Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med strømprisene?

Startet av Mobileum, fredag 16. juli 2021, klokken 13:06

« forrige - neste »

hemi

#3135
"Det er ingenting de kan gjøre"


De som har lite fra før, blir skikkelig skakkjørt nå. Det er utrolig dårlig gjort, mange stemte jo nettop på de og trodde de skulle få det bedre.


Politikerforakt er av "ukjente" grunner stadig stigende, og mistenker mange av de som stemte på regjeringen nå, kanskje stemmer noe annet neste valg.


Vi er DINKs og har noen ganger over snittet, og selv vi har gjort justeringer i pengebruk og budsjetter, eksempelvis kutt i turer rundt i norge hver helg med overnattninger, dette igjen påvirker jo destinasjoner som ikke får inntekter, drivstoff som ikke blir kjøpt etc. er en negativ spiral.


ToWalkOrDrive

Sitat fra: filtvet på onsdag 22. juni 2022, klokken 11:59
Vil påstå at strømprisen ikke er markedsstyrt, men politiker-styrt. Samme med bensinprisen - kr 28 i dag., av dette ca 70% avgifter. Å tro at dette ikke er vannvittig inflasjonsdrivende er som å tro på julenissen.

Snart lønner det seg vel ikke for lavtlønte med gamle biler å kjøre på jobb. Genial måte å øke forskjellene i samfunnet på.

Enig i at det er politikerne som har ødelagt strømmarkedet. De kunne og ha gjort mye med bensinavgiftene, selv om de 70%-ene gjaldt før (under forrige AP-periode/lavere bensinpriser). Når bensinprisen er 28 kroner så er de dirkete avgiftene 44%. I USA, hvor avgiften er ca 50 øre per liter, har de nå funnet ut at de må redusere dette for å hjelpe befolkningen. I Norge kunne de lett ha f.eks. fjernet MVA for en periode, som utgjør 5,60l når bensinprisen er 28 kroner. De ville fortsatt håvet inn ganske greit, særlig siden staten har så store aksjeposter i Equinor, og skattelegger 78% av overskuddet til de som selger oljen i tillegg.
Tesla Model Y                         2021-

arthur

De som "tjener" mest på ordninger hvor man helt, eller delvis, fjerner avgifter (også for en periode) er vel de som trenger det minst og er svært lite målrettede tiltak med en stor samfunnsmessig kostnad.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Svir litt, men jeg tror faktisk vi vurdrer å installere et solcelleanlegg.... Igjen  - fint for de som har enebolig og har råd til det.

hemi

Sitat fra: filtvet på onsdag 22. juni 2022, klokken 14:24
Svir litt, men jeg tror faktisk vi vurdrer å installere et solcelleanlegg.... Igjen  - fint for de som har enebolig og har råd til det.
Samme her , nå gir det økonomisk mening, iaf litt(i fremtiden vites ikke) også er det kult og jeg liker gadgets, strøm og batterier og generelt å lære ny teknologi.

Ser på 20-30kwp og integrering i tak, unnskyldning for å skifte taket også siden det er 35 år ish nå.

LA-Thing

Sitat fra: hemi på onsdag 22. juni 2022, klokken 12:15
"Det er ingenting de kan gjøre"

Har også merket meg at dette er unnskyldningen Støre hele tiden bruker når han blir spurt om tiltak. Men regjeringen følger jo situasjonen veldig nøye, da....

Hadde han vært leder i en hvilken som helst bedrift som gikk dårlig og svart det samme på spørsmål fra aksjonærene hadde han vært skiftet ut for lengst. Hva skal til for å få til regjeringsskifte, evnt. skrive ut nyvalg?
Drammen, Tesla Model S #2510

RJK

Sitat fra: arthur på onsdag 22. juni 2022, klokken 12:21
De som "tjener" mest på ordninger hvor man helt, eller delvis, fjerner avgifter (også for en periode) er vel de som trenger det minst og er svært lite målrettede tiltak med en stor samfunnsmessig kostnad.
Typisk argument for å ikke gi skatte og avgiftslette.

Det er sånn sett likegyldig hvem som tjener mest på det, for det er de som tjeer minst på det, som det samtidig svir mest for. Røkk og Co bryr seg katta om de må betale noenkroer mer for drivstoff, da de tjener på at andre velger å la bilen stå, for det betyr mindre kø. For de kunne bompengene gjerne doblet seg, for det går likevel på utgiftskontoen til bedriften, som fører til noe mindre skatt for selskapet. Tid er den store kostnaden for de.

Røkke og Co bryr seg nok heller lite med at de personlig må betale mer for strømmen, for de sitter samtidig på inntektssiden her, og tjener totalt på dette. Men det kan hende det svir for noen selskaper, så helt upåvirket er de ikke.

Derimot, for enslige forsørgere, pensjonister og en haug med andre folk, så betyr alle disse kostnadssøkningene at man må kutte til beinet der det kan gjøres, men at stadig flere må telle på om de faktisk har råd å bo der de bor.

Kanskje bør de selge seg ned, til noe som er trangt og langt mer upraktisk og fungerer suboptimalt, eller de rett og slett må selge fordi renter, strøm, drivstoff og maten koster langt mere enn man kanskje har tatt hensyn til. Dette til tross for at det å leie egentlig er dyrere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#3142
Sitat

Ser på 20-30kwp og integrering i tak, unnskyldning for å skifte taket også siden det er 35 år ish nå.

Samme her og jeg synes de Clearline Fusion settene imponerer av utseende. Men priser på de har jeg enda ikke sjekket opp.

https://www.viridiansolar.com/no/solcelle-produkter-integrerte-pv-fusion.html

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på torsdag 23. juni 2022, klokken 01:13
Sitat fra: arthur på onsdag 22. juni 2022, klokken 12:21
De som "tjener" mest på ordninger hvor man helt, eller delvis, fjerner avgifter (også for en periode) er vel de som trenger det minst og er svært lite målrettede tiltak med en stor samfunnsmessig kostnad.
Typisk argument for å ikke gi skatte og avgiftslette.

Det er sånn sett likegyldig hvem som tjener mest på det, for det er de som tjeer minst på det, som det samtidig svir mest for. Røkk og Co bryr seg katta om de må betale noenkroer mer for drivstoff, da de tjener på at andre velger å la bilen stå, for det betyr mindre kø. For de kunne bompengene gjerne doblet seg, for det går likevel på utgiftskontoen til bedriften, som fører til noe mindre skatt for selskapet. Tid er den store kostnaden for de.

Røkke og Co bryr seg nok heller lite med at de personlig må betale mer for strømmen, for de sitter samtidig på inntektssiden her, og tjener totalt på
dette. Men det kan hende det svir for noen selskaper, så helt upåvirket er de ikke.

Derimot, for enslige forsørgere, pensjonister og en haug med andre folk, så betyr alle disse kostnadssøkningene at man må kutte til beinet der det kan gjøres, men at stadig flere må telle på om de faktisk har råd å bo der de bor.

Kanskje bør de selge seg ned, til noe som er trangt og langt mer upraktisk og fungerer suboptimalt, eller de rett og slett må selge fordi renter, strøm, drivstoff og maten koster langt mere enn man kanskje har tatt hensyn til. Dette til tross for at det å leie egentlig er dyrere.

Denne nyheten viser kostnadene

https://www.europower-energi.no/nyheter/uten-stromstotte-matte-en-vanlig-familie-ha-betalt-50-000-kroner-for-strommen-i-2022/2-1-1240867

arthur

Sitat fra: RJK på torsdag 23. juni 2022, klokken 01:13
Sitat fra: arthur på onsdag 22. juni 2022, klokken 12:21
De som "tjener" mest på ordninger hvor man helt, eller delvis, fjerner avgifter (også for en periode) er vel de som trenger det minst og er svært lite målrettede tiltak med en stor samfunnsmessig kostnad.
Typisk argument for å ikke gi skatte og avgiftslette.

Det er sånn sett likegyldig hvem som tjener mest på det, for det er de som tjeer minst på det, som det samtidig svir mest for. Røkk og Co bryr seg katta om de må betale noenkroer mer for drivstoff, da de tjener på at andre velger å la bilen stå, for det betyr mindre kø. For de kunne bompengene gjerne doblet seg, for det går likevel på utgiftskontoen til bedriften, som fører til noe mindre skatt for selskapet. Tid er den store kostnaden for de.

Røkke og Co bryr seg nok heller lite med at de personlig må betale mer for strømmen, for de sitter samtidig på inntektssiden her, og tjener totalt på dette. Men det kan hende det svir for noen selskaper, så helt upåvirket er de ikke.

Derimot, for enslige forsørgere, pensjonister og en haug med andre folk, så betyr alle disse kostnadssøkningene at man må kutte til beinet der det kan gjøres, men at stadig flere må telle på om de faktisk har råd å bo der de bor.

Kanskje bør de selge seg ned, til noe som er trangt og langt mer upraktisk og fungerer suboptimalt, eller de rett og slett må selge fordi renter, strøm, drivstoff og maten koster langt mere enn man kanskje har tatt hensyn til. Dette til tross for at det å leie egentlig er dyrere.

Det virker som om du prøver å motsi meg, men jeg oppfatter faktisk at du er enig med meg i at å gi lette til alle ikke er veien å gå og da nettopp av grunner du selv nevner? Hegnar har da f.eks alltid sagt at rushtids avgift er helt topp for ham for da kommer han selv raskere til/fra kontoret siden så mange andre da må la bilen stå.

Den hjelpen man nå får til strømregningen er etter mitt syn fornuftig siden den er begrenset til et forbruk som dekker alle "vanlige" husholdninger, og de som bruker strøm til å fjerne snø og is til oppkjørselen til hus og hytte må betale markedspris.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

filtvet

Her får vi installert et greit solcelleanlegg for ca 120.000,- og minus enova støtte etter det.

Hvis politikere ikke "kan gjøre noe". Hvorfor sitter de der? JEG kan gjøre noe da.....

hELgenen

Sitat fra: arthur på torsdag 23. juni 2022, klokken 08:04
Den hjelpen man nå får til strømregningen er etter mitt syn fornuftig siden den er begrenset til et forbruk som dekker alle "vanlige" husholdninger, og de som bruker strøm til å fjerne snø og is til oppkjørselen til hus og hytte må betale markedspris.

Hytte eiere får ingen støtte - husholdninger som eventuelt brenner bort energi for å smelte snø i oppkjørselen får - hva man bruker strømmen på i en bolig betyr naturligvis ingenting.

I dag kommer rentejustering og om ca en uke kommer ny justering av matvareprisene.

Veldig mye av dette er drevet frem av energipriser. Eksporten av energi skjer fortsatt i et høyt tempo mens magasintallene i Sør Norge er på svært lave nivåer. Og på toppen av dette står Europa på terskelen til en ennå mer omfattende krig.  Det er mao. ikke så mange positive nyheter å lese om dagen.

Om eksporten via NSL ble regulert ville Norge stå mye sterkere rustet for kommende vinter - Nå vil våre politikere heller avvente og som så ofte før har man en ide om at man skal klare å kjøpe seg fri fra problemer.

Jeg har dessverre ingen tro på at Gud vil la seg kjøpe og levere vann, men enn vet nå aldri i livets lotto.

Vil anbefale alle å nyte sommeren og samle så mange gode minner man bare kan - de kan være gull verdt
å ha kommende vinter.


hemi

Sitat fra: arthur på torsdag 23. juni 2022, klokken 08:04

Den hjelpen man nå får til strømregningen er etter mitt syn fornuftig siden den er begrenset til et forbruk som dekker alle "vanlige" husholdninger, og de som bruker strøm til å fjerne snø og is til oppkjørselen til hus og hytte må betale markedspris.

Det er allerede slik i dag, på store hus med feks varmekabler i innkjørsel, basseng etc må du betale effektledd som følge av høyere hovedsikring

filtvet

Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. juni 2022, klokken 08:35
Sitat fra: arthur på torsdag 23. juni 2022, klokken 08:04
Den hjelpen man nå får til strømregningen er etter mitt syn fornuftig siden den er begrenset til et forbruk som dekker alle "vanlige" husholdninger, og de som bruker strøm til å fjerne snø og is til oppkjørselen til hus og hytte må betale markedspris.

Hytte eiere får ingen støtte - husholdninger som eventuelt brenner bort energi for å smelte snø i oppkjørselen får - hva man bruker strømmen på i en bolig betyr naturligvis ingenting.

I dag kommer rentejustering og om ca en uke kommer ny justering av matvareprisene.

Veldig mye av dette er drevet frem av energipriser. Eksporten av energi skjer fortsatt i et høyt tempo mens magasintallene i Sør Norge er på svært lave nivåer. Og på toppen av dette står Europa på terskelen til en ennå mer omfattende krig.  Det er mao. ikke så mange positive nyheter å lese om dagen.

Om eksporten via NSL ble regulert ville Norge stå mye sterkere rustet for kommende vinter - Nå vil våre politikere heller avvente og som så ofte før har man en ide om at man skal klare å kjøpe seg fri fra problemer.

Jeg har dessverre ingen tro på at Gud vil la seg kjøpe og levere vann, men enn vet nå aldri i livets lotto.

Vil anbefale alle å nyte sommeren og samle så mange gode minner man bare kan - de kan være gull verdt
å ha kommende vinter.

Eller droppe den dyre ferien og heller være sammen med familie og venner på lavbudsjett. Da kan du spare til kommende krise.

arthur

Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. juni 2022, klokken 08:35
Sitat fra: arthur på torsdag 23. juni 2022, klokken 08:04
Den hjelpen man nå får til strømregningen er etter mitt syn fornuftig siden den er begrenset til et forbruk som dekker alle "vanlige" husholdninger, og de som bruker strøm til å fjerne snø og is til oppkjørselen til hus og hytte må betale markedspris.

Hytte eiere får ingen støtte - husholdninger som eventuelt brenner bort energi for å smelte snø i oppkjørselen får - hva man bruker strømmen på i en bolig betyr naturligvis ingenting.



Støtten er begrenset til et på forhånd kjent og bestemt antall kWt. Hva den enkelte bruker strømmen til er heldigvis ikke kontrollert her i landet! Strømstøtte til hytter har ingen sosial profil på lik linje med at man ikke fpår bostøtte for hytte, må betale hytterenovasjon enten man benytter denne, eller ikke, nbetaler eiendomsskatt osv
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA