Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

arthur

For all del: La prisen i Nordnorge forbli så lav at produsentene taper penger, ingen ny utbygging/investering blir gjort hverken i produksjon av strøm eller bedrifter som vil kunne nyte godt av energien og resten av landet kan fortsette å blø. Kanskje også fjerne moms på alle varer og tjenester i Nordnorge i tilegg til alle de andre (skatte og avgitsmessige) fordelen man her der nord? Leve Alta (tilfeldig valgt!), og drit i resten av landet og verden forøvrig.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 04. juli 2022, klokken 11:46
drit i resten av landet og verden forøvrig.

Vel - det er faktisk det EU gjør mot Norge nå når de åpner opp for at man har egen håndtering av gass vs vannkraft.

Sakset fra denne :

https://www.abcnyheter.no/stemmer/2022/07/03/195855915/na-gar-kraft-alarmen-og-staten-er-hjelpelos :

"Et pussig fenomen er for øvrig at EU visstnok tillater medlemslandene å administrativt vedta oppfylling av sine kull-, gass- og oljelagre forut for vinteren.

Derimot tillater ikke EU-lovverket Norge å gi offentlig påbud om å fylle opp vannmagasinene."

Den eneste mekanismen man har er pris og atter pris...og regjeringen rasler med sablene for å få aktørene
til å høre etter at nå må de ta ansvar...og eneste virkemiddel er pris.

Så Norge må nå nesten toppe prisene i EU for å få dette til......Og det i et land som egentlig renner over av energi.


Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. juli 2022, klokken 13:01
Sitat fra: arthur på mandag 04. juli 2022, klokken 11:46
drit i resten av landet og verden forøvrig.

Vel - det er faktisk det EU gjør mot Norge nå når de åpner opp for at man har egen håndtering av gass vs vannkraft.

Sakset fra denne :

https://www.abcnyheter.no/stemmer/2022/07/03/195855915/na-gar-kraft-alarmen-og-staten-er-hjelpelos :

"Et pussig fenomen er for øvrig at EU visstnok tillater medlemslandene å administrativt vedta oppfylling av sine kull-, gass- og oljelagre forut for vinteren.

Derimot tillater ikke EU-lovverket Norge å gi offentlig påbud om å fylle opp vannmagasinene."

Den eneste mekanismen man har er pris og atter pris...og regjeringen rasler med sablene for å få aktørene
til å høre etter at nå må de ta ansvar...og eneste virkemiddel er pris.

Så Norge må nå nesten toppe prisene i EU for å få dette til......Og det i et land som egentlig renner over av energi.
Det er interessant at en som kun sikrer seg selv og driter ut alle andre liksom er opptatt av fellesskapet.

Passer jo godt med EU sin forskjellsbehandling av energisikkerhet.

02jan

Interessant , hvor mange prosent ekvivalenter vil sør Norge normalt for bruke gjennom en kald vinter ?

Leser at magasin Sør-vest ligger på 43 % fyllingsgrad. Lands % fyllingsgrad media presentere har en skjult hake. Overføringskapasiteten mellom Nord/midt og sør er svak. Fyllingsgrad nor/midt ligger nå på rundt 70%.

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/rapporter-kraftsituasjonen/kraftsituasjonen-veke-25-2022/


Mener Sverige kan sikre sin energisikkerhet med å importere co2 fri strøm til gunstig pris fra Norge (Nord/midt).
Mens det er da meningen at folk Sør Norge skal varme hus/lade elbil med importert ikke-co2 fri strøm til en mindre hyggelig pris.

Går sikkert helt fint denne vinteren også, men så var det de neste vintre hvem kan garantere konfliktfri Europa, stabile våte sommer/høst , milde vintre ?
Det burde vært satt en grense  på hvor langt ned magasinene kan tømmes før inngangen til vinter.
Slik det framstår nå står vi med lua i hånda - kanskje jeg i framtid diskvalifiserer meg som strømkunde pga kritikk.

Folk flest (statistisk) kan jeg tolke har liten mening /interesse rundt spørsmålene så da er det egentlig ingen grunn til å stille kritiske spørsmål.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på mandag 04. juli 2022, klokken 11:46
For all del: La prisen i Nordnorge forbli så lav at produsentene taper penger, ingen ny utbygging/investering blir gjort hverken i produksjon av strøm eller bedrifter som vil kunne nyte godt av energien og resten av landet kan fortsette å blø. Kanskje også fjerne moms på alle varer og tjenester i Nordnorge i tilegg til alle de andre (skatte og avgitsmessige) fordelen man her der nord? Leve Alta (tilfeldig valgt!), og drit i resten av landet og verden forøvrig.

Slik det er nå så vil ny kraft fra Nord-Norge til Sør-Norge kun fly ut av landet, og gjøre Statnett fetere. Selv i en nesten-krisesituasjon så kan en se fra siste ukes statistikk at det sendes 7 ganger så mye strøm ut av Norge som det som blir importert. Dette vil bare øke ved bedre infrastruktur mellom nord og sør. Så her har vi en god mulighet til i hvert fall å ha energi-intense bedrifter nord i Norge, sånn at bedrifter som er i ferd med å bli kvelt i sør kan flytte til nord...og kraft-intensive bedrifter i Nord kan beholde sin konkurransefortrinn mot andre lands bedrifter.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: 02jan på mandag 04. juli 2022, klokken 13:58
Interessant , hvor mange prosent ekvivalenter vil sør Norge normalt for bruke gjennom en kald vinter ?

Leser at magasin Sør-vest ligger på 43 % fyllingsgrad. Lands % fyllingsgrad media presentere har en skjult hake. Overføringskapasiteten mellom Nord/midt og sør er svak. Fyllingsgrad nor/midt ligger nå på rundt 70%.

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/rapporter-kraftsituasjonen/kraftsituasjonen-veke-25-2022/


Mener Sverige kan sikre sin energisikkerhet med å importere co2 fri strøm til gunstig pris fra Norge (Nord/midt).
Mens det er da meningen at folk Sør Norge skal varme hus/lade elbil med importert ikke-co2 fri strøm til en mindre hyggelig pris.

Går sikkert helt fint denne vinteren også, men så var det de neste vintre hvem kan garantere konfliktfri Europa, stabile våte sommer/høst , milde vintre ?
Det burde vært satt en grense  på hvor langt ned magasinene kan tømmes før inngangen til vinter.
Slik det framstår nå står vi med lua i hånda - kanskje jeg i framtid diskvalifiserer meg som strømkunde pga kritikk.

Folk flest (statistisk) kan jeg tolke har liten mening /interesse rundt spørsmålene så da er det egentlig ingen grunn til å stille kritiske spørsmål.

Ja, de gambler med nordmenns strømfremtid. I Sør-vest er vi på all-time-low på vannmagasinene. Aldri har de vært så lave på denne tiden (hvor snøen har smeltet i stor grad). Fremdeles pumpes strømmen ut av landet. Fremdeles plyndres bedriftene og hytteeierne. Kan fort bli en dyr høst og vinter for disse. Huseiere vil derimot nyte godt over at strømstøtten økes fra 80% til 90% av det over 70 øre, selv om avgifter tilkommer.
Tesla Model Y                         2021-

Ketill Jacobsen

Sitat fra: arthur på mandag 04. juli 2022, klokken 11:46
For all del: La prisen i Nordnorge forbli så lav at produsentene taper penger, ingen ny utbygging/investering blir gjort hverken i produksjon av strøm eller bedrifter som vil kunne nyte godt av energien og resten av landet kan fortsette å blø. Kanskje også fjerne moms på alle varer og tjenester i Nordnorge i tilegg til alle de andre (skatte og avgitsmessige) fordelen man her der nord? Leve Alta (tilfeldig valgt!), og drit i resten av landet og verden forøvrig.

Jeg vet ikke om du har levd lenge nok til å ha observert utbyggingen av vindkraft i Norge? Til tross for at denne kraften var for dyr (i forhold til markedspris) så ble den bygd ut og en endte opp med at denne strømmen ble svært billig og ikke behøvde støtte lengre. Tilsvarende skjedde omtrent i alle europeiske land (Danmark og Tyskland (både sol og vind) er fremragende eksempler, men også UK). Men en slik utbygging av kraft basert på fornuft og ønske om billig og stabil kraft, er naturligvis tungt å fordøye for en markedsfundamentalist? Dette burde vel helst vært forbudt å bruke fornuften (Acer gjør så godt den kan for å hindre fornuften).

arthur

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 04. juli 2022, klokken 14:16
Sitat fra: arthur på mandag 04. juli 2022, klokken 11:46
For all del: La prisen i Nordnorge forbli så lav at produsentene taper penger, ingen ny utbygging/investering blir gjort hverken i produksjon av strøm eller bedrifter som vil kunne nyte godt av energien og resten av landet kan fortsette å blø. Kanskje også fjerne moms på alle varer og tjenester i Nordnorge i tilegg til alle de andre (skatte og avgitsmessige) fordelen man her der nord? Leve Alta (tilfeldig valgt!), og drit i resten av landet og verden forøvrig.

Jeg vet ikke om du har levd lenge nok til å ha observert utbyggingen av vindkraft i Norge?

Nei, ble født i går og skjønner tilsynelatende ingenting.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Burger

#3233
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 04. juli 2022, klokken 14:00
Slik det er nå så vil ny kraft fra Nord-Norge til Sør-Norge kun fly ut av landet, og gjøre Statnett fetere. Selv i en nesten-krisesituasjon så kan en se fra siste ukes statistikk at det sendes 7 ganger så mye strøm ut av Norge som det som blir importert.
Det er her vi skiller lag i analyse, jeg tror at i 2028 så vil produksjonen av strøm være bedre i Europa og markedet normalisert seg. Husk Russland kuttet 25% av gassleveransen høst 2021 som i etterpåklokskapens ånd ser vi mest sannsyneligvis var for å presse Europa til ikke å blande seg i Ukraina invasjonen. Nå er 35% av gasstilførselen fra Russland til Europa kuttet.

Tyskland har leid inn to flytende LNG terminaler som jeg tolker skal være operativ innen/innad 2023 og man vil hente gass andre steder samt alle land prøver å få fart på det grønne skiftet.

Tror dersom man kun skal se på inntektene til Norge fremover så vil jeg si disse er værre på sikt :
* Elektrifisering av transport senker behovet for olje
* Mangel på å bygge pumpekraftverk som batteri
* Motstand mot utenladskabler for å kunne være ett batteri for europa effektivt.

Så jeg er mer bekymra over at vindkraft- og utenlandskabelmotstand saboterer for fremtidig inntekt enn høye strømpriser på kort sikt.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

ToWalkOrDrive

Det du ikke må glemme er at tyskerne også bruker kull for varme burgerne elektrisk, selv om omstillingen er godt i gang. Hele 31,5% av strømmen i Tyskland kommer fra kull. Dette vil de selvsagt prøve å fase ut raskest mulig. Kjekt å se økningen de har på vind og sol. Mitt poeng er at norsk strøm, særlig i lys av overgang til ren energi, er ekstremt etterspurt i Europa, og historisk sett har strømprisene i Europa vært mye høyere enn i Norge, hvor kun utenlandskablene har stoppet Tyskerne fra å invadere den norskproduserte strømmen, mot en billig penge. De har ingen problemer med å suge opp all strøm fra Nord-Norge (ref 31,5% kull), så ved å åpne slusene fra nord forsvinner all strømmen ut det sørlige hullet ned i sjøen, hvor nordlendingene må klage på at de må stenge ned fiskeriene, og shipper enda en større andel av fisken til Kina for foredling.
Tesla Model Y                         2021-


Merce

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 04. juli 2022, klokken 14:11
Huseiere vil derimot nyte godt over at strømstøtten økes fra 80% til 90% av det over 70 øre, selv om avgifter tilkommer.

"Strømstøtten" er langt i fra så bra som du kan få det til å virke som.
Staten dekker ikke 80% eller 90% av det over 70 øre!

Det beregnes en gjennomsnittspris som er inntil mange ganger lavere enn strømprisen du store deler av tiden betaler for ditt forbruk.

Det er det mange som tror staten betaler 80/90% av prisen over 70 øre, men det er en stor misforståelse.

arthur

Og hvis man forholder seg til "gjennomsnittsprisen" så åpner det faktisk også opp for at man kan få MER enn 80% (90% til høsten) hvis man er sitt forbruk bevisst, eller?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vidar_S

Sitat fra: arthur på tirsdag 05. juli 2022, klokken 10:08
Og hvis man forholder seg til "gjennomsnittsprisen" så åpner det faktisk også opp for at man kan få MER enn 80% (90% til høsten) hvis man er sitt forbruk bevisst, eller?

Det er korrekt. Men det å få senket egen gjennomsnittspris er nok enklere i sommerhalvåret ettersom "lett flyttbart forbruk", f.eks elbillading, vil utgjøre en høyere andel av totalt forbruk nå enn det gjør på vinterstid (om man antar de fleste hus har en viss grad av elektrisk oppvarming).

Lader man eksempelvis med Easee og har Tibber som strømleverandør gir de 20% rabatt på strøm til "smart" elbillading i tillegg til at dette forbruket kan legges til billige timer. Som et konkret eksempel ble min snittpris i juni 153 øre mens snittpris for NO5 er 187.7 øre (også hjulpet av solceller som har nullet ut en andel av forbruket på morgen/dag/kveld når strømmen har vært på det dyreste).

Men kan selvsagt si at Tibber sin månedspris på 39 kr også bør tas med i regnestykket, men det er en annen sak :)

arthur

Å få senket sin gjennomsnittspris betyr vel også at man må gå mot strømmen ( ;D) i den forstand at man må legge sitt eget forbruk motsatt av hva flertallet ellers gjør. Som pensjonist er det ganske enkelt, som stressa småbarnsforeldre i full jobb ikke like enkelt.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA