Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#4440
Sitat


Men uansett, høy inflasjon er positivt for de med høy gjeld, såfremt de kan betjene rentene. Lånet blir redusert til "ingenting" på få år sammenlignet med hvordan det har vært de siste 20 årene hvor du i praksis har måttet betale tilbake en vesentlig større del av lånet! ;)

Et lån på f eks 6.000.000 NOK vil ca halveres på 6 år ved en årlig inflasjon på 10%..


Det er korrekt beskrevet ovenfor og for å sette et bilde på dette så kjøpte jeg da en splitter ny Mercedes 190 (ja den billigste da  8) ) her i Oslo og hadde den i 2 år og solgte den til samme pris som når jeg kjøpte den...(ja helt likt som med noen elbiler nå om dagen  :+1:  ). Rentene var da ca 14 til 15% eller deromkring... vi snakker åtti tallet her...

Counterpointer

Og i likhet med Frankrike innfører Nederland makspris på strøm.

https://energinytt24.no/2022/09/nederland-innforer-makspris-pa-strom/?fbclid=IwAR2fDvx6YkX4JeWfeD1teV-x4UELXGxgEkBs432mWYKLvjUBo43nydTySNI

Det blir mildt sagt merkelig når både Jonas og Erna sier makspris er umulig (i tillegg til skadelig og ikke fungerende virkemiddel), når store sentraleuropeiske land kan innføre det.

Nederland er jo er av landene som er meget nær til Norge med både gass og strøm.

Argumentene er meget hule, når de ikke vil prøve ut makspris engang, men syk strømpris og en skeiv strømstøtteordning kan gå og gå...........

hELgenen

#4442
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 24. september 2022, klokken 19:38

Høy strømpris trigger bærekraftig forbruk.


Ja -det er korrekt.  Men strøm er jo en vare på lik linje med vann og klær i Norge. Når man har en infrastruktur som i store og det hele baserer seg på at folk skal varme opp sin bolig her i kalde nord med strøm - da blir lave strømpriser en nødvendighet.
Nå er det en viss bevegelse i forbruket og man antar at ca 10% av forbruket vil reagere på ekstremt høye priser.

Det er ikke så ekstremt høyt, så det tyder vel på at strøm er noe folk må ha. Nå har jo folk forlatt hyttene sine og således kanskje tatt vekk forbruket her først - så de 10% kan like gjerne stamme fra denne type forbruk enn ren husholdningsforbruk også.

Når jeg nevner hytter så må jeg også fortelle at det lokale kraftselskapet i mange år - frem til ganske nylig, hadde egne nett tariffer for hyttefolket som var LAVERE enn husholdninger. Begrunnelsen var at man ville gi intensiver til hyttebygging. I mitt hodet og med min tidligere bakgrunn fra et nettselskap så synes jeg det var en underlig vridning der fastboende skulle betale mer for nettet enn hyttefolket. Men nettselskapet var kommunalt eid og da satt det vel mange kremmere i kommunestyret som hadde egne interesse i mer  hyttebygging?  Kommunene har forøvrig gjort mye rart opp gjennom årene. En annen kommune jeg kjenner til delte ut retten til å føre opp hytter på kommunal grunn til en lokal snekker. Det fungerte slik at det var snekkeren som var den man måtte snakke med for å få tildelt retten til å feste en kommunal tomt. Så kom snekkeren med et pristilbud på hytten kunden ønsket å føre opp - og ettersom snekkeren hadde enerett på å bygge så ble prisen deretter.  Ja - den ble gjerne 2 x prisen også dersom man forhørte seg med andre snekkere. Jeg sitter på dokumentasjon av praksisen fra et advokatfirma da en som ville bygge hytte satte seg på bakbeina av den praksisen - og da ble det naturligvis advokatmat. Kommunen var ikke part her - men de følte vel at de måtte rydde opp så de fant en kommunal "erstatningstomt" til snekkeren.  Det er nesten så man detter av stolen når man leser sakspapirene - men slik var det.

Men er det noe sted man kan snakke om overforbruk - så må det være at samfunnet har tillatt at man kan bygge hytter med full bolig standard. Og dette forbruket har da blitt gjort mulig fordi renten har vært lav og penger nesten gratis. Bankene har regelrett søkt etter kunder de kunne dele ut penger til. Jeg vet jo dette selv fordi jeg i denne tiden ble kontaktet av banken og ba meg ta ut noen ekstra millioner i lån. F.eks til å bygge hytte eller kjøpe ny bil som denne kundeveilederen sa til meg. Og det er de som har sagt ja til dette som har tjent penger på det siste 20 år. Så at renten nå snur og noen kanskje taper siste 2-3 års verdistigning - vel det må da være helt ok.

I mine øyne har det vært et ekstremt overforbruk i Norge siste 20-30 år - og alt skyldes lave renter og bankenes iver etter å få større omsetning.  Ideen om å øke lånerammene fra 2.5 til nå 5 år brutto inntekt kom også fra bankene - og politikerne ga etter.
At bankene kanskje må ta noen tap nå er bare rett og rimelig!.

Så økte renter burde være helt innenfor - en må bremse samfunnets, ja hele verdens overforbruk!

MEN - høye kraftpriser kan medføre at vi mister konkurranseevnen opp mot EU og våre naboland. Ikke bare det  - høye, nesten like kraftpriser i EU og Norge - vil treffe norges befolkning mye hardere enn i EU av den enkle grunn at hele vår infrastruktur er bygget på å bruke elektrisitet til oppvarming. Og i Norge er det generelt litt kaldere enn det er i EU

Så rent strategisk er det svært uheldig at vi får likere og likere priser i Norge og EU. Likere rente derimot - det er helt ok!


Electric cars in Norway

Sitat

Det blir mildt sagt merkelig når både Jonas og Erna sier makspris er umulig (i tillegg til skadelig og ikke fungerende virkemiddel), når store sentraleuropeiske land kan innføre det.

Nederland er jo er av landene som er meget nær til Norge med både gass og strøm.

Argumentene er meget hule, når de ikke vil prøve ut makspris engang, men syk strømpris og en skeiv strømstøtteordning kan gå og gå...........

Maxpris er nok ikke den perfekte løsningen... men kansje den kan brukes i perioder her i Norge?  Jeg vet ikke...

Meninger om max-pris er det maaaaange av... og jeg synes de virker fornuftig alle sammen de som mener max pris ikke er fasit svar... men jeg jobber ikke i kraftbransjen...  8) så er jeg vet ikke om de bakenforliggende forholdene her..... heller ...


Kopi og bilde, lenke fra vesntre repr her om dagen i selveste Stavanger aftenblad:

Kopi:

Makspris på strøm er ingen god løsning, da bruker vi bare mer

DEBATT: Vi kan ikke innføre en makspris på strøm, slik Rødt, Frp og KrF nå tar til orde for. Makspris vil forverre situasjonen og vil gjøre at vi bruker mer energi. Når problemet er mangel på energi, er tiltak som øker forbruket en dårlig idé.

Vi må sette folk og mindre bedrifter i stand til å ta kontroll over strømregningene sine. Derfor har vi i Venstre flere ganger tatt til orde for at Enova skal få beskjed av regjeringen at de i en periode skal gi mer støtte til energisparingstiltak for husholdninger og små bedrifter. Klima- og miljøminister Espen Barth Eide kan nærmest «trykke på en knapp» og få dette til å skje. Likevel skjer det lite.

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/dnoX01/makspris-paa-stroem-er-ingen-god-loesning-da-bruker-vi-bare-mer

Radial

#4444
Maks-pris 70øre/kWh opp til 5000kwh feks? Og markedspris over dette? Godt intensiv for å ikke sløse ihvertfall...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Liker ikke å være stavefeil politi (skriver sikkert mye feil selv), men det er ett ord som blir brukt mye her i tråden, og som minst fem debattanter skriver feil:

Insentiv

"Et insentiv er noe som motiverer mennesker til handling. Insentiver kan påvirke adferd og valg gjennom å gjøre et alternativ mer å foretrekke enn et annet."

I motsetning til intensiv, som mange skriver.

Beklager avsporing, men det er gjort i folkeopplysningens interesse.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på søndag 25. september 2022, klokken 11:40
Liker ikke å være stavefeil politi (skriver sikkert mye feil selv), men det er ett ord som blir brukt mye her i tråden, og som minst fem debattanter skriver feil:

Insentiv

"Et insentiv er noe som motiverer mennesker til handling. Insentiver kan påvirke adferd og valg gjennom å gjøre et alternativ mer å foretrekke enn et annet."

I motsetning til intensiv, som mange skriver.

Beklager avsporing, men det er gjort i folkeopplysningens interesse.

Skulle tro jeg er dyslektisk innimellom 😂 var insentiv jeg trodde jeg skrev😆😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

jkirkebo

Sitat fra: Radial på søndag 25. september 2022, klokken 11:03
Maks-pris 70øre/kWh opp til 5000kwh feks? Og markedspris over dette? Godt intensiv for å ikke sløse ihvertfall...

5000kWh er i så fall ALT for høyt. Maks 1000kWh sommerstid, 2000kWh høst/vår og 3000kWh vinter. Så kan man godt få med hytta innenfor samme kvote. Men det betinger fullpris på alt over disse tersklene.

Det vil nok sette svært god fart i solcellesalget i hvert fall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Electric cars in Norway

#4448
Sitat fra: turfsurf på søndag 25. september 2022, klokken 11:40
Liker ikke å være stavefeil politi (skriver sikkert mye feil selv), men det er ett ord som blir brukt mye her i tråden, og som minst fem debattanter skriver feil:

Insentiv

"Et insentiv er noe som motiverer mennesker til handling. Insentiver kan påvirke adferd og valg gjennom å gjøre et alternativ mer å foretrekke enn et annet."

I motsetning til intensiv, som mange skriver.

Beklager avsporing, men det er gjort i folkeopplysningens interesse.

Turfsurf  :+1:  har du ikke hørt om han som tok livet av naboen med et selvmord?   :D

Hehe, eller han som begikk selvmord ved aktiv dødshjelp uten assistanse?


Ja da det nok nå electric!

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. september 2022, klokken 12:22
5000kWh er i så fall ALT for høyt. Maks 1000kWh sommerstid, 2000kWh høst/vår og 3000kWh vinter. Så kan man godt få med hytta innenfor samme kvote. Men det betinger fullpris på alt over disse tersklene.
Bra med differensiering mellom sommer og vinter. Men 1000kWh om sommeren er litt snaut med elbil IMO. Men hadde jeg fått 3000kWh om vinteren hadde jeg blitt ganske happy, selv med fordeling på hytta og hjemme.

Men skal man differensiere synes jeg ikke det er riktig at DINKs og pensjonister får like mange kWh som en familie på fem f.eks. Jeg holder på en grunnmengde pr husholdning + en mengde pr person, sesongjustert. Så (grunnmengde+personer*personmengde)*sesongfaktor.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: Merce på lørdag 24. september 2022, klokken 20:52
Sitat fra: arthur på lørdag 24. september 2022, klokken 20:00
På en bolig du har et lån er den vel kjøpt allerede, verdien går ned, renteutgiftene går opp og sikkerheten for lånet reduseres siden markedsverdien av låneobjektet går ned.  Det igjen kan bety at rentenivået økes ytterligere siden sikkerheten for kreditor reduseres. Inflasjonenen påvirker ikke nødvendigvis marekdsverdien av boligen, denne kan gå ned selv om inflasjonen øker.

Skjønner ikke helt hva du vil frem til her..

Men uansett, høy inflasjon er positivt for de med høy gjeld, såfremt de kan betjene rentene. Lånet blir redusert til "ingenting" på få år sammenlignet med hvordan det har vært de siste 20 årene hvor du i praksis har måttet betale tilbake en vesentlig større del av lånet! ;)

Et lån på f eks 6.000.000 NOK vil ca halveres på 6 år ved en årlig inflasjon på 10%..

Høy inflasjon er ikke ensbetydende med at verdien på en bolig automatisk går opp, ei heller at din lønn stiger i samme takt. Foreslår at du f.eks tar en kikk på inflasjon, boliglånsrente og verdiutvikling på boliger i perioden 1987 til 1995. I 1987 betalte vi 15.5% rente på boliglånet (førsteprioritet) inflasjonen det året var på 8,7% og verdien på boligen gikk ned rundt 10%. Den utviklingen fortsatt den neste fem årene! Problemet er at så mange her kun har opplevd fremgang, oppgang og bedre tider, trolig på tide med en "wake up call"!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Egil S

Var ute å lufta tohjulingen en tur i dag.
Kjørte da forbi to lokale vindmølleparker (20+ møller hvert sted).
En på Bue og en på Undheim (Rogaland).
Noterte meg at ca 50% sto stille, 20% roterte i det jeg vil betegne som normaldrift og 30% roterte ekstremt sakte (under en runde i minuttet).

Dette sammenfalt med tidspunktet det er billigst strøm her i NO2 i dag.

Man skulle vel trodd at disse "grønne" vindmøllene skulle gå for fullt hele tiden, så strupe inn litt på vannkraften for å redusere nedtappingen av reservoarene.

Eller er det ikke god nok butikk å selge vindmøllestrøm til "bare" 300+øre Kw?
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil S

Jeg har fastpris på fjernvarmen min, det er på 170øre nå vinterstid.

Så hvis det er mulig å ha makspris på fjernvarme, hvorfor kan man ikke ha det på vanlig strøm.
Nå er det jo ikke meningen at man skal ha den så lav at folk sløser med strømmen, noe mitt inntrykk er at de færreste egentlig gjør.

Jeg ville heller hatt makspris på 150øre enn denne uoversiktlige strømstøtten som er nå hvor det er helt umulig å finne ut hva strømmen du bruker her og nå egentlig koster.
 
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: Egil S på søndag 25. september 2022, klokken 16:06
Var ute å lufta tohjulingen en tur i dag.
Kjørte da forbi to lokale vindmølleparker (20+ møller hvert sted).

Dersom de ikke var på drift er det 2 mulige årsaker :

1. Det blåste ikke nok (må normalt minst 3-5 m/s vind for å produsere)
2. De var ute på revisjon.

Disse møllene får jo penger selv med negative priser - så de går nok der man kan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA