Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Merce

Sitat fra: arthur på torsdag 15. september 2022, klokken 07:40
At folks forbruk av strøm er påvirket av prisene synes nokså åpenbart:

De månedlige tallene fra Elhub , som eies av Statnett, viser at husholdningenes strømforbruk er betydelig redusert i år. Det samlede forbruket i husholdningene så langt i 2022 ligger 15,3 prosent lavere enn i samme periode i 2021 og 8,3 prosent under nivået fra samme periode i 2020. Tallene er ikke temperaturkorrigert.

Et intervju med en jente på radioen i dag var nokså symptomatisk for folks holdninger; Hun har en leilighet hvor strøm er inkludert i leien så ingen endringer mens kjæresten betaler strømmen selv i sin leilighet så der holder de varmen ved å sitte tett sammen og ha på/over seg et teppe.
[/b][/I]

Tenk at vi faktisk har myndigheter som har fått oss ut i et slikt uføre...  >:( >:(

hELgenen

Snart har vi et samfunn der vi alle er avhengige av støtteordninger fra Staten.

For en galskap - i et land som renner over av energi i form av gass,olje og elektrisk kraft.

Jeg hører ikke noe annet en ulike grupperinger som hyler og skriker etter støtte på radioen om dagen.
Det er bedrifter, det er idrettslag, det er bønder, det er kort sagt alle der ute som ber på sine knær om
en almisse fra staten. For et land vi er blitt der vi alle er blitt 100% avhengige av staten for å overleve fremover.


Merce

Sitat fra: hELgenen på torsdag 15. september 2022, klokken 14:36
Snart har vi et samfunn der vi alle er avhengige av støtteordninger fra Staten.

For en galskap - i et land som renner over av energi i form av gass,olje og elektrisk kraft.

Jeg hører ikke noe annet en ulike grupperinger som hyler og skriker etter støtte på radioen om dagen.
Det er bedrifter, det er idrettslag, det er bønder, det er kort sagt alle der ute som ber på sine knær om
en almisse fra staten. For et land vi er blitt der vi alle er blitt 100% avhengige av staten for å overleve fremover.

Ja, og bare tenk hvilken enorm makt det gir myndighetene! 

Alle som får støtte og er avhengig av det vil jo etterhvert hoppe i takt hver gang myndighetene sier hopp!...

hemi

Sitat fra: Egil S på torsdag 15. september 2022, klokken 12:32


Jeg skal bytte ut en i3s (120ah) med Skoda Enyaq Coupè sånn at jeg har noe som dekker det meste av daglige behov, bedre rekkevidde og 1200kg på kroken, ikke perfekt, men et steg i riktig retning.
Kvittet meg med en en M5 moro bil i fjor høst og vurderer en AMG GTR som erstatning, har også en veteranbil med V12 til kosekjøring som ruller 100-150 mil i året og en Mc om jeg føler for et "kick".
Jeg så også på EQS, men den spiser for mye av GTR budsjettet, BMW iX er bare stygg, og det fra en som har sverget til BMW i 20 år, men de siste årene har de ikke klart å lage pene biler.

Du kommer til å savne i3. For en fantastisk morsom liten bil

enayq ser meget bra ut, bedre enn VW versjonen uten tvil. og er en generelt bra bil, men faller litt til kort som familiesuv for vår del, men det var vel ikke tiltenkt bruk heller. men som i3 erstatter er den jo bra :)

AMG GTR ett av ytterst få mercedes produkter det er verdt å ha. har en litt brokete historie med GL/GLS/G63 etc... og mye dyre feil....
Har også kjørt endel AMG GTR på bane, og det fungerer bare helt utrolig. en av få biler jeg kunne kjøre sammen med som var med å pushe min bil, selv om jeg hadde mer effekt og mindre vekt. løp og kjøp. Litt i mellom biler nå, men AMG GTR er nok nærmer enn ny 911... men 911 er så lett å selge igjen... vi får sjå! kanskje om noen venner hopper til nyere GTR og skal selge en til hyggelig pris.

Egil S

Sitat fra: hemi på torsdag 15. september 2022, klokken 14:56
Sitat fra: Egil S på torsdag 15. september 2022, klokken 12:32


Jeg skal bytte ut en i3s (120ah) med Skoda Enyaq Coupè sånn at jeg har noe som dekker det meste av daglige behov, bedre rekkevidde og 1200kg på kroken, ikke perfekt, men et steg i riktig retning.
Kvittet meg med en en M5 moro bil i fjor høst og vurderer en AMG GTR som erstatning, har også en veteranbil med V12 til kosekjøring som ruller 100-150 mil i året og en Mc om jeg føler for et "kick".
Jeg så også på EQS, men den spiser for mye av GTR budsjettet, BMW iX er bare stygg, og det fra en som har sverget til BMW i 20 år, men de siste årene har de ikke klart å lage pene biler.

Du kommer til å savne i3. For en fantastisk morsom liten bil

enayq ser meget bra ut, bedre enn VW versjonen uten tvil. og er en generelt bra bil, men faller litt til kort som familiesuv for vår del, men det var vel ikke tiltenkt bruk heller. men som i3 erstatter er den jo bra :)

AMG GTR ett av ytterst få mercedes produkter det er verdt å ha. har en litt brokete historie med GL/GLS/G63 etc... og mye dyre feil....
Har også kjørt endel AMG GTR på bane, og det fungerer bare helt utrolig. en av få biler jeg kunne kjøre sammen med som var med å pushe min bil, selv om jeg hadde mer effekt og mindre vekt. løp og kjøp. Litt i mellom biler nå, men AMG GTR er nok nærmer enn ny 911... men 911 er så lett å selge igjen... vi får sjå! kanskje om noen venner hopper til nyere GTR og skal selge en til hyggelig pris.

Ja jeg kommer nok til å savne i3'n på en måte, det var en bil jeg kjøpte for å prøve ut elbil og for å kjøre på jobb og handleturer med.
Når jeg solgte M5'en innså jeg at i3'n, selv med 300km rekkevidde ble litt knapt til "dagsturer" og selv om den dekker inn kanskje 85% av bilbruken, så ble savnet etter mer plass, mer komfort og et tilhengerfeste for stort. Enyaq RS vil nok dekke 95% av bilbruken min, kanskje mer.
Enyaq ble valgt med "fornuften", den var, i mine øyne penere enn Q4 og ID.5, går 500km og det matcher ingen BMW/MB suv. Jaguar hørte jeg mye dårlig om, Polestar var litt "bob bob", Tesla var aldri vurdert, så da ble det Skoda. Når MB kommer med EQE Suv så tror jeg det kan bli en interessant bil, dessverre kommer den et år for sent.

Jeg ser etter en 2019+ facelift GTR, vurderer å dra til litt ekstra å kjøpe en av de med begrenset opplag, en av de 750 Roadsterene eller 750 GTR Pro. Rett og slett pga samleverdien da dette nok er en bil av en utdøende rase og verdt å ha i mange år.
Porsche er fantastiske biler, men den V8 lyden i en AMG som popper og smeller er noe eget, det er jo et leketøy og ikke noe annet.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. september 2022, klokken 08:13
Sitat fra: Jejl på tirsdag 13. september 2022, klokken 21:05
Ser også for meg at det snart blir vanlig at folk begynner å regne på hva de vil spare på å la være å koble seg på strømnettet når de bygger nytt, og heller kjøpe en Ford Lightning eller lignende bil for å forsyne hytta med strøm.

Tror dette også gjelder private boliger:

En kamerat kunne faktisk klart seg fint uten nettstrøm. Han har et 5 kW solkraftverk på taket av en moderne energieffektiv bolig og produserer 30 kWt strøm på en god dag. Med en Nissan Leaf i stallen kunne han lagret opp strømmen for bruk på natten og i mørketiden hentet strøm med Leafen fra en hurtigladestasjon. Totalt sett er jeg overbevist om at han hadde spart en del penger på en slik manøver.


Jeg er overbevist om det motsatte. Med dagens hurtigladepriser og strømstøtte er det 4-5 ganger så dyrt å hurtiglade som å lade hjemme. Nettilknytningen for 2-5kW forbruk er kun på 3400,- per år her hos oss. Uten å være tilknyttet strømnettet får man ikke solgt overskuddsstrømmen på sommeren, og taper mye på det også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på torsdag 15. september 2022, klokken 14:36
Snart har vi et samfunn der vi alle er avhengige av støtteordninger fra Staten.
Det er en utrolig dårlig utvikling. Det er uvant at det er utfordrende å klare daglige utgifter når en har helt grei økonomi.

Hva langtidsvirkningene blir er ikke oppløftende. Begynner å bli mye tidligere solide bedrifter som kutter kraftig. De litt svakere bukker snart under.
Kommune-Norge er delt i en overklasse med enorme inntekter, mens resten må stramme inn. Blir ikke mange nye svømmehaller og lignende i komunene. Nå er det kraftige kutt i budsjettene.

Det er bare selvplagere og fundamentalister i denne tråden som synes det er bra.

Vi MÅ ha et nytt system, ikke støtteordningshelvete som vi er på vei inn i nå.

Jeg har ikke tro på at EU vil løse problemene våre. De har vist at de tenker utrolig kort og lite strategisk. Det burde være mulig å innføre makspris i Norge nå. Om en er så redd for at forbruket skal øke kunne de hatt incentiver for sparing og avgifter for økt forbruk.

Norge kan nå bruke posisjonen som ledende gassleverandør til EU til å ha levelige strømpriser innenlands. Det trenger jo ikke ha noen praktisk betydning for eksport av strøm, den kunne vært like stor omtrent.


hELgenen

Sitat fra: filtvet på torsdag 15. september 2022, klokken 21:34
Hurra!

Eu skal forby vedfyring!

https://energinytt24.no/2022/09/eu-har-truffet-vedtak-om-nedtrapping-av-vedfyring/?fbclid=IwAR25bOf_j2mgumapGJT6CsXQESNL9LyFPY3cJpjGDClOkVDrLDFW9mymlqk

Hva blir det neste? Påbud om å ha forfryst minst en tå hver vinter?

EU vil isteden tapetsere norsk natur med  vindmøller..mao en ikke reversibel handling som vil rasere natur. Ved er en fornybar ressurs...

Energipolitikken i EU er galskap satt i system. Bare se på Tyskland og energiwende og avtalene med Putin.

På tide at Støre abdiserer og gir makta til noen andre i AP som taler norske interesser.

Counterpointer

Sitat fra: filtvet på torsdag 15. september 2022, klokken 21:34
Hurra!

Eu skal forby vedfyring!

https://energinytt24.no/2022/09/eu-har-truffet-vedtak-om-nedtrapping-av-vedfyring/?fbclid=IwAR25bOf_j2mgumapGJT6CsXQESNL9LyFPY3cJpjGDClOkVDrLDFW9mymlqk

Hva blir det neste? Påbud om å ha forfryst minst en tå hver vinter?
Burde være en liten oppvekker til de som tror EU medlemskap er løsningen. Det innebærer minst like mye ulemper som de bittesmå fordelene.
EU drives av de store nasjonene og de har liten eller ingen forståelse for hvordan vi nordboere har det. Engelskmennene følte vel at de hadde alt for liten forståelse av øyboerne der også.

geear

I natt tjener altså alle oss i sør-norge sannsynligvis penger på å bruke strøm. Skal ikke skje forferdelig mange ganger i løpet av en måned før det lønner seg å gi f i effektleddene. Jeg kjører bassengvarme på fullt og billading, men begrenser det til 10 kW. Men med 20,- kroner i timen for å bruke 10 kW, så er det to slike netter i måneden før det går i pluss å trekke inntil 15 i stedet. Da er man friere til å utnytte lavpristimer ellers i måneden også.

jkirkebo

Sitat fra: geear på torsdag 15. september 2022, klokken 23:29
I natt tjener altså alle oss i sør-norge sannsynligvis penger på å bruke strøm. Skal ikke skje forferdelig mange ganger i løpet av en måned før det lønner seg å gi f i effektleddene. Jeg kjører bassengvarme på fullt og billading, men begrenser det til 10 kW. Men med 20,- kroner i timen for å bruke 10 kW, så er det to slike netter i måneden før det går i pluss å trekke inntil 15 i stedet. Da er man friere til å utnytte lavpristimer ellers i måneden også.

Jeg lader bilen i natt men holder meg under 5kW. Det koster for mye å gå opp til 10kW til at det an tjenes inn. Fra 10 til 15kW koster ennå mer her, hele 360,- ekstra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Ja, da skal det mer enn to netter til for å spare det inn. Under 5 gidder jeg ikke prøve på, og forskjellen fra 10 til 15 er bare 125,-.

elektrolux

#4243
Har "bommet" på nettleien 3 måneder på rad og er nå solid innafor 15 kW grensen for september. Siden "skaden" har skjedd tidlig i måneden er det bare å kjøre på resten av måneden. Legg merke til overforbruket 2. sep som medfører null insentiver til å jevne ut forbruket resten av måneden.

Må dele gårdagens strømforbrukskurve. Den er rett og slett vakker, godt hjulpet av husbatteriet på 20 kWt. Resultatet er en negativ kostnad på kr 3,14 (grønn) regnet ut fra foreløpig strømsnittpris mens et jevnt forbruk uten strømstøtten ville kostet kr 80,80 (blått) Den gule rubrikken viser egen kost uten strømstøtten og indikerer at daglig besparelse på 20 kr er realistisk med et slikt forbruksmønster.

Det hele blir en slags pyramidespill. Vi som raskt tilpasser oss kan høste store gevinster på andres bekostning, mens fordelene forsvinner når "alle" utnytter de varierende strømprisene og strømstøtten. I mitt hode er det helt feil at de som ikke har midler/kompetanse/tid til slik forbruksplanlegging skal sponse strømnerder som meg. Strømmen burde hatt en statlig tilbyder og en lik pris til alle.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Men den viktigste nyheten blir visst utelattt:

"Dom fra Høyesterett gir hytteeiere rett til strømstøtte melder Norges hytteforbund"

https://energinytt24.no/2022/09/hoyesterettsdom-gir-hytte-eiere-krav-pa-stromstotte-mener-norges-hytteforbund/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA