Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Merce

#4410
Sitat fra: hELgenen på fredag 23. september 2022, klokken 07:11
Hvorfor er folk så redde for at renta skal stige? Det er jo gull for både klima og miljø!!!
Er det ikke akkurat det verden trenger om dagen? Intensiver til å være forsiktig med forbruk?

Jo, så lenge det bare ikke rammer M E G... ;)

Som du er inne på, vi har nå en hel generasjon som ikke har vært med på noe annet enn en evig økonomisk opptur. Selv finanskrisen og pandemien var for de aller fleste kun et lite skuldertrekk.

Nei, det er nok ganske mange som nå virkelig vil måtte ta en realitetsvurdering og se langt etter den livsstilen de har sett for seg.

ToWalkOrDrive

Det morsomme var at Norges Bank i går (under pressekonferansen) sa at de høye strømprisene til bedrifter vil i en viss grad smitte over på prisen på varene de selger, sånn at dette og var med på prognosen om at det også blir renteheving ved neste KORS-vei.
#PengaRennerInn
Tesla Model Y                         2021-

hemi

vi hever prisene p.g.a. strømpris nå, varer er massivt opp, men strømpris er MASSIVT opp.

Counterpointer

Jepp det går så det suser. Staten (bare den, ikke de andre produsentene) tar antagelig inn over 70 milliarder ekstra bare på strøm. Mva, strømavgift og overskudd i egen kraftproduksjon.

At de som leverer ut matkasser med mat som går ut på dato har hatt 104% økning på forespørsel om hjelp er bare et tegn på at vi har det helt supert.
Var på nyhetene i går begge deler.

Noen er jo ikke fornøyd før alle butikker er mørke og den som jobber sitter med ytterklær på og skrur kun på lys hvis det kommer en kunde

De som er litt mer empatiske synes ikke dette er en god utvikling.

Merce

Sitat fra: Counterpointer på fredag 23. september 2022, klokken 18:32
De som er litt mer empatiske synes ikke dette er en god utvikling.

Men bare husk samtidig at dette er en ønsket situasjon fra myndighetenes side.

Det er mulig strømprisen og prisene generelt øker noe mer enn de ønsker, men hovedtrekkene i utviklingen har de lagt opp til selv. Vel vitende (i hvert fall hvis de ville vite)

Og dette er bare forsmaken på det som sminkes som "grønt skifte", noe som er fullstendig urealistisk med den tidshorisont myndighetene virker å ha.

Det er kun en ting som er grunnlaget for velstandsutviklingen i vesten, og det er tilnærmet ubegrenset tilgang på meget billig energi (olje).

Ingen ting vil kunne erstatte og jeg tror ikke folk er klare for den reduksjon i levestandard noe annet vil bety.

Egil S

Nå er vi vel inne i en "perfekt storm" økonomisk sett.
Covid førte til lang leveringstid og økte priser på mange ting, når verden begynte å håpe at nå var to år karantene ferdig så skulle ting tilbake til "normalen" så kom Ukraina.
Dette førte til at ting ikke ble normalt, men at prisene og leveringstider økte ennå mer.

Så blander vi inn et forhastet "grønt skifte" med galopperende energipriser og en energikrise, utsikt til en matkrise og alt stiger til himmels.

"Eneste" sentralbankene kan gjøre er å øke renta for å å stagnere en inflasjon som strengt tatt ikke er skapt av folks uhemmede kjøpekraft, men av en unik global situasjon som fører til en prisstigning på alt uten særlig innvirkning fra husholdningene.

Jeg har jo opplevd renteoppgang før, men den gangen kostet en bolig en brøkdel av det den koster i dag, låneandelen til folk flest er mange ganger høyere enn den gangen.
6% på 1-1,5 millioner for 20 år siden er noe helt annet en 6% på 5-7+ millioner som mange husstander har i lån i dag.
Noen her husker kanskje tidlig 90-tall med 15+% rente, men den gangen kostet et hus gjerne 500.000kr.
Jeg synes oppriktig synd på mange med tanke på det som skjer nå.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Merce

#4416
Sitat fra: Egil S på fredag 23. september 2022, klokken 19:58
Noen her husker kanskje tidlig 90-tall med 15+% rente, men den gangen kostet et hus gjerne 500.000kr.

Ja, og inntil "skatteforliket" i 91 var rentene 100% fradragsberettiget..

Sitat fra: Egil S på fredag 23. september 2022, klokken 19:58
Jeg synes oppriktig synd på mange med tanke på det som skjer nå.

Vel, jeg vet ikke helt om jeg klarer å dele din medfølelse her. Man får som man reder, og sjeldent har vel det ordtaket passet bedre.
Det har ikke manglet på advarsler, men de er det det lett å unngå i gode tider..

Egil S

#4417
Sitat fra: Merce på fredag 23. september 2022, klokken 20:12
Vel, jeg vet ikke helt om jeg klarer å dele din medfølelse her. Man får som man reder, og sjeldent har vel det ordtaket passet bedre.
Det har ikke manglet på advarsler, men de er det det lett å unngå i gode tider..

Jeg kjøpte min første bolig i 2004 til 1,5 millioner, det var den gang "dyrt", bare 4 år tidligere kjøpte kolleger av meg leiligheter i Stavanger sentrum til 600-750.000kr.

I dag er det "egenkapital" og man må ut med mange ganger den prisen, lønningene er til sammenligning ca doblet på samme tiden.

Problemet har vært den enorme prisstigningen på bolig og tilhørende mulighet for lånevekst.
Når jeg kjøpte i 2004 var det vel maks 3 ganger årsinntekt man kunne låne.
Nå er det vel 5 ganger, uten denne hadde nok kanskje prisene vært noe lavere siden folk ikke har fått tilgang til å være med på prisgaloppen.

Så bildet er sammensatt.
Ja, folk har valgt å låne så mye penger, men de har ikke valgt denne prisstigningen på bolig, de har vært tvunget til å handle i det markedet som er.

Så jeg har medfølelse med de som har boliglån, de som har kredittgjeld, forbrukslån, billån og slikt har jeg mindre medfølelse med.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

02jan

Godt poeng med at man kan la seg lure av lav rente vs rente på 90 tallet typisk  11-15 %.
Med dagens boligpriser vs årslønn så husker jeg at vanlig 2 roms (50m2) i 1995/96 i Oslo lå på 500' majorstua og 350-400 sagne-thorshov-vålerenga - dette er leiligheter rundt ring2.

Selv med 50% nedbetalt studielån og 100' i egenkapital var det strenge reger for å låne. Nyutdannet og grei startlønn, måtte jeg vente til prøvetiden 6 mnd med bekreftet 100 % fast, så slapp jeg gjennom og fikk låne 1,5 av årsintekt.

Det var akkurat nok til en 2 roms dødsbo leilighet kjøpt privat (notis i aftenposten) og kontraktskriving på advokatkontor - enkelt og greit. Fikk meg flott leilighet på Kampen.

Det var riktignok 13% i rente, men strøm ? Det var 1/5 del av fellesutgiftene som da lå på rundt 800-1000 i mange år  inmnd ink. Vaktmester, måtte vel vaske trappa i gangen den gangen men det var jo fort gjort.

hva er det nyudannet med fast jobb i Oslo må ut med idag ? Type 550-600 i startlønn og kanskje 300-400 i studielån ? Er vel få byområder som tilbyr 2 roms til 2 ganger årslønn.

Så ja lav rente på lån som idag kan være 4 og 5 gangeren kan svi litt når renten justeres opp.

Mener boligrenten snuste på 9 tallet i 2002/2003.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Merce

#4419
Sitat fra: Egil S på fredag 23. september 2022, klokken 20:57
Så bildet er sammensatt.
Ja, folk har valgt å låne så mye penger, men de har ikke valgt denne prisstigningen på bolig, de har vært tvunget til å handle i det markedet som er.

Så jeg har medfølelse med de som har boliglån, de som har kredittgjeld, forbrukslån, billån og slikt har jeg mindre medfølelse med.

Nei, du må ikke forenkle slik. Ingen har vært tvunget til til noe som helst. Har man synes det har vært dyrt å kjøpe, kunne man leie, enkelt og greit.. 

Man får stå for sine valg (selv om det kan være tøft).

Selv har jeg sett at utviklingen har gått feil vei. Har valgt fastpris på strøm, fastrente, hytte uten strøm (moderne dog!), og ellers veldig lave faste kostnader.

Egil S

Sitat fra: 02jan på fredag 23. september 2022, klokken 21:34
Godt poeng med at man kan la seg lure av lav rente vs rente på 90 tallet typisk  11-15 %.
Med dagens boligpriser vs årslønn så husker jeg at vanlig 2 roms (50m2) i 1995/96 i Oslo lå på 500' majorstua og 350-400 sagne-thorshov-vålerenga - dette er leiligheter rundt ring2.

Selv med 50% nedbetalt studielån og 100' i egenkapital var det strenge reger for å låne. Nyutdannet og grei startlønn, måtte jeg vente til prøvetiden 6 mnd med bekreftet 100 % fast, så slapp jeg gjennom og fikk låne 1,5 av årsintekt.

Det var akkurat nok til en 2 roms dødsbo leilighet kjøpt privat (notis i aftenposten) og kontraktskriving på advokatkontor - enkelt og greit. Fikk meg flott leilighet på Kampen.

Det var riktignok 13% i rente, men strøm ? Det var 1/5 del av fellesutgiftene som da lå på rundt 800-1000 i mange år  inmnd ink. Vaktmester, måtte vel vaske trappa i gangen den gangen men det var jo fort gjort.

hva er det nyudannet med fast jobb i Oslo må ut med idag ? Type 550-600 i startlønn og kanskje 300-400 i studielån ? Er vel få byområder som tilbyr 2 roms til 2 ganger årslønn.

Så ja lav rente på lån som idag kan være 4 og 5 gangeren kan svi litt når renten justeres opp.

Mener boligrenten snuste på 9 tallet i 2002/2003.

Kan nok stemme den rente ja, mener jeg hadde rundt 5% i 2004 var vel rundt 7-8% i finanskrisen i 2008/10 før den begynte å falle.
Jeg var i banken å spurte i 2001 mener jeg, ca25år gammel, ca 300 i inntekt, siden jeg hadde et studielån på 25.000kr og billån på ca70.000kr så kunne jeg få 450.000kr til bolig, det holdt ikke til å kjøpe noe i Stavanger-området det gangen.

Nå ser jeg du er en helt annen plass i landet enn meg, men min søster kjøpte en ca 40kvm leilighet på Majorstuen for et år siden, en litt sliten en som måtte pusses opp litt, den var hun "heldig" å fikk for 4,1 millioner inkludert fellesgjelden, så 8 doblet pris på 25+ år, det er jo ikke ubetydelig.

Er startlønn kommet så høyt som 550-600.000kr nå altså, jaja, de må vel kanskje være såpass for å leve i sentrale strøk.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil S

Sitat fra: Merce på fredag 23. september 2022, klokken 22:03
Sitat fra: Egil S på fredag 23. september 2022, klokken 20:57
Så bildet er sammensatt.
Ja, folk har valgt å låne så mye penger, men de har ikke valgt denne prisstigningen på bolig, de har vært tvunget til å handle i det markedet som er.

Så jeg har medfølelse med de som har boliglån, de som har kredittgjeld, forbrukslån, billån og slikt har jeg mindre medfølelse med.

Nei, du må ikke forenkle slik. Ingen har vært tvunget til til noe som helst. Har man synes det har vært dyrt å kjøpe, kunne man leie, enkelt og greit.. 

Man får stå for sine valg (selv om det kan være tøft).

Selv har jeg sett at utviklingen har gått feil vei. Har valgt fastpris på strøm, fastrente, hytte uten strøm (moderne dog!), og ellers veldig lave faste kostnader.

Er jo greit å ikke være enig i alt, ellers hadde det vært kjedelig :)

Jeg har vel sett noe av det samme, men jeg har funnet ut at jeg tåler å ha flytende rente, spotpris osv. da dynamiske priser historisk lønner seg over tid.

Jeg har derimot klart å motstå fristelsen å kjøpe hytte, feriebolig, båt og slike ting.
Har en veteranbil og en motorsykkel i garasjen, men det er ting som koster meg lite å ha.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Merce

Sitat fra: Egil S på fredag 23. september 2022, klokken 22:18

Kan nok stemme den rente ja, mener jeg hadde rundt 5% i 2004 var vel rundt 7-8% i finanskrisen i 2008/10 før den begynte å falle.
Jeg var i banken å spurte i 2001 mener jeg, ca25år gammel, ca 300 i inntekt, siden jeg hadde et studielån på 25.000kr og billån på ca70.000kr så kunne jeg få 450.000kr til bolig, det holdt ikke til å kjøpe noe i Stavanger-området det gangen.

Nå ser jeg du er en helt annen plass i landet enn meg, men min søster kjøpte en ca 40kvm leilighet på Majorstuen for et år siden, en litt sliten en som måtte pusses opp litt, den var hun "heldig" å fikk for 4,1 millioner inkludert fellesgjelden, så 8 doblet pris på 25+ år, det er jo ikke ubetydelig.

Er startlønn kommet så høyt som 550-600.000kr nå altså, jaja, de må vel kanskje være såpass for å leve i sentrale strøk.

Kjøpte første bolig i 99 til rente på 7,4%, steg deretter til 8,4% i løpet av et par år for så å starte en langvarig nedadgående trend.
Dagens renter, selv med negative fremtidsutsikter medberegnet, er meget lave.

Merce

Sitat fra: Egil S på fredag 23. september 2022, klokken 22:24

Er jo greit å ikke være enig i alt, ellers hadde det vært kjedelig :)

Jeg har vel sett noe av det samme, men jeg har funnet ut at jeg tåler å ha flytende rente, spotpris osv. da dynamiske priser historisk lønner seg over tid.

Jeg har derimot klart å motstå fristelsen å kjøpe hytte, feriebolig, båt og slike ting.
Har en veteranbil og en motorsykkel i garasjen, men det er ting som koster meg lite å ha.

For andre er forutsigbarhet verdt mer...... ;)

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA