Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

EN ting som ofte nevnes her er inflasjon, ikke minst når det gjelder matpriser, og kan da trøste dere med at prisen på hvete i verdensmarkedet er kraftig ned, ja faktisk på samme nivå som for ti år siden!

https://www.macrotrends.net/2534/wheat-prices-historical-chart-data

SÅ jeg gjentar min spådom om at jeg tror ting vil rose seg ned, inflasjonen vil falle betydelig og at reallønnsveksten vil komme tilbake. I mellomtiden får vi klare oss med den et år gamle elbilen vi har.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

stefse

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. august 2022, klokken 11:48
Sitat fra: hELgenen på lørdag 06. august 2022, klokken 09:48
Nei - det blir spennende å se hva som kommer ut av møtet kommende mandag
Er egentlig ikke veldig spent. 90% «støtte» fra september kanskje. Og noen lovnader om målrettet støtte til bedrifter. Noe mere har jeg ingen tro på.
Et spørsmål er hvordan de skal vri seg unna EØS avtalen med å næringslivsstøtte til strøm. Muligens ved å påberope en slags midlertidig nødrett? Er vel utformingen av disse dokumentene som er det mest kinkige kanskje.

Helgenen nevnte en omfattende teknisk revisjon av eksportkablene. Selv mener jeg vi må skru av kablene midlertidig og kun åpne om det erklæres nødsituasjon på den ene eller andre siden. Så kan de få eksportere igjen når et fornuftig regelverk har kommet på plass, som faktisk tar hensyn til omstendighetene med vannmagasinering og naturkraft.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Rollep

Sitat fra: arthur på lørdag 06. august 2022, klokken 11:20
Skal man ved å, eventuelt, vedta stopp i eksport også stoppe import? Skal vi legge ned kablene eller kun gjøre hva vi vil, når vi vil og om vi vil og forvente at de som befinner seg i den andre enden av strømledningen bare sier ja, og amen?
Kan jo forvalte ressursene på samme fornuftige måte som svenskene. Til tross for at de har mange kabelforbindelser med både Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Polen og Litauen så har de ikke på langt nær kommet opp i samme uføre som Norge.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

turfsurf

Sitat fra: Rollep på lørdag 06. august 2022, klokken 13:39

Kan jo forvalte ressursene på samme fornuftige måte som svenskene. Til tross for at de har mange kabelforbindelser med både Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Polen og Litauen så har de ikke på langt nær kommet opp i samme uføre som Norge.
Svenskene begrenset jo effekten på kablene til Norge ved å påberope seg nødsituasjon. Samme kan vi gjøre i Norge.

Ellers har vel ikke svenskene kabler til England og Nederland som vi har.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rollep

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. august 2022, klokken 14:48
Sitat fra: Rollep på lørdag 06. august 2022, klokken 13:39

Kan jo forvalte ressursene på samme fornuftige måte som svenskene. Til tross for at de har mange kabelforbindelser med både Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Polen og Litauen så har de ikke på langt nær kommet opp i samme uføre som Norge.
Svenskene begrenset jo effekten på kablene til Norge ved å påberope seg nødsituasjon. Samme kan vi gjøre i Norge.
Ja vi kunne gjort det samme, men dessverre har vi helt ubrukelige politikere.

Virker som de er livredde for å legge seg ut med Brussel. Hadde vært bedre hvis vi var fullverdig EU-medlem slik Sverige er. Man stiller helt sikkert mye sterkere i Brussel som EU-medlem enn med den husmannsavtalen Norge sitter med.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

daktari

 Forslag:
Makspris A til primærbolig 21 øre pr kWt som vel er ca 7x kostpris
Makspris B til sekundærboliger (hytter og utleie) 42 øre
Makspris C til næringsliv 69 øre

Alle strømprodusenter forpliktes til å levere volum svarende til sin brøk av Norge.
TotalForbruket beregnes til forrige år+vekst på romslige 20%

Kombineres med en minimum fyllingsgrad som gir produksjonsforbud. Produsenten må da kjøpe fra andre.

Siden de er forpliktet til å levere hele året kan de ikke tappe dammen tom.

De kan velge å kjøpe strøm fra utlandet for å opprettholde sin leveringsforpliktelse - enten billig eller dyrt

Resten kan selges fritt.

Hvis politikerne ønsker mer solceller må de gi bedre støtteordninger. Bruk mva x100-inntektene de har fått nå på å subsidiere solcellepaneler til næringsbygg og private.

Hva er galt med en sånn løsning, bortsett fra at de som eier produsentene ikke vil bli styrtrike?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

arthur

Noen hevder kostpris er tre øre, men sannheten synes å heller være 12 øre. Kanskje greit å få den transporterttil hus oghjem også? Forøvrig bør produsenter (også) av strøm ha en fortjeneste på denne samt et incentiv til å bygge ny kraft, og denne koster trolig langt mer da de billigste stedene  er ferdig utbygget, eller? Er det rimelig at strøm skal være unntatt enhver form for avgift?

Skal vi alle leve våre liv på blå resept?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på fredag 05. august 2022, klokken 15:32
Sitat fra: 02jan på fredag 05. august 2022, klokken 15:04
Flere borettslag/bygårder i Oslo har annen type oppvarming en strøm (fjernvarme).
Fjernvarme prises likt med strøm, og gir ikke billigere oppvarming. Fjernvarmekunder får derfor også "strømstøtte".
https://e24.no/privatoekonomi/i/eEkrLg/nve-vil-ha-ny-pris-for-alle-fjernvarmekunder

En fjernvarmekunde betaler X kr for 1 kWh, og får da maksimalt 1 kWh varme. En strømkunde betaler samme beløp for 1 kWh strøm, og kan få 2-4 kWh varme ut av dette via varmepumpe. Slik sett kommer fjernvamekundene dårligere ut av dette.

Og den prisingen er helt håpløs. I Sverige er fjernvarme helt frakoblet strømprisen, og selges på lange fastpriskontrakter med hyggelig pris. Jeg ser ingen grunn til at fjernvarmeprisen skal følge strømprisen, det sørger jo bare for at fjernvarme alltid er ulønnsomt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Sitat fra: arthur på lørdag 06. august 2022, klokken 19:27
Noen hevder kostpris er tre øre, men sannheten synes å heller være 12 øre. Kanskje greit å få den transporterttil hus oghjem også? Forøvrig bør produsenter (også) av strøm ha en fortjeneste på denne samt et incentiv til å bygge ny kraft, og denne koster trolig langt mer da de billigste stedene  er ferdig utbygget, eller? Er det rimelig at strøm skal være unntatt enhver form for avgift?

Skal vi alle leve våre liv på blå resept?
3x kostpris er sjukt bra profitt. Men du synes det er passe med 50x?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: arthur på lørdag 06. august 2022, klokken 19:27
Noen hevder kostpris er tre øre, men sannheten synes å heller være 12 øre. Kanskje greit å få den transporterttil hus oghjem også? Forøvrig bør produsenter (også) av strøm ha en fortjeneste på denne samt et incentiv til å bygge ny kraft, og denne koster trolig langt mer da de billigste stedene  er ferdig utbygget, eller? Er det rimelig at strøm skal være unntatt enhver form for avgift?

Skal vi alle leve våre liv på blå resept?

Kostpris er ikke 12 øre - den varierer ekstremt fra aggregat til aggregat.
Å hevde kostpris er 12 øre er som å si at en bil koster 300.000 kr.
I kostprisen ligger også skatt. F.eks naturressursskatten som utgjør 1,3 øre pr. kilowattime.
Og så har du skatt til staten på grunnlag av en grunnrenteinntekt - en teoretisk inntekt.

"Grunnrenteskatten tar sikte på å fange opp til ekstrabeskatning den meravkastning som den begrensede mengden vannfall, ut fra en teoretisk betraktning, skal gi opphav til."

Se mer her :

https://verdtavite.kpmg.no/kraftverksbeskatning.aspx

Videre har du konsesjonskraft som uansett skal leveres til vertskommunen som en slags
"in natura" tilbakebetaling for ulempene og naturinngrepene.

Alt dette med skatt og konsesjonskraft gjelder dog kun vannkraft - for vindkraft (som stort sett er utenlandsk eid) - gjelder helt andre regler og de betaler også vesentlig mindre i skatt - i praksis har de ofte sluppet unna med kun eiendomsskatt. Litt snodig i grunn at mange av disse utenlandske eide vindparkene hele tiden kan drive med underskudd (i likhet med alle bitcoin fabrikkene i dette landet) - spesielt gitt fjoråret og nå årets priser. Men det får være en annen sak - de vindmøllene beskattes uansett mindre enn vannkraften.


hELgenen

Sitat fra: daktari på lørdag 06. august 2022, klokken 19:02
Alle strømprodusenter forpliktes til å levere volum svarende til sin brøk av Norge.
TotalForbruket beregnes til forrige år+vekst på romslige 20%

Kombineres med en minimum fyllingsgrad som gir produksjonsforbud. Produsenten må da kjøpe fra andre.

Siden de er forpliktet til å levere hele året kan de ikke tappe dammen tom.

Sitat
Hva er galt med en sånn løsning, bortsett fra at de som eier produsentene ikke vil bli styrtrike?

Et vannmagasin kan gjerne fylles og tømmes mange ganger i løpet av ett år, mens et lite fåtall kan ta imot flere års tilsig og ikke renne over. Det er 2 begrep en må kjenne til her. Reguleringsgrad og brukstid.
Brukstid forteller noe om forholdet mellom magasinstørrelsen og hvor raskt dette kan tømmes med installert maskinpark. En stasjon med liten brukstid har gjerne stor installert ytelse sett opp mot magasinstørrelsen slik at den kan kjøre ut vannet på kort tid. Og så har du reguleringsgrad som sier hvor mye vann et magasin kan inneholde sett opp mot forventet årstilsig (en normal). De aller fleste magasiner i Norge er slik at de vil renne over dersom de ikke produserer i løpet av ett år. Mao. har de en reguleringsgrad på mindre enn 1.0 (1.0=like mye årstilsig som magasinet kan holde på). Noen få har reguleringsgrad på > 1.0. De som har mer enn 1.0 blir omtalt som flerårsmagasin da de kan lagre flere år med tilsig. Men hvor mye vann en kan lagre sier ikke noe om hvor fort det kan tømmes - da må en se på brukstiden.

Uten at jeg skal gå inn på alle detaljer her og starte med underlag til et kurs i vannkraftdisponering så vil jeg si at for en vannkraftprodusent lønner det som regel alltid å ha vann tilgjengelig når etterspørselen/behovet er som størst. Så det er forbundet med store kostnader å kjøre et magasin helt tomt. På samme måte vil verdien av vannet bli 0 når det renner over.  Kunsten er å disponere det slik at man aldri blir tom og aldri renner over og at man har vann til å produsere når behovet er størst. Dersom det kommer nye regler på minimumsfylling så betyr det i praksis at kraftprodusenten får mindre vann å disponere og magasinet blir i praksis mindre. Da vil man havne i en situasjon med tvangsproduksjon oftere, men det kan også bli lengre perioder hvor man ikke kan produsere slik at prisen på vannet går opp.

De færreste kraftverkene kan levere noe kraft hele året jevnt. I tillegg til brukstid kan jeg nevne at alle kraftverk har et minimum og maksimum fysisk produksjonsnivå i MW. Dvs. stasjonen kan ikke produsere mer eller mindre enn innenfor gitte rammer - f.eks 65 MW til 95 MW. 

Jeg tror det vil være ekstremt dumt å lage for omfattende nye regler på magasinnivå. Selv om enkelte media og konspirasjonsteoretikere vil ha det til at kraftprodusentene tømmer magasinene for å holde prisen oppe - så er det i praksis ikke slik. Og alle nye restriksjoner på magasin vil i praksis heve prisen på vannet og gjøre det dyrere over tid.  Det eneste jeg kan tenke meg vil redusere prisen varig er nettopp mindre eksport muligheter eller mer produksjon slik at vi igjen sikrer overskudd det meste av året. Å bygge ny produksjon tar mange år  - og den vil uansett ikke være like billig som den som er der i dag. Så vil man ha kontroll fort må man nesten fjerne muligheten for eksport. Men her finnes så vidt jeg kan se ikke verktøy til å gjøre det. Da må i så fall stortingspolitikerene si opp Acer avtalen og gjøre om avtalene på dagens kabelforbindelser.  Det heller tvilsomt at så vil skje. Isteden kommer nok politikere til å be om at det over tid skal bygges ned mer natur for å levere mer kraft.  Vi må rett og slett bygge ned landet slik at vi kan kompensere for de økte kabelforbindelsen og forventet forbruksvekst. Og der en kabelforbindelse kan driftes 24/7 på maks - kan et kraftverk ikke gjøre det.
Da snakker vi altså om at vi trolig må bygge ut kraft 3-5 ganger størrelsen på de nye kabelforbindelsene.
Da snakker vi fort om vesentlig mer enn 10.000 MW installert effekt som må bygges ut før vi igjen kan få priser på nivå med det vi f.eks har sett mellom 2015-2018. Jeg synes det er ekstremt synd at vi må bygge ut ny kraft tilsvarende 10.000 MW eller mer i Norge for å kompensere for de 2 nye kablene som ble satt på drift i 2021 .  Beslutningen om å bygge disse kablene sammen med elektrifisering av sokkelen vil i praksis være det som vil være med på å ødelegge enorme natur områder i Norge de kommende årene.

arthur

#3491
Sitat fra: hELgenen på søndag 07. august 2022, klokken 08:22
Sitat fra: arthur på lørdag 06. august 2022, klokken 19:27
Noen hevder kostpris er tre øre, men sannheten synes å heller være 12 øre. Kanskje greit å få den transporterttil hus oghjem også? Forøvrig bør produsenter (også) av strøm ha en fortjeneste på denne samt et incentiv til å bygge ny kraft, og denne koster trolig langt mer da de billigste stedene  er ferdig utbygget, eller? Er det rimelig at strøm skal være unntatt enhver form for avgift?

Skal vi alle leve våre liv på blå resept?

Kostpris er ikke 12 øre - den varierer ekstremt fra aggregat til aggregat.


Min kommentar var til et innlegg som hevdet at kostpris er 3 øre hvilket tydelig har fremkommet av mitt innlegg. Blir liksom litt tungvint hvis man ikke kan bruke en pris som er relevant som et slags snitt i landet og slippe å måtte nevne hvert eneste aggregat for å tilfredsstille ditt behov for nøyaktighet!
Diverse innlgg i denne tråden har nevnt ti øre som en kostpris uten at jeg kan huske at det har trigget deg i samme grad?

Prisen for 2022 er av OED fastsatt til 11,57 øre pr. kilowattime (kWh).

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/7d4ym3/oed-det-koster-1157-oere-aa-lage-stroem
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

#3493
Sitat fra: arthur på søndag 07. august 2022, klokken 09:40
Sitat fra: hELgenen på søndag 07. august 2022, klokken 08:22
Sitat fra: arthur på lørdag 06. august 2022, klokken 19:27
Noen hevder kostpris er tre øre, men sannheten synes å heller være 12 øre. Kanskje greit å få den transporterttil hus oghjem også? Forøvrig bør produsenter (også) av strøm ha en fortjeneste på denne samt et incentiv til å bygge ny kraft, og denne koster trolig langt mer da de billigste stedene  er ferdig utbygget, eller? Er det rimelig at strøm skal være unntatt enhver form for avgift?

Skal vi alle leve våre liv på blå resept?

Kostpris er ikke 12 øre - den varierer ekstremt fra aggregat til aggregat.


Min kommentar var til et innlegg som hevdet at kostpris er 3 øre hvilket tydelig har fremkommet av mitt innlegg. Blir liksom litt tungvint hvis man ikke kan bruke en pris som er relevant som et slags snitt i landet og slippe å måtte nevne hvert eneste aggregat for å tilfredsstille ditt behov for nøyaktighet!
Diverse innlgg i denne tråden har nevnt ti øre som en kostpris uten at jeg kan huske at det har trigget deg i samme grad?

Prisen for 2022 er av OED fastsatt til 11,57 øre pr. kilowattime (kWh).

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/7d4ym3/oed-det-koster-1157-oere-aa-lage-stroem

Vel - selvkost på vannkraft som en middelstørrelse har som mye annet som oppgis med middelverdi lite verdi.
Da burde man i så fall oppgi median verdien i tillegg.  Forøvrig vet jeg at selvkost på stasjoner er vanskelig å regne ut - det er f.eks mye slitasje kostnader forbundet med f.eks kavitasjon som ikke inngår i underlaget også.
Mao tallene OED får inn er nok ikke komplette.

https://snl.no/kavitasjon

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 07. august 2022, klokken 09:35
Men her finnes så vidt jeg kan se ikke verktøy til å gjøre det. Da må i så fall stortingspolitikerene si opp Acer avtalen og gjøre om avtalene på dagens kabelforbindelser.  Det heller tvilsomt at så vil skje.
Englandskabelen er ikke omfattet av Acer. Den i kombinasjonen med de andre kablene har jo gjort om NO2 til strømtransitt mellom England og EU landene med permanent topp-priser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA