Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på søndag 16. oktober 2022, klokken 19:46
Nå har SV begynt på dette tullegrepet og innrømmer glatt av deres løsning ikke treffer alle :

"Men hva tenker du om at deres strømstøtteforslag også gjør at folk med moderate inntekter og store, eldre hus må betale mer?

– Det viser hvor vanskelig det er å skreddersy et opplegg som treffer absolutt alle, sier Haltbrekken og viser til et regnestykke VG laget tidligere i høst hvor det fremgår at SVs modell gir mer til alle, men dekker en større andel av strømregningen til de med minst enn de med mest."

Så om man ikke er lik nok en standard SV velger - så skal man tape på dette. Noen er mer lik enn andre så derfor må man jo dytte penger til disse. Snakk om egoister! Om jeg hadde fulgt SV sin linje så var det vel bare å utforme politikken slik at den ikke skader egen lommebok. Skulle jeg bestemme og vært like gal som SV og KUN tenkt på der politikken ikke rammer meg selv kunne jeg jo fjernet ALL støtte til kultur (er aldri på kino eller teater), ALLE avgifter på alkohol skulle tidobles (rører ikke alkohol), ALLE avgifter på røyk skulle tidobles (Røyker ikke) osv osv...De to siste eksemplene her har jo sikkert store helsegevinster - men så gal som å ville gjøre slike grep ville jeg da aldri vært selv om det  ikke rammer meg selv  - men SV gjør gjerne slike grep med tanke på strømstøtte..

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P44y7X/slik-virker-svs-stroemstoette-forslag-i-praksis

Jeg tenker at det kommer litt an på hvor mye støtten til enøk-tiltakene er om SV-forslaget er bra eller ikke. Snakker vi 70% eller 20% i støtte...det vil jo være enormt avgjørende. Ser at paret på Sundvollen brukte 4749kWh i desember i et hus som var etterisolert. Er jo sikkert et kaldt sted, men 4749? Hvis de f.eks. fikk installert to luft-luft-varmepumper til en egenandeler på 4000 per pumpe inkl installering så vil de nok komme under 3000kWh-grensen. Da får en jo både i pose og sekk....lavere forbruk, og lavere kostnad for enkeltpersonene...også i månedene de vanligvis er under 3000kWh.
Tesla Model Y                         2021-

02jan

Ikke sikkert det bare er å montere luft-luft pumpe. Det er forskjellig klima i dette landet avhengig av hvor du bor. Jeg bor på lignende plass , innlandet men nært nok Oslo til å møte liten forståelse at det kan være svært kaldt vinterstid. 
Ser at målingene på YR og også nettleverandør ELVIA opererer med temperaturer jeg ikke kjenner igjen.  Det kan godt være minus 7 kl. 14 dagtid hos meg og - 3 i Oslo eller Drammen, Tønsberg o.l samme tidspunkt, men synker fort ned mot minus 12 på ettermidag mens kystbyer kanskje ned mot -5  utover kveld/Natt. Innlandet kan da krype ned til minus 15 og 20, men på yr og Elvia måles middels temperaturene omtrent lik som ned ved kyst.


Jeg har også eldre hus og brukt etter dagens penger 1,5 - 2 mill koner av egen lomme på å "ENØK" oppgradere, til helt OK 1990 talls standard. Nå er  vist ikke dette godt nok, storsamfunnet forlanger nå minimum 2015 standard, som betyr at jeg må hoste opp type 3-5 millioner for å oppgradere på nytt.

* Så stiller jeg meg spørsmålet er det slik at den jevne Europeër også har brukt en formue på å ENØK oppgradere boligene sine ? Av det jeg leser og ser på Youtube fra forskjellige EU/Brexit land ,så ser jeg en del boliger som er i "originalstand" 1950-1970.

*En mild vintermåned klarer jeg da ned mot 3000kwt men da er det ca 17 grader i huset. Normalforbruk er 4000 kwt pr.mnd  (19-20 grader i 1 etg og 16-17 i 2.etg).

Ang.luft-luft varmepumpe.
Investere i 6.3kw VP i 2011 til 35'kr  (pumpe + ny kurs), den holdt koken i bare 9 år, men sparte 0 KW vintermånedene da den gikk for full guffe nattestid men fik blåst litt varme rundt i huset. ( i minus 15 slet den med å produsere).  I pluss 5 fungerte systemet, men vi skrur omtrent ikke på varme i huset før det er rundt 0.  Siemens 1500w panelovn er nå stabil varmekilde i 1. etg.

Har hentet lass med tømmerstokker  for å produsere egen ved for å sikre varme uavhengig av nettselskapene måtte finne på fremover.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

geear

Høres ut som du har så høyt varmebehov, og bor et såpass kaldt sted, at det fort kan svare seg med bergvarme, med noen års perspektiv?

Vil vel ellers tro at du kan finne L-L varmepumper som fungerer i lavere temp enn den du har, men det er klart det er en investering det og. Ellers ingen tvil om at det er forskjell på klimaet, og selv lokalt er det enorme forskjeller over bare korte distanser. Her jeg bor er det så mildt at luftbaserte varmepumper, enten det er til luft eller væske, er no-brainer.

Electric cars in Norway

#4743
Sitat fra: geear på mandag 17. oktober 2022, klokken 22:47
Høres ut som du har så høyt varmebehov, og bor et såpass kaldt sted, at det fort kan svare seg med bergvarme, med noen års perspektiv?.

Jeg har ikke fått satt meg så mye inn i dette med bergvarme. Hva koster noe slikt?

Jeg har varmepumpe.

jkirkebo

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 17. oktober 2022, klokken 22:55
Sitat fra: geear på mandag 17. oktober 2022, klokken 22:47
Høres ut som du har så høyt varmebehov, og bor et såpass kaldt sted, at det fort kan svare seg med bergvarme, med noen års perspektiv?.

Jeg har ikke fått satt meg så mye inn i dette med bergvarme. Hva koster noe slikt?

Jeg har varmepumpe.

Mye, om du ikke har vannbåren varme fra før.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

filtvet

Slike dyre installasjoner (vannvarme, solceller) tror jeg ikke lønner seg - om du da ikke klarer å montere mesteparten selv. Men det lønner seg for neste eier :)

Uansett - hadde en kollega som skrøt av vannbåren varme og så mye han skulle "spare". Det koster vel minst 350.000,- for mange år siden. Etterpå solgte han huset og fikk ikke mye betalt for investeringen.

02jan

Har vurdert berg varme, men kostbar installasjon. Huset bør sansynligvis oppgraderes, med tanke på vannbåren varmeløsning og isolasjon for å få effekt på investeringen.

Problemet er at 50 tallshuset allerede er «maks» isolert, konstruksjonen må endres vesentlig for å få til høyere standard på isolasjon.

Ser nå på varmeløsning med å sette inn vedovn i kjeller knyttet til vannbåren varme i gulv opp mot 1.etg.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

geear

Vinduer har en stor kost, men utgjør en enorm forskjell, hvis ikke det er noe du har oppdatert. Hadde 3-lags vinduer fra 80-tallet selv, det er en helt annen verden med nye 0,8-vinduer. Er verdt å tenke på at en vanlig trevegg med 10 cm Glava tilsvarer u-verdi på ca. 0,15, så har du et gammelt vindu med u-verdi på 2-3, og en kvadratmeter glassflate, så slipper det ene vinduet ut varme tilsvarende 15-20 kvadratmeter trevegg med usle 10 cm Glava...

filtvet

Deler av vår fritidsbolig er isolert med flis. Byttet noen gamle vinduer og isolert ekstra noen steder men fremdeles bruker vi kun ca 600-700 kw pr mnd  om vi supplerer med 1 vedovn.

Testet kun å bruke panelovner og det gir ca 30-40 kw forbruk pr dag. Si ikke så ille altså.....

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 02jan på mandag 17. oktober 2022, klokken 18:55
Ikke sikkert det bare er å montere luft-luft pumpe. Det er forskjellig klima i dette landet avhengig av hvor du bor. Jeg bor på lignende plass , innlandet men nært nok Oslo til å møte liten forståelse at det kan være svært kaldt vinterstid. 
Ser at målingene på YR og også nettleverandør ELVIA opererer med temperaturer jeg ikke kjenner igjen.  Det kan godt være minus 7 kl. 14 dagtid hos meg og - 3 i Oslo eller Drammen, Tønsberg o.l samme tidspunkt, men synker fort ned mot minus 12 på ettermidag mens kystbyer kanskje ned mot -5  utover kveld/Natt. Innlandet kan da krype ned til minus 15 og 20, men på yr og Elvia måles middels temperaturene omtrent lik som ned ved kyst.


Jeg har også eldre hus og brukt etter dagens penger 1,5 - 2 mill koner av egen lomme på å "ENØK" oppgradere, til helt OK 1990 talls standard. Nå er  vist ikke dette godt nok, storsamfunnet forlanger nå minimum 2015 standard, som betyr at jeg må hoste opp type 3-5 millioner for å oppgradere på nytt.

* Så stiller jeg meg spørsmålet er det slik at den jevne Europeër også har brukt en formue på å ENØK oppgradere boligene sine ? Av det jeg leser og ser på Youtube fra forskjellige EU/Brexit land ,så ser jeg en del boliger som er i "originalstand" 1950-1970.

*En mild vintermåned klarer jeg da ned mot 3000kwt men da er det ca 17 grader i huset. Normalforbruk er 4000 kwt pr.mnd  (19-20 grader i 1 etg og 16-17 i 2.etg).

Ang.luft-luft varmepumpe.
Investere i 6.3kw VP i 2011 til 35'kr  (pumpe + ny kurs), den holdt koken i bare 9 år, men sparte 0 KW vintermånedene da den gikk for full guffe nattestid men fik blåst litt varme rundt i huset. ( i minus 15 slet den med å produsere).  I pluss 5 fungerte systemet, men vi skrur omtrent ikke på varme i huset før det er rundt 0.  Siemens 1500w panelovn er nå stabil varmekilde i 1. etg.

Har hentet lass med tømmerstokker  for å produsere egen ved for å sikre varme uavhengig av nettselskapene måtte finne på fremover.

Kan informere om at varmepumpe-verden har gått frem siden 2011. Målt i 2022-kroner har de også blitt billigere. Du får toppmodellen Mitsubishi Kaiteki 6600 (LN35) til 17000,- ekskl montering (montering er ca 6000,- til, totalt 23000) https://www.megaflis.no/varme--klima/inneklima/varmepumper/mitsubishi-electric-kaiteki-6600-varmepumpe-hvit. Litt dyrere i andre farger.

I tillegg kommer regjeringen sannsynligvis med ekstra støtte til slike varmepumper (får se når revidert statsbudsjett kommer etter SV-innspill).

Mitsubishi garanterer varme på 4kW ved -15 grader på denne modellen (med forbruk på 0,82kW). De har begynt med noe ny Hyper Heating-teknologi, eller hva de kaller det.

Jeg har kjøpt denne varmepumpen, og er strålende fornøyd. Ser at strømforbruket har gått ned i forhold til den gamle pumpen. Aner ikke holdbarheten, men vet at en forhandler ikke gidder å selge andre fabrikater nemlig pga at Mitsubishi har god holdbarhet.
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: 02jan på mandag 17. oktober 2022, klokken 18:55
Jeg har også eldre hus og brukt etter dagens penger 1,5 - 2 mill koner av egen lomme på å "ENØK" oppgradere, til helt OK 1990 talls standard. Nå er  vist ikke dette godt nok, storsamfunnet forlanger nå minimum 2015 standard, som betyr at jeg må hoste opp type 3-5 millioner for å oppgradere på nytt.

*En mild vintermåned klarer jeg da ned mot 3000kwt men da er det ca 17 grader i huset. Normalforbruk er 4000 kwt pr.mnd  (19-20 grader i 1 etg og 16-17 i 2.etg).

Det lurer jeg nesten på hvordan er mulig? Jeg har også et eldre hus, bygd 1900. Samt uthus/bryggerhus med utleieleilighet, like gammelt. Jeg har byttet alle vinduer (19 stk.) fra 70-talls to-lags med luft mellom til 3-lags med dobbelt energiglass og kryptongassfylling. U-verdi på 0,5 på selve glasset. 3 utgangsdører + en verandadør er byttet. Stort sett er det etterisolert og montert dampsperre overalt. Huset hadde 10cm innsprøytet Rockwool i veggene når vi kjøpte det samt leire i gulv. Nå er det 5cm ekstra + dampsperre i veggene, taket er oppgradert til 20+5cm og gulvene har 20cm. Oljefyr ble byttet ut med bergvarmepumpe i 2006, og ny bergvarmepumpe ble montert i år da den gamle tok kvelden. Stort solcelleanlegg er montert (produserer ca. 28-30.000kWh årlig). Selv etter alt det har jeg brukt vesentlig mindre enn dine summer, og forbruket en kald januarmåned med 25 grader innetemperatur overstiger sjelden 3000kWh. Det inkluderer da oppvarming, varmtvann og forbruksstrøm til begge bygningene og altså to husholdninger.

Strømregningen i september ble på 640 kroner, 655kWh forbrukt fra nettet og så fikk vi 380kWh egenforbruk fra solcelleanlegget. Ingen strøm ble solgt, den ble satt på solkonto (hadde jeg solgt den hadde det blitt en kreditnota på over 6000,-).

Årlig forbruk ca. 25-28.000kWh (inkl. egenforbruk av solcellestrøm) så med solcelleanlegget er det nå et plusshus.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

02jan

#4751
Ja har lurt på det samme, men antar forskjellig utetemperatur spiller inn.

* tallene for 2021 er omtrent lik kurve for hvert pr tilbake. Sparsommelig med strømbruk 19/20 grader inne vinterdagene.

* isoleringen av huset med nye topp materiale periode 2003-2010 på standard 50 tallskasse 150m2 fordelt på to etg.
Pigget ut gammelt gulv i kjeller ,byttet masse med stein og lekakuler, ,sperre,radonbrønn, xps isolasjon i gulv og betong.
Utvendig i grunn drenert ,fylt på med stein og xps både ut i grunn (1 m under bakkenivå 2,5 meter ut)  og opp langs vegg i grunn.
Nye dører, vindu alle etg utvendig. Foret ut maks i vegg med glava og sperre. Isolert i etageskillere 1. og 2 etg. 30 cm i gulv på loft. Forøvrig kaldloft. 

Alikevel går det mye strøm vinterstid. Fra oktober 2021 er det kun panelovn 1500 + 750 som gir varme i 1.etg + varmekabel bad 2.etg.

Var Mitsubishi kirgamiq 6.3kw som ga varme tidligere, bråkte mye med -8 og kaldere + vanvittig med kondensering (optil 10 liter i uken). Ikke bra å ha masse issvuller opp etter husvegg/treværk så jeg fikk ekstra jobb med dette hver vinter.

* edit: 2021 er uten elbil lading, fra mai 2022 med lading 400kwt pr. Mnd (kjører 2000 km pr. Mnd).

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Merce

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 12:45

Det lurer jeg nesten på hvordan er mulig? Jeg har også et eldre hus, bygd 1900. Samt uthus/bryggerhus med utleieleilighet, like gammelt. Jeg har byttet alle vinduer (19 stk.) fra 70-talls to-lags med luft mellom til 3-lags med dobbelt energiglass og kryptongassfylling. U-verdi på 0,5 på selve glasset. 3 utgangsdører + en verandadør er byttet. Stort sett er det etterisolert og montert dampsperre overalt. Huset hadde 10cm innsprøytet Rockwool i veggene når vi kjøpte det samt leire i gulv. Nå er det 5cm ekstra + dampsperre i veggene, taket er oppgradert til 20+5cm og gulvene har 20cm. Oljefyr ble byttet ut med bergvarmepumpe i 2006, og ny bergvarmepumpe ble montert i år da den gamle tok kvelden. Stort solcelleanlegg er montert (produserer ca. 28-30.000kWh årlig). Selv etter alt det har jeg brukt vesentlig mindre enn dine summer, og forbruket en kald januarmåned med 25 grader innetemperatur overstiger sjelden 3000kWh. Det inkluderer da oppvarming, varmtvann og forbruksstrøm til begge bygningene og altså to husholdninger.

Strømregningen i september ble på 640 kroner, 655kWh forbrukt fra nettet og så fikk vi 380kWh egenforbruk fra solcelleanlegget. Ingen strøm ble solgt, den ble satt på solkonto (hadde jeg solgt den hadde det blitt en kreditnota på over 6000,-).

Årlig forbruk ca. 25-28.000kWh (inkl. egenforbruk av solcellestrøm) så med solcelleanlegget er det nå et plusshus.

Kan jeg spørre hvor mye du har påkostet, sånn ca? Bergvarmeanlegg, ny bergvarmepumpe, solcelleanlegg samt ekstra isolering..
Vi snakker vel fort millionbeløp her.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Merce på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 19:43
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 12:45

Det lurer jeg nesten på hvordan er mulig? Jeg har også et eldre hus, bygd 1900. Samt uthus/bryggerhus med utleieleilighet, like gammelt. Jeg har byttet alle vinduer (19 stk.) fra 70-talls to-lags med luft mellom til 3-lags med dobbelt energiglass og kryptongassfylling. U-verdi på 0,5 på selve glasset. 3 utgangsdører + en verandadør er byttet. Stort sett er det etterisolert og montert dampsperre overalt. Huset hadde 10cm innsprøytet Rockwool i veggene når vi kjøpte det samt leire i gulv. Nå er det 5cm ekstra + dampsperre i veggene, taket er oppgradert til 20+5cm og gulvene har 20cm. Oljefyr ble byttet ut med bergvarmepumpe i 2006, og ny bergvarmepumpe ble montert i år da den gamle tok kvelden. Stort solcelleanlegg er montert (produserer ca. 28-30.000kWh årlig). Selv etter alt det har jeg brukt vesentlig mindre enn dine summer, og forbruket en kald januarmåned med 25 grader innetemperatur overstiger sjelden 3000kWh. Det inkluderer da oppvarming, varmtvann og forbruksstrøm til begge bygningene og altså to husholdninger.

Strømregningen i september ble på 640 kroner, 655kWh forbrukt fra nettet og så fikk vi 380kWh egenforbruk fra solcelleanlegget. Ingen strøm ble solgt, den ble satt på solkonto (hadde jeg solgt den hadde det blitt en kreditnota på over 6000,-).

Årlig forbruk ca. 25-28.000kWh (inkl. egenforbruk av solcellestrøm) så med solcelleanlegget er det nå et plusshus.

Kan jeg spørre hvor mye du har påkostet, sånn ca? Bergvarmeanlegg, ny bergvarmepumpe, solcelleanlegg samt ekstra isolering..
Vi snakker vel fort millionbeløp her.
Ja det hørtes ikke billig ut. Jeg see dog at dersom Enova støtte og såkalte grønne lån feks som Fjordkraft kjører på solcelle tilbudet sitt, så vil jo de månedlige utgiftene bli overkommelig. Sett opp mot å betale for alt der og da.

Egil S

#4754
26.000Kw i året syntes jeg ikke var så ille.

Jeg har hus fra 2010 på sør-vestlandet med milde vintre, 3 etasjer, ca 230kvm inkludert en utleiedel på 70kvm (2 personer) og 55kvm garasje.
Oppvarming med fjernvame og 3 luft til luft varmepumper, utleiedelen har el-varmekabler i gulvet.
Siste 5 årene har mitt årsforbruk ligget på 18-21.000kw, elbil siste to år men bare ladet 2800Kw på den tiden.
I tillegg 12-15.000kw i fjernvarme, totalt 30-36.000kw med energi i året.

Har noe solceller på gang, så et 14.700Kw anlegg kommer nok opp første halvår neste år, det vil nok bedre på forbruket fra nettet.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA