Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

filtvet

Med disse prisene kommer det nok til å koste mer å starte brødristeren. Kanskje spise insekter - er ikke det den nye vinen?

hELgenen

Ja,noe kan nok vi alle gjøre,men historien viser at det ofte monner lite dessverre.

Det blir vel litt som Støre nå skal gjøre alt hva han kan og det ender opp med at han overvåker situasjonen.

Når AP tok over etter Erna og skulle følge opp Korona strategien så vi alle hvor lite handlingsrettet regjeringen var.  Erna tok grep,gjorde noe og selv om det kanskje var litt mye her og der,så følte vi alle en viss trygghet ved at de var handlingsvillige. Ap,Sp regjeringen har sittet mye og ventet og håpt på at alt skulle gå over at seg selv.

Mange ting gjør jo det,de går over av seg selv..Men iblant så går det også fra ondt til verre om ikke en gjør noe..

Og det ser jo ut som konkursene står i kø fremover....

RJK

Sitat fra: arthur på mandag 01. august 2022, klokken 13:12
Men det er en del vi kan gjøre for å avhjelpe problemene vi står overfor i dag, eksempelvis kan vi la være å kaste 170.000 brød hver eneste dag i Norge! 170.000 færre brød som skal stekes hver eneste dag hadde kanskje redusert strømforbruket, redusert kostnadene til mat for oss såvel som redusert utslipp i verden. De fleste har vel en fryser og kanskje sågar en brødrister?
Hva med om vi alle, meg selv inkludert, tok oss en grundig kikk i speilet og vurderte om det ikke er noe vi alle kan gjøre selv også? Jeg tror det!
Jeg antar at størsteparten av de brødene (og grønnsakene, fiskebitene og kjøttbitene) som kastes, er det butikkene som står for. Samtidig er det mange steder man kunne levert dette, hvor alternativet ikke er å kjøpe de i butikken.

Helt sikkert noen som kaster brød fordi det er oppbevart for lenge og kanskje og feil, slik at det enten rekker å gå tørt eller å gå mugg i det, men tror ikke det utgjør så veldig stor prosent.

Selv har jeg gått over til surdeigsbrød, og skalken beholder jeg som en barriere for neste skive, og spiser skalkene som bortimot det siste på brødet. Har ikke kastet brød på svært lenge, da disse holder seg godt.

Til tider er det bare jeg som spiser brød i huset, datteren min foretrekker annet, og gjerne noe med ris. Og stekt ris laget på rester, fører til at det kastes lite ris og.

Jeg må riktignok si at jeg bryr meg kun om datoer på sushilaksen. Er den gått over dato, så steikes den istedet for å brukes som sashimi, som topping på nigiri eller i maki-ruller. Jeg stoler heller på vurdering basert på syn, lukt og smak, på andre matvarer.

Egentlig overrasket over hvor lenge enkelte ting varer, spesielt når de står uåpnet og lagret rett. Men frukt og grønnsaker har det dessverre en tendens til at rekker å bli dårlig før det blir brukt, og det gjør og til at jeg er forsiktig med å kjøpe mye av slikt.

Hadde gjerne sett at f.eks. hjertesalaten ble solgt enkeltvis, for jeg kommer meg gjennom en, men to stykk før de blir dårlig, det klarer jeg sjeldent. Også gulrøtter kunne jeg likt at ble solgt som løsvar, så kunne man kjøpt kanskje bare 2 eller 3, fremfor pakke på 8-10.

Og gulrøttene i plast, har ofte så mye fuktighet i posene, som øker faren for forråtnelse, selv om jeg tar av plasten når jeg kommer hjem.

Pakningsstørrelsen er ofte ikke tilpasset små husholdninger, men passer sikkert glimrende for en familie på 4.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Merce

Sitat fra: arthur på mandag 01. august 2022, klokken 12:18

Andel abonenter med avtale om fast pris i Norge er, eller var, rundt 4% mens i våre naboland er det opp mot 50%. Med andre ord er det ikke noe egentlig problem om noen har vært forutseende nok til å inngå en slik avtale, kun et strømselskap som taper på det og ikke staten, eller fellesskapet.

Makspris, eller fast pris, på et "lavt" nivå vil ikke medføre noen form for energiøkonomisering, tvert derimot. Å inkludere også hytter i slike ordninger vil forsterke dette problemet ytterligere. Kanskje på tide å (også) vurdere fastrente på sine lån og ikke bare skrike på onkel stat når gleden av negativ rente (reelt sett rente lavere enn inflasjon) til slutt går over?

https://www.dn.no/leder/hytte/stromstotte/dn-mener-det-er-ikke-vanlige-hytteeieres-tur/2-1-1269089

I-landsproblemene står i kø her i landet!

"Problemet" er jo at det egentlig ikke er noe problem....vi har nok kraft, og kunne produsert mye mer til en billig penge om vi ville. Så kunne vi evt i tillegg hatt flere gasskraftverk til bruk ved behov. Disse kunne selvsagt også levere til utlandet ved behov. Det må være mye bedre å foredle gassen vår til elektrisitet  som så selges dyrt.

arthur

Sitat fra: hELgenen på mandag 01. august 2022, klokken 14:02

Og det ser jo ut som konkursene står i kø fremover....

Du skal i alle fall ikke beskyldes for å være optimist! Jeg pleier også å si til de som har bestemt seg for at er det noe de mener at de ikke får til så er de nærmest garantert å ha success, med andre ord ikke å få det til.

Her har du en offisiell statistikk over konkurser i Norge i en periode med pandemi og galloperende strømpriser, dyrere innsatsvarer/råvarer, lønnspress og inflasjon, men gjentar man en påstand ofte nok, og lenge nok, så er det jo mulig at man vil få rett til slutt? 

https://www.brreg.no/produkter-og-tjenester/statistikk/statistikk-fra-konkursregisteret/             
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 01. august 2022, klokken 12:12
Av sine egne (tidligere statssekretær og profilert medlem av AP) skal man (Støre) få det!

https://www.dagsavisen.no/debatt/2022/08/01/brev-til-min-partileder/

Ja, enig i at flere og flere fra grasroten av AP ser galskapen og handlingslammelsen til Støre som i et halvt år har "fulgt situasjonen nøye". Nå ser AP-ordførerne at det er stor fare for at bedriftene flytter til områder med billigere strøm.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XqPGob/ap-ordfoerere-i-stroemkrise-forventer-svar-i-kveld

Spørs om ikke AP-ledelsen blir sparket av LO og resten av AP ved neste landsstyremøte.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

I og med at bedrifter truer med å flytte til strøk med billigere strøm er jo på et vis noe SP vil glede seg over, hindrer fraflytting fra grisgrendte strøm som vel først og fremst er nordover? Groruddalen i Oslo har rundt 140.000 innbyggere, dobbelt så mange som hele Finmark fylke!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Nå er det vel NO2 som har høyest priser for tiden, og slik det ser ut per nå, også vil fortsette med det. I dette området er det mye av det man kan kalle grisgrendte strøk, og SP-velgere. Store deler av Rogaland og Agder..

Radial

Jeg tror ikke folk & politikere sør for Trondheim uten videre vil akseptere at de må flytte til Nord-Norge for å finne rimelig strøm, når det i utgangspunktet er mer enn nok i regionen.

Dette er resultatet av en politisk feilvurdering, som er forsterket av for lite vann i elver og magasiner, kombinert med ett EU uten en skikkelig plan B rundt energi.

Tenk at Frankrike tilfeldig vis i 2022 må skru av flere atomkraftverk for vedlikehold, samtidig som Putin skrur av gassen til Tyskland, mens de selv skrur av en drøss med egen atomkraftverk.
Og Ingen har en reell plan B.

Snakk om mageplask av politiske feilslag.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 02. august 2022, klokken 17:52
Nå er det vel NO2 som har høyest priser for tiden, og slik det ser ut per nå, også vil fortsette med det. I dette området er det mye av det man kan kalle grisgrendte strøk, og SP-velgere. Store deler av Rogaland og Agder..

Ja, saken jeg linket til var fra NO2, som for tiden har Norges høyeste priser, altså Kristiansand/Stavanger-området. Ser at slakterier får frastjålet hele marginen fra offentlig eide strømselskaper, og står i fare for å bli utkonkurrert av bedrifter utenfor de sørlige områder. AP fortsetter å "følger med nøye", men skylder på at de må forhindre høye renter...så de må håve inn milliarder fra bedrifter, og ikke levere noe av det tilbake, for da går renten opp...?!??

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Orwv0E/faar-stroemregning-paa-over-700000-kroner-overhodet-ikke-noe-sunt-naeringsliv
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. august 2022, klokken 21:45
Sitat fra: geear på tirsdag 02. august 2022, klokken 17:52
Nå er det vel NO2 som har høyest priser for tiden, og slik det ser ut per nå, også vil fortsette med det. I dette området er det mye av det man kan kalle grisgrendte strøk, og SP-velgere. Store deler av Rogaland og Agder..

Ja, saken jeg linket til var fra NO2, som for tiden har Norges høyeste priser, altså Kristiansand/Stavanger-området. Ser at slakterier får frastjålet hele marginen fra offentlig eide strømselskaper, og står i fare for å bli utkonkurrert av bedrifter utenfor de sørlige områder. AP fortsetter å "følger med nøye", men skylder på at de må forhindre høye renter...så de må håve inn milliarder fra bedrifter, og ikke levere noe av det tilbake, for da går renten opp...?!??

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Orwv0E/faar-stroemregning-paa-over-700000-kroner-overhodet-ikke-noe-sunt-naeringsliv
Du er veldig kritisk til «sosialistene» og tenker høyresiden ville tenkt mer offensivt.
På Dagsnytt i morges er Høyres energipolitiske talsmann (Nikolai Astrup) ute og sier klart nei til både eksportbegrensninger OG makspris på strøm.
Da er det ikke mye annet enn stønad tilbake som tiltak.......

NO2 er helt dønn avhengig av eksportbegrensninger tror jeg.

Counterpointer

«Støre etter strømkrise-møtet: – Ser på ordninger for næringslivet»

https://www.tv2.no/a/14986973/

Hvertfall et lite fremskritt fra «følger nøye med på situasjonen».
Tiltakene kommer i statsbudsjettet. I tillegg loves forbedret ordning for privathusholdninger.

DagfinnN

Mange leter etter enkle forklaringer på den uvanlige høgestrømprisene i sør. Men så er det kanskje ikke så enkelt som bare å skylde på eksportkabler likevel. Nord-Norge eksporterer 3 ganger så mye som Sør-Norge
https://www.nettavisen.no/okonomi/tre-ganger-mer-strom-eksport-i-nord-enn-i-sor/s/5-95-592874?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR0l4fZl46y4cD0MEHsE0Wd4G0GRGtD9Bi4zv07ILgefrjmbqfaHKjnZNTI#Echobox=1659524210
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

sjokomelk

Korrekt. Men NO2 blir med kablene koblet til samme prisområde som Tyskland, Nederland og UK. Og for at kraften ikke skal bli eksportert, men heller forbli i Norge, må vi overby de utenlandske kjøperne på kraftbørsen.
NO4 i nord er koblet mot Sverige/Finland/Russland, og prisnivået blir deretter.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA