Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 22. september 2022, klokken 17:21
Sitat fra: filtvet på torsdag 22. september 2022, klokken 09:08
Hvor er alle de som mente at elbil alltid kommer til å være billigere å kjøre enn "fossilbiler"? De som mente at strømprisen aldri kommer over 6,- pr kwt.....

Kommer til å beholde den gamle bensinbilen så lenge det går.
Så klima betyr intet i forhold til din lommebok?

Jeg er lite opptatt av klima - men ekstremt opptatt av miljø. Jeg mener klimasaken hadde løst seg selv om folk var litt mer opptatt av miljø.
Isteden har vi fått en ny fokus der klima trumfer miljø. Jeg kjører naturligvis elbil og vil fortsette med det inntil jeg ligger 2 meter under torva - men jeg mener det er godt for miljøet også om folk tar vare på sin gamle bensinbil. Bynære strøk sikrer god luftkvalitet med restriksjoner på alle biler - så her er det lite konflikt fremover. Det er mer konflikt i vente når folk ønsker å elektrifisere alt i samfunnet og er villige til å ofte alt av natur for å få det til. Videre ønsker det offentlige ikke å satse så stort på Enøk, men man satser mer på å elektrifisere oljeplattformer, båter osv..Enova gir jo ut penger for at folk skal gå over til elektrisitet.

Bygger vi et samfunn der alt skal elektrifiseres så må mye natur ødelegges - og dersom vi heller ikke gidder å ofre en tanke på Enøk så går dette galt avsted. Derfor synes jeg det er helt ok at noen "bremser" litt og bruker opp sin bensinbil først.
Noen store grep for klima i verden kan man uansett ikke gjøre i Norge - men vi har en unik natur og fauna som mange politikere vil ofre - og er den borte - vel da får man den aldri tilbake. Og når vårt bidrag til verden for å redde klimaet uansett blir smått - så synes jeg fokus burde være å ta vare på det miljøet og naturen vi har i Norge først - så får klima komme i andre rekke.



DagfinnN

Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. september 2022, klokken 17:53
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 22. september 2022, klokken 17:21
Sitat fra: filtvet på torsdag 22. september 2022, klokken 09:08
Hvor er alle de som mente at elbil alltid kommer til å være billigere å kjøre enn "fossilbiler"? De som mente at strømprisen aldri kommer over 6,- pr kwt.....

Kommer til å beholde den gamle bensinbilen så lenge det går.
Så klima betyr intet i forhold til din lommebok?

Jeg er lite opptatt av klima - men ekstremt opptatt av miljø. Jeg mener klimasaken hadde løst seg selv om folk var litt mer opptatt av miljø.
Isteden har vi fått en ny fokus der klima trumfer miljø. Jeg kjører naturligvis elbil og vil fortsette med det inntil jeg ligger 2 meter under torva - men jeg mener det er godt for miljøet også om folk tar vare på sin gamle bensinbil. Bynære strøk sikrer god luftkvalitet med restriksjoner på alle biler - så her er det lite konflikt fremover. Det er mer konflikt i vente når folk ønsker å elektrifisere alt i samfunnet og er villige til å ofte alt av natur for å få det til. Videre ønsker det offentlige ikke å satse så stort på Enøk, men man satser mer på å elektrifisere oljeplattformer, båter osv..Enova gir jo ut penger for at folk skal gå over til elektrisitet.

Bygger vi et samfunn der alt skal elektrifiseres så må mye natur ødelegges - og dersom vi heller ikke gidder å ofre en tanke på Enøk så går dette galt avsted. Derfor synes jeg det er helt ok at noen "bremser" litt og bruker opp sin bensinbil først.
Noen store grep for klima i verden kan man uansett ikke gjøre i Norge - men vi har en unik natur og fauna som mange politikere vil ofre - og er den borte - vel da får man den aldri tilbake. Og når vårt bidrag til verden for å redde klimaet uansett blir smått - så synes jeg fokus burde være å ta vare på det miljøet og naturen vi har i Norge først - så får klima komme i andre rekke.
Tydeligvis mange som ikke forstår at tar vi ikke vare på klima blir det ingen natur å redde.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Egil S

Sitat fra: Ferry på torsdag 22. september 2022, klokken 17:24
Om du kjøpte en i3 for ett år siden, så har den økt i verdi til nå.

Jeg kjøpte en i3s ny for snart to år siden, kjørt den kun 15.000km pga covid, skal selge den nå og ser at jeg kan legge den ut for nesten det jeg betalte for den.
Blir iallfall et veldig billig bilhold siste to årene.

Nybilen får jeg før nyttår, det er 50.000kr "spart" på momsen, så jeg forventer vel å tape relativt lite på den også når jeg selger den om 2-3 år.
Veldig uvant da jeg har vært vant til å ha verditap på 75-150.000kr i året på tidligere fossilbiler.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 22. september 2022, klokken 18:21
Tydeligvis mange som ikke forstår at tar vi ikke vare på klima blir det ingen natur å redde.

https://www.fn.no/tema/klima-og-miljoe/regnskog

https://miljostatus.miljodirektoratet.no/tema/klima/skog-og-klima/

Tar vi ikke vare på naturen så går det ikke så bra med klimaet heller...

Jeg mener Norges beste bidrag i klimakampen er å ta vare på naturen vi har og redusere forbruket.

geear

Sitat fra: Egil S på torsdag 22. september 2022, klokken 19:01
Sitat fra: Ferry på torsdag 22. september 2022, klokken 17:24
Om du kjøpte en i3 for ett år siden, så har den økt i verdi til nå.

Jeg kjøpte en i3s ny for snart to år siden, kjørt den kun 15.000km pga covid, skal selge den nå og ser at jeg kan legge den ut for nesten det jeg betalte for den.
Blir iallfall et veldig billig bilhold siste to årene.

Nybilen får jeg før nyttår, det er 50.000kr "spart" på momsen, så jeg forventer vel å tape relativt lite på den også når jeg selger den om 2-3 år.
Veldig uvant da jeg har vært vant til å ha verditap på 75-150.000kr i året på tidligere fossilbiler.
Dette har vi andre prøvd å formidle til alle trege elbilkjøpere i mange år allerede...  ;D i stedet for å omfavne det (og faktisk innse at det finnes en del positive sider med elbiler) har mange fossilbilforkjempere kommet med et evig gnål om subsidier osv, og det eneste vi oppnår er at alle må betale mer, og etterstreberne som er tregest til å ta innover seg endringene er de som kommer dårligst ut av det, og ender opp med å betale mest...

vinterdekk

#4400
Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. september 2022, klokken 19:15
Tar vi ikke vare på naturen så går det ikke så bra med klimaet heller...

Jeg mener Norges beste bidrag i klimakampen er å ta vare på naturen vi har og redusere forbruket.

Om vi raserer naturen så vil kommende generasjoner bebreide oss. Om vi lar være å investere i fornybar energi og grønne industriarbeidsplasser så vil kommende generasjoner bebreide oss. Klimaendringene har en destabiliserende effekt på samfunnet så vi er helt nødt til å bevare og investere nå.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Counterpointer

#4401
Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. september 2022, klokken 19:15
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 22. september 2022, klokken 18:21
Tydeligvis mange som ikke forstår at tar vi ikke vare på klima blir det ingen natur å redde.

https://www.fn.no/tema/klima-og-miljoe/regnskog

https://miljostatus.miljodirektoratet.no/tema/klima/skog-og-klima/

Tar vi ikke vare på naturen så går det ikke så bra med klimaet heller...

Jeg mener Norges beste bidrag i klimakampen er å ta vare på naturen vi har og redusere forbruket.
Dette er en feilsluttning begge deler. Både naturen og klimaet vil fortsette, det er oss homo Sapiens som vil slite med å tilpasse oss til det klimaet det blir og sånn naturen vil være.

Vi er pokka nødt til å tenke på begge deler, vi må ha et klima vi kan leve i og en natur som fungerer.

Forøvrig mener jeg det er mye en kan gjøre for både klima og natur.

Hvorfor ikke slutte å kaste bort energi? Dvs slutte med krypto, ikke elektrifisere sokkel, massiv Enøk overalt osv
Og hvorfor ikke si at ALLE nye hytter skal være offgrid og det blir satsing fra Enova på å gjøre om mest mulig av nåværende til plushytter!

Hvorfor ikke satse på energiproduksjon og lagring i stor stil, nå som vi har enorme inntekter på gass og olje? Da tenker jeg på alt fra oppgradering av vannkraft og pumpekraft til fusjonkraftverk, SMR, geokraft til massevis av lagring i skalerbare lager.

Hvorfor ikke beskytte naturen slik at det ovenstående ikke tar for mye plass og er skjemmende.

turfsurf

Sitat fra: geear på torsdag 22. september 2022, klokken 17:01
Dette blir for enkelt. Om det er fasadeendring eller ei kommer helt an på hvor du holder til. Lokal regulering gjelder (reguleringsplan hvis retulert område, ellers kommuneplan), og at det uansett er innafor frittstående under 0,5 meter tviler jeg også på, LNF krever normalt søknad for omtrent alt.
Jada, jeg snakker om normalen. Masser av områder med særskilte reguleringer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. september 2022, klokken 21:51
Hvorfor ikke slutte å kaste bort energi? Dvs slutte med krypto, ikke elektrifisere sokkel, massiv Enøk overalt osv
Og hvorfor ikke si at ALLE nye hytter skal være offgrid og det blir satsing fra Enova på å gjøre om mest mulig av nåværende til plushytter!

Hvorfor ikke satse på energiproduksjon og lagring i stor stil, nå som vi har enorme inntekter på gass og olje? Da tenker jeg på alt fra oppgradering av vannkraft og pumpekraft til fusjonkraftverk, SMR, geokraft til massevis av lagring i skalerbare lager.

Hvorfor ikke beskytte naturen slik at det ovenstående ikke tar for mye plass og er skjemmende.
Det går ikke, da stiger renta.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

#4404
Sitat fra: turfsurf på torsdag 22. september 2022, klokken 22:04
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 22. september 2022, klokken 21:51
Hvorfor ikke slutte å kaste bort energi? Dvs slutte med krypto, ikke elektrifisere sokkel, massiv Enøk overalt osv
Og hvorfor ikke si at ALLE nye hytter skal være offgrid og det blir satsing fra Enova på å gjøre om mest mulig av nåværende til plushytter!

Hvorfor ikke satse på energiproduksjon og lagring i stor stil, nå som vi har enorme inntekter på gass og olje? Da tenker jeg på alt fra oppgradering av vannkraft og pumpekraft til fusjonkraftverk, SMR, geokraft til massevis av lagring i skalerbare lager.

Hvorfor ikke beskytte naturen slik at det ovenstående ikke tar for mye plass og er skjemmende.
Det går ikke, da stiger renta.
Det gjør den jo uansett

Akkurat nå er det kanskje noen folk som skulle ønske at vi hadde Stoltenberg til å lede rentemøtet..........

En god del av det ovenstående kan kjøpes utenfor Norge

Edit; samt at tidshorisont strekker seg langt fremover

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på torsdag 22. september 2022, klokken 21:55
Sitat fra: geear på torsdag 22. september 2022, klokken 17:01
Dette blir for enkelt. Om det er fasadeendring eller ei kommer helt an på hvor du holder til. Lokal regulering gjelder (reguleringsplan hvis retulert område, ellers kommuneplan), og at det uansett er innafor frittstående under 0,5 meter tviler jeg også på, LNF krever normalt søknad for omtrent alt.
Jada, jeg snakker om normalen. Masser av områder med særskilte reguleringer.

Ja det stemmer...Leste om en som hadde montert solcelleanlegg på taket sitt men kommunen godkjente det ikke.... Det er myyye regler ute i kommunene.... Særskilte ordninger...

hELgenen

Hvorfor er folk så redde for at renta skal stige? Det er jo gull for både klima og miljø!!!
Er det ikke akkurat det verden trenger om dagen? Intensiver til å være forsiktig med forbruk?

Dagens generasjon har jo null anelse om hva penger koster. Folk har løpt til banken og fått nesten gratis penger.
Noen har investert i sekundærboliger som de leier ut til de som dessverre ikke har klart å være med på festen.
Atter andre har hoppet på boligmarkedet rett etter videregående og skaffet seg sin første bolig før 20 års alder.
Bankene har kastet penger etter folk - eiendomsutviklere har stått i andre enden og tatt imot overfloden som bankene har dyttet ut.
Det har vært en kamp om eiendom som kan utvikles og prisene har rast oppover til nivåer man aldri før har sett.
Og miljø og natur har måttet vike for nye tomter til bolig og hytter.

Det er jo denne ville veksten som mer eller mindre er årsaken til klimautfordringene!

Har også med selvsyn sett hva pengene som er dyttet inn i f.eks hyttemarkedet har gjort med naturen - mange har gått helt bananas og nærmest heiet frem en utvikling der det å sprenge bort blåmerkede turstier har blitt fremstilt som vekst og en ønsket utvikling. Grunneiere og eiendomsutviklere har nærmest jublet og gnidd seg i hendene for hver kraftsalve som er sprengt.

Stigende rente kan være løsningen på å bremse denne utviklingen. Men det ønsker ikke dagens regjering. De vil beskytte drømmen om fortsatt vekst. De vil isteden satse på å bygge vindmøller i utmark nå som hyttemarkedet bremser. Så nedbyggingen av naturen kan fortsette. Det er jo dette som er realiteten. En kan skjule seg bak klima argumentene, men den virkelige løsningen på klima ville jo være å bremse forbruksveksten. Her kan høy rente spille en viktig rolle for hele verden idet den virker nedkjølende på økonomien.
Om verdensøkonomien får en nedtur så vil dette har langt større effekt på klimaet enn en massiv utbygging av fornybar energi
Løsningen for klimaet kan jo nettopp ligge i en få en nedkjøling av forbruksveksten og at man isteden fokuser på tiltak som reduserer eget klimaavtrykk. Og i det ligger mindre forbruk samt energiøkonomiseringstiltak.

Og går energiforbruket ned - vel så går også strømprisen ned og behovet for å bygge ut blir mindre.
Erna ønsket sin tid å "få utløst potensialet" som lå i å bygge ut mer fornybart i Norge ved å koble flere kabler til EU.
Der var tanken at man skulle bygge seg ut av en klimakrise ved å satse på en konvertering fra fossilt til fornybart ved massiv utbygging av norsk natur som skulle konverteres til elektrisitet og så dyttes ned til forbrukere i EU.

Men klima svaret kan like gjerne være å få redusert forbruket gjennom f.eks økte renter slik at vi slipper å drive rovdrift på naturen.
Og en annen effektiv løsning som ikke vil gi massiv nedbygging av Norge ville være kjernekraft - en løsning dagens regjering bare avviser totalt.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 23. september 2022, klokken 06:54
Sitat fra: turfsurf på torsdag 22. september 2022, klokken 21:55
Sitat fra: geear på torsdag 22. september 2022, klokken 17:01
Dette blir for enkelt. Om det er fasadeendring eller ei kommer helt an på hvor du holder til. Lokal regulering gjelder (reguleringsplan hvis retulert område, ellers kommuneplan), og at det uansett er innafor frittstående under 0,5 meter tviler jeg også på, LNF krever normalt søknad for omtrent alt.
Jada, jeg snakker om normalen. Masser av områder med særskilte reguleringer.

Ja det stemmer...Leste om en som hadde montert solcelleanlegg på taket sitt men kommunen godkjente det ikke.... Det er myyye regler ute i kommunene.... Særskilte ordninger...

Og her burde regjeringen komme lovreguleringer som gjør det enklere for boligeiere å investere i f.eks solceller.
I egen kommune elsker de gebyrer og skal jeg dunke opp solceller på taket så er forventet gebyr til kommunen 30.000 NOK
Da sier det seg selv at terskelen for å gjøre tiltak er høy.

geear

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 23. september 2022, klokken 06:54
Ja det stemmer...Leste om en som hadde montert solcelleanlegg på taket sitt men kommunen godkjente det ikke.... Det er myyye regler ute i kommunene.... Særskilte ordninger...
Sikkert han på Eiganes i Stavanger, det er en del av "trehusbyen", og der er det helt spesielle krav (selv om det er bygget utrolig mye forferdelig ræl der på 70 og 80-tallet). Det er litt ekstraordinært, men det finnes mange andre steder som også krever søknad for solceller, og det kommer altså helt an på reguleringsplaner og individuell tolkning av PBL.

elektrolux

Fergus Twait på Eiganes fikk nå lov å flytte solkraftverket sitt fra sydvendt tak til nordvendt tak som ikke vender ut mot gate.  ::)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA