varer der for de samme pengene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

THE

Sitat fra: elektrolux på onsdag 30. november 2022, klokken 12:08
Sitat fra: arthur på onsdag 30. november 2022, klokken 09:11

Huff. hva med å ofre en tanke til sivilbefolkningen i Ukraina og heller sende litt varer (fraktfritt mvh Posten!)? Vi dropper julepresanger og sender flere kasser med varer som etterspørres: Batterier, lykter, plaster, soveposer og ulltepper samt diverse tørrvarer.

Kan bare anmode flere her om å bidra! :+1:

Link/Tips om hvordan en gjør dette i praksis?

Eventuelt er det vel kanskje en god løsning å finne en organisasjon som jobber i området, og som er seriøse, og melde seg som fast giver. Gode alternativer er Leger uten grenser, Norsk Flyktninghjelp, Unicef, Røde Kors og sikkert er par andre også. Ved å selv gå inn på nettsiden til ønsket organisasjon og melde seg som fast giver så går pengene direkte til organisasjonen, og ikke til lønn for ververne du treffer på gata/ i telefon. Jeg gir selv fast månedlig til Flyktningehjelpen som har vært aktivt til stede i Ukraina siden 2014, og selv om en del forsvinner i administrasjon og lønnskostnader så er jeg rimelig sikker på at min støtte blir mer effektivt utnyttet enn om jeg skal begynne å støtte på en annen måte. Vi har for så vidt et par fadderbarn hos Plan også. Jeg føler en plikt til å hjelpe siden jeg er så heldig å være født i Norge, og dermed er en av de mest priviligerte i verden. Prisstigningen på energi, mat og andre basisvarer rammer de fattige delene av verden hardere enn Norge.

Likevel synes jeg det er lov å klage over forholdene i Norge også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Ja, synes og det er lov å klage i Norge når det er staten som håver inn på strømpriser, mens lagerarbeiderne ikke har råd til ferie, fordi alle feriepengene er oppbrukt på strøm før feriepengene kommer. Det er jo ikke sånn at staten er fattig.

Snodig når regjeringskompisene plutselig sier at:"vi får 4,2 milliarder ekstra pga utbytte fra Statkraft, så da kan vi bruke det på SV-politikk".    Øhhhhh....var ikke unnskyldningen hele veien at de ikke kunne gi fattige penger fordi det ville føre til inflasjon? Kanskje de må bestemme seg....

https://www.nbim.no/no
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Sitat fra: elektrolux på onsdag 30. november 2022, klokken 12:08
Sitat fra: arthur på onsdag 30. november 2022, klokken 09:11

Huff. hva med å ofre en tanke til sivilbefolkningen i Ukraina og heller sende litt varer (fraktfritt mvh Posten!)? Vi dropper julepresanger og sender flere kasser med varer som etterspørres: Batterier, lykter, plaster, soveposer og ulltepper samt diverse tørrvarer.

Kan bare anmode flere her om å bidra! :+1:

Link/Tips om hvordan en gjør dette i praksis?

https://www.posten.no/send-humanitaer-hjelp-til-ukraina

Var veldig enkelt; Bestilte frakt på nett og fikk da disse inn på app'n fra Posten. Ut å kjøpe inn, pakke i kartong og levere på posten hvos de scanner koden på app'n.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

Dagens priser viser nå at modellen og algoritmen  for prissetting ikke funker.

Norge er nå 100% selvforsynt med strøm, men 100% av Norge følger prisene på kontinentet, 600+ øre, selv om vi har en kostpris på ca 10-15 øre. 60x påslag altså.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

#5141
Snittprisen siste 30 dager ifølge Fortum, er nå på 151 øre inkludert mva, og jeg beregner da at strømstøtten blir 45,72 eks mva eller 120,08 eks mva. Dvs. dyre kWh de siste dagene. Elvia sier snitt spotpris på 112,57 på eget forbruk.

Med ca 207 kWh forbrukt hittil i måneden, så ligger jeg an til en støtte på 99,- og strømkostnad på 262,36 (noen timer igjen av dagen), et påslag på 1 øre per kWh og månedskost på 125,- og snitt på 40 øre på energileddet (51 % dagsats) som utgjør ca 83,- kroner, burde regninga holde seg lav tross alt.

262,36 + 125,- + 83 - 99 = 371,36 foreløpig beregnet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på onsdag 30. november 2022, klokken 17:06
Snittprisen siste 30 dager ifølge Fortum, er nå på 151 øre inkludert mva, og jeg beregner da at strømstøtten blir 45,72 eks mva eller 120,08 eks mva. Dvs. dyre kWh de siste dagene. Elvia sier snitt spotpris på 112,57 på eget forbruk.

Med ca 207 kWh forbrukt hittil i måneden, så ligger jeg an til en støtte på 99,- og strømkostnad på 262,36 (noen timer igjen av dagen), et påslag på 1 øre per kWh og månedskost på 125,- og snitt på 40 øre på energileddet (51 % dagsats) som utgjør ca 83,- kroner, burde regninga holde seg lav tross alt.

262,36 + 125,- + 83 - 99 = 371,36 foreløpig beregnet.

RJK  :+1: interessant. Hvilken sone er dette? Oslo og Østlandet?

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 30. november 2022, klokken 18:01
Sitat fra: RJK på onsdag 30. november 2022, klokken 17:06
Snittprisen siste 30 dager ifølge Fortum, er nå på 151 øre inkludert mva, og jeg beregner da at strømstøtten blir 45,72 eks mva eller 120,08 eks mva. Dvs. dyre kWh de siste dagene. Elvia sier snitt spotpris på 112,57 på eget forbruk.

Med ca 207 kWh forbrukt hittil i måneden, så ligger jeg an til en støtte på 99,- og strømkostnad på 262,36 (noen timer igjen av dagen), et påslag på 1 øre per kWh og månedskost på 125,- og snitt på 40 øre på energileddet (51 % dagsats) som utgjør ca 83,- kroner, burde regninga holde seg lav tross alt.

262,36 + 125,- + 83 - 99 = 371,36 foreløpig beregnet.

RJK  :+1: interessant. Hvilken sone er dette? Oslo og Østlandet?
Oslo, liten 2-roms med fyring og varmtvann inkludert i husleien. Altså, jeg leier...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Håh.. 207 kWh! 2818 kWh her så langt. 😬

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA