Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

02jan

Tror «mekanismen» for å styre strøm prisene er kommet for å bli.

Kommuner med eierandeler i kraftverk har fått god inntekt på sitt eierskap.
Staten får nå inn kroner på bruk av strøm innenlands.
Mange bor i moderne kompakte leiligheter med lavt strømforbruk, liten interesse for å bru seg om noen hundrelapper i økning.
Mange leiligheter/borettslag har oppvarming på felles strøm med egne strømavtaler.
Flere borettslag/bygårder i Oslo har annen type oppvarming en strøm (fjernvarme).
De som bor i moderne eneboliger med lavenergi/solcelle/vannbåren varme med  pumpe (vann), har liten interesse med å snakke ned strømpris.

Uavhengig av tørke/krig i Europa, ble det ganske klart at strømpris fort ville bevege seg opp mot 2 og 3 kr, slik jeg hadde sett det i eu land ( dette ble jo bryskt avvfeid som svada fra enkelte her inne).

Situasjonen vi har nå kan fort være små rufsete i forhold til den vi kan stå ovenfor om 5-10 år. 

Jeg tenker mitt at er man så dum å bo på en kald plass og gammelt hus /rekkehus  gjerne i en kommune uten eierskap i kraft sør for Dovre, så vil fyringskostnade være en passe avgift for å bo på den måten ( for å få flyttet på folk inn i små leiligheter).
Ingen menneskerett å bo i gamle hus, som ikke følger dagens standart. En kommune med eiendomsskatt vil være tjent med å få revet plankehaugen ( som vedlikeholdes med egeninnsats og kan bestå 3-4 generasjoner ) å få bygd opp 2 Funkis hus , som gir arbeid og bemidlede familier økt kommuneskatt og økt eiendomskatt.

Så hvorfor i alle dager skulle ønske om lavere strømpris komme tilbake, når dagens modell forretningsmessig er genial ?
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Orbit

Sitat fra: 02jan på fredag 05. august 2022, klokken 15:04
Flere borettslag/bygårder i Oslo har annen type oppvarming en strøm (fjernvarme).
Fjernvarme prises likt med strøm, og gir ikke billigere oppvarming. Fjernvarmekunder får derfor også "strømstøtte".
https://e24.no/privatoekonomi/i/eEkrLg/nve-vil-ha-ny-pris-for-alle-fjernvarmekunder

En fjernvarmekunde betaler X kr for 1 kWh, og får da maksimalt 1 kWh varme. En strømkunde betaler samme beløp for 1 kWh strøm, og kan få 2-4 kWh varme ut av dette via varmepumpe. Slik sett kommer fjernvamekundene dårligere ut av dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

02jan

Det er sikkert rett i mange tilfeller for de med fjernvarme og varme pumpe i ikke- kalde strøk.

Poenget er at jeg tror det er mindretallet som er engasjert /direkte berørt av høye strømpriser.
Mindre tallet må følge flertallet.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Egil S

Jeg har hus med fjernvarme her på Jæren (Stavangerområdet).
Jeg bruker årlig +/- 20.000kw på begge deler, altså +/-40.000Kw til sammen.

Fjernvarmen hos min leverandør har en makspris på 135øre Kw + 10% rabatt på totalen.

Har litt historisk i appen min siden jeg har hatt samme leverandør i mange år, er en ganske kraftig økning i kostnad.

Strøm priser inkludert nettleie
2019 - 20.038Kw - 11.393kr, 56øre/Kw det jeg vil anse som "normalt".
2020 - 18.156Kw - 3.767kr, 20 øre/Kw dette var en unormalt billig år.
2021 - 21.223Kw - 20249kr, 95øre/kw begynner å bli dyrt men "akseptabelt" (her har jeg hatt Elbil).
2022 ut juli -9.358Kw - 15.220, 162øre/Kw (etter fratrukket strømstøtte). 
De estimerer at jeg vil bruke 18.783Kw i år, noe som blir 30.548kr i strøm i 2022 forutsatt at ikke snittprisen øker.

Jeg har ut juli brukt 9304Kw med fjernvarme til 11.630kr i tillegg.

Dersom jeg bruker de samme 20.000Kw i fjernvarme til 135øre -10% i år også, så er det 30.548kr i strøm + 24.300kr i fjernvarme, eller 54.850kr i "energi".
Tilsvarer vel en inntekt på 80-90.000kr før skatt.

Så selv om jeg har fjernvarme så vil jeg si at jeg er ganske så "direkte berørt".

Det er så solcelle anlegg begynner å virke forlokkende, til tross for at det er en betydlig kostnad.
Men om strømregningene vil ligge på 30-40.000kr i årene som kommer, så er kanskje 2-300.000kr nedbetalt vesentlig raskere enn tidligere forventet.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

stefse

Sitat fra: 02jan på fredag 05. august 2022, klokken 17:10
Det er sikkert rett i mange tilfeller for de med fjernvarme og varme pumpe i ikke- kalde strøk.

Poenget er at jeg tror det er mindretallet som er engasjert /direkte berørt av høye strømpriser.
Mindre tallet må følge flertallet.
Tror du ser feil plass. Det er over 600 000 som har engasjert seg på fb mot det nye strømregimet.
Regjeringens vent-til-det-går-over strategi ser heller ikke ut til å ha særlig suksess.

Sitat fra: Orbit på fredag 05. august 2022, klokken 15:32
Sitat fra: 02jan på fredag 05. august 2022, klokken 15:04
Flere borettslag/bygårder i Oslo har annen type oppvarming en strøm (fjernvarme).
Fjernvarme prises likt med strøm, og gir ikke billigere oppvarming. Fjernvarmekunder får derfor også "strømstøtte".
https://e24.no/privatoekonomi/i/eEkrLg/nve-vil-ha-ny-pris-for-alle-fjernvarmekunder

En fjernvarmekunde betaler X kr for 1 kWh, og får da maksimalt 1 kWh varme. En strømkunde betaler samme beløp for 1 kWh strøm, og kan få 2-4 kWh varme ut av dette via varmepumpe. Slik sett kommer fjernvamekundene dårligere ut av dette.
Dette er jå smått absurd, som det meste annet som har foregått rundt kilowattimer i det siste her til lands, men jeg måtte desverre påpeke dette for en venn som tenkte å legge inn fjernvarme for å diversifisere oppvarmingsutgiftene. Han har nå et system med vannbåren luft til vann vp.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

daktari

I DN nettopp er der intervjuet 4 stk økonomer og bransje-eksperter som statlige vil ha markedspris av forskjellige grunner. "Folk må spare strøm", " folk må skjønne at det er mangel på strøm", "markedet må ikke manipuleres" osv.
Mange krefter ønsker disse strømprisene. Mens staten vanligvis får 5 øre pr kWt i mva får de nå 50 til 100 øre...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

#3471
Overraskende at Støre trekker inn Solberg-regjeringen når reportere trekker inn lang reaksjonstid for å få støttet bedriftene. Så vidt jeg husker var ikke strømprisen særlig ille da den forrige regjeringen leverte fra seg nøklene. Og dersom de mente Høyre-regjeringen burde satt inn tiltak tidligere burde de vel fremmet de i Stortingets spørretime, og selv innført tiltakene så fort de ble i regjering...
....får litt sånn   "hvor kom den fra"...når Støre sier dette:
Tesla Model Y                         2021-

stefse

Sitat fra: daktari på fredag 05. august 2022, klokken 22:48
I DN nettopp er der intervjuet 4 stk økonomer og bransje-eksperter som statlige vil ha markedspris av forskjellige grunner. "Folk må spare strøm", " folk må skjønne at det er mangel på strøm", "markedet må ikke manipuleres" osv.
Mange krefter ønsker disse strømprisene. Mens staten vanligvis får 5 øre pr kWt i mva får de nå 50 til 100 øre...
Ja, vi ser stadig disse historiene i hovedmediene. Det kan ha en sammenheng med at elmarkedet utenfor Norden har den fleksibiliteten som disse folkene er ute etter, og muligens kan ha blitt inspirert eller overtalt av.
Det er gjerne markeder som både har alternativ til strøm, og som har et generelt lavere behov for den.
Jeg vet ikke om det er så mye å gjøre med disse folkene enn å faktisk skru av strømmen. F.eks begrense den til det de mener er mulig å spare og deretter går det i svart hjemme hos dem. I tillegg vil de tjenester og varer som trenger strøm, bli utilgjengelige eller sterkt begrenset.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Moas

Er det mulig å tenke seg en ombygging av et vannkraftverk slik at vannet på øvre nivå tømmes når kraften er dyr og pumpes opp fra et lavere nivå når strømmen er billig?
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Burger

Sitat fra: Moas på lørdag 06. august 2022, klokken 01:16
Er det mulig å tenke seg en ombygging av et vannkraftverk slik at vannet på øvre nivå tømmes når kraften er dyr og pumpes opp fra et lavere nivå når strømmen er billig?
Denne har det du lurer på, anbefaler å lese hele artikkelen : https://www.nrk.no/vestland/straumprisane-har-vekt-batteri-draumen-til-live-1.15790496
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

automat

#3475
Blåsjø, Norges største vannmagasin (7,8 TWh), har pumpekraftverk. (Saurdal Kraftverk.)

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Saurdal_kraftverk
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 05. august 2022, klokken 22:48
I DN nettopp er der intervjuet 4 stk økonomer og bransje-eksperter som statlige vil ha markedspris av forskjellige grunner. "Folk må spare strøm", " folk må skjønne at det er mangel på strøm", "markedet må ikke manipuleres" osv.
Mange krefter ønsker disse strømprisene. Mens staten vanligvis får 5 øre pr kWt i mva får de nå 50 til 100 øre...
Tja, hadde markedet vært så elastisk som disse tror skulle jo strømforbruket stupt nå. Burde jo sett store forskjeller på strømforbruk i nord og sør (mot normaltider).

Jeg er dog enig i at setter man en lav makspris vil det nok brukes unødvendig mye strøm. Men en makspris som er litt høy (f.eks 1kr/kWh) vil gjøre at de aller fleste uansett ikke vil sløse med strøm, men bedrifter vil i det minste ikke måtte legge ned, og folk slipper å fryse i hjel.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Både makspris og magasinbegrensninger har sine negative sider.

Magasinbegrensinger vil løfte prisen kortvarig idet de blir innført - det er det ingen tvil om. Det er jo slik at regjeringen ønsker å stoppe eksport . Men de kan ikke gå inn og fysisk stoppe eksporten da dette er brudd på Acer avtalen. Kanskje de kan initiere en langvarig revisjon på kabelforbindelsene gjennom nye tekniske krav - det er vel kanskje noen slike fantasiløsninger som må på bordet?

Makspris gir lite intensiver til sparing, men i praksis så er jo priselastiteten ekstremt lav på produktet strøm.
Det er bare å innse at slik er det - så kan professorer og andre som uttaler seg på generelt grunnlag innen økonomisk teori om tilbud og etterspørsel ta seg en bolle.  Det som er spesielt med prissettingen i kraftmarkedet er jo at prisen kan dobles bare etterspørselen endrer seg marginalt. Jeg har selv nominert og analysert i ettertid
og da sett at små MW kan flytte prisen 10 Euro og mer. Og slik er det jo dersom man må starte opp en vesentlig dyrere enhet for å dekke den siste MW av etterspørsel. Produksjonsenhetene kommer jo inn fra ulike "trappetrinn"  på pris. F.eks kan Stasjon X ha en vannverdi på 20 EURO pr MW, mens stasjon Y kan ha 300. Må du starte opp stasjon Y for å dekke etterspørsel så blir jo prisen 300 Euro istedenfor 20....
Jeg er ingen tilhenger av makspris heller - men markedet er designet slik at akkurat nå er makspris ca 40 kr/kwh.
Det er en pris ingen kan leve med selv for en svært kort tid. Så skulle man sprette opp i nivåer nær dette
så er det jo over og ut for enkelte i løpet av dager. Børsen møtte jo utfordringen i markedet ved å øke maksprisen fra 3000 EUR pr MW til 4000 EUR på MW for å gi markedet ett ennå større intensiv til å koble ut forbruk.
Men det er fortsatt mange der ute som kanskje ikke følger markedet dag for dag - og det kan jo teoretisk komme korte perioder med priser mellom 5 og 40 kroner time for time - da vil jo folk sin økonomi kunne gå helt av hengslene raskt. Dvs. de kan få likviditetsproblemer med å håndtere en månedsavregning.

Nei - det blir spennende å se hva som kommer ut av møtet kommende mandag

arthur

Skal man ved å, eventuelt, vedta stopp i eksport også stoppe import? Skal vi legge ned kablene eller kun gjøre hva vi vil, når vi vil og om vi vil og forvente at de som befinner seg i den andre enden av strømledningen bare sier ja, og amen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på lørdag 06. august 2022, klokken 09:48
Nei - det blir spennende å se hva som kommer ut av møtet kommende mandag
Er egentlig ikke veldig spent. 90% «støtte» fra september kanskje. Og noen lovnader om målrettet støtte til bedrifter. Noe mere har jeg ingen tro på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA