Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hemi

så påstanden din er at de som huker inn nettleie gikk i 0 i 2022 når vi er i 2023 og ser på regnskapsåret? siden alt er investert i infrastruktur? eller skal vi si litt mer langsiktig 2030, er alt brukt på utbygging av soner og nett for det bedre her? og 0 tatt i utbytte til andre ? eller satt på bok

Radial

Sitat fra: arthur på tirsdag 27. september 2022, klokken 09:31
Poenget må jo være at støtten skal være såpass lav mht månedlig forbruk at folk skjerper seg, ser verdien i å redusere/spare strøm og iverksetter tiltak. Settes prisen "for lavt" og støtten "for høyt" så vil man snart se at forbruket er tilbake der det var og intet er oppnådd. Har man ikke råd til å betale rundt en krone per kWh alt inkludert for strømmen så er det nok på tide å foreta en aldri så liten selvransakelse mht hvordan man bruker de pengene man tross alt har, får eller tjener!

Nettleien er hva den er, dekker leverandørs faktiske kostnader samt til vedlikehold og utvikling mens strømmen er 90% eid av det offentlige og kommer tilbake til oss. SKjerper vi oss så blir mer kraft tilgjengelig enten til industri eller eksport, begge deler gunstig for et samfunn etter mitt syn.

Men da er vi enige, 70øre makspris (+ nettleie og moms) er en mye bedre løsning enn dagens strømstøtte...som attpåtil gir penger tilbake til enkelte med riktig strømavtale.

Og ett tak på feks 5000kwh.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

arthur

5.000 kWh er alt for høyt, og jeg vil også ha en ordning som gir et incentiv til å bedrive energisparing. En makspris (og ingen minimumspris?) gir ikke et slikt tilstrekkelig incentiv. Ditt forslag vil gi en strømpris totalt sett på et sted mellom "mindre enn nettleien", negativ strømpris har forekommet, og en drøy krone med et for høyt forbruk.

Forøvrig er jeg glad fr at folk flest er så generøse i sine holdninger og nestekjærlighet til våre naboland at vi er villige til å eksportere både olje og gass.  8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hemi


Merce

Sitat fra: arthur på tirsdag 27. september 2022, klokken 10:28
5.000 kWh er alt for høyt, og jeg vil også ha en ordning som gir et incentiv til å bedrive energisparing. En makspris (og ingen minimumspris?) gir ikke et slikt tilstrekkelig incentiv. Ditt forslag vil gi en strømpris totalt sett på et sted mellom "mindre enn nettleien", negativ strømpris har forekommet, og en drøy krone med et for høyt forbruk.

Forøvrig er jeg glad fr at folk flest er så generøse i sine holdninger og nestekjærlighet til våre naboland at vi er villige til å eksportere både olje og gass.  8)

Jeg ser overhodet ingen grunn til at nordmenn skal bli påført denne enorme ulempen og uføre man blir ført ut i utelukkende pga andre lands vanstyre og elendige energipolitikk gjennom lang tid.

arthur

Sitat fra: hemi på tirsdag 27. september 2022, klokken 10:54
hvor stort hus har du arthur? og hvor?

Hvorfor, eller hvordan, er det relevant? Jeg har forøvrig nevnt det mer enn en gang her.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

#4491
Sitat fra: arthur på tirsdag 27. september 2022, klokken 14:26
Sitat fra: hemi på tirsdag 27. september 2022, klokken 10:54
hvor stort hus har du arthur? og hvor?

Hvorfor, eller hvordan, er det relevant? Jeg har forøvrig nevnt det mer enn en gang her.

Hemi  :+1: spør for en venn.  :D Hvor stort hus har du? Jeg har 3 etg på ca 290 kvm og jeg synes jeg bruker alt for mye strøm... men har jo en stor familie i huset....

Har bedt om nye solcellepanel tilbud .... De tilbud jeg fikk for noen mnd siden var alt for dyre...

Har luft/luft varmepumpe og gml vv bereder... den skal nå byttes ut med Enova sponsing.

Electric cars in Norway

#4492
Prøver å lage det innlegget som gjør at vi bikker 301 sider  :police:

Men nå blir det fra vondt til verre...sabotasje!

https://www.france24.com/en/live-news/20220927-sabotage-suspected-after-nord-stream-pipeline-leaks

Electric cars in Norway

#4493
Det er vel fortsatt TSL diskusjonen som har flest sider her inne men kwt kommer rett bak... eller husker jeg feil?

Uansett dødfødt å klare dette alene ... ser det er 15 innlegg pr side i malen... men 300 er nådd... husker en her inne irriterte seg over at vi hadde da ca 160 sider om strøm og det mente han var «bare teit»...

Nå er vi snart dobbelt så mange sider... herlig!

goggo

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 27. september 2022, klokken 15:13
Det er vel fortsatt TSL diskusjonen som har flest sider her inne men kwt kommer rett bak... eller husker jeg feil?

Uansett dødfødt å klare dette alene ... ser det er 15 innlegg pr side i malen... men 300 er nådd... husker en her inne irriterte seg over at vi hadde da ca 160 sider om strøm og det mente han var «bare teit»...

Nå er vi snart dobbelt så mange sider... herlig!

Haha, det er langt igjen til forumrekord.

Det er 5 - FEM - Tesla delforum først i køen, så kommer strømprisene på sjette plass :)

mvh
Hugo

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

ToWalkOrDrive

Ser ut til at gasslekkasjen forårsaker litt ekstra høye strømpriser i morgen, ja...
Vet ikke om dette er til å stole på, men tyder på over 10 kroner per kWh i Italia, før påslag osv.
https://euenergy.live/
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#4496
Goggo :+1: der gav du meg en overraskelse... takk for god informasjon. Egentlig ikke så rart at Tesla diskusjonene  er på topp... jeg ble jo også litt revet med der inne når jeg kjørte Tesla.. enda jeg bare lånte den en tid..fikk jo varmepumpe fadesen i fleisen i tillegg.. da ble det maaaange innlegg om feil på sensor :D

Jeg fikk forøvrig også en annen overraskelse nå nettopp da jeg åpnet min strømside. Det var ikke gode nyheter :-[ 

Jeg ler nå men jeg gråter inni meg...


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 27. september 2022, klokken 15:28
Goggo :+1: der gav du meg en overraskelse... takk for god informasjon.

Jeg fikk forøvrig også en annen overraskelse nå nettopp da jeg åpnet min strømside. Det var ikke gode nyheter :-[

Jeg ler nå men jeg gråter inni meg...

Er det på hytta?
Hvis ikke får du nok litt støtte.

Du kan kanskje snart kjøpe billige solcelleanlegg fra Randaberg kommune ...fra de som bor der...
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

#4498
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 27. september 2022, klokken 15:33
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 27. september 2022, klokken 15:28
Goggo :+1: der gav du meg en overraskelse... takk for god informasjon.

Jeg fikk forøvrig også en annen overraskelse nå nettopp da jeg åpnet min strømside. Det var ikke gode nyheter :-[

Jeg ler nå men jeg gråter inni meg...

Er det på hytta?
Hvis ikke får du nok litt støtte.

Du kan kanskje snart kjøpe billige solcelleanlegg fra Randaberg kommune ...fra de som bor der...

Nope, ikke hytta..vi snakker kåken her ved Oslo. 

Electric cars in Norway

ToWalk.... Var det en spøk det med Randaberg? Jeg tok ikke den...

«du kan kanskje snart kjøpe billige solcelleanlegg fra Randaberg kommune ...fra de som bor der...»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA