Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

Counterpointer

Tidenes største eksport

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/MLQkJr/tidenes-hoeyeste-krafteksport-i-2021?fbclid=IwAR03SgJX8dZPpdRmdTo6IRpZweR2p9e10d4Bv4hc9ix4uJBuLG5YIotQsDo&fs=e&s=cl


Og som en bonus så importerer vi en skyhøy pris til eget bruk. Dette bidrar ifølge noen ikke til noe annet enn et sunt marked 

engolf

Dagens strömsituationen verkar vara planerad ( i alla fall fler och fler saker tyder på det). Och planen är tror jag att tömma landets energiresurser (vattenmagasin), för att sedan enstämmigt rösta fram ännu fler strömkablar till utlandet med motivationen "att säkra tillgång till elektricitet i krissituationer".

ToWalkOrDrive

Ja, virker som at til og med "kraftanalytikere" er kjøpt og betalt for at den store elefanten ikke skal nevnes. De forklarer lavt nivå på vannmagasinene med "lite nedbør" osv, men ikke et ord om at det og skyldes at de har produsert mye mer strøm enn de burde, som de har solgt gjennom utenlandskablene...selv når vannmagasin-nivåene har vært på all-time-low. Er det mulig...15% av produksjonen av strøm siste halvår i fjor, f.eks., gikk rett til utlandet, men fremdeles sier "eksperten" dette:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kz03L7/lav-vannstand-skaper-hoeye-stroempriser
Tesla Model Y                         2021-

rlnd

Tydelig at eksporteniveren har like mye med dette å gjøre som lite nedbør.

SitatFyllingsgraden varierer med tilsig og nedtapping over året, med topp senhøstes og bunnnivå i april/mai. NVE har beregnet at om alle vassmagasinene hadde vært 100 % ville det tilsvare et lagret energipotensiale på 87 TWh.

Fyllingsnivået ligger nå 10.7% under median 2002-2021, det vil si 9.3 TWh.

Nettoeksport var i 2021 17.3 TWh mot gjennomsnitt siste 5 år på 12.1 TWh, altså 5.2 TWh høyere enn "normal"-eksport.

Hadde de holdt seg til "normal" eksport hadde vi mest sannsynlig ikke hatt noen krise, bare manglet 3 TWh og litt mer normale priser..

Kilde: statnett.no og ssb.no
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

Counterpointer

Det er både trist og lite solidarisk av alle involverte!

Egentlig burde noen stilles for riksrett......

Merce

Helt fø..ings utrolig at vi opplever at myndighetene forbereder mulig rasjonering på strøm samtidig med at de samme myndighetene ikke løfter en finger for å unngå at vi ender der. Tvert i mot.

Men, det føyer seg bare inn i rekken av en lang rekke gale beslutninger (for vanlige nordmenn) som er vedtatt av myndighetene, de møter litt motstand, blir bortforklart og drukner etterhvert i en ny skandale. Slik turer og går det, den ene saken mer idiotiske etter den andre...

DagfinnN

Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. juli 2022, klokken 17:24
Det er både trist og lite solidarisk av alle involverte!

Egentlig burde noen stilles for riksrett......
Forslag: Jan Tore Sanner som nektet å etterkomme stortingets vedtak om å utrede virkemidler i tilfelle strømprisen ble høg. Begrunnelse: Prisen er jo så lav....
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

02jan

Går vi 12 mnd tilbake i tid ser vi at noen her meldte inn om lav vannstand i magasinene i sør-Norge. Jeg var også i fjellet sent i høst  (sør Norge) og kunne selv se at små isbreer og store snøskavler nå var borte sammenlignet ned det jeg husker 15-20 år tilbake( har bevis om noen misstror).
Vi vet også at denne vinteren var svært nedbørfattig (sør øst).

Da må det ikke komme som noen overraskelse på at vi må slutte å sløse med strøm (sør norge).
Som strømprodusent ville jeg nok sørget for lave magasin, da det er gunstig å produsere mindre til høyere pris.
Markedet er der og strøm er fortsatt en trendy vare som lett kan omsettes internasjonalt.
Hvorfor i alle dager skal strømprodusentene sponse oppvarming av oppkjørsler og boblebad i hytter og heim ?

Til vinteren, Ser for meg å importere litt billig strøm via kablene (hvis magasinene er tømt/prisen for høy)  fra europeisk vindkraft når gradestokken her går ned mot minus 15-25. så da blir det vinn vinn for alle parter.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

arthur

#3188
Sitat fra: DagfinnN på fredag 01. juli 2022, klokken 19:55
Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. juli 2022, klokken 17:24
Det er både trist og lite solidarisk av alle involverte!

Egentlig burde noen stilles for riksrett......
Forslag: Jan Tore Sanner som nektet å etterkomme stortingets vedtak om å utrede virkemidler i tilfelle strømprisen ble høg. Begrunnelse: Prisen er jo så lav....

Når sa han det og hva var prisen da?

Sanner i brev 26.mars 2021;

«I lys av utviklingen i kraftpriser etter at anmodningsvedtaket ble fattet, er det etter min vurdering ikke behov for ytterligere, umiddelbare tiltak for å avhjelpe situasjonen.»

Strømprisen i mars 2021 var 52,66 i Sørøst-Norge - Oslo (NO1).

SIden etterpåklokskapen er den eneste rette vitenskap så tillater jeg meg å spørre hvor mange her som bandt strømprisen på det tidspunkt? >:(
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ketill Jacobsen

Sitat fra: 02jan på fredag 01. juli 2022, klokken 20:32

Da må det ikke komme som noen overraskelse på at vi må slutte å sløse med strøm (sør norge).
Som strømprodusent ville jeg nok sørget for lave magasin, da det er gunstig å produsere mindre til høyere pris.
Markedet er der og strøm er fortsatt en trendy vare som lett kan omsettes internasjonalt.
Hvorfor i alle dager skal strømprodusentene sponse oppvarming av oppkjørsler og boblebad i hytter og heim ?


Det er lett å slenge ut påstander om strømsløsing. Oppvarming av oppkjørsler har jeg aldri sett knyttet til en bolig. I den grad de finnes betyr de ingenting for strømsituasjonen i Norge. Tror heller ikke boblebad stikker av med mye strøm i det store bildet. Men dersom du kan dokumentere dine påstander, skal jeg høre på deg!

Med hensyn til å tjene mest mulig for vannet, er det merkelig at det norske vannkraftsystemet vi sammen eier skal bruke enhver mulighet til å selge oss strømmen dyrest mulig. Men hvis man er markedsfundamentalist så er det en slags logikk i det. Systemet er viktigere enn alt annet.

RJK

#3190
Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 01. juli 2022, klokken 20:48
Sitat fra: 02jan på fredag 01. juli 2022, klokken 20:32

Da må det ikke komme som noen overraskelse på at vi må slutte å sløse med strøm (sør norge).
Som strømprodusent ville jeg nok sørget for lave magasin, da det er gunstig å produsere mindre til høyere pris.
Markedet er der og strøm er fortsatt en trendy vare som lett kan omsettes internasjonalt.
Hvorfor i alle dager skal strømprodusentene sponse oppvarming av oppkjørsler og boblebad i hytter og heim ?

Det er lett å slenge ut påstander om strømsløsing. Oppvarming av oppkjørsler har jeg aldri sett knyttet til en bolig. I den grad de finnes betyr de ingenting for strømsituasjonen i Norge. Tror heller ikke boblebad stikker av med mye strøm i det store bildet. Men dersom du kan dokumentere dine påstander, skal jeg høre på deg!

Med hensyn til å tjene mest mulig for vannet, er det merkelig at det norske vannkraftsystemet vi sammen eier skal bruke enhver mulighet til å selge oss strømmen dyrest mulig. Men hvis man er markedsfundamentalist så er det en slags logikk i det. Systemet er viktigere enn alt annet.
Varmekabler foran garasje, og gangvei opp til huset er ikke veldig uvanlig i Nord-Norge, men har i utgangspunktet vært for de med fetest lommebok. Så blir litt statussymbol. Tviler på at det er veldig uvanlig i Holmenkollen, Øvre Singsaker, Nattlandshøyden Nygårdshøyden (rikmannskollen i Bergen, etter det jeg forstår) og tilsvarende steder rundt omkring i landet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

02jan

Sitat fra: Ketill Jacobsen på fredag 01. juli 2022, klokken 20:48
Sitat fra: 02jan på fredag 01. juli 2022, klokken 20:32

Da må det ikke komme som noen overraskelse på at vi må slutte å sløse med strøm (sør norge).
Som strømprodusent ville jeg nok sørget for lave magasin, da det er gunstig å produsere mindre til høyere pris.
Markedet er der og strøm er fortsatt en trendy vare som lett kan omsettes internasjonalt.
Hvorfor i alle dager skal strømprodusentene sponse oppvarming av oppkjørsler og boblebad i hytter og heim ?


Det er lett å slenge ut påstander om strømsløsing. Oppvarming av oppkjørsler har jeg aldri sett knyttet til en bolig. I den grad de finnes betyr de ingenting for strømsituasjonen i Norge. Tror heller ikke boblebad stikker av med mye strøm i det store bildet. Men dersom du kan dokumentere dine påstander, skal jeg høre på deg!

Med hensyn til å tjene mest mulig for vannet, er det merkelig at det norske vannkraftsystemet vi sammen eier skal bruke enhver mulighet til å selge oss strømmen dyrest mulig. Men hvis man er markedsfundamentalist så er det en slags logikk i det. Systemet er viktigere enn alt annet.


Ang. Varmekabler i oppkjørsel o.l ble brukt som argument av bl.a Strømmyndigheter&talspersoner bransje som forklaring på at nordmen måte påregne høyere strømpriser. Dette var argumenter som media kjørte i okt/nov 2021, rett før vi havnet der vi er idag. 
Så siste del av mitt forrige innlegg var kun en litt bitter ironi met tanke på at forklaringene på hvorfor strømprisene fortsatt er høye og at noen først nå kanskje begynner å tenke på konsekvensene på sikt kan være med knapphet på strøm.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Merce

#3192
Alt dette er bare tull, vi har i utgangspunktet mer en nok strøm (i et normalår), det er myndighetenes valg at vi skal selge strømmen ut av landet og således vil vi aldri få nok...

Bare vent et par år til vi skal hjelpe il med å elektrifisere Afrika...  ;) ;)

DagfinnN

Sitat fra: arthur på fredag 01. juli 2022, klokken 20:44
Sitat fra: DagfinnN på fredag 01. juli 2022, klokken 19:55
Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. juli 2022, klokken 17:24
Det er både trist og lite solidarisk av alle involverte!

Egentlig burde noen stilles for riksrett......
Forslag: Jan Tore Sanner som nektet å etterkomme stortingets vedtak om å utrede virkemidler i tilfelle strømprisen ble høg. Begrunnelse: Prisen er jo så lav....

Når sa han det og hva var prisen da?

Sanner i brev 26.mars 2021;

«I lys av utviklingen i kraftpriser etter at anmodningsvedtaket ble fattet, er det etter min vurdering ikke behov for ytterligere, umiddelbare tiltak for å avhjelpe situasjonen.»

Strømprisen i mars 2021 var 52,66 i Sørøst-Norge - Oslo (NO1).

SIden etterpåklokskapen er den eneste rette vitenskap så tillater jeg meg å spørre hvor mange her som bandt strømprisen på det tidspunkt? >:(
Det er stor forskjell på å binde prisen for egen del vs ikke adlyde sjefen (stortinget) og utrede konsekvenser om prisen skulle stige i framtida. Forstår du ikke det, nytter det ikke å diskutere med deg.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 02. juli 2022, klokken 08:12
Sitat fra: arthur på fredag 01. juli 2022, klokken 20:44
Sitat fra: DagfinnN på fredag 01. juli 2022, klokken 19:55
Sitat fra: Counterpointer på fredag 01. juli 2022, klokken 17:24
Det er både trist og lite solidarisk av alle involverte!

Egentlig burde noen stilles for riksrett......
Forslag: Jan Tore Sanner som nektet å etterkomme stortingets vedtak om å utrede virkemidler i tilfelle strømprisen ble høg. Begrunnelse: Prisen er jo så lav....

Når sa han det og hva var prisen da?

Sanner i brev 26.mars 2021;

«I lys av utviklingen i kraftpriser etter at anmodningsvedtaket ble fattet, er det etter min vurdering ikke behov for ytterligere, umiddelbare tiltak for å avhjelpe situasjonen.»

Strømprisen i mars 2021 var 52,66 i Sørøst-Norge - Oslo (NO1).

SIden etterpåklokskapen er den eneste rette vitenskap så tillater jeg meg å spørre hvor mange her som bandt strømprisen på det tidspunkt? >:(
Det er stor forskjell på å binde prisen for egen del vs ikke adlyde sjefen (stortinget) og utrede konsekvenser om prisen skulle stige i framtida. Forstår du ikke det, nytter det ikke å diskutere med deg.

Utviklingen i kraftpriser var det ingen som kunne forutse. Det man kunne forutse var sterkere priskoblinger til kontinentet ut fra fysiske endringer i nettet lenge før Ukraina krisen oppstod - altså ny kabel kapasitet til kontinentet. Prisnivået på kontinentet var derimot helt uforutsigbart når Ukraina krigen startet og er også nå helt uforutsigbart da dette settes i stor grad av frykt for øyeblikket. Forsvinner frykten så vil nok prisene stupe også.  Å binde prisen vil alltid innebære en risiko. En kan ikke slå seg på brystet og si at jeg visste bedre enn alle andre dersom en tjener på det - det er mer flaks en dyktighet er min påstand. Selv innad i bransjen var det , og er det, fortsatt stor usikkerhet hvor dette ender.  Prisen på kraft er mye mer ekstremt volatilt enn f.eks rentene.

Derimot er det regjeringens plikt å se til å lage planer for rasjonering og andre inngripende tiltak. NVE har fagansvaret her sammen med Statnett. Det finnes allerede planer og det er disse man diskuterer eventuelle endringer på sammen med regjeringen. Produsentene lager også planer for løpende håndtering. Så det gjøres grep hele veien, men det er av naturlige årsaker sterk motvilje mot å bryte helt med dagens markedsmekanismer. 

Dersom man skal kritisere noe er det at man sitter og regner og prognoserer kraftflyt basert på vanlige markedsmekanismer når verden rundt egentlig er unormal. Under 2 verdenskrig kom man jo opp med matkuponger og vanlige markedsmekanismer ble lagt til siden. Det KAN, og jeg vet ikke, men det KAN være slik at det man dytter inn i dagens markedsbaserte modeller for å beskrive en utvikling fremover ikke holder vann for å si det slik. Europa går uansett inn mot en vinter der ekstremt mye er endret mhp. energiforsyning og det vil kanskje gjøres grep her som vil måtte bli inngripende overfor noen? Norges politikere, i alle fall en del av dem, kan nok tolkes å være ekstremt naive i en krisesituasjon. Når noen kommer og bare forsyner seg av et annet land så er jo spillereglene egentlig helt annerledes. Støre har nå reist ned til Ukraina og lovet bort 10 milliarder kroner lenge før situasjonen er avklart både der og i Norge. Det er naivt. Andre land i Europa gjør omfattende grep for å sikre egne innbyggere - Støre utreder - det er kanskje naivt?  Jeg sitter med en ekkel følelse av at dagens regjering ikke er den regjeringen landet er tjent med i en krisetid - den er nok mer tilpasset en normal situasjon.  Den forrige regjeringen viste gjennom pandemihåndteringen at de var sterk handlingsdyktige - dagens regjering har ikke vist den samme evnen til gjøre raske grep. Det er noe som kan slå ekstremt uheldig for et land viss energibalanse ene og alene er avhengig av værgudene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA