Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. september 2022, klokken 11:54
Hvem gidder vel stå på å jobbe når man er i ferd med å nærme seg 50% i skatt på alt hva man tjener.
Hva marginalskatten er tør jeg nesten ikke tenke på - men å stå på litt ekstra om dagen er jo null verdt
for en som allerede skattes høyt.  Det er nesten slik at en føler på en ekstremisme fra dagens regjering om dagen på å "ta de rike" og bruke pengene på å tenne på skogen og fjellet at en blir helt matt!

Marginalskatten min er rett under 50% og jeg jobber en god del overtid. All overtid "koster" dermed 50% i skatt, men den er jo ganske godt betalt i utgangspunktet så for meg er det helt klart verdt det.

Norge er på ingen måte verst i klassen mhp. marginalbeskatning. Sverige ligger f.eks godt over oss. De har gått litt ned nå, men var tidligere over 60%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Loff på tirsdag 20. september 2022, klokken 10:24
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. september 2022, klokken 09:03
Ved er veldig vanskelig for de fattige - nå koster det 8 kroner per kg, eller 3,33 kroner per liter om du vil (bjørkeved på ObsBygg) - 120 kroner for 36liters sekk (15kg).

Har du litt tid og tiltak kan du få deg ved gratis eller tilnærma gratis. Jobbar sjølv i byggebransjen og avkapp, paller og anna reint treverk som går rett i ovnen, eventuelt etter å ha delt det opp i passe lengder, er det ingen som vil ha så vi betaler for å levere det på gjenbruksstasjonen. Har du lyst på "ekte" ved gror jo landet igjen og dei fleste grunneigarar eg kjenner blir over seg av glede om nokon vil rydde og lage seg ved.

Sjølv bor eg på gard og får all ved eg vil ha frå foreldra mine som driv, men før bodde eg lenger unna og da fyra eg med strø, paller og anna gratis treverk som eg kappa opp sjølv med mi elektriske motorsag.

Å kjøpe ved på butikken er dyrt, men på ingen måte einaste alternativ..

Nei, det er for så vidt sant det. Har blitt uhorvelig med lass til dynga for min del, men da er det gjerne planker med maling, lakk og sopp. Men har jo mulighet til å hugge litt selv et par plasser. Har brent litt innendørs-panel, men ble jo veldig varmt...er vel en del som har advart mot pipebrann. Har nå skaffet ny ovn og der må en vel og passe på så ikke glasset blir tilsotet...på den annen side så beholdes mer av varmen i ovnen/huset, sånn at pipen ikke blir så varm.

Har jo både bra gjerdings/kapp-sag og motorsag, så for min del bør det ikke være et problem. Men mange av dagens unge...de vet ikke opp ned på en motorsag...kanskje en del grunneiere burde annonsert med "selvkapp" i områder hvor det er vanskelig å komme til med maskiner/biler...ikke alltid så lett for byas'er å banke på hos folk og spør om å få kappe trær....kjenner at det ville satt langt inne selv...
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. september 2022, klokken 12:30
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. september 2022, klokken 11:54
Hvem gidder vel stå på å jobbe når man er i ferd med å nærme seg 50% i skatt på alt hva man tjener.
Hva marginalskatten er tør jeg nesten ikke tenke på - men å stå på litt ekstra om dagen er jo null verdt
for en som allerede skattes høyt.  Det er nesten slik at en føler på en ekstremisme fra dagens regjering om dagen på å "ta de rike" og bruke pengene på å tenne på skogen og fjellet at en blir helt matt!

Marginalskatten min er rett under 50% og jeg jobber en god del overtid. All overtid "koster" dermed 50% i skatt, men den er jo ganske godt betalt i utgangspunktet så for meg er det helt klart verdt det.

Norge er på ingen måte verst i klassen mhp. marginalbeskatning. Sverige ligger f.eks godt over oss. De har gått litt ned nå, men var tidligere over 60%.

Skattekortet vil ofte trekke mer enn det du egentlig skal betale, sånn at du vanligvis vil få penger tilbake ved skatteoppgjøret. Det er bare å glede seg til neste års statsbudsjett - DA skal du virkelig tas....det kommer til å bli stygt. Akkurat nå har de ikke fått somlet seg til å reversere skatteletter, men det har de varslet skal skje til gangs for 2023. Dagens satser:
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 20. september 2022, klokken 09:45
Ja, "på seg selv kjenner en andre", på godt og vondt. Det er få rundt meg, i "min" bransje, med under millionen, så veldig mange i distriktet her har solide lønninger - og det er ikke så veldig hensiktsmessig at det er disse (oss) som sponses av Stavanger Kommune. Vi trenger det ikke og har nok heller ikke de riktige insentivene til å faktisk redusere forbruket. Godt å høre at det er delvis behøvsprøvd!

Tja, en jeg kjenner, som tjener godt, og bruker lite penger, har endelig tatt tak og kjøpt seg varmepumpe. Han har bare aldri giddet å bry seg med strømregninger og den slags. Tviler på at han løper rundt i huset og skal ha alt varmere nå. De er bare to stk i en svær enebolig fra 70-tallet med masse panelovner. Han har ikke brydd seg med å justere temperaturen ned i dyre perioder. Blir interessant å høre hvordan hans strømforbruk blir de neste månedene sammenlignet med fjoråret (hvis temperaturen blir lik). Litt gøy hvis en får slike folk til å redusere strømforbruket og, og da mest med tanke på år 2025 og utover, hvor prognosen viser et strømunderskudd i Norge...og da importerer en strømpriser nesten uansett hvordan en vrir og vender på det...i hvert fall den delen som importeres.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Det blir interessant å se hva Stortinget beslutter på fredag??

Det kom 94 forslag på «krisemøtet» om strøm nå på mandag og ingenting ble vedtatt ........

«At møtet i det hele tatt kom i stand, virker mest å være et resultat av tilfeldigheter. 3. august hadde Høyres Nikolai Astrup et utspill i Klassekampen. Desken i avisa spisset det kløktig, slik: «Tror markedet vil løse det». Hensikten bak utspillet var at Astrup ikke ville endre at strøm selges på en kraftbørs, eller innføre makspris. Dette er politikk som har flertall på Stortinget, også etter mandagens møte.

Oppslaget førte likevel raskt til en strøm av meldinger i sosiale medier. Folk stilte spørsmål ved om Høyre skjønte alvoret i situasjonen. En striglet Høyre-profil som tror på markedet, mens raseriet vokser i deler av befolkningen?

Høyre luktet trøbbel.

Allerede samme kveld rykket Erna Solberg ut i VG. Partiet, som til da hadde avvist tanken om et hastemøte om strøm på Stortinget, hadde snudd. Solberg hadde også to krav: 90 prosent dekning av strømregningen for husholdningene på pris over 70 øre per kWt, og strømstøtte til næringslivet.

Begge deler var i stor grad kvittert ut før mandagens hastemøte om strøm i Stortinget. Dermed ble møtet en ren oppvisning i de ulike partienes velkjente standpunkter i strømsaken.

Møtet var i realiteten tømt for innhold.»

https://www.dagbladet.no/meninger/vil-han-lose-stromgaten/77210191

Og i etterkant av Stortinget sin behandling får vi den berømte energikommisjonen den 01.10 (sa energiministeren i Dagsrevyen i går, selv om kommisjonen har siste frist til 15.12-22)

Kortversjonen av mandatet er;
«Mandat
Energikommisjonen skal kartlegge energibehovene og foreslå økt energiproduksjon, med mål om at Norge fortsatt skal ha overskuddsproduksjon av kraft og at rikelig tilgang på fornybar kraft fortsatt skal være et konkurransefortrinn for norsk industri.»

Full tekst i link

https://energikommisjon.no/mandat/

Burde stått noe om Enova der for det er virkelig et stort behov for revisjon i den etaten. De gir jo ikke ut pengene de tar inn i avgift og støtteregimet er jo sykt hullete og ulogisk.

02jan

Jeg har skrevet om dette tidligere i tråd (2021), men siden jeg ikke har fått noen forklaring på hvorfor det er smart å selge ut overskudd 0-utslipp energi til «lav pris» type vår/sommer. 

Så tar jeg opp det jeg så for meg kunne være «ny» industri for Norge neste generasjon.

IEA har nylig etterlyst at verden må bidra til å øke produksjon av stål og hydrogen basert på 0 utslipp energi for å nå viktige klimamål.
F.eks Av de 1500 mill.tonn stål som produseres idag er det kun 1.mill tonn på lavutslipp, verden må opp i minst 100 mill t, for å gi effekt.

https://e24.no/olje-og-energi/i/RG99m5/iea-sjefen-etterlyser-raskere-omstilling-verden-har-aldri-vaert-vitne-til-en-slik-energikrise

Kan det tenkes at industri med norsk vannkraft kan ha noe for seg i framtiden ? Eller skal man i framtiden etablere industri og importere energi med en mix av fornybar og ikke fornybar til en høyere pris ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

arthur

Nå har jeg endelig fått fasiten, med vennlig hilsen Listhaug; Utenlandskablene har medført økt eksport av strøm på 45% og strømprisene med 25%. Selv har hun løst problemet med å selge sin elbil (alt for mye styr og planlegging) og kjøpe en fossilbil med en v-8 motor på 600hk, unnskyld 580, som hun stolt viser frem mens hun klager over bensinprisene som er "et ran"!

Utenlandskablene har alle andre enn FrP skyld i selv om hennes forgjengere (energiminister Tord Lien ) gikk inn for utenlandskabler i posisjon med begrunnelse; avgjørende for "det grønne skifte".

Forøvig har jeg sans for SV's forslag til strømstøtte, men innser at noen sikkert (?) kan finne en enslig minstepensjonist som bor i et trekkfullt hus på 500 kvadratmeter i et av norges kaldeste områder som vil slite økonomisk i vinter selv etter strømstøtte og bostøtte samt sosialhjelp. Kanskje vedkommende kan få hjelp til å finne en annen, bedre og mere velegnet bolig for seg i en slik situasjon?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hemi

hva med noen i eldre hus i bygde norge som har minstelønn og arvet gård, som måtte selge verdier/alt mulig i forbindelse med arveavgift og verdisetting, og tjener til sammen 30-35.000 utbetalt i mnd han og fruen?

det er nå dyrere for de å leie ut rom, enn det de klarer få inn per døgn, og de har ikke råd til å fyre alle byggene, så må la de fryse/råtne i vinter.

er du SV stortingspolitiker med pendlerbolig arthur?


det er ikke vanskelig å finne andre eksempler enn minstepensjonister,  men når vi finner eksempler, og masse av de, er du jo aldri fornøyd, litt ala vedum... "nei du må finne den andre snittfamilien med høy inntekt langt over snittet"

arthur

Arveavgift? Nei, den er avskaffet for lengst i Norge. Arvet en gård, stakkars folk som arver, og har ingen inntekt av gården? Eksemplene blir bare stadig mer søkte her på forumet!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hemi

noop, går ikke å drive lønnsomt, og det var arveavgift inntil ganske nylig, er ikke 10 år siden engang.

maskinene på gården måtte  som sagt selges unna for å dekke staten sin andel, ikke at det dekket alt eller haddede store verdiene.

hvordan løser du situasjonen? hvorfor mener du dette ikke dette reelt?  mange små gårdseiendommer i gokk er verdt fint lite. 

aner ikke hva slags verden eller sosial setting du lever i, men du tror jo ikke på noe fra virkeligheten.

THE

Min gamle mor bor i enebolig (barndomshjemmet mitt), hun er minstepensjonist, og huset var nedbetalt før min lavtlønte og uføretrygdede far døde. Huset ble bygd på 70-tallet, og ligger i et relativt stort tettsted i Gudbrandsdalen. Hun har ikke bruk for et så stort hus, men problemet er at det er lave priser på gamle eneboliger i området sammenlignet med de relativt nye leilighetene som er til salgs. Hvis hun selger huset og kjøper leilighet betyr det at hun må ta opp en god del i lån, noe hun ikke kan/vil som minstepensjonist på 70 år. Da må hun fortsette å bo i stor enebolig, som heldigvis har nye vinduer/dører for noen få år siden, og som også er etterisolert en del. I tillegg leier hun ut en leilighet i kjelleren, så hun klarer seg. Og ja, hun fyrer med ved, både oppsagede paller og diverse trevirke som hun får rundt om, og med kjøpt bjørkeved.

Andre eldre er kanskje ikke så heldige at de har leieinntekter, og i tillegg sitter med enda eldre hus som de rett og slett ikke har råd til å flytte fra av diverse årsaker. De må bare takle det som SV, og de andre partiene kaster til dem av offentlige almisser i form av "strømstøtte".

Srømstøtten er jo en falitterklæring. Det var greit med ei støtteordning som et kortsiktig og midlertidig tiltak i påvente av varige løsninger på de løpske strømprisene, men at vi fremdeles diskuterer stadig nye endringer i støtte betyr egentlig bare at regjeringen er totalt handlingslammet og ute av stand til å finne en løsning på problemet.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: arthur på tirsdag 20. september 2022, klokken 18:25
Nå har jeg endelig fått fasiten, med vennlig hilsen Listhaug; Utenlandskablene har medført økt eksport av strøm på 45% og strømprisene med 25%. Selv har hun løst problemet med å selge sin elbil (alt for mye styr og planlegging) og kjøpe en fossilbil med en v-8 motor på 600hk, unnskyld 580, som hun stolt viser frem mens hun klager over bensinprisene som er "et ran"!


Det som skremmer folk om dagen er jo prisnivået. Og det skremmer faktisk hele kraftbransjen også!

Nivået kan tilskrives Putin og galloperende gasspriser - det er det egentlig ingen diskusjon omkring.
Vel noen prøver men jeg orker ikke bruke tid på slikt tull. Det er fakta og ferdig med det!

Det andre, som er det mest interessante her, er hvor effektiv prissmitten faktisk er når vi nå har fått inn 2 nye utenlandskabler.
Og hvor lite eller mye som skal til for å få frem prissmitten. Når krigen en gang er over og ting blir "normalt" igjen så er det jo hva som skjer videre da som er interessant her. Hvor står vi da - hvor konkurransedyktig er Norge mhp energipriser i en slik setting?

Og på dette området er det litt skremmende trender ute å går nå. Vi ser f.eks at Sverige Syd som historisk ALLTID har hatt høyere priser enn Sør Norge - har fått lavere priser enn Sør Norge.
Dette er også fakta informasjon som ikke kan bestrides - det er blitt slik. Hvor lenge vil det så vedvare er det store spørsmålet.
Blir det permanent slik?

Det er dette norske politikere må undersøke og få svar på - fordi dersom vi blir utkonkurrert på energipriser - vel så går det rett og slett til he...vete med landet over tid.  Ikke gjør det saken bedre at alle husholdninger i Norge er vesentlig mer avhengig av elektrisitet enn alle land i hele Europa.

Noen andre fakta opplysninger kan være på sin plass. Når man åpner opp for mer eksport OG import muligheter gjennom nye kabelforbindelser - så øker det fleksibiliteten mhp. disponeringen av vannet. Dersom værmodellene sier at det ofte blåser mye om vinteren og høsten på kontinentet - vel så kan man jo anta at en i Norge kan spare mer vann en tidligere i disse periodene og heller importere fra overskuddet av vindkraft nede fra kontinentet. En ser jo at iblant genereres det jo store mengder vindkraft som da dyttes nordover. Hva betyr dette for modellene som skal hjelpe til for å disponere korrekt? Jo - som nevnt - det gir ØKT fleksibilitet. Man kan altså gå inn i høsten med kanskje noe lavere magasin enn hva som tidligere var normalt. Rett og slett fordi man kan kjøpe  mer billig kraft fra kontinentet i perioder.  Så modellene gir signal om å tappe litt ekstra ned gjennom sommeren. Man er altså villig til å ta litt større risiko enn tidligere mhp. magasinfylling.

For hver cm man graver seg ned i magasinet - jo dyrere blir det å produsere på vannet som er der. Men dette er jo helt ok fordi man nå har fått en sterkere knytning til et marked som er villig til å betale mer enn hva man historisk sett har gjort tidligere i Norge.
Så en helt naturlig konsekvens at sterkere kobling til kontinentet blir da at magasinene kan kjøres lengre ned enn før - og at prisene blir høyere enn før. Så hvor sterk er egentlig denne priskoblingen mot kontinentet?

Jo - med marginalprising skal det faktisk ikke så mye til før det skjer.  Jeg skal ikke komme med en fasit med 2 streker under her - men om en f.eks har effekt kapasitet mot et høyprismarked på ca 10-15% av total effekt eller mer i et område - så kan man lett koble prisene mellom disse to områdene.

Det er jo den høyeste omsatte effekten som definerer prisen - og dersom en hele tiden må bruke av den siste 10% resten av den tilgjengelige effekten for å dekke etterspørselen - vel så blir det nok fort nær felles pris mellom to områder.

Så ved å åpne opp for økt effekt kobling mellom Norge og EU/England - så har man også fått 2 effekter.
Det ene er sterk prissmitte - det andre er mulighet for aktørene å kjøre magasinene lengre ned. Og som en naturlig konsekvens blir kraftprisen høyere.  Og dersom man i tillegg gir fra seg muligheten til å ta kontroll over ønsket flyt - så lar man markedet definere prisen 100% - hvilket er et uttalt EU mål i seg selv inntil EU fikk for mye møllers tran av Putin.

Det som gjør saken verre for Norge nå er jo at vi ikke kan være sikre på at EU vil dytte noe kraft nordover - de tar jo nå større andel av den kraften selv enn hva man kunne forvente fordi man har et underskudd på energi der nede etter at man har klart å skrote både kjernekraft,kullkraft og gud vet hva i bytte mot lovnader om russisk gass. Når historien om vår tid skal skrives vil denne ageringen trolig bli fremstilt som noe av det dummeste noen har gjort i moderne tid.  Og det er disse som har spilt bort gård og grunn i bytte mot lovnader om russisk gass mange norske politikere og andre vil prøve å hjelpe. I potten ligger en potensiell kirkegård av småbedrifter som kanskje ikke har livets rett. Og det man høyner potten med i dette spillet er å legge frem Norges skoger,fjell og fjorder.

Det er bare trist og atter trist lesning om dagen. Støre HAR mulighet til å smelle til med en ENØK kampanje av en annen verden og redde mye urørt natur. Men da må han svelge høyere rente. Og med tanke på hvor mye folk har levd på lånte penger i mange år - så er det neimen ikke mye forlangt at man lar miljøet stå foran bankenes drøm om økt forbruk og avanse. Har dere sett at bankene nå driver å kjører kampanje for å få folk til å spare energi? Dette er et ledd for bankene å prøve å redde seg selv..for er det noe de er redd for er det jo om folk de har gitt lån til ikke klarer å betjene den....og jeg vil jo nesten tro at noen av dem har dyttet penger på folk som fulle sjømenn.

daktari

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. september 2022, klokken 11:54
Sitat fra: arthur på tirsdag 20. september 2022, klokken 09:02
Valget er vanskelig mht om man skal velge klima, arbeidsplasser, naturinngrep eller (høye) strømpriser, og noen velger da å se at arbeidsplassene etableres i andre land, at strømprisen forblir høy, men at det ikke foretass inngrep i naturen, lokaldemokratiet har talt;

https://www.dn.no/kommentar/klima/klima-og-miljo/vindkraft/et-enkelt-trilemma-har-satt-oss-i-et-vanskelig-dilemma/2-1-1302555

Kunne du klippe ut litt fra denne - den er bak betalingsmur...

Generelt mener jeg det finnes et godt alternativ til det regjeringen ønsker  - og det er Enøk - masse mer Enøk tiltak.

Det vil gi mindre press på å bygge ned natur. Eneste "ulempen" er at det kan virke rentedrivende da man faktisk
må bruke penger på det fra staten sin side. Og når det gjelder å bruke penger som KAN gi rentedrivende
effekt så har jo regjering tatt på seg noen merkelige briller som prioriterer dette FORAN alt annet.
Så løsningen for dem er jo å ta fra de "rike" og heller bruke pengene som kommer derfra. Men det er ikke slik at "rike" mennesker alltid er de som står for masse sløsing og bruker masse på seg selv - det er en fullstendig kortslutning. De virkelig rike, slik som Støre, betaler jo småpenger i skatt i forhold til høytlønnende vanlige lønnsmottagere.

Men jeg synes ærlig talt at det må være verdt å bruke masse offentlige penger på ENØK tiltak og at disse pengene bør hentes fra de pengene som renner inn til Oljefondet om dagen.

Og jeg hadde aller helst sett at slik støtte skulle gå til ALLE hus,hytter osv som finnes i landet.
Jeg eier jo ikke noe annet enn et lite hus og vil ikke tjene noe på det personlig (har har gjort alt jeg kan for å spare allerede), men det vil skåne mye natur fra å bli rasert - og DET ville jeg satt umåtelig pris på.

Men dersom jeg skal skattes ihjel for å beskytte de som har lånt og brukt penger,fått skattefradrag osv - så blir det en så ekstrem urettferdighet i det at jeg nesten ikke ser poenget med å jobbe lengre. Og ekstremt ille
blir det dersom pengene som dras inn på høy skatt dyttes videre til å bygge ned natur......

Hvem gidder vel stå på å jobbe når man er i ferd med å nærme seg 50% i skatt på alt hva man tjener.
Hva marginalskatten er tør jeg nesten ikke tenke på - men å stå på litt ekstra om dagen er jo null verdt
for en som allerede skattes høyt.  Det er nesten slik at en føler på en ekstremisme fra dagens regjering om dagen på å "ta de rike" og bruke pengene på å tenne på skogen og fjellet at en blir helt matt!
Anne Rokkan peker på NVE-Lunds trilemma. Du kan ikke få både lavere pris, mye kraft og bevare naturen. Velg kun to. Så trekkes frem et fremtidig kraftunderskudd som gjør at vi må importere dyrt fra europa - eller bygge ut mer kraft i Norge.
Dessverre nevnes ikke at man kunne droppet å sende vannkraft til oljeplattformer som allerede har egne gasskraftverk og er selvforsynt.

NVE er videre veldig bekymret for fremtidens kraftunderskudd men har skylapper på for problemene til Nord-Pools algoritme og prissmitten som er uhørt. Vi har faktisk ikke kraftunderskudd nå. Mye lobby for å bygge mer kraft om dagen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

NordPool har fått snakke seg varme om kraftunderskudd og hvor godt markedet fungerer. Men i mine øyne er algoritmen til Nord-Pool en snodig sak? én algoritme (er den åpen tilgjengelig?) bestemmer prisene for all strømmen, uansett hva den koster å produsere og hva som var minste salgspris. Hvordan ville verdens børser sett ut med en slik algoritme? journalisten stiller ikke vanskelige spørsmål men oppsumerer høflig og enkelt det nordpool vil fortelle. (markedet funker og vi må bygge fler vindmøller)
https://www.nrk.no/norge/slik-bestemmes-stromprisen-pa-kraftborsen-nord-pool-1.16102384
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

Sitat fra: hemi på tirsdag 20. september 2022, klokken 18:45
noop, går ikke å drive lønnsomt, og det var arveavgift inntil ganske nylig, er ikke 10 år siden engang.

maskinene på gården måtte  som sagt selges unna for å dekke staten sin andel, ikke at det dekket alt eller haddede store verdiene.

hvordan løser du situasjonen? hvorfor mener du dette ikke dette reelt?  mange små gårdseiendommer i gokk er verdt fint lite. 

aner ikke hva slags verden eller sosial setting du lever i, men du tror jo ikke på noe fra virkeligheten.

Jeg lever i 2022, ikke 2010, eller 1990, og arveavgiften er avskaffet. Arveavgiften på et gårsdbruk med den verdisettelsen denne har var nok ikke allverdens heller med mindre gården var mye verdt og da var vel det å arve noe som er/var mye verdt ikke et problem som skal utløse sosialhjelp, eller? Når selv det å arve noe skal fremstå som et problem, ja da gidder ikke jeg videre diskusjon!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA