Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på lørdag 09. juli 2022, klokken 14:37
Jeg velger å skrive dette innlegget separat og ikke som noe tilsvar til Ketill Jacobsen, men det er direkte relatert til hans ufine og usaklige innlegg;

Noe av forklaringen på den høye forekomsten av lavinntekt blant innvandrere ligger i svakere tilknytning til arbeidslivet, og dermed mindre opptjening av pensjonsrettigheter, enn den øvrige befolkningen. Relativt mange av innvandrerne, en tredjedel av dem over 66 år, har endt opp som minstepensjonister. Men også blant eldre innvandrere som ikke er minstepensjonister, er andelen med lavinntekt relativt stor sammenlignet med befolkningen ellers.

Dette er et faktabasert, faktabasert i den forstand at kilden er SSB som trolig vet hva de snakker om, har tallsmessig grunnlag for dette, i trolig i motsetning til de fleste andre her, meg selv inkludert.

Kilde; https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/aleneboende-minstepensjonister-har-lite-a-rutte-med

Dette innlegget fra deg viser hvor lite du skjønner (eller vil ta innover deg). Både for innvandrere
og nordmenn er det naturligvis en grei forklaring på hvorfor de har endt opp som minstepensjonister. Det som vi må ha fokus på er at et ganske stort antall mennesker i Norge (størrelsesorden 40.000 mennesker) er fattige og mange av dem lever et uverdig liv. Da bli spørsmålet hvordan vi kan hjelpe disse menneskene (vi er ca 5 millioner mennesker utenom disse 40.000 som har litt eller mye til overs) og hvordan vi i fremtiden kan unngå at nye mennesker kommer i deres situasjon. Økonomisk sett er problemet svært uoverkommelig i Norge. Å løse det i praksis krever derimot kløkt og sterk vilje som ikke alle de politiske partiene har.

Det var ufint av meg å antyde at du bryr seg mindre om de fattige fordi mange av dem er innvandrere. Du må gjerne overbevise meg om at jeg tar feil i det.


geear

Var det en "u" for mye i "uoverkommelig"? Altså skulle det vært overkommelig?

arthur

#3302
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 11. juli 2022, klokken 13:13
Sitat fra: arthur på lørdag 09. juli 2022, klokken 14:37
Jeg velger å skrive dette innlegget separat og ikke som noe tilsvar til Ketill Jacobsen, men det er direkte relatert til hans ufine og usaklige innlegg;

Noe av forklaringen på den høye forekomsten av lavinntekt blant innvandrere ligger i svakere tilknytning til arbeidslivet, og dermed mindre opptjening av pensjonsrettigheter, enn den øvrige befolkningen. Relativt mange av innvandrerne, en tredjedel av dem over 66 år, har endt opp som minstepensjonister. Men også blant eldre innvandrere som ikke er minstepensjonister, er andelen med lavinntekt relativt stor sammenlignet med befolkningen ellers.

Dette er et faktabasert, faktabasert i den forstand at kilden er SSB som trolig vet hva de snakker om, har tallsmessig grunnlag for dette, i trolig i motsetning til de fleste andre her, meg selv inkludert.

Kilde; https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/aleneboende-minstepensjonister-har-lite-a-rutte-med

Dette innlegget fra deg viser hvor lite du skjønner (eller vil ta innover deg).

Det var ufint av meg å antyde at du bryr seg mindre om de fattige fordi mange av dem er innvandrere. Du må gjerne overbevise meg om at jeg tar feil i det.

Nei, ingen gunn til å kommunisere videre med deg om dette da du åpenbart taler med to tunger! :-1:

Hvem, eller hva, tror du at du er som nærmest krever at andre skal stå "til rette" for deg?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: geear på mandag 11. juli 2022, klokken 15:34
Var det en "u" for mye i "uoverkommelig"? Altså skulle det vært overkommelig?

Det verste var at jeg ikke hadde u'en der først og så la den til. Det skal altså være OVERKOMMELIG!

ToWalkOrDrive

Hyggelig at Oslofolk har "billig" strøm i dag, mens vi i Stavanger og Kristiansand er blitt skikkelige europeere....snittpris på over 3 kroner i Sør-vest dette døgnet.....
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

geear

Vel, enn så lenge vi blir kompensert for strømprisen, så utgjør det ikke allverdens, men når regjeringen ikke lenger vil kompensere så blir det ramaskrik.

Uansett ganske spesielt at kraftprodusenter i hele landet skor seg på at vi har utenlandslinjer kun fra én kraftregion, og at denne ene kraftregionen skal ta smellen for det...

zbk

Personlig er jeg ferdig med å stemme ved stortingsvalg. Rikspolitikerene har mista gangsynet og kontakten med virkeligheten (det triste er at de ødelegger for de ærlige lokalpolitikerene som fortsatt orker).

Når de lar strømranet skure og gå, spesielt med de ufattelige prisforskjellene de med uheldig adresse må betale for, samtidig som de ikke evner å rydde opp i det som utfra oppfattes som grådighet med støtteordninger og penger, så tror jeg vi kommer til å få mange flere innenlands terroraksjoner utfra ren frustrasjon.

Når tilstrekkelig mange faller utenfor rakner tilliten i samfunnet og vi degenererer til den samme idiotien som USA er det fremstre eksempelet på. Jeg tror ikke vi er utsatt for noen konspirasjon i Norge, bare grådighet, maktsyke og udugelighet, men de som luller seg inn i konspirasjonsmiljøene  blir farlige framover uansett hva som driver dem dit.

Begrens forskjellen på import/eksport til en viss grense på årsbasis så kunne jeg kanskje trodd på argumentet om at kablene sikrer forsyningssikkerhet, men så lenge økonomene får styre fritt med felles ressurser så går landet til helvete med ekspressfart er jeg redd for. Uansett strømstøtte er situasjonen i dag ødeleggende for samfunnet på sikt. Jeg er glad jeg er over middagshøyden og kanskje slipper å oppleve den verste nedturen på sikt.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

stefse

Å rope på storting og regjering er en vits i denne saken. De vet godt hva de har signert på, og deres handlingsrom er begrenset til å gi støtte. Å endre markedets spilleregler vil være helt utenkelig for enhver karrierepolitiker.

På sikt er det mulig å gjøre fysiske endringer som gjør at Norge slipper litt bedre fra det, (tenker ikke på vindkraftutbygging) men det krever rådgivende ingeniørkunnskap fra noen som ikke sitter i matfatet selv.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

turfsurf

Sitat fra: stefse på tirsdag 12. juli 2022, klokken 12:00
Å rope på storting og regjering er en vits i denne saken. De vet godt hva de har signert på, og deres handlingsrom er begrenset til å gi støtte.

Nei, det er jo faktisk ikke det. At de mangler vilje til å gjøre noe er en helt annen sak. Det er jo det vi med stemmene våre må få de til å forstå. Alle avtaler kan reforhandles. Man har og klausuler i dagens avtaler som man kunne påberopt seg, men som det ikke er vilje til å gjøre. I motsetning til hva både Sverig og Tyskland har gjort.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Autowinder

Å gi opp å velge noen som kan gjøre en bra jobb er jo en falitterklæring. Da sitter en i bilen og er prisgitt sjåføren litt som i Schengen-avtalen.
Men når vi er der vi er, går det absolutt an å kunne heve stemmene samlet for å få endring.
Om Norge har gode nok klausuler i avtalene, er det likevel penga som rår slik det er nå, mer i kassa til staten og de som skal strykes med hårene før neste valg.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

zbk

Som et lite sidespor: Kan noen forklare hvorfor strømmen nå ofte er dyrest på natta og rimeligst i ulike perioder på dagen (feks i morgen)? Vi skulle jo flytte på forbruket og jevne ut, sa de, men nå varierer tidspunktene for "rimelig" strøm fra dag til dag?

For min del er jeg satt opp med muligheten for grei lading på nattestid, men med nye effektledd og ofte rimeligere priser i løpet av dagen ender jeg opp med å tjene på å flytte store deler av ladinga mi til de tidene på dagen de tidligere påstod det var viktig å begrense forbruket.

Lader jeg fullt på nattestid nå risikerer jeg 300,- i effektstraff fordi jeg bruker strøm i det tidspunktet de har mast om at vi skulle gjøre det. Dermed lader jeg heller på dagtid og passer på i holde meg under 10kW totaleffekt i huset i stedet for å lade raskere en kort periode på natta og risikere å i alle fall havne i gruppa for 15-20kW, om ikke enda ett hakk opp.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

geear

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 12. juli 2022, klokken 13:08
Å gi opp å velge noen som kan gjøre en bra jobb er jo en falitterklæring. Da sitter en i bilen og er prisgitt sjåføren litt som i Schengen-avtalen.
Men når vi er der vi er, går det absolutt an å kunne heve stemmene samlet for å få endring.
Om Norge har gode nok klausuler i avtalene, er det likevel penga som rår slik det er nå, mer i kassa til staten og de som skal strykes med hårene før neste valg.
Til syvende og sist så er vi bare ikke mange nok som har vondt nok. Noen merker det helt sikkert, men de er for få. Skal jeg være helt ærlig så merker jeg ingenting til at strømprisene har økt, annet enn at jeg ser at fakturaene er større og at prisen i Tibber-appen er høy. I praksis har det ingen merkbar innvirkning på lønnskontoen. Og jeg tror ikke jeg er alene, heller at flertallet har det rimelig solid økonomisk. Uten at det begynner å svi på pungen så får en ikke mobilisert heller. Iallfall ikke i Norge, der vi helst er ganske konfliktsky av oss...

Sitat fra: zbk på tirsdag 12. juli 2022, klokken 13:25
Som et lite sidespor: Kan noen forklare hvorfor strømmen nå ofte er dyrest på natta og rimeligst i ulike perioder på dagen (feks i morgen)? Vi skulle jo flytte på forbruket og jevne ut, sa de, men nå varierer tidspunktene for "rimelig" strøm fra dag til dag?

For min del er jeg satt opp med muligheten for grei lading på nattestid, men med nye effektledd og ofte rimeligere priser i løpet av dagen ender jeg opp med å tjene på å flytte store deler av ladinga mi til de tidene på dagen de tidligere påstod det var viktig å begrense forbruket.

Lader jeg fullt på nattestid nå risikerer jeg 300,- i effektstraff fordi jeg bruker strøm i det tidspunktet de har mast om at vi skulle gjøre det. Dermed lader jeg heller på dagtid og passer på i holde meg under 10kW totaleffekt i huset i stedet for å lade raskere en kort periode på natta og risikere å i alle fall havne i gruppa for 15-20kW, om ikke enda ett hakk opp.
Er ikke effektleddet uansett lavere på natta, så det veier opp for noe høyere strømpris, men i de skalaene det er nå for tiden så bli det minimal betydning. Før var effektleddet en stod del av prisen.

zbk

Energileddet er for meg 8øre lavere på nattestid ja, men det er et piss i havet når strømprisene varierer med flere kroner fra time til time.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

arthur

Her er det nok en del som ikke har det vondt grunnet høye priser, snarerer tvert derimot og ler hele veien til banken:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/MLOvOJ/gartner-eivind-gliser-av-stroemprisene
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA