Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 27. juli 2022, klokken 20:54
Begynner å bli sært når kun 1 av 5 strømdistrikter blir flådd.
Forstår veldig godt frustrasjonen i sør, men her i øst har vi i morgen et snitt på over 2,5 kr i juli med en god del nedbør. Så det er ikke helt silkeføre her heller.

Denne utjevningen som noen ønsker så sterkt i forhold til midt og nord virker ikke slå ut så veldig mellom sør og øst Det er vel grei kabelforbindelse mellom øst og vest?

Jeg innser mer og mer at prisimport er mye mer sensitivt enn strømoverføring over lange avstander er effektivt.

Egil S

Jeg har lurt litt på om disse store prisforskjellene innad i landet kan være lovstridige, og det er kanskje rom i konkurranseloven på at det som skjer er ulovlig.
Nå er vel alle strømselskaper statseide, slik at de alle strengt tatt har samme eier.

Paragraf 10 sier de bl.a:
-ikke kan begrense/kontrollere produksjon - Dette skjer i sør.
-ikke dele opp markeder eller forsyningskilder - da er vel strømsonene lovstridig da.
-ulike vilkår for likeverdige ytelse - ja dette sliter jo industrien med forskjellige steder i landet.

Paragraf 11 sier:
-Påtvinge, direkte/indirekte urimelige innkjøps og utsalgs priser - jeg kan jo ikke velge strømselskap i nord-norge f.eks, så jeg er påtvunget så høye strømpriser.
-Begrense produksjon til skade for forbrukerne - tja, er det ikke akkurat det som skjer da.
-Ulike vilkår for likeverdige ytelser - må vel kunne si det også.

Klippet fra Lovdata:

Kapittel 3. Forbudte konkurransebegrensninger
§ 10.Konkurransebegrensende avtaler mellom foretak​1

Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen, er forbudt, særlig slike som består i
a.   å fastsette på direkte eller indirekte måte innkjøps- eller utsalgspriser eller andre forretningsvilkår,
b.   å begrense eller kontrollere produksjon, avsetning, teknisk utvikling eller investeringer,
c.   å dele opp markeder eller forsyningskilder,
d.   å anvende overfor handelspartnere ulike vilkår for likeverdige ytelser og derved stille dem ugunstigere i konkurransen,
e.   å gjøre inngåelsen av kontrakter avhengig av at medkontrahentene godtar tilleggsytelser som etter sin art eller etter vanlig forretningspraksis ikke har noen sammenheng med kontraktsgjenstanden.
Avtaler eller beslutninger som er forbudt i henhold til denne bestemmelse, skal ikke ha noen rettsvirkning.
Bestemmelsen i første ledd får ikke anvendelse på avtaler mellom foretak, beslutninger truffet av sammenslutninger av foretak og samordnet opptreden, som bidrar til å bedre produksjonen eller fordelingen av varene eller til å fremme den tekniske eller økonomiske utvikling, samtidig som de sikrer forbrukerne en rimelig andel av de fordeler som er oppnådd, og uten
a.   å pålegge vedkommende foretak restriksjoner som ikke er absolutt nødvendige for å nå disse mål, eller
b.   å gi disse foretak mulighet til å utelukke konkurranse for en vesentlig del av de varer det gjelder.
Kongen kan ved forskrift fastsette regler for hva som skal gå inn under tredje ledd (gruppefritak). Konkurransetilsynet kan bestemme at et gruppefritak ikke skal være anvendelig overfor bestemte foretak i den utstrekning avtaler, beslutninger og samordnet opptreden har virkninger som ikke er forenlige med tredje ledd.
1   Jf. EØS-avtalen art. 53.

§ 11.Utilbørlig utnyttelse av dominerende stilling​1

Et eller flere foretaks utilbørlige utnyttelse av sin dominerende stilling er forbudt.
Slik utilbørlig utnyttelse kan særlig bestå i
a.   å påtvinge, direkte eller indirekte, urimelige innkjøps- eller utsalgspriser eller andre urimelige forretningsvilkår,
b.   å begrense produksjon, avsetning eller teknisk utvikling til skade for forbrukerne,
c.   å anvende overfor handelspartnere ulike vilkår for likeverdige ytelser og derved stille dem ugunstigere i konkurransen,
d.   å gjøre inngåelsen av kontrakter avhengig av at medkontrahentene godtar tilleggsytelser som etter sin art eller etter vanlig forretningspraksis ikke har noen sammenheng med kontraktsgjenstanden.
1   Jf. EØS-avtalen art. 54.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Counterpointer

En får ikke akkurat troen på at regjeringen kommer til å foreta seg noe aktivt for å ha kontroll på strømprisen.

«ADVARER: Statsminister Jonas Gahr Støre tror vi må belage oss på høye strømpriser i lang tid framover.»


https://borsen.dagbladet.no/nyheter/store-med-dyster-beskjed/76765734?fbclid=IwAR282qOkhVdb2hw3zdkIMvTS_HjUQ2ioAOjgMQ2-8N4qkRIJ-p6qulyhzCU&fs=e&s=cl

arthur

Jeg velger å forstå Støre dithen at han mener kraftmarkedet internasjonalt kommer til å forbli høyt/sterkt i nokså lang tid fremover og av grunner han eksplisitt har nevnt, men samtidig har de, og vil de, foreta seg politiske valg som vil hjelpe den enkelte borger av landet. I mine øyne har de gjort det, gjør det fortsatt og vil gjøre det fremover.

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Merce

#3409
Sitat fra: Counterpointer på søndag 31. juli 2022, klokken 13:41
En får ikke akkurat troen på at regjeringen kommer til å foreta seg noe aktivt for å ha kontroll på strømprisen.

«ADVARER: Statsminister Jonas Gahr Støre tror vi må belage oss på høye strømpriser i lang tid framover.»


https://borsen.dagbladet.no/nyheter/store-med-dyster-beskjed/76765734?fbclid=IwAR282qOkhVdb2hw3zdkIMvTS_HjUQ2ioAOjgMQ2-8N4qkRIJ-p6qulyhzCU&fs=e&s=cl

Hvorfor skulle de det..? De (myndighetene) har jo med viten og vilje sørget for den utviklingen vi nå ser resultatet av...
Og så er strømstøtten litt enkel brannslukking, som på sikt garantert vil bli sosialt justert, da har myndighetene egentlig klart å innføre en ny skatt som de har full kontroll over fordelingen av  ;D

ToWalkOrDrive

#3410
Oh, mææææn....
.....fortsetter det sånn blir det en dyr hytte-vinter i NO2.... 2570,- for 688kWh strøm i juli....tenker sosialistene gnir seg i hendene over sin aktive fordelingspolitikk. Virker ikke som det er ok med tanke på paragrafen ovenfor angående forbud mot ulik pris til forskjellige handelspartnere (huseiere vs hytteeiere) for samme vare.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Han forteller at det er to former for makspris regjeringen vurderer: Det ene er at det settes en makspris på prisen brukerne betaler, for eksempel gjennom en strømstøtteordning som dekker regningen over et visst beløp. Da får kraftprodusentene fortsatt betalt markedspris.

Den andre varianten er at det settes et tak på hvor mye kraftselskapene kan ta betalt for strømmen.

Ingen av løsningene er udelt positive, sier Støre.


https://www.dn.no/energi/strom/energi/strompris/store-forstar-at-makspris-pa-strom-kan-virke-forlokkende-men-er-skeptisk/2-1-1269165

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Radial

Er ikke udelt positivt å knuse økonomien til masse små industribedrifter, eller husholdninger heller.

Det han er bekymret for er brudd på kontrakter med utlandet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Makspris for hva kraftselskapene kan selge sin kraft til i markedet er så vidt jeg kan se brudd på Acer avtalen. Det er 4000 Euro i budkurven som er definert som maks pris. Å definere egne grenser på tvers av landegrenser er brudd på Acer avtalen. Produsentene kan selvfølgelig velge å selge til en makspris Støre anbefaler,men Støre kan ikke pålegge produsentene. Så her møter Støre seg selv i døra mhp Acer avtalen han selv sa ja til.

En makspris til sluttkunde slik Frankrike har berøres så vidt jeg forstår ikke av Acer da dette er sluttkundeavtaler og ikke engros markedet.
Men kraften skal uansett flyte fritt på tvers av landegrenser der pris bestemmer flyt ifølge Acer.

Morsomt å lese at Støre snubler i noe han selv har godkjent.

Det man kan gjøre er å la sluttkunder få kjøpe kraft til fastpriser av selskaper staten har majoritet i på samme måte som industrien har.

orodreth

Hele strøm markedet trenger jo en grov opprydning. Strømstøtte fungerer ikke når kommuner og personer med fastpris tjener penger på og bruke strøm...

Antall strømselskaper og antall forskjellige avtaler disse igjen har er jo helt på jordet.

Strøm skulle vært solgt av staten til fast pris til alle i hele landet uavhengiv om det er primær bolig, hytte eller bedrift.
Overproduksjon kan selges til utlandet til markedspris.

elektrolux

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 27. juli 2022, klokken 20:54
Hvor mye koster strøm på diesel-aggregat?

Kommer an på om du kan utnytte spillvarmen til oppvarming av f.eks VV.

Uansett er et dieselagregat noe å vurdere. Har selv et for bensin, men det er nok mest i tilfelle strømrasjonering og for drift av varmepumpen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

Av sine egne (tidligere statssekretær og profilert medlem av AP) skal man (Støre) få det!

https://www.dagsavisen.no/debatt/2022/08/01/brev-til-min-partileder/

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Sitat fra: orodreth på mandag 01. august 2022, klokken 10:28
Hele strøm markedet trenger jo en grov opprydning. Strømstøtte fungerer ikke når kommuner og personer med fastpris tjener penger på og bruke strøm...

Andel abonenter med avtale om fast pris i Norge er, eller var, rundt 4% mens i våre naboland er det opp mot 50%. Med andre ord er det ikke noe egentlig problem om noen har vært forutseende nok til å inngå en slik avtale, kun et strømselskap som taper på det og ikke staten, eller fellesskapet.

Makspris, eller fast pris, på et "lavt" nivå vil ikke medføre noen form for energiøkonomisering, tvert derimot. Å inkludere også hytter i slike ordninger vil forsterke dette problemet ytterligere. Kanskje på tide å (også) vurdere fastrente på sine lån og ikke bare skrike på onkel stat når gleden av negativ rente (reelt sett rente lavere enn inflasjon) til slutt går over?

https://www.dn.no/leder/hytte/stromstotte/dn-mener-det-er-ikke-vanlige-hytteeieres-tur/2-1-1269089

I-landsproblemene står i kø her i landet!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 01. august 2022, klokken 12:12
Av sine egne (tidligere statssekretær og profilert medlem av AP) skal man (Støre) få det!

https://www.dagsavisen.no/debatt/2022/08/01/brev-til-min-partileder/

Sitat
Energikommisjonens rapport neppe komme til politisk behandling før kommunevalget.

Det valget vil kunne bli en katastrofe for Arbeiderpartiet hvis regjeringen ikke griper til mer kraftfulle politiske tiltak nå

Ja,tror mange allerede har bestemt seg for å sende et ekstremt tydelig signal
ved neste valg.


arthur

Men det er en del vi kan gjøre for å avhjelpe problemene vi står overfor i dag, eksempelvis kan vi la være å kaste 170.000 brød hver eneste dag i Norge! 170.000 færre brød som skal stekes hver eneste dag hadde kanskje redusert strømforbruket, redusert kostnadene til mat for oss såvel som redusert utslipp i verden. De fleste har vel en fryser og kanskje sågar en brødrister?
Hva med om vi alle, meg selv inkludert, tok oss en grundig kikk i speilet og vurderte om det ikke er noe vi alle kan gjøre selv også? Jeg tror det!

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA