Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Egil S

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 29. november 2022, klokken 17:23
Sitat fra: Egil S på tirsdag 29. november 2022, klokken 17:05
Når jeg ser på min strømregning så står det.
Antall Kw/t f.eks 1500kw/t Din gjennomsnittlige strømpris f.eks 126,03 øre (min for november så langt).
Min strømregning er da 1500x126,03 = 1890kr.

MEN.
Hva får jeg strømstøtte ut fra? Mitt gjennomsnitt på 126,03 øre, ELLER spotprisens gjennomsnitt på 141øre (november så langt).

Får jeg 90% av 71 øre eller 56øre pr kw i strømstøtte?

Hvis jeg bruker spotpris snitt så skal jeg få 1500x71 = 1065kr altså 1890kr - 958kr(90%av 1065) = 932kr i strømregning

Hvis jeg bruker min gjennomsnittspris blir det 1500x56 = 840kr altså 1890kr - 756kr (90% av 840) = 1134kr i strømregning.

Hvis de bruker snitt spottpris, så er det jo en stor fordel å ha så lav personlig snittpris som mulig, i mitt tilfelle blir jeg jo etter støtten å betale 62øre Kw. M.a.o lønner det seg å bruke strøm de timene den er billigst og minst mulig når den er dyr for å holde sitt personlige snitt nede.

Bruker jeg min snittpris blir jeg å betale 75øre Kw.

Snittprisen er 112,8 øre eks. mva. 112,8-70=42,8 øre. Dette får du 90% av pluss moms. 42,8*0,9*1,25=ca. 48 øre.

Det er alltid en fordel å ha så lav personlig snittpris som mulig ja. Er ditt snitt 126 øre inkl. mva. betaler du 126-48=78 øre/kWh.

Var det jeg trodde ja, takk for info.

I følge min Lyse app er min snittpris pr. 28. November 126.03øre, mens snitt spott prisen til Lyse (NO2) er 141 øre inkl. moms.
Jeg forventer at begge disse vi stige noe 29-30 november, så får vi se hvor vi ender opp
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

jkirkebo

Sitat fra: Egil S på tirsdag 29. november 2022, klokken 18:44
I følge min Lyse app er min snittpris pr. 28. November 126.03øre, mens snitt spott prisen til Lyse (NO2) er 141 øre inkl. moms.
Jeg forventer at begge disse vi stige noe 29-30 november, så får vi se hvor vi ender opp

141 øre er nok inkl. 30/11. Min app viser 113 øre for NO2, for hele måneden. Prisen for 30/11 var klar kl. 13 i dag og da ble det regnet inn i gjennomsnittet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

Vi fyrer i ovnen i dag, for første gang denne vinteren. Alt av elektrisk varme er skrudd av.
I dag og i morgen blir muligens de eneste dagene i år der det blir noenlunde lønnsomt å fyre med ved fremfor å bruke varmepumpene.

arthur

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. november 2022, klokken 17:33
Sitat fra: Orbit på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:19
Sitat fra: arthur på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:09
Om man IKKE bruker en eneste kWh i dag/i morgen så gar ALLIKEVEL støtten opp for de kWh man har brukt tidligere i måneden!
Jepp, og så langt jeg kan se har ingen her på tråden heller hevdet noe annet.

Ja, poenget mitt er at på måneder hvor strømprisen er lav i 27 dager, og så stiger de siste dagene, så er det særlig lurt å redusere forbruket de siste dagene, siden støtten per kWh de siste dagene blir veldig lav, så en kan ende opp med å betale netto 4,50-4,80kr per kWh disse siste dagene. Skalk lukene!

Om en bruker mye strøm de siste dagene så økes ikke støtten for de første 27 dagene. Den øker like mye selv om en ikke bruker strøm de siste dagene. Regningen for de første 27 dagene reduseres uansett hvor mye en bruker siste dagene etter de 27 dagene siden støtten per kWh er uavhengig av hva du faktisk betaler per kWh, men kalkuleres ut fra et snitt på hva strømprisen har vært på strømbørsen.

Støtten øker i øre per kWh for de kWh du brukte i de første 27 dagene. Bruker man null strøm de siste dagene med høy pris så vil støtten for de kWh man brukte de første 27 dagene ØKE.

Vi har ladet opp bil, kjørt alle maskiner de siste dagene før økningen og fyrer nå med ved. Det betyr at vår snittpris vil bli LAVERE enn den pris som legges til grunn for strømstøtten.

Og så ha vi byttet strømleverandør og fått en ytterligere rabatt på 500 kroner. Alt hjelper, ikke minst å bruke hue!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

SitatVi fyrer i ovnen i dag, for første gang denne vinteren. Alt av elektrisk varme er skrudd av.
I dag og i morgen blir muligens de eneste dagene i år der det blir noenlunde lønnsomt å fyre med ved fremfor å bruke varmepumpene.

Ja slik har det blitt. Fint at du har mulighet til vedfyring. Det er nok mange som sliter nå. Høyere strømpriser er det siste de trenger.

Jejl

...også er vv-berderen koblet fra. Kommer på igjen natt til torsdag.

geear

I disse situasjonene med lavt månedssnitt og sinnsvake dagpriser så nærmer det seg absurd nok at å fyre med dieselvarmer eller propanbrenner, med ca. 2,5 kr per kWh, matcher varmepumpevarming. Ren elektrisk er passert.

DagfinnN

Sitat fra: Jejl på tirsdag 29. november 2022, klokken 19:00
Vi fyrer i ovnen i dag, for første gang denne vinteren. Alt av elektrisk varme er skrudd av.
I dag og i morgen blir muligens de eneste dagene i år der det blir noenlunde lønnsomt å fyre med ved fremfor å bruke varmepumpene.
Bortsett fra oss om høgg ve'en sjøl :) :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

Istedenfor en levelig makspris (som fint kunne vært slik at strømsparing var lurt) har det blitt "støtte-bingo" hvor en må tenke taktisk både gjennom måneden og intradag. Intradag ordnes i hovedsak med automatikk, men på månedsbasis blir det væravhengig og tilsynelatende tilfeldig om en må slå av alt og fyre med ved, eller starte all ressistiv varme en kan for å gjøre dagsforbruket ekstremt høyt med forventningen om at den dagen kan avhjelpe sinnsyke priser senere i måneden.

Nå er vannmagasinene i NO1 over median. Allikevel ser vi strømpriser på 6-7kr. Så da var det visst ikke fyllingsgraden og "tørrår" vi kunne skylde på allikevel? Eller?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektrolux

#5124
Sitat fra: arthur på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:09
Om man IKKE bruker en eneste kWh i dag/i morgen så gar ALLIKEVEL støtten opp for de kWh man har brukt tidligere i måneden!

Stemmer det. Har allerede bikket 10 gratis dager i begynnelsen av november og regner med at det kan bli enda noen grunnet at snittprisen for november fremdeles øker

Edit: Strømprisøkningen 29 november alene medfører for vår del 150 kr redusert strømregning for november. Til fratrekk kommer kostnaden for strøm denne dagen på rundt 101 kr pluss nettleien så de økte prisene reduserer faktisk strømregning vår. Til nå, 29 nov, har faktisk 13 av månedens dager negativ strømpris om en ser bort fra nettleien 

Prognosen for strømregningen for november 22 med mva og strømstøtte er nå på rundt 1700 kr mot Kr 3412 i nov 21 så alt i alt godt fornøyd med enda en måned som er rimeligere enn 2021 måneden. :D

Husbatteriet er blitt en uunnværlig del av huset godt hjulpet av volatile strømpriser og strømstøttemodellen. Samtidig koster det omtrent det samme som en ferdig montert vedovn uten alle ulempene til en vedovn som at garasjen er opptatt av ved, jo jo temperaturer i huset og kald trekk gjennom alle sprekker for tilluft som suges ut gjennom pipa.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Sitat fra: Orbit på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:19
Sitat fra: arthur på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:09
Om man IKKE bruker en eneste kWh i dag/i morgen så gar ALLIKEVEL støtten opp for de kWh man har brukt tidligere i måneden!
Jepp, og så langt jeg kan se har ingen her på tråden heller hevdet noe annet.
Det pleier ikke være noen hindring for å spille forurettet

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. november 2022, klokken 21:38
Nå er vannmagasinene i NO1 over median. Allikevel ser vi strømpriser på 6-7kr. Så da var det visst ikke fyllingsgraden og "tørrår" vi kunne skylde på allikevel? Eller?
Kanskje spesielt siden det IKKE er tørrår

De utrolig ensidig dumme argumentene som er kommet henger stadig ikke på greip.

Var en ekspert på Dagsrevyen og forklarte at det var lite vind og regn som gjorde prisen høy i nord. Ble ikke nevnt et ord om noe annet....... 

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på tirsdag 29. november 2022, klokken 19:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 29. november 2022, klokken 17:33
Sitat fra: Orbit på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:19
Sitat fra: arthur på tirsdag 29. november 2022, klokken 16:09
Om man IKKE bruker en eneste kWh i dag/i morgen så gar ALLIKEVEL støtten opp for de kWh man har brukt tidligere i måneden!
Jepp, og så langt jeg kan se har ingen her på tråden heller hevdet noe annet.

Ja, poenget mitt er at på måneder hvor strømprisen er lav i 27 dager, og så stiger de siste dagene, så er det særlig lurt å redusere forbruket de siste dagene, siden støtten per kWh de siste dagene blir veldig lav, så en kan ende opp med å betale netto 4,50-4,80kr per kWh disse siste dagene. Skalk lukene!

Om en bruker mye strøm de siste dagene så økes ikke støtten for de første 27 dagene. Den øker like mye selv om en ikke bruker strøm de siste dagene. Regningen for de første 27 dagene reduseres uansett hvor mye en bruker siste dagene etter de 27 dagene siden støtten per kWh er uavhengig av hva du faktisk betaler per kWh, men kalkuleres ut fra et snitt på hva strømprisen har vært på strømbørsen.

Støtten øker i øre per kWh for de kWh du brukte i de første 27 dagene. Bruker man null strøm de siste dagene med høy pris så vil støtten for de kWh man brukte de første 27 dagene ØKE.

Vi har ladet opp bil, kjørt alle maskiner de siste dagene før økningen og fyrer nå med ved. Det betyr at vår snittpris vil bli LAVERE enn den pris som legges til grunn for strømstøtten.

Og så ha vi byttet strømleverandør og fått en ytterligere rabatt på 500 kroner. Alt hjelper, ikke minst å bruke hue!

Flott at du endelig har skjønt det....at folk med spotpris sparer opp mot 4,80 per kWh på å kutte strømforbruket de siste dagene. Skalk lukene!
Tesla Model Y                         2021-

Jejl

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 29. november 2022, klokken 21:00
Sitat fra: Jejl på tirsdag 29. november 2022, klokken 19:00
Vi fyrer i ovnen i dag, for første gang denne vinteren. Alt av elektrisk varme er skrudd av.
I dag og i morgen blir muligens de eneste dagene i år der det blir noenlunde lønnsomt å fyre med ved fremfor å bruke varmepumpene.
Bortsett fra oss om høgg ve'en sjøl :) :)
Jeg fikser veden selv, men den har jo en verdi uansett. Kunne jo solgt den, men det gidder jeg ikke bale med.
10-20 ettermiddager/kvelder i året med vedfyring er nok vår del.

hemi

vi fyrer hardt med ved om dagen, men bruker 100kwt+ lell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA