Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: geear på tirsdag 09. august 2022, klokken 09:57
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. august 2022, klokken 09:19
Sitat fra: Panda4u på søndag 07. august 2022, klokken 23:17

Er redd det kommer til å bli enda verre enn 10 kr også. Sør-vest kommer nok til å hilse på 15 kr. Ja, vi snakker før moms.

Jeg håper inderlig at jeg tar feil.

Blir prisen 10,- eks. mva i januar kommer jeg til å få tidenes kreditnota. Det blir fort omkring 25.000,-, kanskje en del mer om Fjordkraft sine forvaltere gjør en god jobb.

Solcelleanlegg med solkonto kan bli en gullgruve for mange til vinteren.
Her i NO2 har prisen vært høyest nå om sommeren, og blir det bra magasinfylling i vinter, og eksportrestriksjoner, så er det vel ikke nødvendigvis slik at prisene dobles igjen? Syns solkonto virket som litt for mye manuell oppfølging underveis for å oppnå optimal utnyttelse. Har derfor foreløpig valgt å bare selge for spot (som jo er ganske vill her i NO2, snittpris på 423 øre i dag, riktig nok inkl. mva).

Jeg er i NO1, så litt lavere priser her. Synes ikke det er mye oppfølging, trenger jo bare å sette meg ned noen få minutter på slutten av hver måned og se på hva snittprisen blir den måneden sånn circa. Og bestemme meg for om jeg vil selge fra solkontoen den måneden eller ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Det er fint at dere tjener penger på solceller. Solcellepaneler kunne hjulpet oss til å spare vannkraft til vinteren, når solcellepanelene deres ikke produserer noe særlig.
Men det er bare det lille problemet at det som dere sparer om sommeren, ikke blir spart til vinteren. Det blir solgt ut av landet, sånn at det vi sparte er ikke tilgjengelig til vinteren likevel. Litt synd det.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

geear

Stemmer det, og det er det som gjør dette ganske meningsløst:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1O15ll/stroemkrisen-ber-om-milliarder-til-solcellepanel-og-varmepumper

"– Det viktigste solkraften gjør, er at den vil gi oss strøm på sommeren. Dermed fører den til at vannmagasinene ikke må tappes, og slik får vi mer vannkraft på vinteren, forklarer Korpås."

Skal det fungere må det komme regelverksendringer, ellers selges det til høystbydende.

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på tirsdag 09. august 2022, klokken 18:52
Strøm på blå resept? Nei, ingen god ide!

https://www.dn.no/innlegg/strom/stromstotte/politikk/innlegg-stottekarusellen-snurrer-videre/2-1-1274408

Se hvor pengene flyter - det er mitt råd.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/hvorfor-grater-okonomene-for-staten-nar-det-er-bedrifter-og-vanlige-folk-som-blor/o/5-95-599374

Videre har jeg jo påpekt tidligere her at en Tysker har kunnet, og fortsatt kan, sikre sitt energibehov til oppvarming til en lavere pris enn hva en Nordmann bosatt i Sør Norge kan.  Poenget er at vi i Norge har en helt annen infrastruktur for boligoppvarming enn på kontinentet. Vi bruker strøm, de gass. Energibehovet er også større for oppvarming i Sør Norge enn i Tyskland. 

Energiprisene gir en enorm kontantstrøm til Staten. Dette vil over tid medføre større makt til politikere over folks hverdag. Jeg mener det er uheldig. Jeg ønsker en sterk velferdsstat, men jeg vil ikke ha en stat som over tid blir så mektig at korrupsjon blir en utfordring - og med alle politikerskandalene som viser hva de tilegnet seg av ulike,urettmessige fordeler så mener jeg å dytte mer penger til den kassen de har nøkkelen til -  legger forholdene til rette for at dette skal utvikle seg på en uheldig måte videre.  Vi har jo over tid også sett at folk går rett fra studier til politikken - da snakker vi yrkespolitikere. Politikere skal representere folket - de skal ikke være en egen yrkesgruppe. Bare se på hvordan Russland med sine ekstreme naturressurser har klart å dytte pengene over i få lommer - er det dit vi vil?


jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. august 2022, klokken 19:21
Videre har jeg jo påpekt tidligere her at en Tysker har kunnet, og fortsatt kan, sikre sitt energibehov til oppvarming til en lavere pris enn hva en Nordmann bosatt i Sør Norge kan.  Poenget er at vi i Norge har en helt annen infrastruktur for boligoppvarming enn på kontinentet. Vi bruker strøm, de gass. Energibehovet er også større for oppvarming i Sør Norge enn i Tyskland. 

Men det kan de jo ikke, som jeg har nevnt tidligere. Tyskeren må bruke gass med 85% virkningsgrad, mens nordmannen kan bruke varmepumpe med 400% virkningsgrad. Dermed må tyskeren kjøpe nesten 5 ganger så mye energi for å få ut samme mengde varme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. august 2022, klokken 19:28
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. august 2022, klokken 19:21
Videre har jeg jo påpekt tidligere her at en Tysker har kunnet, og fortsatt kan, sikre sitt energibehov til oppvarming til en lavere pris enn hva en Nordmann bosatt i Sør Norge kan.  Poenget er at vi i Norge har en helt annen infrastruktur for boligoppvarming enn på kontinentet. Vi bruker strøm, de gass. Energibehovet er også større for oppvarming i Sør Norge enn i Tyskland. 

Men det kan de jo ikke, som jeg har nevnt tidligere. Tyskeren må bruke gass med 85% virkningsgrad, mens nordmannen kan bruke varmepumpe med 400% virkningsgrad. Dermed må tyskeren kjøpe nesten 5 ganger så mye energi for å få ut samme mengde varme.
Tyskeren kan vel og legge opp til varmepumpe. Derimot kan i stor grad ikke nordmannen benytte gass, fyringsolje/parafin eller kull som alternativ. Og mange har heller ikke ved som alternativ, selv om vi har mer enn nok skog og treverk å ta av.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 09. august 2022, klokken 19:28
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. august 2022, klokken 19:21
Videre har jeg jo påpekt tidligere her at en Tysker har kunnet, og fortsatt kan, sikre sitt energibehov til oppvarming til en lavere pris enn hva en Nordmann bosatt i Sør Norge kan.  Poenget er at vi i Norge har en helt annen infrastruktur for boligoppvarming enn på kontinentet. Vi bruker strøm, de gass. Energibehovet er også større for oppvarming i Sør Norge enn i Tyskland. 

Men det kan de jo ikke, som jeg har nevnt tidligere. Tyskeren må bruke gass med 85% virkningsgrad, mens nordmannen kan bruke varmepumpe med 400% virkningsgrad. Dermed må tyskeren kjøpe nesten 5 ganger så mye energi for å få ut samme mengde varme.

Hva får deg til å tro at varmepumper ikke kan brukes i Tyskland også? Hvorfor bruker de f.eks ikke varmpepumpe
til oppvarming i Tyskland også? Elektrisitetsprisen er jo nå så lik Norge/Tyskland at det må lønne seg? Og med tanke på at en VP har god virkningsgrad i tyske vintertemperaturer må det jo være genialt - så hvorfor fyrer ikke tyskere opp boligen med varmepumper? Her i Sør Norge hvor jeg bor har vi hver vinter -20 grader eller lavere - og COP på min varmepumpe er elendig på disse temperaturene. Det meste av Tyskland har jo mye,mye varmere klima enn det og en VP vil jo sikkert ha en fantastisk årsvirkningsgrad der sammenlignet med indre sør norge.

Svaret er enkelt - det er billigere å varme opp boligen i Tyskland med gass istedenfor elektrisitet.
Det er ikke slik at husholdninger i Tyskland ikke kan bruke elektrisitet til oppvarming - de har i likhet med oss faktisk også strøm til boligene. Men til forskjell fra oss har de også gass. Og de bruker den kilden til oppvarming som er billigst - og det er fortsatt gass.

Og i Norge er det ikke slik at ALLE har varmepumpe.

Og uansett hvordan en vrir og vender på det - energiebehovet til oppvarming er og blir mer pr m2 i Sør Norge enn i Tyskland og alt hva man kan fyre med i Norge, kan man også fyre med i Tyskland - og tyskere er jo ikke idioter - de velger den løsningen som er billigst......og det er ikke varmepumpe fyrt opp med samme kraftpris som i Norge for å si det slik.....

02jan

Ang. Varmepumpe, jeg stengte ned min Mistubish kirgamin 6.3kw i fjor høst, mulig det var en mild vinter men med litt nøysom bruk av to siemens  panelovner, klarte jeg å få ned forbruket 20-25% hver av vi vintermånedene. Sammenlignet med de 3 foregående vinter med bruk av luft-luft pumpe.

Jeg bor på 230 moh og her er det annen kulde en langs kysten, så ikke gitt at en vanlig luft - luft pumpe gir store besparelser for alle.  Har mer tro på vann-luft pumpe, men krever en del investering utover det som allerede er investert i isoleringstiltak ( utforing vegg utvendig glava, 3 lags vindu, glava loft, xps grunn osv).

Nå gikk jeg ganske hart inn for å redusere fra 4000kwt pr. Vintermåned, til omlag 3000. Min sønn på 11 satt i stua julaften under pledd i 15 pluss og ingen klaget, da det ble en kuldeperiode fra midten av desember. 17 grader på soverom i 2.etg gikk også «fint».

Har egenprodusert tørr ved klar denne vinteren og har som mål å kunne klare å holde 19-20 grader uten å sløse med strømmen.
Er spent på hvordan rasjonering og mulig forbud mot vedfyring skal organiseres.
Men er mest bekymret på vegne av kommende generasjon som jeg personlig tenker har blitt ranet for grunnleggende verdier generasjonene før min tid var med på å bygget opp.

Skal de i framtiden med lua i hånda oppsøke Sosialstrøkontoret for å få tildelt strømkvoter hver da prisen for ren kraft kjøpes av andre sterke aktører eller vil de bli lært opp til at det er naturlig å ta opp lån for å kjøpe eierandeler i solseller/vindparker ?


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Counterpointer

#3534
«Energikrise i Europa:
Norge får Europa til å skjelve»

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/norge-far-europa-til-a-skjelve/76839977?fbclid=IwAR24AZ2z_9ePRj2pUIpcOHS-j1GtQz0Zgj6sDj1RzxBnMKT1iTgWqfC33-o&fs=e&s=cl

Jeg vil si at ut fra Financial times sin beskrivelse så har vi gode forhandlingskort for å styre strømeksporten sett i relasjon til gasseksporten.

Det er jo taktisk litt dumt å selge ut maks hele tiden slik ACER/Nordpool krever. Det må legges inn noe flere forutsetninger enn maks vannverdi og maks inntjening på bekostning av samfunnsmessige forhold.

hELgenen

Sitat fra: 02jan på tirsdag 09. august 2022, klokken 20:14
Men er mest bekymret på vegne av kommende generasjon som jeg personlig tenker har blitt ranet for grunnleggende verdier generasjonene før min tid var med på å bygget opp.

Det er det jeg synes det gjør verst vondt også. Det man har gjort er å koble Sør Norge på kontinentet mhp. pris ved å  åpne opp for totalt 2800 MW eksport kapasitet (noe som utgjør 4 kwh flatt til 700.000 innbyggere - nok til å holde varme til alle husholdninger i hele Oslo regionen på en vinterdag) til hvilken pris?

Jo på andre siden av balansen åpnes det nå opp for massiv utbygging og nedbygging av norsk natur.
Hva skal vi si til våre barn og barnebarn når skogen flatehugges og fjelltoppene tapetseres med vindmøller?

Nei - det er det som kommer etter de høye prisene som virkelig bekymrer.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 09. august 2022, klokken 19:57
Hva får deg til å tro at varmepumper ikke kan brukes i Tyskland også? Hvorfor bruker de f.eks ikke varmpepumpe
til oppvarming i Tyskland også? Elektrisitetsprisen er jo nå så lik Norge/Tyskland at det må lønne seg? Og med tanke på at en VP har god virkningsgrad i tyske vintertemperaturer må det jo være genialt - så hvorfor fyrer ikke tyskere opp boligen med varmepumper? Her i Sør Norge hvor jeg bor har vi hver vinter -20 grader eller lavere - og COP på min varmepumpe er elendig på disse temperaturene. Det meste av Tyskland har jo mye,mye varmere klima enn det og en VP vil jo sikkert ha en fantastisk årsvirkningsgrad der sammenlignet med indre sør norge.

Varmepumper kommer nok for fullt fremover i Tyskland, men det krever en oppgradering av elektrisk infrastruktur mange steder da den ofte er for svak for elektrisk oppvarming. Gass kan også brukes i Norge om du vil, det går fint å grave ned en tank i hagen og få tilkjørt 2,4m2 i en sleng. Om man synes det er smart.

Ang. COP så finnes det forskjellige typer varmepumper. Nyere luft/luft fungerer bra selv i -20, og min vann/vann har samme COP uavhengig av utetemperatur. Vel, kanskje marginalt kaldere i skikkelig kaldt vær pga. at den må lage litt varmere vann, men det er ikke store forskjellen.

Ja, det er kaldere i Norge men husene er også godt isolert. Tyskland ligger heller ikke dårlig an der, men i UK (som også fyrer med gass) er det skikkelig, skikkelig dårlig. Jeg tipper et gjennomsnittlig engelsk hus har større varmebehov enn et tilsvarende gjennomsnittlig norsk et. Jeg så en oversikt nylig, der et norsk gjennomsnittshus etter 5 timer i -15 grader (tror jeg det var) uten oppvarming tapte 0,9 grader innetemperatur. Det tyske huset tapte 1,2 om jeg ikke husker feil, og det engelske hele 3,0 grader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

Med det som foregår og kommer frem, heller jeg mer og mer til løsningen at de siste utenlandskablene skal stenges midlertidig, og kun åpnes hvis det erklæres nødsituasjon på den ene eller andre siden av grensen.
Da vil vi sannsynligvis raskt få en normalisering av prisene, samtidig som hensynet til akutte behov ivaretas.
Pr. nå ivaretas ingen behov. Alle plages med høy pris og magasinene er ikke klare til å hjelpe Europa i vinter heller, fordi smartingene tappet ut nesten alt i den tro at det vil være mulig å importere tilbake hvis det ble behov. Det er både dårlig business og dårlig politikk.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

filtvet

Hvorfor vil vi gå til planstyring og kommunisme? Skal "noen" høyt oppe i EU bestemme alt uten at vi innbyggere har noen som helst påvirkning?

geear

Sitat fra: 02jan på tirsdag 09. august 2022, klokken 20:14
Nå gikk jeg ganske hart inn for å redusere fra 4000kwt pr. Vintermåned, til omlag 3000. Min sønn på 11 satt i stua julaften under pledd i 15 pluss og ingen klaget, da det ble en kuldeperiode fra midten av desember. 17 grader på soverom i 2.etg gikk også «fint».
Av ren nysgjerrighet, gjorde du dette fordi du MÅTTE for å få økonomien til å gå rundt, fordi de tierne ekstra for varme på julaften (eller tusenlappen eller to for hele måneden for den skyld) ville bikket deg utfor stupet, eller var det en egotripp for eksperimentering? Høres ut som noe som kan sette ganske solide spor i en 11-åring, julaften i 15 grader med kalde fingre mens man åpner pakker, som "core memory"... neppe noe som føles særlig kult. Og iallfall ikke hvis han har snakket om det på skolen eller er på/har besøk, og skjønner at ingen andre har det slik...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA