Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ser ut til at Støre og Co får viljen sin med å rasere "rike bedriftseiere og deres bedrifter".
_
Tesla Model Y                         2021-

hemi

det syke er nok at mange av de som nå lider har stemt på våre ap/sp/sv venner og angrer bittert

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 31. oktober 2022, klokken 08:49
Sitat fra: RJK på mandag 31. oktober 2022, klokken 08:26
Det er jo fullstendig tull å skylde på skatteregimet, når man fikk innvilget ekstrainntekter ved å øke nettleien nettopp for det formål å oppgradere og modernisere, og kanskje utvide. Skatteregimet var kjent da de fikk grini seg til ekstramidler, så dette er rett og slett en dårlig unnskyldning som de har misbrukt.
Dette handler om kraftverk som kan levere mere enn 10MW og som da får 37% høyere skatt. Veldig mange kraftverk er lagd for å ligge akkurat under denne grensen. Oppgraderes de vil de da gå mindre lønnsomt. Det var snakk om å endre loven her, vet ikke om det ble gjort?

Les mer om det her: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/skattesystem-hindrer-kraftproduksjon-slik-vil-forskeren-lose-problemet/14557960/
Som jeg sier, disse reglene var kjent allerede da de ba om forhøyet nettleie. Det går bare ikke an å late som dette var ukjent og klage på det, og så bruke pengene på helt andre prosjekter. Dette var øremerkede midler som de har skyflet bort til annen bruk enn de var øremerket til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Sitat fra: hemi på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:56
det syke er nok at mange av de som nå lider har stemt på våre ap/sp/sv venner og angrer bittert

De får prøve H da, akkurat samme politikk - bare annen farge på logoen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på mandag 31. oktober 2022, klokken 10:56
Sitat fra: hemi på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:56
det syke er nok at mange av de som nå lider har stemt på våre ap/sp/sv venner og angrer bittert

De får prøve H da, akkurat samme politikk - bare annen farge på logoen.

Det virker som at mange småbedrifter kommer akkurat rett under 3% kravet (en del små matbutikker i byer blant annet), sånn at de ikke får noe i det hele tatt. Høyre ønsker å senke det til 2,5%, slik at flere bedrifter får støtte. Men er enig i at det ikke er veldig radikal økt støtte der heller.
Tesla Model Y                         2021-

hemi

Sitat fra: filtvet på mandag 31. oktober 2022, klokken 10:56
Sitat fra: hemi på mandag 31. oktober 2022, klokken 09:56
det syke er nok at mange av de som nå lider har stemt på våre ap/sp/sv venner og angrer bittert

De får prøve H da, akkurat samme politikk - bare annen farge på logoen.

hører du sier det, høyre var vesentlig bedre for min del, tenker da trinnskatt, og ymse former for rar skatt, utbytte, aksjer, arbeidsgiver avgift primært.

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 31. oktober 2022, klokken 10:54
Som jeg sier, disse reglene var kjent allerede da de ba om forhøyet nettleie. Det går bare ikke an å late som dette var ukjent og klage på det, og så bruke pengene på helt andre prosjekter. Dette var øremerkede midler som de har skyflet bort til annen bruk enn de var øremerket til.
Du må skille mellom nett og kraftproduksjon. Nettleie skal gå til vedlikehold og utbygging av nett. Denne skatten rammer kraftprodusentene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på mandag 31. oktober 2022, klokken 15:18
Sitat fra: RJK på mandag 31. oktober 2022, klokken 10:54
Som jeg sier, disse reglene var kjent allerede da de ba om forhøyet nettleie. Det går bare ikke an å late som dette var ukjent og klage på det, og så bruke pengene på helt andre prosjekter. Dette var øremerkede midler som de har skyflet bort til annen bruk enn de var øremerket til.
Du må skille mellom nett og kraftproduksjon. Nettleie skal gå til vedlikehold og utbygging av nett. Denne skatten rammer kraftprodusentene.
Nettselskap og kraftprodusenter var ikke skilt ut som egne selskaper på 80-tallet, så om man skal dra dette, så kan man heller ikke skille på disse så lett. Men alt for å forvirre og komplisere for oss, så vi ikke "skal vite hvem vi klager på". Det er nesten splitt og hersk-teknikker dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

New Public Management.

Alt må skilles i minste lille deler for å gjøre alt dyrt og kaotisk:

Jernbanetilsynet, jernbaneverket, vy, yr, kny, gjøvikbanen, sj etc etc....

Når man gjorde tilsvarende i UK førte det kun til kaos for de som brukte toget.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på mandag 31. oktober 2022, klokken 05:22
Det jeg ikke skjønner er den totale mangel på interesse for atomkraft.
Det kan du si. Det er nok en inngrodd mistillit som kommer fra «Three mile Island», «Chernobyl» og «Fukushima» samt at avfall har lang halveringstid.

Men det er nok like viktig at det tradisjonelt har vært dyrt å bygge og tar veldig lang tid.

Den siste biten av manglende motivasjon er jo at sånn det er nå så tjener jo Staten/produsentene bøttevis med milliarder....

Sitat fra: turfsurf på mandag 31. oktober 2022, klokken 05:22

Man må jo bare satse på alle fronter, sol og vind alene virker ikke i Norge.
Det hadde virkelig vært det fornuftige, men vi skal først komme i en skikkelig krise så skal vi se om vi gjør noe.
For all del ikke gjøre noe i forkant for å slippe å komme i krisa.

ToWalkOrDrive

#4885
Med Russland rett rundt hjørnet så føles det litt utrygt at verden skal bygge atomkraftverk. Men jeg kan ikke mye om slike kraftverk, men virker som at en del er noe bekymret når Russland kutter strømtilførselen til ukrainske atomkraftverk, og de ikke får kjølt ned noe inni der. Er muligens nyere måter å løse dette på, men om russerne planter en atombombe inni så er det muligens ikke så heldig.
Men blir jo spennende når Polen nå går i gang med atomkraftverk (Frankrike holder vel og på og planlegger).

Men det tar visst 11 år å bygge en sånn ting....og da har vel alle solceller på taket...
Tesla Model Y                         2021-

Merce

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 01. november 2022, klokken 10:04
Men blir jo spennende når Polen nå går i gang med atomkraftverk (Frankrike holder vel og på og planlegger).
Finland bygger også..

Counterpointer

SMR atomkraftverk er helt annen konstruksjon og bryter ikke sammen av å miste kjøling/strøm.

Bruker Russerne en atombombe er det ett fett hvor det er, stråling blir det uansett.

Frankrike har hatt atomkraft lenge. Problemet deres er at de faktisk er gamle og trenger massivt vedlikehold.

Counterpointer


Hansi

Sitat fra: turfsurf på mandag 31. oktober 2022, klokken 08:55
Sitat fra: Hansi på mandag 31. oktober 2022, klokken 07:41
@turfsurf sol og vind i kombinasjon med vann fungerer vel utmerket. Det er vel en del som taler imot kjernekraft, f.eks. manglende kompetanse i Norge, avfallsproblematikk, (stor) tids- og kostnadssprekk på mange prosjekter, dyrere enn annen fornybar kraft (?), så antas det vel folkelig motstand når det kommer til lokalisering ala vindkraft på land men muligens verre.
Sol og vind sammen med vann vil ødelegge store naturressurser, og krever massive overføringslinjer. SMR atomkraft (helst som MSR reaktorer) kan operere mye mere uavhengig, og vil skape ett mye mere robust nett, men mye mindre inngrep i naturen.

Ulempene du beskriver er først og fremst ved forrige generasjons kraftverk. MSR forbrenner 97-98% av brenselet i motsetning til noen få prosent i forrige generasjons atomkraftverk. Som en bonus kan de nye reaktorene benytte avfall fra forrige generasjons kraftverk til drivstoff, og altså da redusere mengden atomavfall.

Sol på bygg og vind først og fremst flytende men også der det allerede er bygget ut, f.eks. industrifelt og motorvei vil ikke ødelegge store naturressurser. Vannkraft har vi allerede bygget.

Det er mye snakk om neste generasjon kjernekraft, og det høres fint ut, men det er vel ikke et reelt alternativ ennå?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA