Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. juli 2022, klokken 19:01
Vel,jeg har fått oppført et lite sommerhus på tomta som er fullt isolert. Der  vridde dørene seg pga fukt og ble ødelagt. Selskapet som førte opp huset kom da og reparerte skaden og la inn ekstra lufting,men sa samtidig at der mye fukt kan oppstå,noe det kan her,så bør en alltid ha noe varme på året rundt og god lufting. Vi la da opp varmepumpe og satt på overvåkning av fukt og lar pumpen gå på vedlikeholdsvarme om vinteren. Her kan det oppstå hinsides mye fukt pga tåke nær vann,og i slike tilfeller så anbefalte snekker varme om vinter. Jeg er ikke snekker eller fagmann,men det er nå rådet vi har fått.

Nå tenkte jeg i farten på hytter på fjellet, der er det normalt svært tørt på vinteren og definitivt ikke noe åpent vann i nærheten ;) De fleste hytter med varme påslått hele året ligger nok på fjellet vil jeg tro. Hytter ved sjøen er ofte dårlig isolert eller ikke isolert i det hele tatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Har hatt hytte ved sjøen, fire meter fra vannet, i drøyt førti år, dårlig isolert, enkle vinduer, peis med åpent spjel, ventiler i veggene, og derfor godt ventilert og aldri hatt på noe varme om vinteren. Aldri hatt noe problemer med fukt eller råte/råteskader! Strømmen ble slått av i oktober og satt på igjen ved påsketider!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 07. juli 2022, klokken 21:32
Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. juli 2022, klokken 19:01
Vel,jeg har fått oppført et lite sommerhus på tomta som er fullt isolert. Der  vridde dørene seg pga fukt og ble ødelagt. Selskapet som førte opp huset kom da og reparerte skaden og la inn ekstra lufting,men sa samtidig at der mye fukt kan oppstå,noe det kan her,så bør en alltid ha noe varme på året rundt og god lufting. Vi la da opp varmepumpe og satt på overvåkning av fukt og lar pumpen gå på vedlikeholdsvarme om vinteren. Her kan det oppstå hinsides mye fukt pga tåke nær vann,og i slike tilfeller så anbefalte snekker varme om vinter. Jeg er ikke snekker eller fagmann,men det er nå rådet vi har fått.

Nå tenkte jeg i farten på hytter på fjellet, der er det normalt svært tørt på vinteren og definitivt ikke noe åpent vann i nærheten ;) De fleste hytter med varme påslått hele året ligger nok på fjellet vil jeg tro. Hytter ved sjøen er ofte dårlig isolert eller ikke isolert i det hele tatt.
Det er bare hytter som er laftet eller på annen måte ikke har dampsperre som kan stå totalt uoppvarmet vinter (forutsatt at eventuelt vann er sikret mot frost)
Nyere interiør anbefales ikke å ha under 5-10 plussgrader som minimumstemperatur, grunnet fukt.

Er enig i at det går ann å gjøre tiltak, men de krever kompetanse og forståelse. Noen tiltak koster også en god del penger.

Solventilator er et tiltak som ikke koster så mange tusen og har null i driftsutgifter.
Omtalt tidligere i denne tråden. Prøver nå en slik som et lite eksperiment på hytta (som er under rehabilitering uansett) for å sjekke hva en slik kan bidra med 750 moh i innlandet.

https://www.jemogfix.no/luftsolfanger-12w/7131/9049083/

Gir den grei nok og nyttig effekt vil jeg bygge større selv som har mye mer energipotensial.

Counterpointer

Sitat fra: Autowinder på onsdag 06. juli 2022, klokken 23:27

Det kommer Norge tilgode, men får vi noe mer igjen for det? Jeg mener nei, det kommer ikke den private elforbrukeren tilgode i stor grad. Aktørene får bedre økonomi, sikkert klapp på skuldrene og høyere lønn. Det har de senere åra blitt mye syting rundt at nettet er for gammelt, men hvorfor brukes det da milliarder på utenlandskabler istedet for opprustning av eksisterende nett? Og statens utgifter ...
Godt poeng

Et eksempel på akkurat dette er jo Oslo som egentlig planla og bruke en del av det enorme overskuddet til Hafslund til fastpris på strøm, men så plutselig ombestemte de seg og skal legge ni milliarder i CO2 lagring sammen med noen investeringsfond. Dette høres ut som et nytt Mongstad (dyr fiasko) og viser at det er farlig å gi politikere for mye inntekter å forvalte uten styring.

Nå har jo akkurat dagligvarebransjen satt opp prisene mellom 15-30 prosent, med økte energiutgifter som hovedgrunn for økningen. Tipper det slår hardere ut for uføretrygdede enn Rema Reitan.

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på fredag 08. juli 2022, klokken 08:30
Nå har jo akkurat dagligvarebransjen satt opp prisene mellom 15-30 prosent, med økte energiutgifter som hovedgrunn for økningen. Tipper det slår hardere ut for uføretrygdede enn Rema Reitan.

Det er jo en del av problemet her. Dersom regjeringen bruker mange kroner vil dette dra rentebanen opp.
Og etter 20 år med rentefest der folk har gått all inn på boligkjøp tør ikke regjeringen bruke pengene de får
inn på gass,olje og strøm.  Dermed mister man verktøyet man har for å få kontroll på inflasjonen. Så regjeringen sender nå regningen videre til alle andre enn de med mye gjeld. Typisk pensjonister og andre som nå vil oppleve prisveksten som verste fiende. Dette er gjerne grupper som  da ikke får prisveksten kompensert via lønnsøkninger. Den gjelden folk sitter med vil også bli spist noe opp av inflasjon - så bare de klarer å holde seg flytende ved å betale de økte rentene så vil inflasjonen faktisk hjelpe dem. De som sitter med skjegget i postkassa er jo akkurat minstepensjonisten som nå vil oppleve en voldsom reallønnsnedgang fordi dennes pensjon er underregulert og vil forbli slik til evig tid ser det ut som.

arthur

For minstepensjonister finnes en rekke ordninger av sosial karakter som vil hjelpe dem. Trolig har de ingen gjeld, kanskje noe kroner på bok og kanskje har de en ektefelle i live med god pensjon. Denne stadige henvisningen til minstepensjonsiters kår er et betydelig overdrevet problem og forsvarer ikke at noen skal gripe inn i hverken avgifter på alkohol, sukker, bensin osv

Med de ordninger som finnes for strømprisene er ikke den et stort problem for de aller fleste, ei heller prisen på bensin/diesel.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 08. juli 2022, klokken 10:43
For minstepensjonister finnes en rekke ordninger av sosial karakter som vil hjelpe dem.

Disse ordningene hjelper BARE dem som gjør krav på dem. Og tro meg - det er ekstremt mange som HAR KRAV
på ordninger som IKKE bruker dem og heller sparer inn. Jeg kjenner til flere tilfeller der folk ikke har frekkhetens nådgave og tør be om støtte og hjelp de har krav på. De lever på eksistensminimum fordi deres egen samvittighet tilsier at de ikke skal være til byrde for noen. Dette har jeg sett så mange ganger opp gjennom livet at jeg blir mektig provosert når politikere kommer rekende med slike tiltak. De treffer KUN de som er nok frempå til å tørre å ta imot hjelpen.  For slik er det i Norge i dag - det er gjerne de som har klart seg gjennom en krise tidligere i livet, f.eks flyktninger eller andre som tilfeldigvis kommer i kontakt med en person som aktivt vil hjelpe - som får støtte.
De andre blir glemt. Det er jo ingen som leter opp en minstepensjonist og hjelper denne å fylle ut skjema her og der for å få en stønad. Det er først når situasjonen er så ille at naboer og andre reagerer - det gjøres noe.
Som sagt - sett dette mye opp gjennom livet - derfor mener jeg at ordninger som tilsier at den som har krav
på dem må gjøre noe aktivt selv - den treffer kun de tøffeste og minst sårbare gruppen.

Derfor må en være ekstremt forsiktig med slike rettede tiltak da den aldri,aldri,aldri, vil treffe alle de som faktisk burde benytte seg av dem. Tenk litt på dette Arthur - du burde sette deg inn i tankesettet til en minstepensjonist som ikke vil være til byrde for noen - som aldri sier fra når urett skjer - det er disse som trenger vår beskyttelse og omsorg - ikke de som tør gå ned på røde kors og be om mat - de har allerede passert en terskel mange andre aldri vil passere.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 08. juli 2022, klokken 10:43
For minstepensjonister finnes en rekke ordninger av sosial karakter som vil hjelpe dem. Trolig har de ingen gjeld, kanskje noe kroner på bok og kanskje har de en ektefelle i live med god pensjon. Denne stadige henvisningen til minstepensjonsiters kår er et betydelig overdrevet problem og forsvarer ikke at noen skal gripe inn i hverken avgifter på alkohol, sukker, bensin osv

Med de ordninger som finnes for strømprisene er ikke den et stort problem for de aller fleste, ei heller prisen på bensin/diesel.

Hvis en derimot ser på faktiske tall så kan en se at EUs fattigdomsgrense er ca 247.000 i inntekt, og selv en enslig minstepensjonist ligger langt under dette (enslige får 232.816). Nå slipper imidlertid en norsk minstepensjonist å betale skatt for pensjonen, men til gjengjeld er jo kostnadene langt høyere enn gjennomsnittlig i EU. En kan jo og nevne at over 143.000 er minstepensjonister i Norge. En del har det sikkert fint økonomisk, men det er jo svært lite penger de får, og mange er alene og fattige. Det er ikke bare hjemmeværende som får minste pensjon, men også de som har jobbet en del deltid, og har vært med å bygge landet - lite takk til dem. Det er ikke verdig.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Tallene sier absolutt ingenting om økonomien til en minstepensjonist mht eierskap eller ektefelle. Fru direktør von snyden strup er minstepensjonist, men kjører Bentley og drikker champagne.

Et godt avisinnlegg:

"Det finnes snart ikke norske håndverkere i de større byene, vi kjøper importert ultra-prosessert mat hos de store kjedene og klær sydd av barnearbeidere i Bangladesh. For ikke å nevne netthandelen fra Asia. Imens har Block Watne-husene som forrige generasjon reiste med stor egeninnsats i 1980 passert 4,5 millioner i markedsverdi etter en fossilbasert verdistigning uten sidestykke. Det er derfor naboen din som jobber på byggevarehus har ny bobil i oppkjørselen, mens hjelpepleieren over gata har 90 hestekrefter bak på bowrideren."

https://www.nordnorskdebatt.no/den-norske-modellen/o/5-124-189811?fbclid=IwAR3J3-qaa7kfJAIm6gKcu0mwFJvwaFKKma6iPNTXXvlAjMbUwwJl_ABwNVA

Denne beskrivelsen er laaaangt nærmere sannheten enn denne evindelige klagingen mht hvordan minstepensjonister har det her i landet!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 08. juli 2022, klokken 13:32
Tallene sier absolutt ingenting om økonomien til en minstepensjonist mht eierskap eller ektefelle. Fru direktør von snyden strup er minstepensjonist, men kjører Bentley og drikker champagne.

Et godt avisinnlegg:

"Det finnes snart ikke norske håndverkere i de større byene, vi kjøper importert ultra-prosessert mat hos de store kjedene og klær sydd av barnearbeidere i Bangladesh. For ikke å nevne netthandelen fra Asia. Imens har Block Watne-husene som forrige generasjon reiste med stor egeninnsats i 1980 passert 4,5 millioner i markedsverdi etter en fossilbasert verdistigning uten sidestykke. Det er derfor naboen din som jobber på byggevarehus har ny bobil i oppkjørselen, mens hjelpepleieren over gata har 90 hestekrefter bak på bowrideren."

https://www.nordnorskdebatt.no/den-norske-modellen/o/5-124-189811?fbclid=IwAR3J3-qaa7kfJAIm6gKcu0mwFJvwaFKKma6iPNTXXvlAjMbUwwJl_ABwNVA

Denne beskrivelsen er laaaangt nærmere sannheten enn denne evindelige klagingen mht hvordan minstepensjonister har det her i landet!

Vel, la meg bare plukke av deg leserinnlegget som fakta. La oss heller se på fakta.no og Seniorrådgiver i Statistisk Sentralbyrå (SSB) for å finne fakta. Selv når du tar vekk alle enslige minstepensjonister som har penger på bok så står en igjen med at 40% av denne gruppen har "lavinntekt", som betyr at de tjener under det EU definerer som fattigdomsgrensen. Ja, de har nesten gratis helsevesen osv, men det hjelper ikke særlig når en skal kjøpe fiskegrateng eller melk.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: arthur på fredag 08. juli 2022, klokken 13:32
Tallene sier absolutt ingenting om økonomien til en minstepensjonist mht eierskap eller ektefelle. Fru direktør von snyden strup er minstepensjonist, men kjører Bentley og drikker champagne.

Et godt avisinnlegg:

"Det finnes snart ikke norske håndverkere i de større byene, vi kjøper importert ultra-prosessert mat hos de store kjedene og klær sydd av barnearbeidere i Bangladesh. For ikke å nevne netthandelen fra Asia. Imens har Block Watne-husene som forrige generasjon reiste med stor egeninnsats i 1980 passert 4,5 millioner i markedsverdi etter en fossilbasert verdistigning uten sidestykke. Det er derfor naboen din som jobber på byggevarehus har ny bobil i oppkjørselen, mens hjelpepleieren over gata har 90 hestekrefter bak på bowrideren."

https://www.nordnorskdebatt.no/den-norske-modellen/o/5-124-189811?fbclid=IwAR3J3-qaa7kfJAIm6gKcu0mwFJvwaFKKma6iPNTXXvlAjMbUwwJl_ABwNVA

Denne beskrivelsen er laaaangt nærmere sannheten enn denne evindelige klagingen mht hvordan minstepensjonister har det her i landet!

Huff..ulike gjennomsnittsbetraktninger kommer man ingensteds med.

Jeg har kjent minstepensjonister som levde på ett egg og en brødskive om dagen. Folks stolthet gjør at enkelte ikke søker hjelp dessverre. 

Mobileum

SitatDenne beskrivelsen er laaaangt nærmere sannheten enn denne evindelige klagingen mht hvordan minstepensjonister har det her i landet!

Og her mener du å ha kunnskap nok til å stille deg som dommer i vurdering av sannhetsgehalten i innlegget? Derimot har jeg som pensjonist større innsyn og kjennskap til dette enn deg. Jeg har nesten daglig omgang med minstepensjonister som lever nærmest et uverdig liv, og milevis unna det den spissete artikkelen og du gir uttrykk av. Nyt gjerne livet i din sydenleilighet, men send allikevel en tanke til de som ikke sitter på den samme grønne grenen.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

jkirkebo

Sitat fra: Counterpointer på fredag 08. juli 2022, klokken 08:13
Det er bare hytter som er laftet eller på annen måte ikke har dampsperre som kan stå totalt uoppvarmet vinter (forutsatt at eventuelt vann er sikret mot frost)
Nyere interiør anbefales ikke å ha under 5-10 plussgrader som minimumstemperatur, grunnet fukt.

Vår hytte har dampsperre og står uoppvarmet på vinteren. Null problem med fukt. Men så er dette som sagt på fjellet, der det er tørt på vinteren. I følge snekkerne monterte de dampsperrer i alle hyttene de bygde, og det var aldri noen fuktproblemer.

I fuktige områder blir det selvsagt annerledes, men der det er lav luftfuktighet når det er kaldt går det helt fint å ha hytta stående uten oppvarming.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Sitat fra: Mobileum på fredag 08. juli 2022, klokken 14:07
SitatDenne beskrivelsen er laaaangt nærmere sannheten enn denne evindelige klagingen mht hvordan minstepensjonister har det her i landet!

Og her mener du å ha kunnskap nok til å stille deg som dommer i vurdering av sannhetsgehalten i innlegget? Derimot har jeg som pensjonist større innsyn og kjennskap til dette enn deg. Jeg har nesten daglig omgang med minstepensjonister som lever nærmest et uverdig liv, og milevis unna det den spissete artikkelen og du gir uttrykk av. Nyt gjerne livet i din sydenleilighet, men send allikevel en tanke til de som ikke sitter på den samme grønne grenen.

Nå siterte jeg fra et innlegg i en avis og med kilde, men ja, jeg sier meg enig med hovedtrekket i innholdet. Det betyr IKKE at jeg ikke er klar over at en del i Norge sliter, også økonomisk, men dette gjelder få, svært få, og det store flertallet har det meget bra. Et eksempel i så måte er at mens man for femti år siden (som pensjonist husker du sikkert den tiden?) så brukte man 30% av sin inntekt på mat mens tallet i dag er rett over 10%.

Jeg har forøvrig ingen leilighet i "syden".
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 08. juli 2022, klokken 19:27
Sitat fra: Mobileum på fredag 08. juli 2022, klokken 14:07
SitatDenne beskrivelsen er laaaangt nærmere sannheten enn denne evindelige klagingen mht hvordan minstepensjonister har det her i landet!

Og her mener du å ha kunnskap nok til å stille deg som dommer i vurdering av sannhetsgehalten i innlegget? Derimot har jeg som pensjonist større innsyn og kjennskap til dette enn deg. Jeg har nesten daglig omgang med minstepensjonister som lever nærmest et uverdig liv, og milevis unna det den spissete artikkelen og du gir uttrykk av. Nyt gjerne livet i din sydenleilighet, men send allikevel en tanke til de som ikke sitter på den samme grønne grenen.

Nå siterte jeg fra et innlegg i en avis og med kilde, men ja, jeg sier meg enig med hovedtrekket i innholdet. Det betyr IKKE at jeg ikke er klar over at en del i Norge sliter, også økonomisk, men dette gjelder få, svært få, og det store flertallet har det meget bra. Et eksempel i så måte er at mens man for femti år siden (som pensjonist husker du sikkert den tiden?) så brukte man 30% av sin inntekt på mat mens tallet i dag er rett over 10%.

Jeg har forøvrig ingen leilighet i "syden".

Ser at statistikk ikke teller mer en dine egne "fakta", men flertallet av minstepensjonistene er enslige, og 40% av disse har inntekt definert som under fattigdomsgrensen (som vist tidligere), selv når en tar hensyn til formue...så da snakker vi om 40.000 personer i Norge. Er ikke det mange?
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA