Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. september 2022, klokken 11:18
Svært mange bedrifter er nemlig i dag nødt for å ta utbytte for å betale formueskatten på arbeidende kapital

Bedriften tar ikke utbytte, men eieren av bedriften gjør det. Greit å se/skjønne forskjellen.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Egil S på fredag 16. september 2022, klokken 13:51
Sitat fra: elektrolux på fredag 16. september 2022, klokken 07:28
Har "bommet" på nettleien 3 måneder på rad og er nå solid innafor 15 kW grensen for september. Siden "skaden" har skjedd tidlig i måneden er det bare å kjøre på resten av måneden. Legg merke til overforbruket 2. sep som medfører null insentiver til å jevne ut forbruket resten av måneden.

Må dele gårdagens strømforbrukskurve. Den er rett og slett vakker, godt hjulpet av husbatteriet på 20 kWt. Resultatet er en negativ kostnad på kr 3,14 (grønn) regnet ut fra foreløpig strømsnittpris mens et jevnt forbruk uten strømstøtten ville kostet kr 80,80 (blått) Den gule rubrikken viser egen kost uten strømstøtten og indikerer at daglig besparelse på 20 kr er realistisk med et slikt forbruksmønster.

Det hele blir en slags pyramidespill. Vi som raskt tilpasser oss kan høste store gevinster på andres bekostning, mens fordelene forsvinner når "alle" utnytter de varierende strømprisene og strømstøtten. I mitt hode er det helt feil at de som ikke har midler/kompetanse/tid til slik forbruksplanlegging skal sponse strømnerder som meg. Strømmen burde hatt en statlig tilbyder og en lik pris til alle.

Jeg fikk min strømregning fra Lyse nå, 1100Kw/h, 2600kr etter støtte (ca 6000 før inkl nettleie 5-10Kw), i tillegg har jeg 926kw/h i fjernvarme, ca 1300kr (5550kr før fratrekk for pristak).

4000kr i "energi" i august måned er mye, men at det potensielt kunne vært 11.500kr er sinnsykt.
Hva blir det til vinteren når strømforbruket stiger til rundt 2000Kw/h og fjernvarmen ligger på 1800+Kw/h i måneden.
Er vel bare å forvente regninger på 8000+ i måneden i vinter, at det uten støtte kunne havne på 25.000kr er jo absurd og en månedslønn for mange.

Men, du nevner batteribank og jeg var på siden din å så litt, men ingen priser på slike systemer.
Har tenkt litt på solceller og en batteribank, samt at min Skoda Enyaq som kommer neste måned er V2H kompatibel så kunne jeg nok klart å holde forbruket fra nettet lavt og i de billige periodene ved å investere litt.
Kan gjerne ta en batteri prat på privat melding.

Ja, da skjønner du hvordan hytte-eierne har det....3250,- for 555kWh...en varm august-måned...Tenke seg til når det er -3 grader...blir billigere å reise til syden enn å være på hytta i vinterferien, om prisene holder seg.
Tesla Model Y                         2021-

Egil S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. september 2022, klokken 14:03
Ja, da skjønner du hvordan hytte-eierne har det....3250,- for 555kWh...en varm august-måned...Tenke seg til når det er -3 grader...blir billigere å reise til syden enn å være på hytta i vinterferien, om prisene holder seg.

Jeg er ikke av de som sitter og godter meg over at hytteeiere og millionærer får høye strømregninger.
Svært mange hytter i Norge er arvet og har gått i familier i generasjoner, noen har kjøpt ut andre familiemedlemmer, andre har kanskje brukt av arv/utkjøp til å kjøpe en egen hytte, det er ikke "rikfolk" alle sammen.
Ikke bryr jeg meg om at "rikfolk" i Holmenkollåsen med varmekabler i gårdsrommet får strømstøtte heller.
Jeg er en av de som mener at strøm er en grunnleggende tjeneste som skal være billig for alle og støtter en makspris på strøm istedenfor en hinsides komplisert støtteordning.

I motsetning til mine besteforeldre har jeg ikke en 3000 liters oljetank i hagen og sentralfyring.
Jeg har heller ikke ildsted som mine foreldre hadde i sitt hus.
Jeg sitter som resultat av en villet Norsk politikk de siste 30 årene der vi skal bruke ren norsk vannkraft.
Jeg har ikke alternativ oppvarming i mitt hus, jeg og mange andre er 100% avhenging av strøm, slik politikerene har villet i 30 år.
At de har latt situasjonen bli som den er, er et svik mot det norske folk og bedrifter.

Man kan diskutere frem og tilbake hvem sin skyld dette er, om det er de blå eller de rødgrønne, Acer og utenlandskabler, gjort er gjort.
Den gjengen som nå er valgt inn ser dessverre ikke ut til å forstå, eller være villig til å løse problemet til det beste for landets befolkning og bedrifter.
Dette fordi de er opphengt i at bare de som "trenger det" skal ha støtte og de som er over gjennomsnittet bemidlet ikke skal få noen støtte.
At Ola og Kari Nordmann skal ha null oversikt over energikostnadene i vinter og risikerer å måtte velge mellom å fryse, spise eller betale husleien fordi "van der-ettellerannet" i Holmenkollåsen skal svi for å ha på varmekablene i gårdsplassen eller fordi han har hytte på Beitostølen er bare for dumt.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hELgenen

Sitat fra: Egil S på fredag 16. september 2022, klokken 14:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. september 2022, klokken 14:03
Ja, da skjønner du hvordan hytte-eierne har det....3250,- for 555kWh...en varm august-måned...Tenke seg til når det er -3 grader...blir billigere å reise til syden enn å være på hytta i vinterferien, om prisene holder seg.

Jeg er ikke av de som sitter og godter meg over at hytteeiere og millionærer får høye strømregninger.
Svært mange hytter i Norge er arvet og har gått i familier i generasjoner, noen har kjøpt ut andre familiemedlemmer, andre har kanskje brukt av arv/utkjøp til å kjøpe en egen hytte, det er ikke "rikfolk" alle sammen.
Ikke bryr jeg meg om at "rikfolk" i Holmenkollåsen med varmekabler i gårdsrommet får strømstøtte heller.
Jeg er en av de som mener at strøm er en grunnleggende tjeneste som skal være billig for alle og støtter en makspris på strøm istedenfor en hinsides komplisert støtteordning.

I motsetning til mine besteforeldre har jeg ikke en 3000 liters oljetank i hagen og sentralfyring.
Jeg har heller ikke ildsted som mine foreldre hadde i sitt hus.
Jeg sitter som resultat av en villet Norsk politikk de siste 30 årene der vi skal bruke ren norsk vannkraft.
Jeg har ikke alternativ oppvarming i mitt hus, jeg og mange andre er 100% avhenging av strøm, slik politikerene har villet i 30 år.
At de har latt situasjonen bli som den er, er et svik mot det norske folk og bedrifter.

Man kan diskutere frem og tilbake hvem sin skyld dette er, om det er de blå eller de rødgrønne, Acer og utenlandskabler, gjort er gjort.
Den gjengen som nå er valgt inn ser dessverre ikke ut til å forstå, eller være villig til å løse problemet til det beste for landets befolkning og bedrifter.
Dette fordi de er opphengt i at bare de som "trenger det" skal ha støtte og de som er over gjennomsnittet bemidlet ikke skal få noen støtte.
At Ola og Kari Nordmann skal ha null oversikt over energikostnadene i vinter og risikerer å måtte velge mellom å fryse, spise eller betale husleien fordi "van der-ettellerannet" i Holmenkollåsen skal svi for å ha på varmekablene i gårdsplassen eller fordi han har hytte på Beitostølen er bare for dumt.

Kunne ikke sagt det bedre.
Dagens regjering har skylapper produsert i Russland.

Jeg er også helt sikker på at den strømpakken som nå er kommet for bedriftene ikke rekker til å stoppe
et lite ras av konkurser i løpet av det kommende året.

Staten er ikke et egnet organ for å klare å smøre hele samfunnet via støtte slik at alt kan fungere effektivt.
Historien viser at der man får for stor statlig styring går det til he...vete - og der man ikke har noen statlig styring går det også til he..vete..

Vi er for alle praktiske formål på randen av kommunisme om dagen. Fasiten ser man overalt i media der alle snakker om støttepakker. Det er blitt slik i dette landet at alle skal gå på ulike pakker og hva vi får eller ikke får bestemmes av et sett med mennesker rundt et bord i maktens korridorer. Samfunnet er for komplisert og menneskene,bedriftene osv er så forskjellige at det hele er dømt til å mislykkes. Noen vil bukke under og avisene vil nok skrive side opp og side ned om ulike tilfeller som faller utenfor det kommende året.



elektrolux

Sitat fra: Egil S på fredag 16. september 2022, klokken 13:51
Men, du nevner batteribank og jeg var på siden din å så litt, men ingen priser på slike systemer.

Du finner alt her.

https://www.elbilhjelpen.no/utstyr-for-energistyring
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

filtvet

I Russland har de flat skatt på 14% så det kan vel neppe kalles kommunisme? Der er det mulig å bli rik på en vanlig jobb ennå.

Her går vi mot eu-kommunisme. Og "stem på oss" så fortsetter strømstøtten.....

elektrolux

Sitat fra: arthur på fredag 16. september 2022, klokken 13:55
Sitat fra: elektrolux på fredag 16. september 2022, klokken 11:18
Svært mange bedrifter er nemlig i dag nødt for å ta utbytte for å betale formueskatten på arbeidende kapital

Bedriften tar ikke utbytte, men eieren av bedriften gjør det. Greit å se/skjønne forskjellen.

Som bedriftseier kjenner jeg til det, men med det sagt så eier ofte bedriftseierne store aksjeposter og når bedriften er over en viss størrelse må den derfor ta utbytte for å betale denne (særnorske) skatten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

02jan

Hvor kommer disse sosialkontor/støtte pengene ifra ? Er det fra oss selv ?

Hvis vi bruker 90% av energien som produseres (vann og elvekraft) og eksporterer 10-15 % ut av landet både til lav pris (nor norge - sverige og sørnorge i våres) , så er det også tap av effekt i kablene + investering og vedlikehold av utenlandskablene.
I tillegg har jeg forstått at det er kun 50 % av fortjenesten som går tilbake til Norge ?

Så hvis alle skal ha strømstøtte alle kraftprodusenter skal lønne sine adminopogaver og utbytte til eiere samt alle ressursene som går med tim å klekke ut og administrere strømstøtteordninger. Alle ressursene som går med på å søke om strømstøtte.

Ja hvor skal disse kostnadene hentes ifra ?  Er med en flau smak å måtte motta strømstøtte for å klare å ha varme i hjemmet.

Kort sagt det enkle er gjort komplisert - vann i magasin, produksjon av strøm og levere dette ut stikkontakt via strøm måler. Betale for hver kwt forbrukt pr. Mnd.


(Har med vilje ikke tatt opp utfordringene-tap av fremtidige inntekter for nye bedrifter ,industri etc for kommende generasjoner).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

arthur

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. september 2022, klokken 15:30
Sitat fra: arthur på fredag 16. september 2022, klokken 13:55
Sitat fra: elektrolux på fredag 16. september 2022, klokken 11:18
Svært mange bedrifter er nemlig i dag nødt for å ta utbytte for å betale formueskatten på arbeidende kapital

Bedriften tar ikke utbytte, men eieren av bedriften gjør det. Greit å se/skjønne forskjellen.

Som bedriftseier kjenner jeg til det, men med det sagt så eier ofte bedriftseierne store aksjeposter og når bedriften er over en viss størrelse må den derfor ta utbytte for å betale denne (særnorske) skatten.

Jeg kom med en, etter min mening, nokså viktig presisering for det er mange som faktisk tror at det du skrev er riktig hvilket det jo så absolutt ikke er. Nå er jeg (heller ikke) helt ukjent med å ha eierskap i et selskap, og heller ikke ukjent med at den verdi som legges til grunn for beregning av formuesskatten ikke alltid fullt ut reflekterer de faktiske verdiene (slakteverdien) av selskapet. 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: 02jan på fredag 16. september 2022, klokken 16:39
Hvis vi bruker 90% av energien som produseres (vann og elvekraft) og eksporterer 10-15 % ut av landet både til lav pris (nor norge - sverige og sørnorge i våres) , så er det også tap av effekt i kablene + investering og vedlikehold av utenlandskablene.

Kort sagt det enkle er gjort komplisert - vann i magasin, produksjon av strøm og levere dette ut stikkontakt via strøm måler. Betale for hver kwt forbrukt pr. Mnd.


Jeg ser litt annerledes på dette siden forbruket i kraftkrevende industri, datasentre og oljebransjen årlig utgjør rundt 60 TWh (økende til 73 TWH i følge beregninger fra NVE), og det aller meste av dette er forbruk av strøm til å "foredle" råvarer stort sett importert fra utlandet (alumina spesielt som jo heller ikke er en råvare, men et steg på veien med utgansgpunkt bauxite)) og selges til utlandet i form av halvfabrikata, eller for oljeindustriens del stort sett snakk om å pumpe opp noe som gir oss inntekter i år som er like store som hele stasbudsjettet! Det aller meste av dette forbruket anser jeg som eksport og ikke innenlandsk forbruk da produktene ikke brukes, eller kan brukes innenlands.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: Egil S på fredag 16. september 2022, klokken 14:28
Jeg er en av de som mener at strøm er en grunnleggende tjeneste som skal være billig for alle og støtter en makspris på strøm istedenfor en hinsides komplisert støtteordning.
Vi er en god del som mener dette, men vi har ikke flertall, og det ser ikke ut som vi får det heller.

Det er forståelig at det er kraftig kritikk av regjeringen, men det virker som det er en stor gruppe som tror det ville vært annerledes med borgerlig regjering. Det er det ingen grunn til å tro. De støtter ACER, de støtter utenlandskabler, de vil være «solidariske» med Europa og eneste de vil er å ha strømstøtteordning. Coronapakkene de lagde var medvirkende til inflasjon og utrolig skjev fordeling da også.

Counterpointer

Sitat fra: DagfinnN på fredag 16. september 2022, klokken 11:34
Sitat fra: elektrolux på fredag 16. september 2022, klokken 11:18
Feil.

10: Hvordan tenker regjeringen at utbytteforbudet og formueskatten skal kombineres?

Svært mange bedrifter er nemlig i dag nødt for å ta utbytte for å betale formueskatten på arbeidende kapital.
At eiere skal betale formueskatt på arbeidende kapital er noe av det aller dummeste som finnes i det norske skattesystemet. Der har du et meget godt poeng.
Men selv om Solberg satt i 8 år ble intet gjort med det.
"SSB-forskere har også sett på hvor mye ulike grupper betaler i inntekts-, formues- og selskapsskatt per 1000-lapp de tjente i 2018:

De som var blant de 90-99 prosent rikeste betalte 330 kroner av denne i skatt.
Den rikeste prosenten betalte 220 kroner.
Den rikeste promillen betalte mellom 90 og 170 kroner.

Med andre ord: De rikeste betaler langt mindre andel skatt av sine inntekter enn det folk med vanlige inntekter gjør. De aller rikeste, som Røkke, også aller minst, omtrent 11 prosent av inntekten sin."

Counterpointer

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. september 2022, klokken 07:28
I mitt hode er det helt feil at de som ikke har midler/kompetanse/tid til slik forbruksplanlegging skal sponse strømnerder som meg. Strømmen burde hatt en statlig tilbyder og en lik pris til alle.
Word

02jan

Sitat fra: arthur på fredag 16. september 2022, klokken 21:14
Sitat fra: 02jan på fredag 16. september 2022, klokken 16:39
Hvis vi bruker 90% av energien som produseres (vann og elvekraft) og eksporterer 10-15 % ut av landet både til lav pris (nor norge - sverige og sørnorge i våres) , så er det også tap av effekt i kablene + investering og vedlikehold av utenlandskablene.

Kort sagt det enkle er gjort komplisert - vann i magasin, produksjon av strøm og levere dette ut stikkontakt via strøm måler. Betale for hver kwt forbrukt pr. Mnd.


Jeg ser litt annerledes på dette siden forbruket i kraftkrevende industri, datasentre og oljebransjen årlig utgjør rundt 60 TWh (økende til 73 TWH i følge beregninger fra NVE), og det aller meste av dette er forbruk av strøm til å "foredle" råvarer stort sett importert fra utlandet (alumina spesielt som jo heller ikke er en råvare, men et steg på veien med utgansgpunkt bauxite)) og selges til utlandet i form av halvfabrikata, eller for oljeindustriens del stort sett snakk om å pumpe opp noe som gir oss inntekter i år som er like store som hele stasbudsjettet! Det aller meste av dette forbruket anser jeg som eksport og ikke innenlandsk forbruk da produktene ikke brukes, eller kan brukes innenlands.


Ja industri innenlands er en stor del av 90% forbruket. Produksjon for export gir sannsynligvis arbeidsplasser og inntekt og da med hjelp av strøm som energi.
Akurat aliminium produksjon har tidligere vært  utkonkurrert pga høye kostnader i Norge  og utflagget til lavkost land med neppe arbeidtakersrettigheter som i Skandinavia og hvor vannkraftstrøm ble byttet ut med olje.

Uten å være spåmann , så kan jeg gjette meg til at i framtidig industri vil det være en fordel om produksjonen var «grønn» f.eks vannkaft og at energien var rimelig for industri og husholdning.

Nå har flertallet i Norge ønsket kontinentale like høye priser, ikke så nøye om produksjonen innenlands er deklarert med 0 co2 vs xxx gram co2 fra kull.

Vi bor kanskje i verdenes kaldeste land i den frie verden og husholdningen bruker 80% av energi til oppvarming samtidig har vi investert en betydelig andel/formue for å ekstra isolerende og forsterkede bygninger  for kulde og snø vs områder hvor dette ikke er nødvendig.
Har liten tro på at støtteordninger vil kunne bære seg fremover og må forholde meg til at kostnaden med oppvarming vil være 3 gangeren av normalen og at generelt varer og tjenester, som klarer å konkurrere med utlandet vil gå vesentlig opp.

Nyter å kjøre VY tog frem og tilbake til jobb til 2021 pris, satser på at de har sikret fastprisavtale noen år frem.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Egil S

Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. september 2022, klokken 21:37
Sitat fra: Egil S på fredag 16. september 2022, klokken 14:28
Jeg er en av de som mener at strøm er en grunnleggende tjeneste som skal være billig for alle og støtter en makspris på strøm istedenfor en hinsides komplisert støtteordning.
Vi er en god del som mener dette, men vi har ikke flertall, og det ser ikke ut som vi får det heller.

Det er forståelig at det er kraftig kritikk av regjeringen, men det virker som det er en stor gruppe som tror det ville vært annerledes med borgerlig regjering. Det er det ingen grunn til å tro. De støtter ACER, de støtter utenlandskabler, de vil være «solidariske» med Europa og eneste de vil er å ha strømstøtteordning. Coronapakkene de lagde var medvirkende til inflasjon og utrolig skjev fordeling da også.

Vi får se hva som skjer.

Selv om jeg ikke stemte på dagens regjering så er jeg enig i at det sannsynligvis ikke hadde vært særlig annerledes med den gamle blå regjeringen. Kanskje i den forstand at de blå kanskje ikke hadde "sittet å vurdert situasjonen" like lenge.
De blå er nok også for et europeisk fellesskap, men om man ser på de personene med makt i Norge siste 40år, så er det overraskende mange fra de røde som har fått veldig sentrale verv i Europa etter sin regjeringsperiode, Gro (WHO), Stoltenberg Jr (NATO) og Sr (FN), Jagland (Generalsekretær Europarådet) og sikkert flere.
Men etter 8 år i regjering er det ikke én fra de blå som satt der som har en europeisk toppjobb.

Pussig nok så er det pristak på fjernvarme her i landet, noe som er uproblematisk, nå fra første september er den satt til 162øre, i august var den 125øre, noen som førte til at jeg betalte 1300kr og ikke 5550kr i august.
Så hvorfor kan man ikke sette det samme på strøm?
Jeg kunne beregne at jeg sånn ca fikk 14-1500kr i fjernvarme, men jeg hadde ingen mulighet til å beregne at jeg skulle få en strømregning på 2500kr etter ca 3500kr i strømstøtte.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA