Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på onsdag 09. november 2022, klokken 10:42
Sitat fra: arthur på onsdag 09. november 2022, klokken 07:20
Hva det er med strømprisene? Tja, de går opp, og ned, og i natt har jeg ladet bilen til en pris på rundt 80 øre med alle skatter, avgifter, nettleie osv så da kan jeg vel sutre over at det ikke blir noe strømstøtte denne måneden da for noe må vi jo klage over?

Min nettleie er på nesten 70 øre den alene...så heldig du...

Det er vel inkl. fastbeløpet vil jeg tro? I så fall skulle jeg gjerne ligget så lavt. Havnet på 93,25 øre i oktober.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electric cars in Norway

Hurra hurra, jeg heier på høy fyllingsgrad! Og det har vi fått nå. Herlig!

Les dagens NRK nyhet.

Faren for straumrasjonering er nesten vekke
Mykje nedbør gjer at «rasjoneringsspøkjelset» nesten er borte. Statnett ventar likevel med å senke beredskapsnivået frå gult til grønt.

https://www.nrk.no/vestland/faren-for-straumrasjonering-er-nesten-vekke-1.16172620

Electric cars in Norway

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. november 2022, klokken 12:47
Sitat fra: hELgenen på onsdag 09. november 2022, klokken 10:42
Sitat fra: arthur på onsdag 09. november 2022, klokken 07:20
Hva det er med strømprisene? Tja, de går opp, og ned, og i natt har jeg ladet bilen til en pris på rundt 80 øre med alle skatter, avgifter, nettleie osv så da kan jeg vel sutre over at det ikke blir noe strømstøtte denne måneden da for noe må vi jo klage over?

Min nettleie er på nesten 70 øre den alene...så heldig du...

Det er vel inkl. fastbeløpet vil jeg tro? I så fall skulle jeg gjerne ligget så lavt. Havnet på 93,25 øre i oktober.

Ja vi skal ikke klage på at det er billig å lade bilen nåå om natten. Måtte det vare lenge!

https://www.skandiaenergi.no/dagens-spotpriser/

arthur

Sitat fra: hELgenen på onsdag 09. november 2022, klokken 10:42
Sitat fra: arthur på onsdag 09. november 2022, klokken 07:20
Hva det er med strømprisene? Tja, de går opp, og ned, og i natt har jeg ladet bilen til en pris på rundt 80 øre med alle skatter, avgifter, nettleie osv så da kan jeg vel sutre over at det ikke blir noe strømstøtte denne måneden da for noe må vi jo klage over?

Min nettleie er på nesten 70 øre den alene...så heldig du...

Ladet elbilen i natt og da var nettleien på 36,85 øre (Elvia). Et fastledd kommer i tillegg. og dette variere som bekjent, men enten 200 eller 325 kroner i praksis på denne tiden. Denne må da fordeles på antall kWh man bruker i løpet av måneden..
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. november 2022, klokken 12:47
Sitat fra: hELgenen på onsdag 09. november 2022, klokken 10:42
Sitat fra: arthur på onsdag 09. november 2022, klokken 07:20
Hva det er med strømprisene? Tja, de går opp, og ned, og i natt har jeg ladet bilen til en pris på rundt 80 øre med alle skatter, avgifter, nettleie osv så da kan jeg vel sutre over at det ikke blir noe strømstøtte denne måneden da for noe må vi jo klage over?

Min nettleie er på nesten 70 øre den alene...så heldig du...

Det er vel inkl. fastbeløpet vil jeg tro? I så fall skulle jeg gjerne ligget så lavt. Havnet på 93,25 øre i oktober.

Nei uten fastleddet....jeg tror vi har den dyreste nettleien på østlandet..ja kanskje hele Norge også. Den er tullete høy

jkirkebo

#4955
Sitat fra: hELgenen på onsdag 09. november 2022, klokken 16:35
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. november 2022, klokken 12:47
Sitat fra: hELgenen på onsdag 09. november 2022, klokken 10:42
Min nettleie er på nesten 70 øre den alene...så heldig du...

Det er vel inkl. fastbeløpet vil jeg tro? I så fall skulle jeg gjerne ligget så lavt. Havnet på 93,25 øre i oktober.

Nei uten fastleddet....jeg tror vi har den dyreste nettleien på østlandet..ja kanskje hele Norge også. Den er tullete høy

Oj. Ja, nesten 70 øre på variabelt ledd er høyt. Norgesnett som jeg har er en av de aller dyreste, vi betaler ca. 56 øre på dagtid og 44 øre på natten. I snitt havner jeg typisk på 49-50 øre.

Havnet dessverre over 5kW i forrige måned pga. en glipp og da økte fastleddet fra 281,25 til 462,50. Dermed utgjorde det 43 øre/kWh eller nesten like mye som det variable leddet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Norgesenergi er vel ikke en netteier, men en kraftleverandør?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på onsdag 09. november 2022, klokken 19:22
Norgesenergi er vel ikke en netteier, men en kraftleverandør?

De gjennomfakturerer...så sikkert bare en misforståelse dette.

arthur

Nok en godt (?) betalt ekspert har uttlat seg:

Olav Johan Botnen, senioranalytiker i Volue Insight, slår fast at fremtidsprisene har sunket kraftig fra tidligere i høst.

– Nå ligger det an til en strømpris i spotmarkedet på rundt to kroner per kilowattime i første kvartal neste år for sørnorske kraftkunder. Og for resten av 2022 snakker vi om rundt 1,50 kroner eller muligens enda litt lavere, sier han.


Trolig vil en av ekspertene få rett, til slutt?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: arthur på onsdag 09. november 2022, klokken 19:22
Norgesenergi er vel ikke en netteier, men en kraftleverandør?

Helt korrekt. Mente selvsagt Norgesnett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToWalkOrDrive

Noen som skjønner hvorfor kraftprodusentene skal gidde å tilby veldig billige fastprisavtaler til strømselskapene? De aner jo ikke hvordan markedsprisene blir de neste 3-7 år. Er det bare for å unngå å bli skattet ihjel?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jlQ6xA/vedum-slik-blir-de-nye-fastprisavtalene
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Det er vel bare nok et "bevis" på at vi har en finansminister som ikke skjønner bæret, dessverre!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 10. november 2022, klokken 19:51
Noen som skjønner hvorfor kraftprodusentene skal gidde å tilby veldig billige fastprisavtaler til strømselskapene? De aner jo ikke hvordan markedsprisene blir de neste 3-7 år. Er det bare for å unngå å bli skattet ihjel?
Ønskedrøm. På samme hvis som at budsjettet forutsetter en prisstigning på 2,5%.

Alt ser bedre ut på papiret med lave strømpriser og lav rente. Virker som om politikerne lever i en alternativ virkelighet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Ingen vet hva markedsprisen på strøm vil bli om tre, fem eller syv år, men det handles på børs for slike perioder nå så at mange, kjøperer, selgere såvel som "jobbers" er det liten tvil om. Dessuten har mange bedrifter allerede og for lengst langsiktige kontrakter med avtalte priser.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektrolux

Som bedriftseier ønsker i alle fall ikke jeg å bruke tid og resurser på å forsøke å slå strømbørsen.

Ingen, hverken private eller bedrifter burde settes i et slikt dilemma. Bare se på de som bant strømprisen på nesten 6 kr i november og desember i frykt for at spotprisen skulle over 40 kr. I skrivende stund kan vi andre kose oss med strøm til 3,5 øre i skrivende stund.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA