Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. november 2022, klokken 15:20
Det er oppløftende at du tenker at prisene kommer til å falle tilbake til gammelt nivå. Men jeg kan ikke se hvilke forutsettninger som skal endre seg for at vi skal få gammelt prisnivå.
Energiproduksjonen er omtrent lik, eksportkablene er der og skal ikke begrenses, prissystemet er det samme.....

Jeg har IKKE sagt at prisene vil komme tilbake til gammelt nivå, men jeg sier at dagens nivå ikke vil være det  normale til evig tid.
Dagens nivå er definert av et ikke fungerende energimarked som er preget av krig. Hvilket nivå vi vil se i fremtiden vet ingen selv om det finnes modeller som prøver å forutse dette også.......

Det jeg derimot kan si med kvalifisert antagelse er at variasjonene i strømprisen vil svinge mye mer enn tidligere basert på en større andel ikke regulerbar  produksjon i miksen - dette sammen at vi i 2021 fikk en sterkere knytning til EU enn noen gang før i historien drar i den retningen. Det som kjennetegnet det markedet som var i Europa før krigen var jo at prisene svingte mye,mye mer enn hva som var tilfelle i Norden. Videre vil nettleien kunne øke relativt mye vs kraftprisen  - dette fordi behovet for systemtjenester vil stige - og kostnadene for disse vil også stige. Dette finnes det flere utredninger om der aktører som Statnett og SVK har publisert ulike scenarioer fremover.

Det finnes derimot "enkle" løsninger som kan benyttes slik at selve kraftprisen ikke går over EU pris i Norge - men jeg tviler sterkt på at våre politikere vil prøve å fremme slike forslag pga. EU lovgivning -  og de vil garantert ikke prøve noe slikt nå som man har en krig i Ukraina. Det som derimot er litt skuffende er at man tilsynelatende ikke vil ta dem frem å diskutere dem en gang....Men det har vel mye med politikk og samhold å gjøre i den situasjonen vi er i nå....

Det som er verdt å merke seg er at målet med EU lovgivningen er å få til et fritt europeisk energimarked der prisforskjellene forsvinner.. Og da synes jeg man burde tørre å diskutere hva dette betyr for Norge på sikt. Dersom regjeringen IKKE ønsker dette - så må de også  tørre å ta en debatt på hvordan man skal unngå dette......
Og jeg synes det var ekstremt feigt av regjeringen å bare avblåse en kjernekraft debatt. Å ville bygge ned natur og gi folk lån med skattefradrag for å lykkes med det - det er derimot helt innenfor...

Counterpointer

#5071
Sitat fra: hELgenen på søndag 27. november 2022, klokken 16:31

Det som er verdt å merke seg er at målet med EU lovgivningen er å få til et fritt europeisk energimarked der prisforskjellene forsvinner.. Og da synes jeg man burde tørre å diskutere hva dette betyr for Norge på sikt. Dersom regjeringen IKKE ønsker dette - så må de også  tørre å ta en debatt på hvordan man skal unngå dette......
Og jeg synes det var ekstremt feigt av regjeringen å bare avblåse en kjernekraft debatt. Å ville bygge ned natur og gi folk lån med skattefradrag for å lykkes med det - det er derimot helt innenfor...
Jeg burde skrevet om du tenker, ikke AT du tenker. Beklager det.

Ellers skriver du mye fornuftig.

Er spesielt enig i det siterte, at vi må diskutere målsetningene på sikt. For at det blir regjeringsbytte ved neste valg er utvilsomt. Da blir det ekstremt viktig å få avklart hva det er mulig å få til et flertall for. Høyre virker å være like lite interessert som Ap til å endre systemet, de er like EU fokuserte begge to.

Energiproduksjonen må opp. ENØK må kraftig styrkes videre. Og jeg mener vi er nødt for å gjøre noe seriøst strukturelt med prissystemet med børs.

Edit; i forhold til å gjøre noe strukturelt med pris synes jeg din modell om å kjøre en innenlands pris før resten legges på børs, høres ut som en mulig og god løsning som burde diskuteres.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på søndag 27. november 2022, klokken 18:03
Edit; i forhold til å gjøre noe strukturelt med pris synes jeg din modell om å kjøre en innenlands pris før resten legges på børs, høres ut som en mulig og god løsning som burde diskuteres.

Det er en mulig løsning - men den gjør ingenting med energibalansen - men den sikrer at prisen i Sør Norge ikke blir høyere enn strengt tatt nødvendig gitt den aktuelle energibalansen. Den vil også avsløre enklere hvor mye effekt vi til enhver tid eventuelt mangler for å være selvforsynt og således peke på hvor mye ny effekt som må bygges ut i Sør Norge. Dagens løsning vil kunne trigge mer utbygging av energi i Sør Norge enn vi selv trenger - mao. bygger man for eksport. Og dette mener jeg er uheldig med tanke på kommende generasjoner. Da blir vi bare en råvareeksportør som river ned natur for å tilby den som elektrisitet til EU.  Og det er her vi beveger oss inn på en ny EU debatt. Dagens unge er ekstremt opptatt av klima og vil gjerne med i EU - og de ofrer gjerne natur for å redde klima i ren panikk/angst. Det er bare å se på disse ekstreme aktivistene som er villig til å bruke vold for å stoppe oljeletingen.  Jeg mener vi heller bør gå sammen med EU i å designe en ny sikker og trygg kjernekraft istedenfor å ofre norsk natur.

Electric cars in Norway

#5073
SitatDet som er verdt å merke seg er at målet med EU lovgivningen er å få til et fritt europeisk energimarked der prisforskjellene forsvinner.. Og da synes jeg man burde tørre å diskutere hva dette betyr for Norge på sikt. Dersom regjeringen IKKE ønsker dette - så må de også  tørre å ta en debatt på hvordan man skal unngå dette......

Og jeg synes det var ekstremt feigt av regjeringen å bare avblåse en kjernekraft debatt..
Er det innafor å si at man er enig i det første avsnittet men ikke det siste?

Kjernekraft er da ikke noe å satse på for en vannkraft nasjon som Norge.

Havvind derimot er jeg for når de er langt til havs og ikke kan ses fra land.

elektrolux

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. november 2022, klokken 06:31
Sitat
Kjernekraft er da ikke noe å satse på for en vannkraft nasjon som Norge.

Jo, men da bør kjernekraften plasseres strategisk og nær forbrukerne av denne strømmen. I mitt hode blir det på Tysk og Engelsk side av de eksisterende utenlandskablene.  Da slipper vi overføringstapene på eksport, og har tilgang til egen strøm de få gangene vi har kraftunderskudd i Norge
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

Nei kjernekraft i Norge blir helt feil for min del  :-1: Uansett plassering i landet.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. november 2022, klokken 06:53
Nei kjernekraft i Norge blir helt feil for min del  :-1: Uansett plassering i landet.

Hvorfor?

Er det en frykt for noe? I mitt hode er det en ubegrunnet frykt. Og det er denne irasjonelle frykten som stopper land fra å utvikle kjernekraften. Burde endre navnet til dampkraft så kanskje folk ikke ble så skremt.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. november 2022, klokken 06:31
SitatDet som er verdt å merke seg er at målet med EU lovgivningen er å få til et fritt europeisk energimarked der prisforskjellene forsvinner.. Og da synes jeg man burde tørre å diskutere hva dette betyr for Norge på sikt. Dersom regjeringen IKKE ønsker dette - så må de også  tørre å ta en debatt på hvordan man skal unngå dette......

Og jeg synes det var ekstremt feigt av regjeringen å bare avblåse en kjernekraft debatt..
Er det innafor å si at man er enig i det første avsnittet men ikke det siste?

Kjernekraft er da ikke noe å satse på for en vannkraft nasjon som Norge.

Havvind derimot er jeg for når de er langt til havs og ikke kan ses fra land.

Havvind er en ikke regulerbar energikilde. Den bidrar med energi,men ikke effekt når behovet for effekt er der.
De nye skattereglene gir også intensiver til IKKE å satse på denne type energi fordi man trenger mer effekt for å balansere ut vind og sol..og mer effekt blir skattet hardere med den nye skattemodellen...Sånn sett.sier regjerinen implisitt nei til mer vindkraft..Spør du dem.vil de nok påstå annerledes,men det bare vitner om manglende kunnskap og forståelse dessverre. Skal vi ha mer vind,må en fjerne skattebyrden på effekt...en kan ikke leke ole brumm og si ja takk

DagfinnN

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. november 2022, klokken 06:53
Nei kjernekraft i Norge blir helt feil for min del  :-1: Uansett plassering i landet.
Ta en titt på denne og kom med din vurdering etterpå.
https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE50002418
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. november 2022, klokken 06:53
Nei kjernekraft i Norge blir helt feil for min del  :-1: Uansett plassering i landet.

Hm, vannkraft ødelegger mye mere miljø enn kjernekraft. Irrasjonelt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Sitat fra: hELgenen på mandag 28. november 2022, klokken 07:10
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. november 2022, klokken 06:53
Nei kjernekraft i Norge blir helt feil for min del  :-1: Uansett plassering i landet.

Hvorfor?


Pris?

Dette vet jeg ikke noe om, så jeg spør for å lære :)

Men det har da vært en drøss med artikler om at de nye kjernekraftverkene inkludert det store de bygger i England nå (husker ikke hva det heter) vil gi en betydelig høyere LCOE enn for tilsvarende offshore vind.

Er det slik at det finnes nyere kjernekraftverk  (med topp sikkerhet og alt det der) som produserer elektrisitet med en LCOE pris på samme nivå som f.eks offshore vind på våre breddegrader eller store solparker der de har mye sol?



Det ser også ut som at Frankrike vurderer offshore vind i stedet for å bygge mer nuclear nå, denne artiklen står i TU i dag for de som har tilgang til pluss artikler der.

mvh
Hugo
Du kan ikke vise dette vedlegget.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

THE

Ved å pøse på med sol- og vindenergi for å erstatte strøm produsert fra kull, olje og gass så får man et stort problem på vindstille og/eller overskyete dager. Kjernekraft, vannkraft og varmekraftverk fyrt med fossilt brensel gir en stabil energiproduksjon. Hvis man ikke skal erstatte fossilt brensel med energikilder som gir stabil produksjon så må man bygge ut energilagring i stor skala. Hydrogen kan være en løsning, men det er veldig ineffektivt, og resulterer i at man må installere veldig mye mer kapasitet på sol- og vindkraft enn man kanskje har behov for, noe som også er dårlig ressursutnyttelse. Det krever store mengder råstoff, areal og energi for å bygge ut nok solceller, vindmøller og hydrogenanlegg til å dekke Europas energibehov, noe som i seg selv bidrar med utslipp.

Det aller viktigste er å redusere det totale energibehovet så mye som mulig, deretter å bygge ut energiproduksjon som gir så lite utslipp som mulig, og som ikke ødelegger alt av natur. Jeg tror det er vanskelig å komme utenom en stor del kjernekraft i framtidas energimiks, men samtidig vil nok energiproduksjon fra sol og vind øke voldsomt framover også. Energi blir nok sikkert dyrere enn det vi har vært vant til, men det vil sannsynligvis tvinge oss til å bruke energi på en smartere og mer effektiv måte også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

knute

Sitat fra: goggo på mandag 28. november 2022, klokken 12:15
...
Det ser også ut som at Frankrike vurderer offshore vind i stedet for å bygge mer nuclear nå, denne artiklen står i TU i dag for de som har tilgang til pluss artikler der.
...

Full tilgang til nevnte artikkel
MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

goggo

Sitat fra: knute på mandag 28. november 2022, klokken 15:13
Sitat fra: goggo på mandag 28. november 2022, klokken 12:15
...
Det ser også ut som at Frankrike vurderer offshore vind i stedet for å bygge mer nuclear nå, denne artiklen står i TU i dag for de som har tilgang til pluss artikler der.
...

Full tilgang til nevnte artikkel

Takker, @knute!
Interessant artikkel det der.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Jejl

Sitat fra: knute på mandag 28. november 2022, klokken 15:13
Sitat fra: goggo på mandag 28. november 2022, klokken 12:15
...
Det ser også ut som at Frankrike vurderer offshore vind i stedet for å bygge mer nuclear nå, denne artiklen står i TU i dag for de som har tilgang til pluss artikler der.
...

Full tilgang til nevnte artikkel
Det viktigste argumentet for atomkraft faller bort ved å se på driftssikkerheten på atomkraftverkene i Frankrike. 26 av 56 atomkraftverk er altså ute av drift i en tidsperiode der behovet for strøm i Europa er størst. Interessant artikkel!

En kraftmiks hovedsaklig av vann/vind og sol virker for meg å være mest framtidsrettede. Forskjellige og mer fornuftige former for bruk og utnytting av den noe ustabile, men billige vindkraften vil nok vokse fremover.

Som eksempel var en positiv side ved stormene som var for et par uker siden at de som fulgte med på spotprisen kunne lade elbilene til 20-50 øre / kwt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA