Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Merce

#4455
Sitat fra: arthur på søndag 25. september 2022, klokken 15:42

Høy inflasjon er ikke ensbetydende med at verdien på en bolig automatisk går opp, ei heller at din lønn stiger i samme takt. Foreslår at du f.eks tar en kikk på inflasjon, boliglånsrente og verdiutvikling på boliger i perioden 1987 til 1995. I 1987 betalte vi 15.5% rente på boliglånet (førsteprioritet) inflasjonen det året var på 8,7% og verdien på boligen gikk ned rundt 10%. Den utviklingen fortsatt den neste fem årene! Problemet er at så mange her kun har opplevd fremgang, oppgang og bedre tider, trolig på tide med en "wake up call"!

Jeg har ikke sagt noe om verdien på bolig, jeg sa at lånet krymper i takt med inflasjonen, det er et faktum.
Inflasjon = redusert verdi av pengene.

Hvis inflasjonen et år er 10%, får du (i snitt) 10% mindre for pengene dine ved årets slutt enn ved årets start.

Tilsvarende vil verdien på et lån reduseres tilsvarende.

I og med at folk flest har lang nedbetalingstid på lånene sine, vil høy inflasjonen være en gavepakning såfremt løpende renter ikke skaper problemer. Man slipper å betale tilbake store deler av det man engang tok opp i lån.

daktari

Sitat fra: Egil S på søndag 25. september 2022, klokken 16:11
Jeg har fastpris på fjernvarmen min, det er på 170øre nå vinterstid.

Så hvis det er mulig å ha makspris på fjernvarme, hvorfor kan man ikke ha det på vanlig strøm.
Nå er det jo ikke meningen at man skal ha den så lav at folk sløser med strømmen, noe mitt inntrykk er at de færreste egentlig gjør.

Jeg ville heller hatt makspris på 150øre enn denne uoversiktlige strømstøtten som er nå hvor det er helt umulig å finne ut hva strømmen du bruker her og nå egentlig koster.

Det er absolutt mulig, vi hadde regulerte strømpriser frem til 90-tallet. Støre, H og V bare vil ikke gjøre noe med det nå.

https://www.dn.no/magasinet/reportasje/strom/strompriser/energi/energiveteranene-fa-kan-mer-om-norsk-vannkraft-energiloven-og-hvor-det-gikk-galt/2-1-1297973

"Regnet bøttet ned da energiloven ble banket gjennom i Stortinget i 1990. – Hvis det hadde vært et tørkeår, tror jeg den loven hadde blitt skutt ned, sier Erling Diesen, som da var sjef i NVE."
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil S

Sitat fra: hELgenen på søndag 25. september 2022, klokken 17:38
Sitat fra: Egil S på søndag 25. september 2022, klokken 16:06
Var ute å lufta tohjulingen en tur i dag.
Kjørte da forbi to lokale vindmølleparker (20+ møller hvert sted).

Dersom de ikke var på drift er det 2 mulige årsaker :

1. Det blåste ikke nok (må normalt minst 3-5 m/s vind for å produsere)
2. De var ute på revisjon.

Disse møllene får jo penger selv med negative priser - så de går nok der man kan

Det var ikke allverden vind i dag, men noen av de gikk jo så det må ha vært nok.
Når 4-5 av 20+ møller ser ut til å produsere er noe i mitt hode galt.

Ett problem med strøm er jo at det ikke "kan lagres", det vil si at med en gang noen slår på varmen, lader bilen e.l. så må en generator et sted øke produksjonen tilsvarende.

Det kan derfor være at forbruket var for lavt til at disse trengte å gå fordi et annet sted (vannkraft) produserte nok til å ta unna behovet.
I mitt hode burde strømkilder som er avhengig av vær, slik som vindkraft og solkraft alltid levere 100% av det de kan produsere, så regulerer man vannkraften til å ta variasjonen i forbruket.
Ikke at vannkraften leverer det som er mest praktisk/lønnsomt og så leverer vind og sol til å ta variasjonene.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. september 2022, klokken 12:22
Sitat fra: Radial på søndag 25. september 2022, klokken 11:03
Maks-pris 70øre/kWh opp til 5000kwh feks? Og markedspris over dette? Godt intensiv for å ikke sløse ihvertfall...

5000kWh er i så fall ALT for høyt. Maks 1000kWh sommerstid, 2000kWh høst/vår og 3000kWh vinter. Så kan man godt få med hytta innenfor samme kvote. Men det betinger fullpris på alt over disse tersklene.

Det vil nok sette svært god fart i solcellesalget i hvert fall.

Å definere hvor en slik grense skal gå og samtidig håndtere det på en rettferdig måte er ikke lett.

Det er fortsatt en del boliger i dette landet med ganske lite isolasjon i veggene - selvfølgelig burde man investert i mer - men det er ikke alle som har råd til dette av ulike årsaker. Det kan være eldre pensjonister med minstepensjon som sitter igjen i en enslig stor trekkfull bolig med 18 grader og ullpledd. En vet aldri hvorfor ting er som de er - men det kan fort være at selv 5000 kwh ikke rekker i Januar i minus 30. Så kan en ta på seg SV hatten og si: "at når folk bor slik til får de skylde seg selv - vi som bor sentralt i leilighet i Oslo har ikke det problemet - så da finnes det ikke".

Så har du de på Aker brygge som kanskje bruker alle 5000 kwh på spa og alt annet luksus, men sliter å komme over 5000 kwh fordi boligen er så godt isolert.

Her har jeg bare konstruert to eksempler, men det finnes nok faktiske personer der ute som kunne representere begge.
Poenget er å vise at det å definere en kwh grense ikke er rett frem - folk bor ulikt, har ulike forutsetninger osv.
Dette med bostøtte og andre sosiale goder er heller ikke så enkelt å slå i bordet med. Jeg har med selvsyn sett folk som defintivt HAR krav på bostøtte som ikke velger å søke fordi de ikke ønsker å være en byrde eller til bry for noen. Ja - disse menneskene finnes der ute! Min avdøde far gikk f.eks uten jobb og uten offentlige ytelser i ca 10 år fra siste jobb han hadde til han ble pensjonist. Han søkte jo jobber en periode først og fikk noen arbeidsavklaringspenger en periode , men så orket han ikke mer av dette da det føltes umulig å få jobb - så dermed valgte han isteden å leve et enkelt liv med de siste oppsparte midlene han hadde frem til han ble pensjonist - flere år uten at han mottok et rødt øre fra det offentlige.  Hver vinter måtte jeg titt og ofte komme innom med ved for å hjelpe mannen å holde varmen - for fyre med strøm - det var dyrt som han sa der han satt inntullet i ullpledd. Noen vil bare ikke tigge penger de kan ha rett på - og skrur heller igjen alt som kan skrus igjen -  og atter noen tar det til og med så langt at de går i døden før de ber om hjelp fra det offentlige.

Som jeg har nevnt her før - folk er ulike - og folk oppfører seg ulikt og tenker ulikt. Og for noen er det viktigere enn selve livet å kunne klare seg selv. Sosiale ytelser vil aldri treffe 100% - så enkelt er det.  Derfor vil en raus kwh grense kunne være en fin ordning for å hjelpe de som ikke vil krype til det offentlige å be om f.eks bostøtte og andre sosiale ordninger. Men i SV sin verden så finnes vel ikke slike mennesker som ikke vil be om hjelp når de kan ha krav på det? Jeg vet ikke - men jeg vet at slike mennesker finnes og jeg vet at enkelte ikke sitter med en godt isolert bolig og at utgiftene til strøm kan holdes nede ved å holde varmen på rundt 10 grader..
Og jeg synes ikke noe om en slik verden der folk føler de må "selvpine" seg for å holde utgiftene nede - da er det bedre med en raus offentlig ordning for vanlige husholdninger slik at folk - de være seg rike eller fattige - alle føler at de kan klare seg selv i egen bolig.

hELgenen

#4459
Sitat fra: Egil S på søndag 25. september 2022, klokken 18:13
Det kan derfor være at forbruket var for lavt til at disse trengte å gå fordi et annet sted (vannkraft) produserte nok til å ta unna behovet.
I mitt hode burde strømkilder som er avhengig av vær, slik som vindkraft og solkraft alltid levere 100% av det de kan produsere, så regulerer man vannkraften til å ta variasjonen i forbruket.
Ikke at vannkraften leverer det som er mest praktisk/lønnsomt og så leverer vind og sol til å ta variasjonene.

Nei - det finnes ingen annen grunn en revisjoner eller lite vind for at en mølle står. Jeg vet - har anmeldt hundrevis av dem på Nordpool i flere år........
De anmeldes til negative priser (garantert sertifikatpris) og opp til makspris - samme volum helt prisuavhengig...Vindkraften kan jo ikke lagres...

Møllene får altså penger når prisen er negativ - de har prioritet FORAN vannkraft på alle mulige måter.
Men som sagt - de må ha en viss vindstyrke før de kan produsere...

Kan korrigere meg litt her - dersom de anmeldes til nedregulering kan de jo bli aktivert - men da skal normalt vannkraften ha stoppet først. Det finnes et unntak her også - og det er såkalt spesialregulering. Dvs. der TSO (Statnett) pga. ulike begrensinger i nettet ønsker noen konkrete produksjonsenheter skal stå. Det betales da til avtalt pris (ikke sortert etter billigste enhet som er det normale)

Egil S

Sitat fra: hELgenen på søndag 25. september 2022, klokken 18:16
Å definere hvor en slik grense skal gå og samtidig håndtere det på en rettferdig måte er ikke lett.

Det er veldig riktig.
Jeg ligger på 900-1100kwh på sommeren, og sjelden over 2000Kwh på vinteren ca 20.000kw i året.
250kvm bolig fra 2010 med utleiedel og oppvarmet garasje.
Har fjernvarme så jeg har ca 15.000kw i året med det i tillegg.
Så med en grense på 5000kw kunne jeg hatt høyt forbruk og vært langt unna grensen.

En grense på 1000kw på sommeren og 2000kw på vinteren hadde passet meg :) Men andre trenger en mye høyere grense for sitt normale forbruk.

Ser ut som du kjenner produksjonen av vind vann godt, greit å høre at det går foran vannkraften.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Radial

Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. september 2022, klokken 12:22
Sitat fra: Radial på søndag 25. september 2022, klokken 11:03
Maks-pris 70øre/kWh opp til 5000kwh feks? Og markedspris over dette? Godt intensiv for å ikke sløse ihvertfall...

5000kWh er i så fall ALT for høyt. Maks 1000kWh sommerstid, 2000kWh høst/vår og 3000kWh vinter. Så kan man godt få med hytta innenfor samme kvote. Men det betinger fullpris på alt over disse tersklene.

Det vil nok sette svært god fart i solcellesalget i hvert fall.

Tror ikke de med litt dårlig isolert hus/rekkehus og en elbil eller to vil mene det er alt for høyt.
Men de med oppvarmet basseng og varmekabler i oppkjørselen vil trolig ha god grunn til å tenke seg om.

Er forskjell på folks levekår i dette landet 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Merce

Sitat fra: Radial på søndag 25. september 2022, klokken 20:20

Tror ikke de med litt dårlig isolert hus/rekkehus og en elbil eller to vil mene det er alt for høyt.
Men de med oppvarmet basseng og varmekabler i oppkjørselen vil trolig ha god grunn til å tenke seg om.

Er forskjell på folks levekår i dette landet 🙂

Enig!
Veldig lett at folk blir blinde pga egen godhet eller sin egen situasjon..

Electric cars in Norway

Sitat

Tror ikke de med litt dårlig isolert hus/rekkehus og en elbil eller to vil mene det er alt for høyt.


Nettopp, det er det som gjør det så vanskelig å sette en strek for når det koste mer for de over en grense. Den grensen vil uansett være urettferdig... men så er det jo mye her i livet som ikke er rettferdig da...

Vanskelig dette her...

Counterpointer

Sitat fra: Egil S på søndag 25. september 2022, klokken 18:13

Ett problem med strøm er jo at det ikke "kan lagres", det vil si at med en gang noen slår på varmen, lader bilen e.l. så må en generator et sted øke produksjonen tilsvarende.

Det kan derfor være at forbruket var for lavt til at disse trengte å gå fordi et annet sted (vannkraft) produserte nok til å ta unna behovet.
I mitt hode burde strømkilder som er avhengig av vær, slik som vindkraft og solkraft alltid levere 100% av det de kan produsere, så regulerer man vannkraften til å ta variasjonen i forbruket.
Ikke at vannkraften leverer det som er mest praktisk/lønnsomt og så leverer vind og sol til å ta variasjonene.
Strøm kan så absolutt lagres!

Pumpekraft samt diverse andre løsninger med vektsjakter, togløsninger og frihjul.
Lagring av varme i diverse  medier (sand, stein, salt, carbon, metall).

Ekte batterier av megapack type.

Diverse batterier av CO2, flytende metal, rust, flow batterier og så videre.

Strøm kan også lagres som hydrogen og trykkluft.

Alle kan brukes og egner seg til forskjellige omstendigheter.

De varialble kildene sim sol og vind burde gå for fullt til nett og så sekundært til batterier slik at alt ble utnyttet.
Vi er blitt for dårlige til det fordi vi har tilstrekkelig vannkraft til eget bruk og slltid har hatt det ............ før nå

ViktorS

Er det mulig å få satt opp batteripakke hjemme der Jen kan lagre når det er billig og bruke det når prisene er høyere?
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

turfsurf

#4466
Sitat fra: ViktorS på søndag 25. september 2022, klokken 23:51
Er det mulig å få satt opp batteripakke hjemme der Jen kan lagre når det er billig og bruke det når prisene er høyere?
Se på noen av postene til  [mention]elektrolux [/mention] her på forumet så får du svaret på det (ja).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: Merce på søndag 25. september 2022, klokken 20:26
Sitat fra: Radial på søndag 25. september 2022, klokken 20:20

Tror ikke de med litt dårlig isolert hus/rekkehus og en elbil eller to vil mene det er alt for høyt.
Men de med oppvarmet basseng og varmekabler i oppkjørselen vil trolig ha god grunn til å tenke seg om.

Er forskjell på folks levekår i dette landet 🙂

Enig!
Veldig lett at folk blir blinde pga egen godhet eller sin egen situasjon..

Nå hr jo vi nettopp to elbiler og gammel, stor enebolig + leilighet i egen bygning da. 200+50m2 i bygninger opprinnelig bygget år 1900. Men vi har gjort en jobb med etterisolering, vinduer og varmepumpe så forbruket er ikke så galt. Har også solceller men det hjelper fint lite vinterstid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#4468
Sitat fra: ViktorS på søndag 25. september 2022, klokken 23:51
Er det mulig å få satt opp batteripakke hjemme der Jen kan lagre når det er billig og bruke det når prisene er høyere?

Husk at du allerede sannsynligvis har et varmebatteri i form av VVB. Den lagrer 7,5 kWt/100l og trenger kun en timer for å gjøre dette til riktig tid.

Ellers kan du kjøpe slike batterier bl.a her: https://smart-power.no/ og hos oss.

Grafen viser vårt relativt heftige og godt plasserte forbruk på lørdag. I går ble badekaret flittig brukt for første gang på lenge. Strømprisen på oppvarming av vannet igjen var nemlig negativ strømkost og dermed unnet vi oss litt ekstra luksus.

Forbruksoversikten viser estimert faktura inkludert nettleie og mva 850.- til og med 25 september. Dekningsgrad strømstøtte 95,6% og strømkost Kr. 101,47 godt hjulpet av husbatteriet i kombinasjon med strømstøtten. 😀 Utregnet kost i gult er kostnaden min uten strømstøtten, mens samme forbruk feil plassert kunne kostet mye mer. Også viktig å huske er at forbruk når strømprisen er høy gir lav strømstøttedekning. Dekningsgraden er 100% når strømmen koster det samme som strømstøttesatsen. Lavere strømpris gir gevinst, og høyere strømpris egen kostnad. Nettleien kommer alltid i tillegg så reell fortjeneste får en kun når strømprisen er rundt 50 øre under strømstøttesatsen slik som natt til mandag 26 september.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Sitat fra: Merce på søndag 25. september 2022, klokken 18:01
Sitat fra: arthur på søndag 25. september 2022, klokken 15:42

Høy inflasjon er ikke ensbetydende med at verdien på en bolig automatisk går opp, ei heller at din lønn stiger i samme takt. Foreslår at du f.eks tar en kikk på inflasjon, boliglånsrente og verdiutvikling på boliger i perioden 1987 til 1995. I 1987 betalte vi 15.5% rente på boliglånet (førsteprioritet) inflasjonen det året var på 8,7% og verdien på boligen gikk ned rundt 10%. Den utviklingen fortsatt den neste fem årene! Problemet er at så mange her kun har opplevd fremgang, oppgang og bedre tider, trolig på tide med en "wake up call"!

Jeg har ikke sagt noe om verdien på bolig, jeg sa at lånet krymper i takt med inflasjonen, det er et faktum.
Inflasjon = redusert verdi av pengene.

Hvis inflasjonen et år er 10%, får du (i snitt) 10% mindre for pengene dine ved årets slutt enn ved årets start.

Tilsvarende vil verdien på et lån reduseres tilsvarende.

I og med at folk flest har lang nedbetalingstid på lånene sine, vil høy inflasjonen være en gavepakning såfremt løpende renter ikke skaper problemer. Man slipper å betale tilbake store deler av det man engang tok opp i lån.

Tror kanskje (?) at du har glemt starten på vår lille passias:

"Ja nettopp! Med en inflasjon som vi ser nå er det jo nettopp de med lån til over pipa som er vinnerne (såfremt de kan betale rentene..). Gratis penger.."

Jeg forbinder lån over pipa som et lån man har tatt opp for eiendomskjøp, men mulig jeg har misforstått deg i så måte. Det er ingen uenighet om hva som ligger i begrepet inflasjon.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA