Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

stefse

Faren er vel ikke akutt nedsmelting eller eksplosjon, men mangel på kjøling av inaktivt og brukt brensel.
Atomkraftverket i Zaporisha blir nå brukt som gissel av begge sider i konflikten, selvsagt med det bakenforliggende at Russland angrep et fredelig land i utgangspunktet.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. november 2022, klokken 23:26
Sitat fra: turfsurf på mandag 21. november 2022, klokken 19:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. november 2022, klokken 15:11
Er egentlig greit at Norge ikke bygger atomkraftverk...
Moderne MSR reaktorer vil ikke trenge nødaggregater for å kunne stenge ned på trygg måte.

Det vil være mye mindre sannsynlig med skader som fører til store radioaktive utslipp.

Hvis galninger skyter direkte mot et moderne kjernekraftverk, vil det gå helt fint?
Ser ut som det som blir beskutt i disse dager lager bekymringer for Direktoratet. Men et nytt kjernekraftverk må gjern lages svææært beskyttet....dypt inni en fjellhall, kanskje.

Som nevnt før meg her - dette er reaktorer laget for snart 50 år siden.
Morgendagens reaktorer vil ikke ha dette problemet. Bare se på Japan - de går jo all-in på kjernekraft igjen.
Og det selv om de opplevde den største ulykken i moderne tid.

Det er ekstremt mye frykt informasjon om kjernekraft der ute - dessverre blir det jo ikke bedre av Ukraina krigen heller.

Morgendagens kjernekraft kan redde Norges natur fra å bli totalt rasert i fremtiden. Mennesker med klima angst som går rundt og er redd for klima endringer burde jo defintivt revurdere sin holdning til kjernekraft.

stefse

Vi går nok atomalderen i møte, bokstavelig talt. Og den kommer nok til å vare mye lenger enn fossilalderen.
Den viktigste utfordringen teknisk sett er moduleringen av reaktorene og evnen til å kjøre drivstoffet mye lenger ned i halveringstid. Da blir avfallsproblemet også automatisk mindre.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Electric cars in Norway

SitatDa blir avfallsproblemet også automatisk mindre.

Godt poeng  :+1: og det er jo et probl i dag....

DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 22. november 2022, klokken 14:33
Som nevnt før meg her - dette er reaktorer laget for snart 50 år siden.
Morgendagens reaktorer vil ikke ha dette problemet. Bare se på Japan - de går jo all-in på kjernekraft igjen.
Og det selv om de opplevde den største ulykken i moderne tid.

Det er ekstremt mye frykt informasjon om kjernekraft der ute - dessverre blir det jo ikke bedre av Ukraina krigen heller.

Morgendagens kjernekraft kan redde Norges natur fra å bli totalt rasert i fremtiden. Mennesker med klima angst som går rundt og er redd for klima endringer burde jo defintivt revurdere sin holdning til kjernekraft.
Aldri trodd at jeg noengang skulle være enig med deg. Men her er jeg det faktisk.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 22. november 2022, klokken 18:44
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 22. november 2022, klokken 14:33
Som nevnt før meg her - dette er reaktorer laget for snart 50 år siden.
Morgendagens reaktorer vil ikke ha dette problemet. Bare se på Japan - de går jo all-in på kjernekraft igjen.
Og det selv om de opplevde den største ulykken i moderne tid.

Det er ekstremt mye frykt informasjon om kjernekraft der ute - dessverre blir det jo ikke bedre av Ukraina krigen heller.

Morgendagens kjernekraft kan redde Norges natur fra å bli totalt rasert i fremtiden. Mennesker med klima angst som går rundt og er redd for klima endringer burde jo defintivt revurdere sin holdning til kjernekraft.
Aldri trodd at jeg noengang skulle være enig med deg. Men her er jeg det faktisk.
Nå må jeg vel nesten si «hva var det jeg sa»

Flott at fornuftige argumenter kan vinne frem

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 22. november 2022, klokken 19:52
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 22. november 2022, klokken 18:44
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 22. november 2022, klokken 14:33
Som nevnt før meg her - dette er reaktorer laget for snart 50 år siden.
Morgendagens reaktorer vil ikke ha dette problemet. Bare se på Japan - de går jo all-in på kjernekraft igjen.
Og det selv om de opplevde den største ulykken i moderne tid.

Det er ekstremt mye frykt informasjon om kjernekraft der ute - dessverre blir det jo ikke bedre av Ukraina krigen heller.

Morgendagens kjernekraft kan redde Norges natur fra å bli totalt rasert i fremtiden. Mennesker med klima angst som går rundt og er redd for klima endringer burde jo defintivt revurdere sin holdning til kjernekraft.
Aldri trodd at jeg noengang skulle være enig med deg. Men her er jeg det faktisk.
Nå må jeg vel nesten si «hva var det jeg sa»

Flott at fornuftige argumenter kan vinne frem

Counter...  :+1: Spot on

BTW.... slik blir strømmen i morgen - se bilde

Electric cars in Norway

Sitat fra: stefse på tirsdag 22. november 2022, klokken 14:50
Vi går nok atomalderen i møte, bokstavelig talt. Og den kommer nok til å vare mye lenger enn fossilalderen.


Dagens beste utsagn...... du fikk lett førsteprisen der stefse  :+1:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 22. november 2022, klokken 20:51
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 22. november 2022, klokken 19:52
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 22. november 2022, klokken 18:44
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 22. november 2022, klokken 14:33
Som nevnt før meg her - dette er reaktorer laget for snart 50 år siden.
Morgendagens reaktorer vil ikke ha dette problemet. Bare se på Japan - de går jo all-in på kjernekraft igjen.
Og det selv om de opplevde den største ulykken i moderne tid.

Det er ekstremt mye frykt informasjon om kjernekraft der ute - dessverre blir det jo ikke bedre av Ukraina krigen heller.

Morgendagens kjernekraft kan redde Norges natur fra å bli totalt rasert i fremtiden. Mennesker med klima angst som går rundt og er redd for klima endringer burde jo defintivt revurdere sin holdning til kjernekraft.
Aldri trodd at jeg noengang skulle være enig med deg. Men her er jeg det faktisk.
Nå må jeg vel nesten si «hva var det jeg sa»

Flott at fornuftige argumenter kan vinne frem

Counter...  :+1: Spot on

BTW.... slik blir strømmen i morgen - se bilde

Den grafen viser uten mva.....

Med mva blir den som vist under.

ENN AT VI HAR EN REGJERING SOM TVINGER OSS TIL Å BETALE 43 ØRE PER KWH I MVA, FOR NOE SOM STATEN ALLEREDE HÅVER INN PÅ....

Er'e dette penga etter skattepenga mine går til? 3000 kroner for 1000kwh timer på hytta...bu hu hu...  :'(
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

ToWalkOrDrive  :+1: du har rett. Jeg tenkte ikke på mva.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 22. november 2022, klokken 14:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. november 2022, klokken 23:26
Sitat fra: turfsurf på mandag 21. november 2022, klokken 19:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 21. november 2022, klokken 15:11
Er egentlig greit at Norge ikke bygger atomkraftverk...
Moderne MSR reaktorer vil ikke trenge nødaggregater for å kunne stenge ned på trygg måte.

Det vil være mye mindre sannsynlig med skader som fører til store radioaktive utslipp.

Hvis galninger skyter direkte mot et moderne kjernekraftverk, vil det gå helt fint?
Ser ut som det som blir beskutt i disse dager lager bekymringer for Direktoratet. Men et nytt kjernekraftverk må gjern lages svææært beskyttet....dypt inni en fjellhall, kanskje.

Som nevnt før meg her - dette er reaktorer laget for snart 50 år siden.
Morgendagens reaktorer vil ikke ha dette problemet. Bare se på Japan - de går jo all-in på kjernekraft igjen.
Og det selv om de opplevde den største ulykken i moderne tid.

Det er ekstremt mye frykt informasjon om kjernekraft der ute - dessverre blir det jo ikke bedre av Ukraina krigen heller.

Morgendagens kjernekraft kan redde Norges natur fra å bli totalt rasert i fremtiden. Mennesker med klima angst som går rundt og er redd for klima endringer burde jo defintivt revurdere sin holdning til kjernekraft.

Ok. Jeg kan ingenting om moderne atomkraftverk, så er derfor jeg spør.
Så da vil moderne atomkraftverk ikke ha særlig strålingsfare hvis de blir pepret av russere.
Er det og sånn at moderne atomkraftverk ikke trenger tilført strøm til kjøling? Løses ved flytende nitrogen eller noe? (ser at Ukraina har mistet strøm til kjøling nå på atomkraftverk)

På den annen side så kan en vel ikke forvente at russerne kriger i 10-15 år, som det tar å bygge et atomkraftverk, så "Putin presset opp i et hjørne"-situasjonen vi har nå har vi gjerne ikke ved igangsettelse, om ikke Kina, Iran og Nord-Korea på den tiden har slått seg sammen med Russland og laget United States of Communism, og overtar alle land med olje, etter å ha slettet USA med 4000 samtidige atomraketter...men da er det nok ikke kjernekraftverkene våre vi er mest bekymret over... :D :D :D ;D
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. november 2022, klokken 08:55
Er det og sånn at moderne atomkraftverk ikke trenger tilført strøm til kjøling? Løses ved flytende nitrogen eller noe? (ser at Ukraina har mistet strøm til kjøling nå på atomkraftverk)

Se denne videoen som ble lenket inn tidligere:

https://youtu.be/_uTZWaJU6ho?t=875




ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på torsdag 24. november 2022, klokken 15:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. november 2022, klokken 08:55
Er det og sånn at moderne atomkraftverk ikke trenger tilført strøm til kjøling? Løses ved flytende nitrogen eller noe? (ser at Ukraina har mistet strøm til kjøling nå på atomkraftverk)

Se denne videoen som ble lenket inn tidligere:

https://youtu.be/_uTZWaJU6ho?t=875

Ja, det der så veldig interessant ut. Særlig hvordan de kapsler inn radioaktive stoffer i keramikk.
Men virker som det er noen små detaljer som må flates ut før det er plug'n'play...
...og fikk ikke inntrykk av at russere kan stå og skyte på dette med maskingevær i to uker....men 1 uke skal det holde ut uten "human intervention"...det er jo en start i alle fall...

Bra å se at de fulgte mine råd med å bruke gass som kjøling.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. november 2022, klokken 15:51
Sitat fra: hELgenen på torsdag 24. november 2022, klokken 15:13
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. november 2022, klokken 08:55
Er det og sånn at moderne atomkraftverk ikke trenger tilført strøm til kjøling? Løses ved flytende nitrogen eller noe? (ser at Ukraina har mistet strøm til kjøling nå på atomkraftverk)

Se denne videoen som ble lenket inn tidligere:

https://youtu.be/_uTZWaJU6ho?t=875

Ja, det der så veldig interessant ut. Særlig hvordan de kapsler inn radioaktive stoffer i keramikk.
Men virker som det er noen små detaljer som må flates ut før det er plug'n'play...
...og fikk ikke inntrykk av at russere kan stå og skyte på dette med maskingevær i to uker....men 1 uke skal det holde ut uten "human intervention"...det er jo en start i alle fall...

Bra å se at de fulgte mine råd med å bruke gass som kjøling.
Jeg tror vi må til fusjonsreaktorer før det er helt trygt. Men dagens teknologi er  nådd akseptabelt sikkerhetsnivå synes jeg.

Forstår argumentet med gale russere. Det er bekymringsfullt uansett teknologi. Men på den annen side har de nå holdt på i snart ett år og atomkraftverkene har overlevd tross alt de har vært utsatt for.
De har også sluttet å true med atomvåpen og gått over til å ta trafostasjoner. Det virker som de er mer sårbare siden hele Ukraina nå er mørkt....

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 24. november 2022, klokken 21:51
Forstår argumentet med gale russere. Det er bekymringsfullt uansett teknologi. Men på den annen side har de nå holdt på i snart ett år og atomkraftverkene har overlevd tross alt de har vært utsatt for.
De har også sluttet å true med atomvåpen og gått over til å ta trafostasjoner. Det virker som de er mer sårbare siden hele Ukraina nå er mørkt....
Nettopp krig og sabotasje er jo ett argument for mange små reaktorer i stedet for få store.

Distribuerer man kraftproduksjon ut over hele landet vil det være mye vanskeligere å ta ut store områder.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA