Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

DagfinnN

Nå må vi straks kutte utenlandskabler og melde oss ut av Acer. En strømpris på 3 øre pr.  kwt i morgen natt er ikke å leve med.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

ToWalkOrDrive

Ja, nå får vi god hjelp fra både mye vind i Norge, og sol i Europa.
Interessant å se at vindkraft nå allerede står for 7,5% av kraftproduksjonen i Norge.
Med tanke på alt solcelleprat en hører om skulle en tro at Norge var på topp i Skandinavia med å installere solceller, men faktisk har Danmark og Sverige installert hhv 16 og 13 ganger så mye solcellekapasitet som Norge i 2021. Så det er stort potensiale i Norge der....særlig på sørlandet/østkysten, hvor det er mye sol... Kanskje de nye party-svenskene er solcelle-installatører...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 15:01
Nå må vi straks kutte utenlandskabler og melde oss ut av Acer. En strømpris på 3 øre pr.  kwt i morgen natt er ikke å leve med.
Tror både vi og leverandørene tåler en time med så lav pris, når snittet likevel er på høye 66 øre. Med 10-13 øre kostpris, er likevel snittfortjenesten god.

Men det sunneste for alle på lang sikt, hadde vært at prisen lå fast med et standard påslag på kostprisen, fremfor disse jojoprisene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

#4623
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 15:01
Nå må vi straks kutte utenlandskabler og melde oss ut av Acer. En strømpris på 3 øre pr.  kwt i morgen natt er ikke å leve med.

Ja, akkurat nå produserer vi mer enn vi bruker...og vind utgjør MYE. Så nå trenger vi ikke utlandet.

Ser at noen tenker på å sprenge opp utenlandskabelen til Tyskland/Nederland...
Tesla Model Y                         2021-

jlan

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 04. oktober 2022, klokken 15:17
Ja, akkurat nå produserer vi mer enn vi bruker...og vind utgjør MYE. Så nå trenger vi ikke utlandet.
Det er interessant å se hvordan kurvene svinger. I dag har vi hentet mye strøm fra UK og sendt den til bl.a. Danmark.  Du kan ikke vise dette vedlegget.
https://www.statnett.no/for-aktorer-i-kraftbransjen/tall-og-data-fra-kraftsystemet/#import-og-eksport

Ellers er det interessant at Statnett angir kraftsituasjonen i NO2 og NO5 som "stram". I realiteten er det bare i NO1 at situasjonen er "stram". NO5 har bra magasinfylling, og har nesten alltid kraftoverskudd. Og NO2, de har jo  alle utenlandskablene.  :)Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

#4625
Lurer på hvor mye som er humor/ironi og hvor mye som er faktisk mening når vi har hatt ekstreme strømpriser i over ett år og det kommer et lite avvik en dag eller to noen få ganger!

Det ene er misforstått og det andre er naivt!

Det er prissystemet som er dysfunksjonelt. Morgendagens pris på 0,3 øre er et like godt eksempel på svikten. Det er jo ikke fornuftig når pris er under produksjonskostnad...... Da blir det jo umulig å få til noe.

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

#4627
Ang lete etter mer olje og gass.... i NN som følge av de dyre strømprisene.

Kansje det kommer noe om dette temaet på torsdag under fremleggelsen av statsbudsjettet siden denne kom nå? Jeg vet ikke...

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2022/10/04/195875274/ap-topp-skal-vi-bidra-med-energi-til-europa-ma-vi-lete-i-nord


Kopi av hele saken under fra gårsdagens innlegg:

Ap-topp: – Skal vi bidra med energi til Europa, må vi lete i nord


NTB
4. okt. 2022 05:57 – Oppdatert 4. okt. 2022 05:59

Marianne Sivertsen Næss (Ap) var tidligere ordfører i Hammerfest. Nå leder hun Stortingets energi- og miljøkomité, og hun vil lete etter mer olje og gass. Foto: Terje Pedersen / NTB
Marianne Sivertsen Næss (Ap) var tidligere ordfører i Hammerfest. Nå leder hun Stortingets energi- og miljøkomité, og hun vil lete etter mer olje og gass. Foto: Terje Pedersen / NTB Foto: NTB
Aps energitopp på Stortinget har tro på norsk oljeproduksjon etter 2050 og er en helhjertet tilhenger av boring i Barentshavet.
1

Marianne Sivertsen Næss (Ap) fra Hammerfest er leder i Stortingets energi og miljøkomité og hun mener det vil være behov for norsk olje og gass i mange år.

– Jeg tror at olje og gass kommer til å være en del av energimiksen i et 1,5 gradersmål, og at vi også vil bruke det i form av produkter. Det vil være behov for olje og gass også forbi 2050, sier Næss til Aftenposten.

Hun advarer mot å kutte i næringen før alternativene er på plass.

– Hva skjer om man kutter olje og gass og kommer i en situasjon med energimangel? Det har man på mange måter fått demonstrert det siste året: Har vi energimangel, har det stor påvirkning på folks liv, på industri, for arbeidsplasser, for trygghet, sier Næss.

Hun er ikke i tvil om at vi må bore i Barentshavet.

– Helt klart. Man vet at det er i Barentshavet at store deler av de uoppdagede kraftressursene befinner seg. Jeg mener det er helt naturlig at det er her man øker innsatsen og leter mer. Skal vi bidra inn med energi til Europa, må vi lete i nord, for leter vi ikke, gjør vi heller ikke funn. Det er bare når vi gjør funn at vi kan utvikle og eksportere mer, sier Marianne Sivertsen Næss.

hELgenen

Noen har gitt opp å vente på statsbudsjettet og legger inn årene allerede :

https://www.nettavisen.no/nyeheter/stromkrise/tonsberg/lavpriskjede-ma-legge-ned-etter-nesten-40-ar-strom-drivstoff-renter-mat-alt-er-blitt-dyrere/s/5-95-685046

Jeg tror ikke årets statsbudsjett blir en positiv greie for noen - minst av alt for de som allerede betaler mye skatt - de skal vel tappes for ennå mer er jeg redd. De rikeste har jo skjønt hvor det bærer og har forlatt skipet, mens SV prøver å finne ut hvordan man skal få ut penger av dem som allerede har flyttet.

https://e24.no/naeringsliv/i/69jm6O/exit-skatt-sv-oensker-at-de-som-allerede-har-flyttet-ogsaa-skal-rammes


ToWalkOrDrive

Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. oktober 2022, klokken 09:32
Noen har gitt opp å vente på statsbudsjettet og legger inn årene allerede :

https://www.nettavisen.no/nyeheter/stromkrise/tonsberg/lavpriskjede-ma-legge-ned-etter-nesten-40-ar-strom-drivstoff-renter-mat-alt-er-blitt-dyrere/s/5-95-685046

Jeg tror ikke årets statsbudsjett blir en positiv greie for noen - minst av alt for de som allerede betaler mye skatt - de skal vel tappes for ennå mer er jeg redd. De rikeste har jo skjønt hvor det bærer og har forlatt skipet, mens SV prøver å finne ut hvordan man skal få ut penger av dem som allerede har flyttet.

https://e24.no/naeringsliv/i/69jm6O/exit-skatt-sv-oensker-at-de-som-allerede-har-flyttet-ogsaa-skal-rammes

Ja, nå raseres landet. Er og litt rart hvordan Vedum gang på gang har kluss i kalkulatoren:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/76djr8/ut-mot-vedum-vi-har-blitt-lurt-trill-rundt
Fisk skulle bli den nye oljen, men nå raseres hele oppdrettsnæringen. Veldig rart hvorfor de ikke heller kan ta skatt på overskudd.

Og nå er det bestemt at stålverket på Jørpeland bukker under for høye strømpriser.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

SV bør lese lovteksten langt bedre. Det er ikke tillatt etter Grunnloven å gi en lov tilbakevirkende kraft, selv om man prøver så godt man kan å unngå dette, ved å gi loven kraft og på allerede inngåtte avtaler etter datidens regelverk.

Men ikke nytt at de viser forakt for både lover som ikke passer de, eller mennesker de skulle ha noe imot av en eller annen grunn.

Er forsåvidt derfor myndighetene over tid ugyldiggjør offentlige papirer som førerkort, dersom man ikke fornyer disse som kommer som erstatning, med strengere vilkår som og gir kortere "holdbarhet.

En ting er å endre for f.eks. førerkort som tas etter at loven er endret, dog med overgangsordninger for de som allerede er "i utdanningsløpet", men horribelt at de som sagt skal ramme folk som har førerkort etter gamle regler.

Ja, jeg skjønner at det brukes sikkerhet som en årsak, men for det første blir man ikke plutselig dårligere til å føre bil om det ikke skyldes en ulykke eller sykdom, og slike tilfeller har man regler for allerede.

For det andre, lov om tilbakevirkende kraft ble laget for at Stat eller annen myndighet IKKE skulle kunne endre lovene for å tilrøve seg eiendom og eiendeler etter som det passet en grisk makthaver.

Og Grunnloven beskytter seg selv med langt mer intrikate regler for å gjøre faktiske endringer i Grunnloven, så man ikke bare kan stryke eller omgjøre slike regler ettersom det passer sittende myndighet...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: RJK på onsdag 05. oktober 2022, klokken 11:31
SV bør lese lovteksten langt bedre. Det er ikke tillatt etter Grunnloven å gi en lov tilbakevirkende kraft, selv om man prøver så godt man kan å unngå dette, ved å gi loven kraft og på allerede inngåtte avtaler etter datidens regelverk.

En mulig viktig presisering! "Er det fastsatt en lov eller annen bestemmelse som er til gunst for den enkelte berøres ikke det av bestemmelsen."
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på onsdag 05. oktober 2022, klokken 14:33
Sitat fra: RJK på onsdag 05. oktober 2022, klokken 11:31
SV bør lese lovteksten langt bedre. Det er ikke tillatt etter Grunnloven å gi en lov tilbakevirkende kraft, selv om man prøver så godt man kan å unngå dette, ved å gi loven kraft og på allerede inngåtte avtaler etter datidens regelverk.

En mulig viktig presisering! "Er det fastsatt en lov eller annen bestemmelse som er til gunst for den enkelte berøres ikke det av bestemmelsen."
Det er korrekt. Jeg valgte  ikke ta med unntaket, da SV sin intensjon er det motsatte, å være til ugunst for de som blir direkte berørt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway


turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. oktober 2022, klokken 00:38
Dette var jeg ikke klar over. Trist for de det gjelder med nærvarmeanlegg.
Dette viser jo en av svakhetene med strømstøtteordningen.

I stedet for å sette makspris som ville hjulpet alle.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA